Mám na mysli samozřejmě v rámci dopravního letadla. Pokud je nastaven autopilot, jaká je role pilota a jeho spolupilota?
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 853 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nedá sa presne definovať dĺžka času pilotovania živým pilotom a
pilotovania autopilotom. Každý raz aj na rovnakej trase a rovnakých
atmosférických podmienkach je to iné.
Aj keď je nastavený autopilot, pilot v službe nesmie opustiť svoje miesto
za „kniplom“ ostáva v „oddychovej pohotovosti“ a naďalej sleduje
údaje o lete a činnosti stroja.
oddychujúci pilot (aktuálne nepilotujúci) v čase činnosti autopilota sa
môže uvoľniť, komunikuje so Zemou, robí nevyhnutnú administratívu, môže
ísť na prechádzku do časti pre cestujúcich, na wc, popritom sleduje stav
lietadla, pohodu cestujúcich, priebeh služby leteckého personálu, odpovedá
na všetečné otázky malého zvedavca dvorného šaška a podobne. Ale
nemôže sa túlať nekonečne dlho, musí vystriedať pilota v kabíne a
prevziať službu za kniplom.
najlepšie odpovie na vašu otázku 30 minutový záznam činnosti pilotov
od štartu po pristátie:
„CELÝ LET v kokpitu AIRBUSU A330–300 ČSA (OK-YBA) Na výročním letu
OK766 z Prahy do Paříže“ https://www.youtube.com/watch?v=yndY1qZKaJY&list=WL&index=371
Upravil/a: led
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Dvorní šašek
před 853 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud vím, tak minimálně vzlet a přistání je plně pod kontrolou
pilota, od vzletu během stoupání do letové hladiny už je možné použít
autopilota.
Role pilotů jsou takové, jaké si dohodnou. Pilot letící se stará
o základní přístroje, má pod kontrolou knipl, autopilota apod… Pilot
monitorující se stará o komunikaci, pomáhá pilotovi s nastavováním
některých přístrojů, a kontroluje zda je vše ok, zda třeba pilot něco
nepřehlédl. Ale konkrétní úlohy jsou věcí domluvy.
Pozn: nejsem pilot, předávám informace které jsem někde získal jen tak
ze zájmu…
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Dvorní šašek
před 853 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Asi TAKHLE – velkou část letu! Leda by letěl někam dál, to by pak ta
délka (vzhledem k celkové) byla o něco menší. ;) :)
Ale vážně, nenapadlo tě, že se odpovědět nedá? Hrají v tom roli
okolnosti jako počasí například (nebo případná porucha aj.). ;) :)
Čistě technicky – dnešní autopiloti jsou dost pokročilí a dokáží plně kontrolovat let od vzletu až po přistání (včetně). Nicméně se to v praxi nedělá a vzlet s přistáním (nejkritičtější fáze letu) je stále provozován v manuálním režimu. To po vycrashení Airbusu, kdy piloti byli bezmocní a nedokázali „po chybě autopilota“ dostal letoun pod kontrolu. Byla toho svého času plná média.
BTW – jako téměř VŽDY, svedlo se to na nevinného. Autopilot žádnou chybu NEUDĚLAL, pracoval naprosto bezchybně podle zadaného programu. Udělali ji LIDÉ, kteří ho programovali. A další lidé, kteří nadřadili automatické řízení manuálnímu. Ale koho to zajímá, hlavně že se viník našel. :)
Jedinou vyjímkou je PILOT ZJENTEK, který přenechává péči o knipl, co mu trčí (ocelově tvrdý!! ;) :D) mezi nohami LETUŠKÁM. Co bys ale chtěl po těžce pracujícím sňatkovém unterwassermannovi? ;) :D :D
2Kdo udělil odpovědi palec? led, Dvorní šašek
před 853 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
aliendrone, dlhá drevená, neskôr kovová páka na riadenie lietadla umiestnená na podlahe a dvíhajúca sa medzi nohami, bola použivaná u starých a starších lietadiel. 👅🙈