Když se kouknete na ukřižovanýho Ježíše, má běžně přibitý obě nohy ke kříži přes sebe jednim hřebem. Je to vůbec reálný nebo si to tak umělci jenom zjednodušovali? Nepřibili mu spíš každou nohu zvlášť a nebylo to spíš na nějakým podstavci? Přece jenom když někdo klade odpor a s těma nohama hejbe, jak by se pak kati mohli trefit tak, aby mu přibili obě nohy naráz. I když byl Ježíš při ukřižování bos, stejně mu hřeb museli prorazit kostí a nezdá se mi reálný tak prorazit obě kosti pod sebou.
Zajímavá 0 před 2160 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Tak se tehdy ukřižovávalo., jak svědčí nález na židovském hřbitově. Můžete si přečíst postup.
"V roce 1968 našli archeologové na židovském hřbitově Giv’at ha-Mivtar severně od Jeruzaléma ukřižovaného 24–28letého muže z 1. století n. l. Na silně zoxidovaném hřebu bylo ještě několik menších zbytků dřeva. Dřevěná ploška nad hlavičkou hřebu je pistáciového či akátového typu. Při zkoumání pod mikroskopem se zjistilo, že stopy dřeva na zahnutém hrotu hřebu jsou po olivě. Délka hřebu je skoro 11,5 cm. Poněvadž hlavička hřebu je asi 2 cm nad kostí, nesloužila asi k připevnění po celé své podélné délce. Zbytky dřeva mezi hlavičkou hřebu a kostí však zase prozrazují, že hřeb prorazil nejdříve dřevěnou lištu, která pak měla probodené nohy celou plochou přitlačit k břevnu kříže. Současné proražení obou patních kostí jedním hřebem a zranění způsobená odřením pravé vnitřní vřetenní kosti vedou k ,technice‘ přibíjení, jež odporuje tradičním představám o křižování.
Podle nálezu došlo k ukřižování tohoto muže tak, že nohy byly násilným otočením obou kolen doleva postaveny po stranách souběžně a hřeb teprve poté, co byl zaražen do dřevěné lišty, prorazil pravou nohu a pak levou patní kost a zarazil se do svislého břevna. Poněvadž deformace hřebu v našem případě mluví pro poměrně volnější připevnění nohou, bylo tu možná sedátko, které však bylo při pevnějším připevnění nohou asi stejně potřeba. Paže byly pokaždé připevněny hřebem zaraženým v dolní třetině mezi loktem a vřetenní kostí k příčnému břevnu. Zlomeniny na pravé holenní kosti a levé lýtkové a holenní kosti připomínají brutální zvyk katů zpřerážet umírajícím na kříži ještě kosti. Řezná poranění na pravé stehenní kosti se dají patrně objasnit tak, že kati při snímání mrtvého těla nohy jednoduše odsekli, aby si tak usnadnili práci. Teprve pak byly uvolněny přibité nohy spolu s hřebem. Zbytky kostí s hřebem jsou tak otřesným svědectvím brutality a krutosti křižování.
Zdroj: https://g.cz/budvar-7-odpovedi-na-tema-jak-se-tehdy-ukrizovaval/
V okdazu je i náčrt, jak vypadá osoba pribitá na kříži.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
A ještě jedna věc. Oni ho nepřibili na stojícím kříži, ale na ležícím. Po přibití jej zvedli.
0 Nominace Nahlásit |
Zdá se, že důkazy hovoří úplně jinak. Vodorovné břevno si nesl Kristus zřejmě sám, byl k němu připoután, protože samotné probité dlaně, nebo zápěstí by hmotnost těla neudržely. S tímto vodorovným břevnem byl pak vytažen na kůl a nohy byly přibity zřejmě ze stran kůlu, každá jedním hřebem skrz patní kost. Pro to svědčí i některé nalezené pozůstatky, jakož i římský zvyk způsobit potrestaným pomalou smrt a velké utrpení. Proč toto bylo později ve vyobrazeních změněno není zcela jasné. Rovněž na některých vyobrazeních je patrná „stojka“ pod nohama Kristovýma.
Zdrojů, poznatků i názoru jsou spousty, jen si to projít…
Upravil/a: Edison
0 Nominace Nahlásit |
Poměrně snadno. Neni to přece žádný problém, překřížit někomu nohy. Další věcí je, že na břevno kříže by asi přibít nohy vedle sebe nešlo. Bylo by tam málo místa.
0
před 2160 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tenkrát byli lidi šikovní, zato dneska sehnat slušného řemeslníka je peklo.
0
před 2159 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pro představu dávám do zdroje ilustraci, jejíž autorem je Justus Lispius (1594).
0
před 2159 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1313 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |