Avatar uživatele
Dvorní šašek

Jak dlouhou část letu řídí manuálně pilot za pomocí svého kniplu, jak dlouho během letu toto připadá na autopilota?

Mám na mysli samozřejmě v rámci dopravního letadla. Pokud je nastaven autopilot, jaká je role pilota a jeho spolupilota?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 853 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
led

Nedá sa presne definovať dĺžka času pilotovania živým pilotom a pilotovania autopilotom. Každý raz aj na rovnakej trase a rovnakých atmosférických podmienkach je to iné.
Aj keď je nastavený autopilot, pilot v službe nesmie opustiť svoje miesto za „kniplom“ ostáva v „oddychovej pohotovosti“ a naďalej sleduje údaje o lete a činnosti stroja.
oddychujúci pilot (aktuálne nepilotujúci) v čase činnosti autopilota sa môže uvoľniť, komunikuje so Zemou, robí nevyhnutnú administratívu, môže ísť na prechádzku do časti pre cestujúcich, na wc, popritom sleduje stav lietadla, pohodu cestujúcich, priebeh služby leteckého personálu, odpovedá na všetečné otázky malého zvedavca dvorného šaška a podobne. Ale nemôže sa túlať nekonečne dlho, musí vystriedať pilota v kabíne a prevziať službu za kniplom.

najlepšie odpovie na vašu otázku 30 minutový záznam činnosti pilotov od štartu po pristátie:
„CELÝ LET v kokpitu AIRBUSU A330–300 ČSA (OK-YBA) Na výročním letu OK766 z Prahy do Paříže“ https://www.y­outube.com/wat­ch?v=yndY1qZKa­JY&list=WL&in­dex=371

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Dochy

Pokud vím, tak minimálně vzlet a přistání je plně pod kontrolou pilota, od vzletu během stoupání do letové hladiny už je možné použít autopilota.
Role pilotů jsou takové, jaké si dohodnou. Pilot letící se stará o základní přístroje, má pod kontrolou knipl, autopilota apod… Pilot monitorující se stará o komunikaci, pomáhá pilotovi s nastavováním některých přístrojů, a kontroluje zda je vše ok, zda třeba pilot něco nepřehlédl. Ale konkrétní úlohy jsou věcí domluvy.
Pozn: nejsem pilot, předávám informace které jsem někde získal jen tak ze zájmu…

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

Asi TAKHLE – velkou část letu! Leda by letěl někam dál, to by pak ta délka (vzhledem k celkové) byla o něco menší. ;) :)
Ale vážně, nenapadlo tě, že se odpovědět nedá? Hrají v tom roli okolnosti jako počasí například (nebo případná porucha aj.). ;) :)

Čistě technicky – dnešní autopiloti jsou dost pokročilí a dokáží plně kontrolovat let od vzletu až po přistání (včetně). Nicméně se to v praxi nedělá a vzlet s přistáním (nejkritičtější fáze letu) je stále provozován v manuálním režimu. To po vycrashení Airbusu, kdy piloti byli bezmocní a nedokázali „po chybě autopilota“ dostal letoun pod kontrolu. Byla toho svého času plná média.

BTW – jako téměř VŽDY, svedlo se to na nevinného. Autopilot žádnou chybu NEUDĚLAL, pracoval naprosto bezchybně podle zadaného programu. Udělali ji LIDÉ, kteří ho programovali. A další lidé, kteří nadřadili automatické řízení manuálnímu. Ale koho to zajímá, hlavně že se viník našel. :)

Za standardních okolností piloti (s výše uvedenými vyjímkami) jen „točí mlýnek“, přesněji „dohlížejí na autopilota“.

Jedinou vyjímkou je PILOT ZJENTEK, který přenechává péči o knipl, co mu trčí (ocelově tvrdý!! ;) :D) mezi nohami LETUŠKÁM. Co bys ale chtěl po těžce pracujícím sňatkovém unterwassermannovi? ;) :D :D

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
led

aliendrone, dlhá drevená, neskôr kovová páka na riadenie lietadla umiestnená na podlahe a dvíhajúca sa medzi nohami, bola použivaná u starých a starších lietadiel. 👅🙈

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava