Zajímalo by mě, jestli jste spokojeni s naším školním systémem. Pokud ne, tak se zde můžete vyjádřit, popřípadě nápady, jak jej vylepšit. Já si myslím, že jedno velké plus, které naše české školství má, je její bezplatnost oproti třeba Americe, ale i tak má pořád nějaké mouchy.
Určitě znáte ten argument, že časová okna mezi technologickými pokroky se čím dál tím víc zmenšuje, ale škola zůstává nadále stejná a již neplní její účel (indoktrinování zaměstnanců do fabrik). Přes to, že zaměstnanci velmi oceňují kreativitu a samostatnost, naše školství neustále podporuje model poslušnžch ovcí.
Osobně s tím nemám takový problém, jako ve způsobu vyučování matematiky a fyziky, a to kvůli způsobu zkoušení vědomostí. Jak určitě víte, opakování je matka moudrosti. Toto rčení lze velmi dobře uplatnit u humanitních předmětů, jako jsou dějepis, jazyky, atp. Jenže problém nastává u logicky založených předmětech, jako je matematika, fyzika, chemie. Místo toho, aby vyučovali praktické uplatnění, tak nám vrtají do hlavy poučky, které se máme naučit nazpaměť, pak obsah těchto pouček vyzvracet na test a už nikdy se k nim nevrátit. Jenže matematika postupem času na sebe navazuje, takže pokud se vyučuje takovýmto bulimickým způsobem, jako výsledek máme studenty, co mají slabé základy a pak se zboří celý dům. Mimo jiné škola pracuje na základě „strachu z neúspěchu“. Nechápeš učivo? Smůla. Nauč se ho alespoň na 4 nebo propadneš (což nadále oslabuje základ pro stavbu dalších vědomostí, hodně se mi líbila metafora „výuky děravého sýru“).
Ještě k tomu chtějí zavést povinnou maturitu z matiky. Opravdu si myslí, že nás tím motivují se matematiku naučit i přes to, že její výuka je stále nemoderní, abstraktní a většina učitelů nám jenom mlátí věty do hlav místo praktického uplatnění?
Předem děkuji za vaše názory.
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Odpovědi.cz, annas, Drap před 1671 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Zkuste se podívat do archivu, opět jedna z otázek, která se opakuje
Už jsem několikrát odpovídala.
1. Jen opakuji, vadí mně inkluze. Mění se ministři, každý přijde s něčím novým. Státní maturity se připravují už skoro 20 let, bohužel,. snižuje se jejich úroveň atd.
„Všechny reformy školství počítají s dokonalejšími učiteli, některé s dokonalejšími žáky, ale žádná s dokonalejšími ministry školství“ Jan Soobotka
2. To, jak se vyučuje matematika či fyzika nevím, ale záleží nejen na učiteli., ale i na žácích a jejich vztahu k předmětu.
Myslím si, že to jsou oba důležité předměty, i když všechno z nich člověk nevyužije v praxi, ale při čtení či diskusi s jinými si uvědomí, že o tom něco slyšel.
To, co píšete, nemohu posoudit, pravda může být někde uprostřed. Bylo by třeba slyšet i názor učitele. Tím ho neobhajuji, neznám ho, ale uvědomte si, že je pravda subjektivní, objektivní, relativní atd.
V každém povolání jsou kvalitní i méně kvalitní pracovníci, bohužel to platí i pro školství. Mnozí učitelé nevidí v povolání své poslání, ale jen třeba více volna a stále řeší platy. Ale povolání je náročné io psychicky, zvláště v současnosti. Ale to je jiná kapitola.
Přece poučky jsou důležité nejen v matematice, ale i v češtině třeba kvůli pravopisu. To, že je žáci podceňují, je vidět i zde na Odpovědích.
Nakonec i v běžném životě uplatňuje pravidla morálky, dodržujete zákony atd.
Nikdy nevíte, co se vám bude v životě hodit, učíte se pro sebe. Kdo chce uspět,. musí cvičit svou paměť, opakovat a udržovat své vědomosti i, tedy se připravovat. Z toho plyne, že cílem výuky, aby zkískané dovednosti či vědomosti uplatil žák v praxi.
Nemusíte se učit, ale snad se chcete učit.
Upravil/a: annas
4Kdo udělil odpovědi palec? Odpovědi.cz, da ny, independent, TechLili
před 1671 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Vyjádřit se můžeme, ale ničemu to nepomůže? Školství chybí jednotná dlouhodobá koncepce. Ministři školství se mění poměrně často, mění se koncepce a vize, ale nic neni dotažené do konce. Žádná technologie tomu moc nepomůže, mohou se žáci s ní naučit pracovat atd, ale doposud nikdo nenašel systém, jak vědomosti nalít někomu do hlavy. Koronavirová pandemie nebude mít na nic zásadní vliv.
0 Nominace Nahlásit |
Chybí pracovní síly v řemeslech, dělnických a jiných oborech,
Maturita z matematiky se stane „sítem“ 😁. Tak je to i v 1. a
2. semestru mnohých VŠ.
Mám pocit, že naši žáci (ZŠ, SŠ) „umí“ všechno a nic.
Pokud srovnáme výuku dějepisu, zeměpisu, přírodovědy a koneckonců
i chemie a fyziky, s jinými zeměmi, na našich školách se učivo probírá
příliš do hloubky.
U odborných škol a řemesel došlo z nedostatku kvalitní výuky (zázemí
i vyučujících, mistrů odborného výcviku, kdy dříve „učili“ ti
nejlepší), došlo ke katastrofické neznalosti a neschopnosti absolventů.
Člověk se naučí hlavně v praxi, v konkrétním provozu,
Je třeba mít se o co opřít. Absolventům chybí pilíře, základy a
bohužel snaha a aktivita.
Škola jim toho mnoho nedá, co je horší, často chybí i snaha
vzdělávat se!
Nejsem pro odříkávání pouček. Důležité je učivu rozumět, pochopit
ho.
Zbytečné informace odbourat.
Já mám bohužel pocit, že mnohé mládí neuznává autority (žádné),
nezná mantinely.
Tento nešvar si ovšem přinášejí z rodin. Selhávají rodiče. Každý má
plnou pusu svobody (i demokracie), ale málokdo ví, co to je a obnáší.
Kdo nebude OSVČ, bude muset celý život někoho, poslouchat, podřizovat se,
měl by umět spolupracovat. Práci dělat poctivě“ a zodpovědně. To není
pro všechny běžné.
Doma je to nenaučí, škola to nedožene. Pak se mnozí „kácí
v depresích“ a „fobiích!
Jiní se snaží, ale ohodnocení jejich práce je nedostatečné. Je to
demotivující.
Ve škole i v zaměstnání.
Jsem i pro celkem radikální reformu školství. Včetně výuky učitelů.
Těch je nedostatek, těch kvalitních obzvlášť. Mrzí mne, že se
šikanou/bossingem (zesměšňování), často setkává ze strany
vyučujících. Je jedno jestli je to TV, HV, VV, M, F nebo ČJ….
Udivuje mne, co vše dokáže žák vymyslet, aby znemožnil, vytrestal a
vytočil vyučujícího.
Základní problém vidím v nedostatku komunikace, polemiky a příkladů, ve
školách, ale především v rodinách (ze strany rodičů).
0 Nominace Nahlásit |
… povinná maturita se rušit neměla, každý má umět číst, psát a počítat, naše školství je na dvě věci … je opravdu důležitější pro život vědět, kdo co kdy napsal, když stačí, aby se změnil režim, ministr a seznam umělců je jiný, učitelé i studenti, žáci jsou v tomhle jednotní >>> cestou nejmenšího odporu >>> protestujem proti matice, a pak se divěj, že je tu plno insolvencí … prostě maturita bez matiky je fraška … a co se týče učitelů >>> nechci bejt sprostej, ale uměj jen remcat do politiky, stávkovat za větší peníze a užívat si samejch prázdni … ne nadarmo se říká: kdo umí, umí, a kdo neumí, tak to učí …
0 Nominace Nahlásit |
Náš systém výuky je jako divadlo, tisíce herců se snaží hrát stejný part, jeden ho kraje líp, druhý hůř, .. jako v divadle. Jeden divadelní sbor vynese hru do geniálního zpracování zatímco jiný ji srazí do hlubokého podprůměru. TO co moderní školství potřebuje je změnit tento divadelní koncept na koncept multikina. Kdy bude moci statisíce dětí učit jeden a to ten nejlepší učitel , který dokáže odpřednášet dotyčnou látku tím nejpoutavějším a nejsnáze srozumitelným způsobem.
To se teď neděje, většina učitelů je samozřejmě spíše podprůměrná osnovy mají nalinkovány jen velmi zevrubně a nedokáží do výuky vnést smysl pro detail a poutavý výklad ve kterém se snoubí zajímavé problémy s jejich elegantním matematickým řešením u kterých se žáci nebudou nudit k smrti .. snad se to časem zlepší s rostoucím podílem interaktivních a online výukových podkladů, které budou odladěny s mnohem větší pečlivostí než běžný přednes učitele psychicky zdeptaného neustálým opakováním téhož malým dvacetičlenným skupinkám až do úplného vlastního zblbnutí.
Upravil/a: anonym
0
před 1666 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Každopádně už dnes máš možnost hledat interaktivní výukové podklady, které ti umožní mnohem snáze problametiku pochopit, velmi doporučuji například interaktivní výuku SCIO https://www.scio.cz/