Jde u letadel s proudovými motory obrátit tah motoru tak, aby šel proud vzduchu jen dopředu a letadlo zacouvalo? Nebo jde snad zacouvat s normálním obracečem tahu který se používá při brzdění?
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? redy, gecco, Kepler před 2784 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Myslíš ve vzduchu? Normálně, přes neutrál a pak zpátečku.
6Kdo udělil odpovědi palec? redy, Dochy, Lamalam, jiri Linhart, JosefLeo, Otazník123
před 2784 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Proudové motory vyvíjejí tah jen dozadu, po dosednutí na runway se používají obraceče tahu. Obracečů tahu je více druhů – viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Obrace%C4%8D_tahu Teoreticky by to šlo použít i při pojíždění dozadu, ale v praxi se používají letištní tahače, pokud je to nutné.
Upravil/a: Kepler
6Kdo udělil odpovědi palec? redy, Dochy, NexDroid, luckykubrt, dubraro, Otazník123
před 2784 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?JájsemRaibek Nahlásit |
Jen obracečem tahu. Osobně jsem viděl na leteckém dni v Brně – zacouval tam C-17 Globmaster. Teda jen kousek po přistání – přistál, zacouval a pak normálně dopředu odjel po „taxiway“, kterou při přistání přejel.
Ale: používá se asi jen ve velmi výjimečných případech – viz ten
letecký den.
Zase, (jen jsem slyšel) u turbovrtulí (L-410) zase takové couvání tak
neobvyklé není.
Civilní letadla obraceče tahu vypínají už při určité rychlosti, aby si do motorů nenaházely nepořádek z dráhy – přece jenom chtějí, aby jim ty motory vydržely, oc nejvíc.
3Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, Kepler, Otazník123
před 2783 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Urcite sis vsim v tv,nebo na letisti,ze se s letadly,nebo helikopterami pojizdi jinym vozidlem za predni kolo. Couvat na tryskovy motory,je spotreba paliva silena,to si muze dovolit tak Rocild a ne v CR.
2Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, Otazník123
před 2777 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud vím, tak letadla necouvají. Nejsou na to stavěná, nemají průhled zadními dveřmi, ani zrcátka. Nejsem si jist, jestli vlastními silami jsou schopná couvat (s pomocí obracečů tahu), pokud ano, bylo by to extrémně neekonomické. A perlička navíc, všichni v letadle by dýchali ten smrad z motorů (pokud mluvíme o proudových), který by se nasával zas do motoru předem a který je za dmychadlem odebírám a použit k větrání kabiny…
1Kdo udělil odpovědi palec? Otazník123
před 2783 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Teoreticky by šly použít obraceče tahu, ale v praxi to má mnoho nevýhod.
V praxi se většinou k couvání od terminálu používají pojezdové
tahače (v angličtině: pushback), které letoun vlastní silou odtlačí od
terminálu. V určité vzdálenosti od terminálu se tahač odpojí a letoun
pomocí svých motorů odjede k dráze.
Jestli mi nevěříš, že couvání pomocí obraceče tahu je nevýhodný. Zkus
tohle. jestli máš v PC jakýkoliv letecký simulátor (např. Microsoft
Flight Simulator), otevři si ho, zvol si letoun s proudovými motory
(doporučuju Boeing 737, ale zvol si jaký chceš), spusť simulaci zaparkovaný
u terminálu, Nahoď motory (pokud se ti simulace spustila s vypnutými
motory), odjisti ručku (i letouny maj ručky), a dej reverz naplno. Uvidíš,
že se letoun začne pohybovat dozadu, ale pomalu a bude špatně zrychlovat a
bude při tom příšerně řvát.
1Kdo udělil odpovědi palec? Otazník123
před 2776 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak jsem narazil náhodou na video, kdy letadlo (dopravní boeing) opravdu couvá. U videa píší, že je to u civilního letadla opravdu neobvyklé.