Avatar uživatele
Filip84

Dokázali byste zastavit vlak, který jede samovolně a bez strojvůdce?

K otázce mne inspirovalo Kino Mimořádná událost (2022).

https://www.csfd­.cz/film/1052674-mimoradna-udalost/prehled/

Ten děj je inspirován skutečnou mimořádnou událostí na trati (ale není realitou, ano!), ale pro toto vyjdeme ze situace, jak je popsána v tom filmu:

Motorový vůz řady 810 (https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Motorov%C3%BD_v%­C5%AFz_810) zastaví na širé trati, Maschineführer vystoupí z vlaku, a protože jde o osobní vlak se samoobslužným způsobem odbavování cestujících, ve vlaku Zugführer (nebo průvodčí) není, jedinou osádkou dopravce je ten Maschineführer.

Když je Maschineführer venku, vlak se samovolně rozjede nesprávným směrem (pokud jede drážní vozidlo samovolně, znamená to, že jede bez použití jakéhokoli motoru a nesprávným směrem znamená, že couvá). Maschineführer se snaží do vozidla dostat, ale dveře jsou blokovány. Rozběhne se, tedy, za vlakem a vlak jede samovolně nízkou rychlostí, kolem 10 – 18 kmph. Záchranná brzda nefunguje, jedno stanoviště strojvedoucího je volně přístupné – má odemčené dveře.

Pro toto jste v tom vlaku sami (ať to nekomplikujeme): víte, co udělat, dokázali byste to zastavit? Berte, že nemáte telefon – placatý signál se vybije, placatý přístroj vám spadne a se rozbije atp. (zase: jako ve filmu).

První, kdo odpoví správně, bude nominován, a já pak vysvětlím, jak a co udělat (je to fakt banalita 😅), včetně toho, že popíšu tu skutečnou mimořádnou událost. A, prosím, nehledejte, já ani vlastně nevím, jestli to jde laicky někde najít.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Savier před 551 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Mp2

Odpoveď byla označena jako užitečná

Zkusil bych zabrzdit a zatáhl brzdu pomalu směrem dozadu.

Pokud by nešla, nebyl vzduch… zatáhl bych ruční brzdu.

Pokud by nešla a byl např. přetržený řetěz, otevřel bych násilím druhé stanoviště…
Pokud by také nešla, A POKUD BY JEL VŮZ cca 10kmh, hledal bych zarážku…

Dveře zůstaly otevřené ?
Pokud ne, otevřel bych dveře a pokusil se vůz předběhnout a v dostatečné bezpečné vzdálenosti položil zarážku na kolej.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Filip84 Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Ametyst

V tom mám jasno už dávno, když jsem mnohokrát viděla film Toma Scotta “Nezastavitelný” (Unstoppable), s Denzelem Washingtonem v hlavní roli: Nedokázala.

Upravil/a: Ametyst

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Hlada

Mimořádná událost se stala u RegioSpideru se střadačovou brzdou, kdy strojvůdce chybnou manipulací z vnějšku odblokoval oba podvozky a pohybem se mu zavřely dveře. Bylo potřeba otevřít kohouty pod podlahou. S tím bych si nevěděl rady. U funkčního vlaku stačí zatáhnout záchrannou brzdu. Bylo by možné zabrzdit pákou na panelu nebo brzdičem, ve skutečné situaci by ale vlak zastavil samočinně dřív, než by se cestující dostal do kabiny. Film je příšerná slátanina mimo realitu. V podstatě podřadná napodobenina čtyčicet let staré Kalamity.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Savier

Nejspíše bych to nezvládl. Ale zeptal bych se cestujících, jestli to někdo neumí.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Pro takové případy je právě záchranná brzda. Stačí zatáhnout. U většiny moderních vlaků takovéto samovolné rozjetí jednak neni možné a i kdyby, tak vlak bez obsluhy se po chvíli zastaví sám.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Pokud nefunguje záchraná brzda, neměl starej motoráček ještě volant? a případně snad volant býval i někde poblíž dveří…

Avatar uživatele
Kalim_YT

ne

Avatar uživatele
Filip84

Ok, tak pojďme na to, lepší odpověď tu asi opravdu nebude, jak to tu tak čtu.

Tak za prvé: vlaky s cestujícími samovolně ujíždějí, nestalo se to jednou. Je to opravdu výjimečné, ale stává se to. Krom případu, který popíšu, se to stalo např. v roce 2009 u Blanska, kde se nerozjel nějaký „Regiošuk“, ale souprava IEx (komerčním názvem asi EC). Takže to možné je, u starého nebo moderního vlaku, byť, říkám, je to málo pravděpodobné. Jo, za Husáka a Honeckera běžně ujížděly koloťukům vagony při posunu. Běžně rozuměj v každé dekádě několikrát. To už se stává opravdu výjimečně, sice ne tak výjimečně, jako samovolná jízda vlaku s cestujícími, ale stává.

Teď popíšu, co se stalo v reálu, tu mimořádnou událost, která byla předlohou citovaného filmu:

Stalo se to na dráze regionální Křižanov – Velké Meziříčí – Studenec (https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/%C5%BDelez­ni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A­5_K%C5%99i%C5%BE­anov%E2%80%93­Studenec; tímto zdravím GM 👋, která tam někde bydlí! 😎). Stalo se to, že toho dne jel na osobním vlaku motorový vůz ČD řady 841 (https://www.va­gonweb.cz/foto­galerie/CZ/CD_840­.php), což je secondhandový motorák DB řady 650. To je, jednak, moderní drážní vozidlo nezávislé trakce, takže má stradačovu brzdu. My to nebudeme složitě technicky vysvětlovat, jaký je rozdíl mezi Knorr, nebo jinou klasickou, brzdou a brzdou stradačovou. Pro nás postačí vědět, že u klasických brzd je – někde ve vozidle – mechanická zajišťovací brzda, takové to „kolo“, kterým když se otáčí na jednu stranu (na druhou to nejde), tak zablokuje jedno kolo.

Ten motorák měl poruchu na brzdách a moderní německé motoráky se stradačovou brzdou mají tu vlastnost, že umožňují – vědomě, ručně – překlenout celý systém nouzové brzdy, aby např. mohl, nouzově, strojvůdce odjet, když se nouzovou brzdou zastaví vozidlo na mostě, v tunelu, nebo tak něco.

A k tomu došlo, na vozidle byla porucha brzd. Maschineführer ho zastavil na trati, vyřadil (úmyslně) nouzovou brzdu, vyšel ven, a tam vypustil vzduch z obou náprav. V tu chvíli se motorák ocitl bez brzd a rozjel se nepovoleným směrem, samovolně. Strojvůdce se pokusil do vozu naskočit, ale dveře byly blokovány. Tak utíkal za tím vozidlem, a z mobilu volal dirigujícímu dispečeru, co se mu stalo.

Ten věděl, že ve vlaku jede jeho vnučka. Naštěstí bylo odemčeno stanoviště strojvedoucího, tak ji tam poslal a zainstruoval ji, jak uvést do činnosti magnetickou brzdu. Jenže magnetická brzda je něco jako elektrický retardér u autobusu, zpomalí ten vlak, ale nezastaví ho. Nicméně ona funguje násobně lépe se vzrůstající rychlostí, takže ho dokáže hodně zpomalit, ale při rychlosti pod 20 kmph je její účinnost velmi malá. Protože měl motorák vyřazenu nouzovou brzdu, tak ruční brzda – přirozeně – nefungovala. Holka (asi desetiletá) proto zapnula ty magnety (někde se píše, že se zapnuly samy, zatažením za páku nouzové brzdy: ne, ta byla kompletně vyřazena z činnosti). Magnetická brzda se přehřívala (není stavěna na permanentní použití), takže brzdila v intervalech, což způsobilo, že motorák se pohyboval samovolně rychlostí mezi 18 – 21.5 kmph a průměrnou rychlostí 17.5 kmph.

K zastavení vlaku došlo tím, že u Velkého Meziříčí vjel do stoupání.

No, a co dělat: především dělat, protože když se motorák rozjede samovolně, tak bude nabírat, nijak nebrzděn, poměrně značnou rychlost. Samozřejmě, záleží na výškovém profilu trati, ale opravdu není na co čekat.

Potom zatáhnout za nouzovou brzdu. Žádné ptaní se na představcích, jestli tam někdo je, ne to je úplně jedno. Žádný motorák nemůže, s cestujícími, legálně jet samovolně, a v nepovoleném směru, na širé trati. U takového Šukafonu, co si zahrál ve filmu (nebo Dunihlavu, nebo Kvatra, prostě u jakéhokoli „starého“ motoráku) ta nouzová brzda fungovat bude.

Ona funguje tak, že je od té páky lanko, co vede ke klapce, která otevře velkou díru do vzduchového systému brzd. Ten se vypustí, čímž se zablokují kola a vlak zastaví. A pokud má vlak magnety (Desiro, Pendolino …) spustí se i ty. Pokud by se, tedy, klasický, „starý“, motorák rozjel samovolně a bez obsluhy (napadá mne jak, není to až takové sci-fi) stačí zatáhnou za tu nouzovou brzdu.

Kdyby nefungovala, tak u motoráků s klasickými brzdami je ta zajišťovací brzda. To není ale nic extra, prostě to brzdí jedno kolo. Vlak to zpomalí, třeba zrovna Šukafon je má dvě, na každém stanovišti strojvedoucího jedno. V tom filmu bylo stanoviště strojvedoucího odemčené, a to na nesprávné straně (protože vlak mu ujel „nazpět“). No, tak tam vlezu a zabrzdím to. Ten motorák začne zpomalovat, ale pokud by bylo nějaké větší klesání, nezastaví ho. U vozidel se stradačovou brzdou tahle mechanická, zajišťovací, brzda není.

Když bych zabrzdil zajišťovací brzdu na opačném představku, dostal bych se do představku čela vlaku, abych tam mohl zapnout na vozidle návěst „stůj – zastavte všemi prostředky“ (vypadá přesně takto: https://www.zel­page.cz/fotoga­lerie/big/art239­.jpg, přičemž tím bílým světlem se bliká), a pak jde jenom o to, aby vlak nenarazil do někoho na nechráněném přejezdu, kterých na takových regionálních drahách bývá dost, no a na neřízeném vlaku nikdo návěst pozor, od „pískáčku“ nedává. Tak bych „pískal“ a volal na 911.

Pokud se to nedá zastavit jinak, řeší se to předjetím těžšího hnacího vozidla, co nabere to samovolně jedoucí vozidlo na nárazníky (my nemáme, na normálním rozchodu, automatická spřáhla) a zabrzdí. Na takové trati Křižanov – Studenec by, prostě, vyjela vstříc mašina od Studence, ale na takové trati Krupá – Kolešovice by byl problém, protože je to jednokolejné, slepé, a protože tam Sicher žádná jiná mašina nebude.

I při rychlosti kolem 10 – 15 kmph je velkým risikem vyskakovat z vlaku a snažit se ho zabrzdit zakládacím klínem. Jednak se to nezdá, ale vyskočit, zvlášť na širé trati, kde se svažuje násep železničního svršku i spodku, není moc kam a jak, ne tak ještě potom utíkat kolem vlaku rychlostí kolem 20 kmph, aby ho člověk předběhl, a s klínem! To ne, to by musel někdo nachystat na trati, dopředu.

Pokud by šlo ale o nějaký „semmering“, třeba trať Horní Lideč – Bylnice, tak pokud by cestující filosofovali, nebo prostě nevěděli, tak jak se to rozletí vyšší rychlostí, zajišťovací brzda už to nezastaví, ani výrazně nezpomalí! Ona nemá až takový brzdný účinek.

Když by se podařilo vlak, kompletně bez obsluhy, zastavit, tak nejprve je potřeba obě čela opatřit návěstí „stůj – zastavte všemi prostředky“, a pak evakuovat cestující pryč z profilu dráhy. A pak zavolat na 911. Protože takový motorák smete i posunovací lokomotiva z trati raz, dva.

Avatar uživatele
GM

GM z Velmezu zdraví Filipa84😁! Technice nerozumím. Motorák se rozjel v zastávce Martinice, podařilo se ho zabrzdit při vjezdu do nádraží ve VM. Mimo jiné projel přes vysoký kamenný starodávný obloukový most a velkou klopenou zatáčku. Ve voze bylo asi 16 lidí a bylo velké štěstí, že to neskončilo tragédií. Já jsem se po této trati projela před 40 lety, když jsem se sem přistěhovala a strašně jsem se bála. Nikdy více! Pokud vím, tak strojvedoucí nedostal za tuhle událost žádný postih.

Avatar uživatele
Filip84

Savier: Nezeptal, s tím jsem počítal, a proto jsem napsal: jsi ve vlaku sám. Musíš číst zadání otázky! 🙄😅

Avatar uživatele
Filip84

Mp2: Co to je „ruční brzda“? To není Fobia, jako! 😅👌

Záchranná brzda?

Avatar uživatele
Mp2

Na každém stanovišti má 810ka ruční brzdu, takové to červené kolo s nálepkou RUČNÍ BRZDA, HAND BRAKE … a je to tam tuším ještě ve dvou jazycích.

Avatar uživatele
Filip84

Mp2: Píšu tam: dveře byly blokovány. 😃

Avatar uživatele
Filip84

Ametyst: Ten vlak ale nejel samovolně, jel na výkon. Od doby, co je u nás tlačítko bdělosti, to není možné, ani tehdy, kdyby šlo o vlak tvořený soupravou a souprava neměla pospojované brzdy.

Prostě, pokud nezmáčkne Maschineführer tlačítko, začne řvát bzučák a svítit / blikat světlo. Pokud ani to nepomůže, systém vypne pohon a spustí nouzovou brzdu.

Když by brzda nefungovala (theoreticky), tak ale vlak by zpomaloval, protože by jel samovolně.

Nový příspěvek