Avatar uživatele
Otazník123

Jak couvají dopravní letadla?

Jde u letadel s proudovými motory obrátit tah motoru tak, aby šel proud vzduchu jen dopředu a letadlo zacouvalo? Nebo jde snad zacouvat s normálním obracečem tahu který se používá při brzdění?

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? redy, gecco, Kepler před 2784 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
bolak

Myslíš ve vzduchu? Normálně, přes neutrál a pak zpátečku.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Proudové motory vyvíjejí tah jen dozadu, po dosednutí na runway se používají obraceče tahu. Obracečů tahu je více druhů – viz https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Obrace%C4%8D_ta­hu Teoreticky by to šlo použít i při pojíždění dozadu, ale v praxi se používají letištní tahače, pokud je to nutné.

Upravil/a: Kepler

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?JájsemRaibek Nahlásit


Avatar uživatele
mzm

Jen obracečem tahu. Osobně jsem viděl na leteckém dni v Brně – zacouval tam C-17 Globmaster. Teda jen kousek po přistání – přistál, zacouval a pak normálně dopředu odjel po „taxiway“, kterou při přistání přejel.

Ale: používá se asi jen ve velmi výjimečných případech – viz ten letecký den.
Zase, (jen jsem slyšel) u turbovrtulí (L-410) zase takové couvání tak neobvyklé není.

Civilní letadla obraceče tahu vypínají už při určité rychlosti, aby si do motorů nenaházely nepořádek z dráhy – přece jenom chtějí, aby jim ty motory vydržely, oc nejvíc.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
jiri Linhart

Urcite sis vsim v tv,nebo na letisti,ze se s letadly,nebo helikopterami pojizdi jinym vozidlem za predni kolo. Couvat na tryskovy motory,je spotreba paliva silena,to si muze dovolit tak Rocild a ne v CR.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Pokud vím, tak letadla necouvají. Nejsou na to stavěná, nemají průhled zadními dveřmi, ani zrcátka. Nejsem si jist, jestli vlastními silami jsou schopná couvat (s pomocí obracečů tahu), pokud ano, bylo by to extrémně neekonomické. A perlička navíc, všichni v letadle by dýchali ten smrad z motorů (pokud mluvíme o proudových), který by se nasával zas do motoru předem a který je za dmychadlem odebírám a použit k větrání kabiny…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Brozma

Teoreticky by šly použít obraceče tahu, ale v praxi to má mnoho nevýhod.

  1. Motory by žraly hodně kerosínu, což je velmi drahý a nešetrný k přírodě.
  2. Motory by příšerně řvaly a neznám nikoho, kdo by snesl virvál roztočeného prodového motoru. Jen pro zajímavost, motory Rolls-Royce letounu A380, jsou při plném tahu schopny řvát hlasitostí až 150 Db. S takovým virválem by sis koledoval o rozervaný ušní bubínky.
  3. Jak řekl Dochy, motor by nasával vlastní spaliny a kdo by to uvnitř letounu čuchal. Navíc proudové motory produkují hodně CO (oxidu uhelnatého) takže by ses CO važně otrávil kdybys ten „sajrajt“ z motoru dejchal.

V praxi se většinou k couvání od terminálu používají pojezdové tahače (v angličtině: pushback), které letoun vlastní silou odtlačí od terminálu. V určité vzdálenosti od terminálu se tahač odpojí a letoun pomocí svých motorů odjede k dráze.
Jestli mi nevěříš, že couvání pomocí obraceče tahu je nevýhodný. Zkus tohle. jestli máš v PC jakýkoliv letecký simulátor (např. Microsoft Flight Simulator), otevři si ho, zvol si letoun s proudovými motory (doporučuju Boeing 737, ale zvol si jaký chceš), spusť simulaci zaparkovaný u terminálu, Nahoď motory (pokud se ti simulace spustila s vypnutými motory), odjisti ručku (i letouny maj ručky), a dej reverz naplno. Uvidíš, že se letoun začne pohybovat dozadu, ale pomalu a bude špatně zrychlovat a bude při tom příšerně řvát.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Tak jsem narazil náhodou na video, kdy letadlo (dopravní boeing) opravdu couvá. U videa píší, že je to u civilního letadla opravdu neobvyklé.

https://www.y­outube.com/wat­ch?v=lqZ83gJc7DE

před 2685 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
redy

bolak 🙂

před 2784 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Cos jiného čekala, on určitě lítá i autem 🙂

před 2784 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek