Nechtěla, že všechno patří všem je fráze.
Ve filosofii se tyto beztřídní společnosti probíraly, ale neosvědčily se.
Např. jméno T. Campanella který ve své utopii Slunečný stát líčí
ideální společnost, kde neexistuje soukromé vlastnictví a kde
nejdůležitějšími hodnotami jsou vzdělání, práce a sounáležitost.
V čele státu stojí svrchovaný
Starší vládce, nejmoudřejší člověk ve státě, jemuž jsou podřízeni
Láska, Moc a Moudrost. "
Nebo humanista Thomas More, román Utopie. Když se vytvoří velká hromada, z níž si lidé berou, musí na ni také všichni přikládat.
Tyto představy se objevily v dalších dílech. Každá myšlenka, se dá zneužít. Záleží na tom, jak ji kdo aplikuje a co si pod pojmy představuje.
--
Beztřídní společnost, respektive pokusy, nikdy dlouho nepřežily, i když
k ní měla patřit komunistická společnost. Každý podle svých chopností,
každému podle jeho potřeb.
V socialismu … každému podle jeho práce.
Dnes lidí mají svobodu a jsou si rovni před zákonem. Absolutní rovnost je jen chiméra.
Přece každý člověk má jiné nároky, někdo potřebuje k životu víc, jiný méně. stačí srovnat způsob bydlení, vybavení, výdělky zdravotní stav atd.
"Všichni jsou si rovni tehdy, když se narodí. Časem se začneme oddělovat různým náboženstvím, odlišnými názory, jazykem, barvou pleti…. Kéž bychom všichni zůstali těmi nevinnými dětmi, které si navzájem neškodí.“
Zdroj: https://citaty.net/temata/roven/
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Dovolím si tvrdit, že to není ani socialismus, ani komunismus, ale utopie. Paríodie na císařova pekaře: ten dělá to, ten zas tohle a všichni dohromady nemáme nic. To by to dopadlo. Pracanti by něco tvořili a nemakačenkové by jim to ničili.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nevidím důvod, aby členové společnosti navzájem sdíleli věci. Každý chce něco jiného, něco jiného potřebuje a něco jiného považuje za nezbytné či zbytné. Komunismus je útopie a nepřirozená teorie o fungování společnosti. Majetek je nedotknutelný.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, chtěl bych žít ve společnosti, kde každý metr půdy je přesně vytyčen, vykolíkován, ohraničen, zajištěn a registrován, protože někomu patří. Chtěl bych vynalézt křídla a získat povolení využívat SOUKROMÝ vzdušný prostor, aby mě někdo nesestřelil, když šlapu po jeho půdě.
0 Nominace Nahlásit |
Společná je v tomto případě jen bída, rozdělená pro všechny. Jinak
nesmyslná utopie. Podnikání a ekonomika nefunguje stejně jako práce
(pracovní příležitosti, odměny, benefity, možnost růstu,…).
Tohle zní hezky, i když je to naprostá kravina. Omezování ve všech
směrech a diktatura. Rovnost i ve smyslu majetku, ale ta nikdy není
skutečná a je to jen nespravedlnost a bída.
A proč osobní majetek vlastnit a zbytek ne? Proč něco vlastnit a něco
jiného ne, to je nesmyslné a nelogické. Podniky ani půda ani domy a podobně
nemohou být společné…
Do osobních věcí toho může patří hodně. Jakékoli takové „nulové“
vlastnictví a „všechno všech“ postrádá smysl a už ten princip je
chybný. Pak už tam ani není potřeba práce ani peněz. Peníze jsou kapitál
(a majetek), je jedno, jak veliký. Každý majetek, každá věc je kapitál.
Peníze slouží ke koupi/investování pro vlastní potřebu..taky
k rozšiřování, zvětšování majetku, zlepšování způsobu života. Ale
v komunismu ne. Tam by teoreticky neměly být ani peníze.
Ve Spartě měli společné i ženy. Ve Spartě měli všechno společné a
vše dělali pro dobro společnosti/státu jako celku i na úkor osobního
prospěchu, luxusu. Tam si ale na nic nehráli, oni věděli, že to
nepřináší benefity pro jednotlivce. Bylo to založené na obří
disciplíně, „robotické“ oddanosti a nastavení vůči státu, kdy každý
plnil svůj účel, pohrdali blahobytem, přepychem a komfortem. Bylo to celé
založené na nekomfortnosti, na tvrdosti. Půdu neměli společnou, ale
občané měli podíl na půdě a mohli ji vlastnit a každý z nich měl
stejný díl. A většinou se ta půda využívala nějak ve prospěch všech,
bylo tam něco užitečného pro stát. Hodovali/jedli taky společně a jídlo
bylo taky víceméně společné (většinou každý něco přinášel z té
své části půdy). Podnikání a práce tam taky nebyla (jako práce a
povinností bylo spousta, ale ne ve smyslu zaměstnání nebo tvoření
hodnoty).
Měnu měli nehodnoutnou, daně jen v době války, drobné osobní příjmy
sloužily k vlastnímu opatření zbroje. Ostatně všechno to bylo kvůli
válce, veškerý jejich život od narození po stáří a celý ten systém byl
nastaven pro válku, válečnou přípravu a výcvik.
Takže tohle byl případ „vše společné“, kde to „fungovalo.“ jenže
ono to nebylo tak, že vše bylo doslova všech a fungovalo jen do jisté míry,
díky velké omezenosti, řekněme dobrovolnému strádání a tvrdému způsobu
života „pro dobro celku“ atd.
Upravil/a: Daidal
0 Nominace Nahlásit |
Nic takového neni a ani nemůže být. Jsou to prozatím jen bohapusté teorie. Lidstvo neni na nic takového připravené.
0
před 1253 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Utopie – komunismus
Současná společnost to nedokáže zvládnout. Museli byschom se zbavit
„konzumních“ návyků. Pak by to možná mohlo fungovat. ale jak se jich
zbavit?
0
před 1253 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jak to bylo ve Spartě?
„Sparta – společnost
● Občanská práva měli ve Spartě jen plnoprávní Sparťané – mohli
volit a být
voleni do státních úřadů
● Nesměli však pracovat, jediným úkolem spartských mužů byla služba ve
vojsku
● Ve vojsku sloužili také svobodní neplnoprávní obyvatelé (zemědělci,
obchodníci,
řemeslníci – neměli ale podíl na řízení státu
● Z původního obyvatelstva Peloponésu se stali bezprávní obyvatelé
● Bezprávné obyvatelstvo odvádělo svým pánům, držitelům půdy,
stanovené
naturální dávky“
http://zslubna.eu/wp-content/uploads/Antick%C3%A9-%C5%98ecko-Sparta-Ath%C3%A9ny-2.-%C4%8D%C3%A1st-Prezentace.pdf
Ve Spartě existovala poyandrie, nikoliv polygamie. Stejně sociální struktura
Postavení žen.
„Spartské ženy se těšily výjimečnému postavení, vlivu a respektu,
které byly naprosto nesrovnatelné s podmínkami žen v jakékoli jiné
starověké společnosti. atd.“
--
i když něco o „rovnosti“ uvedl Platon ´v Ústavě, Angličan Thomas
Moore vypráví v knize Utopie o fiktivní ostrově, kde neexistuje soukromé
vlastnictví.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Utopie_(kniha)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sparta
@Voltaire Nepřirozené je, když si někdo koupí auto a 95 % času mu stojí v garáži a pak ještě koupí jedno auto manželce. Ještě směšněji to vyzní, když potom takový člověk dojede do práce a začne ostatním kázat jak využívat ve firmě čas a zdroje… Popírač ideologie vlastního systému? :) Uvidíme jak dlouho kapitalistický systém odolá měnícímu se klimatu, nedostatku surovin a pandemickým hrozbám a nakolik bude společnost respektovat tvoje názory, že majetek je nedotknutelný až budou vystaveni existenčnímu tlaku na přežití :)
Však se k úpadku společnost blížíme. Zelení v Německu o kapitalismu a soukromém vlastnictví pomalu nechtějí slyšet, neakceptují to. Jsem názoru, že jak a kdo nakládá se svým majetkem, je čistě jeho věc. Systémové (ideologické) řešení a praktiky jsou produktem člověka, ne přírody. Nebo, ze by ke změně klimatu nedošlo nebýt člověka? Nesouhlasím.
Jeho auto a může sis ním dělat, co chce, když nikoho nepoškozuje.
Ostatním do toho nic není… A jinak jen bláboly.
Každý může mít svoje příčiny, důvody i motivace a odlišné
potřeby…
Co je na tom „nepřirozeného“? 😂 Chápeš význam a smyls toho
slova.?
@elkon Otázkou je jestli by to byl komunismus a socialismus kdyby takovou společnost řídila umělá inteligence, která by nefungovala na základě ideologie, ale na základech vědy a vyhodnocování dat z takového systému. Dokonce to je možná i řešení pro tento svět, protože kapitalismus už je dnes stejně mrtvý systém (nelze donekonečna vyrábět, spotřebovávat a vlastnit víc a víc). Každý jedinec v systému, který by řídila umělá inteligence by třeba dostával určený počet kalorií a živin na den čímž by se zamezilo plýtvání, zvýšilo by se zdraví v populaci a dopad na ekologii by byl také neoddiskutovatelný. Samozřejmě by existovali motivační programy kdy jedinec, který aktivně sportuje nebo spotřebovává víc by býval bonusově odměněn. V takovém systému by lidé ani nemuseli vlastnit např. auta, protože kdo by chtěl jet z bodu A do bodu B, tak by o to požádal umělou inteligenci a ta by mu přistavila auto, které by ho dovezlo z bodu A do bodu B. V bodě B už by čekal na auto další zájemce, který předtím požádal umělou inteligenci o cestu z bodu B do bodu C… V takovémto systému by naprosto odpadla potřeba něco vlastnit a nikdo by si nic nezáviděl. Umělá inteligence by navíc vyhodnocovala v populaci jedince, kteří se nejlépe hodí pro daný typ práce a samozřejmě by dokázala i vyhodnotit to zda daný jedinec chce vůbec pro systém takto pracovat a taky to zda takový jedinec pracující v systému je aktuálně unavený nebo nemocný. Že by podle Vás bylo v systému plno „nemakčenků“? Chyba lávky, I jedinec, který bude sedět doma a bude hrát celé dny na PS35 hry vlastně bude pracovat pro systém, protože tak či onak bude poskytovat svou činností důležitá data systému – navíc umělá inteligence to může udělat, že ten jedinec si bude myslet, že hraje hru a přitom bude třeba pomocí té hry a pohybů prstů na ovladači být součástí velkého vědeckého projektu, který bude vylepšovat motorické schopnosti robotů. Je to zatím utopie, ale já věřím, že jednou k tomu lidstvo dospěje. Dokonalá společnost a skutečná svoboda a demokracie. Jedinci (dnes jim říkáme politici nebo „chvilkaři“), kteří budou hlásat své politické názory o tom, jak umělá inteligence zabíjí svobodu a demokracii samozřejmě dostanou veřejně v simulacích možnost ukázat ostatním, jak by společnost v jejich systému vypadala pod jejich vedením :)
Voltaire, majetek je „vytěžen“ z přírodního bohatství a ještě jsem neviděl režim, kde by přírodní bohatství nebylo všech. Raději tedy žádný majetek neschraňovat, pánč NIKDY nemůže být nedoktnutelný. I na hyeny, které společné přírodní bohatství dočasně soukromě vytěžují, aby ho podhodnocené prodali těm, kterým patří v jeho původní hodnotě, se už dávno vaří voda,
Podle této logiky je „majetek“ v podobě vody či zeminy přírody a člověk jej obhospodařuje. Nic na tom nemění fakt, že majetek, kterým disponuji, není z principu dělitelný mezi ostatní. Minimalismus, či tendence a rozhodnutí neshromažďovat majetek, je svobodnou volbou. Pokud někdo vlastní např. nemovitost, kterou legitimně nabyl nebo zhotovil, není možné „v zájmu veřejného“ tento majetek jakkoliv sdílet bez souhlasu majitele. Nedotknutelnost majetku je tak základní (snad i morální) standard.
Hodnota se tvoří. Podnikání je hodnota, práce je hodnota. Dům je
hodnota, výsledek práce a mnohonásobného zpracování. Že to pochází
z přírodních zdrojů je jedno. A existuje spousta druhů vlastnictví a
majetku i nefyzické a další. Dílo, hudba, text, programy a aplikace,…
Autorská a jiná práva.
Vše je zpracované ze Země (nějaké výrobky) a to se ještě dál může
zpracovávat nebo tvořit (něco nového i abstraktního).
Zvuky i služby jsou hodnota, něco digitálního, pověst taky a různé
další věci.
„Původní hodnota“ je nesmysl. To o čem mluvíš ty, tam žádná
hodnota není. Každý může žít sám za sebe, v žádné společnosti,
v žádné spolupráci. Žádné podnikání, práce/zaměstnání, žádný
obchod ani ekonomika (a taky žádný vývoj, rozvoj). Hodnota je na základě
nabídky a poptávky. Něco má hodnotu podle potřeby a hodnota může být
i komplexní. Jasně že cena mramoru z Řecka nebude mít cenu mramoru jako
v Řecku, ale plus cenu za dovoz a zpracování, plus daně a zisk
(cena/hodnota za vykonanou práci – jinak by to ani nedovazeli ani
nezpracovavali, proč taky?).
V přírodě je jen příroda a v ní hodnota neexistuje. Ta je v lidské
společnosti založené na spolupráci a obchodu. Pokud by nebyla žádná
společnost, žádný obchod, tak nic nemá hodnotu. Onen mramor nic nestojí,
pouze vlastní vykonání práce pro jeho získání.
Ale nic není zadarmo ani v takovém „společenství“ kde se nijak
nespolupracuje a žije se pouze na sebe. Zkus si sám postavit dům a opatřit
si k tomu veškerý materiál a zpracovat ho. Zkus si sám vytěžit a
zpracovat nějaký kov, vytvořit ocel, dovést něco těžkeho, neustále si
opatrovat jídlo. Zkus si vytěžit ropu nebo podobné „přírodní
zdroje“ – to bys nedal a stejně by ti to k ničemu nebylo. A to vše bez
vymožeností, jen co si sám seženeš a vyrobíš. V takovém smyslu existuje
hodnota i pro tebe samotného (i když ne ve smyslu ceny)… Něco jiného
než co si sám opatříš už by znamenalo koupi (obchod) a spolupráci i pro
vytvoření něčeho nebo zpracování (společnou práci a rozdělení hodnoty
i zisku).
Nic z toho nemá význam na to, že majetek je nedotknutelný, jak píše
Voltaire. Protože je.
Majetek je to, co si opatříš (koupíš, zpracuješ, vyrobíš..) a co ti
právně patří.
V takovém uspořádání bS taky nebyl ra, kdyby s eti někdo cizí pokusil
ukrást výsledek tvé práci. Samozřejmě by sis to bránil a útočníka
chtěl zabít. Nic z toho by nebylo nezákonné, žádné zákony a jiná
spolupráce ani pomoc by nebyly…
Vsechno je v nějakém soukromém nebo veřejném (myšleno státním) VLASTNICTVÍ, majetku. Vztahuje se i na půdu i na přírodní zdroje. Aby se mohly zpracovávat nebo vůbec vlastnit, musí se nějak opatřit, koupit atd, za vlastní náklady/majetek/hodnotu. Tezenim ropy se nabývá hodnota, musí se ale opatřit konkrétní práva k těžení, konkrétní majetek. A pa to prodávat těm, kteří to potřebují…
Komunismus staví na práci… Ale ta práce je tam zytečná. A stejně jako peníze nebo jakékoli podnikání (ani státní) by tam neměly být.
„Kapitalismus nefunguje, protože lidé jsou od přírody sobečtí.
V komunismu budou všichni (zadarmo) pracovat pro dobro všech.“ 🤭😂
Logika některých komoušů.
annas | 5913 | |
Drap | 4652 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1663 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1427 | |
quentos | 1424 | |
elkon | 1337 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |