Avatar uživatele
podger

Jak se jmenuje letectví provozované brouky?

Avionika je let předmětu těžšího než vzduch, využívající vztak způsobený dopředným pohybem…bla bla.. turbulence je zde parazitní vlastností.
Kdežto brundibáři turbulentní víření vytvářejí a využívají. Například střevlík by podle zákonů avioniky vůbec neměl létat.
Přesto chrobáci létají. A tato letecká odbornost se nazývá?

Nevim-Blbky dejte si svátek a pokreslete jinej trýd. Toto je tema pro přemýšlivé. Děkuji

To Aliendrone: Přemýšlíš správným směrem a ano je to matoucí. Výstroj letadel převzala souhrné označení jako avionika. Avionika je též letecký obor – podskupina aerodynamiky. Tato odpověď nepůjde vygůglit, vyžaduje člověka, jež zná let brouka

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 1187 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
mosoj

Odpoveď byla označena jako užitečná

Vztlak u letadel nezpůsobuje dopředný pohyb, ale rozdíl rychlostí obtékajícího vzduchu na horní a spodní straně křídel. Na horní straně křídla je rychlost obtékajícího vzduchu větší než na spodní. Že tam kde je rychlost vyšší je nižší tlak zajisté víš. Proč, to určitě víš též.
No a létající hmyz si vytváří nad sebou křídly miniaturní vír v jehož středu je nižší tlak. To jsi určitě již ale zjistil při studiu chování tornád a hurikánů. Takže brundibár je vlastně malé tornádo.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?podger Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Trochu jsaem zmaten – AVIONIKA je přeci tech. VYBAVENÍ letounu (všechny ty elektronické srajdy, radary atd.), nikoliv způsob letu, ne? ;) :D

Pohybem v plynném prostředí (proudění, obtékání aj.) se zabývá AERODYNAMIKA.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
anonym

Avionika je letecká elektronika. Jinak jsem použil www.google.cz:

Brouci většinou létají pomocí odstředivé síly. Tedy díky jejich nízké hmotnosti a poměrně malému objemu na ně skutečně neplatí vztlaková síla jako u letadel/ptáků. Namísto toho oni prostě pod sebe tlačí vzduch silou a náběhem křídel. Tedy jimi tlačený vzduch je dostatečně silný, aby je to zvedlo. Není to tedy let v technickém smyslu slova – ihned po vynesení odstředivou silou padají k zemi jako kámen. Letadlo i pták naproti tomu pomocí aerodynamiky řízeně proletují vzdušnými proudy. Brouk jen vytlačí vzduch pod sebe a pak hned padá … Proto mají brouci let tak trhavý a zmatečný. Navíc nedokáží odporovat jakémukoli poryvu větru atp. → opravdu bych to nenazýval létáním. Ostatně smysl poletování brouků je prostě jen přeskočit z květiny na květinu atp.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

před 1161 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

V diskusi se ptáš na „let na tornádu“,v otázce ale nic takového není. Turbulence není tornádo. To že brouk letí „na místě“ ještě neznamená, že nevyužívá křídla pohybující se dostatečnou rychlostí. Stejně tak dokáže letět „na místě“ vrtulník 😉

Mosoj: „ale rozdíl rychlostí obtékajícího vzduchu na horní a spodní straně křídel.“ – tohle je podle mně hodně zavádějící zjednodušení. Jednou to někdo někde plácnul, někde ukázali jak je horní povrch křídla větší než dolní a že tedy ten vzduch nahoře se musí pohybovat rychleji aby se s tím proudem dole zas potkal správně,… ale tam je taková spousta věcí, které zkrátka nesedí...... Co třeba paraglide, a rogalo – mají křídla s (téměř) nulovou tloušťkou, takže ten vzduch ani nemá „důvod“ putovat po povrchu horní plochy rychleji, protože to „stihne“ i tak… A přesto ty věci létají.

před 1186 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Chlapče, chlapče. Na rozdíl od tebe jsem na letadlech pracoval a musel jsem absolvovat nějaké zkoušky, než mně na letadlo pustili. Věz, že platilo a stále platí, že součin rychlosti a tlaku je konstantní. Toť je ten zázrak vzniku vztlaku na křídle. Jistě jsi již pochopil že záleží pouze na tvaru křídla nikoliv na jeho tloušce. Pokud tomu stále nevěříš, tak se někoho zeptej k čemu jsou na křídle vztlakové klapky!!! a proč se vysouvají pouze při přistání!!

před 1165 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Dědku, dědku. O proudění kapalin něco vím, i když jsem se jím pracovně nezabýval. Vážně by mně zajímalo odkud máš „platilo a stále platí, že součin rychlosti a tlaku je konstantní.“ Můžeš dát odkaz?

před 1165 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

Dochy Dochy ty máš v hlavě dobrej zmatek. Rogalo je křídlo tlustý jako kráva a ty tam vidíš nulovou tlouštku. Doporučuju ti, přečti něco o plachtění lodí.
Já to tema uzavírám, na tohle nemám sílu

před 1186 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Od kdy? Oni do rogal začali montovat křídla s plným profilem? Já měl za to, že je tam plátno s výztuhama. OK, tak když se Ti nelíbí rogalo, co mi řekneš na paraglide?

před 1185 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

To Matesax: nechtěl jsem urazit. Ano o Titanus Giganteus jsem nepsal, je totiž vyobrazen hned pod mou otázkou. A teď konstruktivně. Chtít po Boeingu, aby odstartoval kolmo nelze, zatížit ho panceřovým exoskeletem, to už vůbec. A přes to, střevlík to dokáže. Letí na tornádu. K tomu už jsme se dopracovali díky mosoj. Teď pozor, ne všichni brouci padajÍ. Svatým grálem v robotice je vyrobit dron s leteckým mistrovstvím mouchy. Otázka je stále stejná. JAK SE NAZÝVÁ LET NA TORNÁDU

před 1187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

Uvedl jsem svůj zdroj a nikoho neurážel. Nevím k jakému závěru jste dospěl a proč. Ano brouci jsou překvapivě lehčí než ptáci. Jinak nic o prvohorních potvorách jste nepsal. Četl jsem články ohledně běžných brouků našeho světa. Pokusil jsem se to podat s přepisem tak, aby to nebylo bráno jako arogance či co. Nejčastěji se broučí let popisoval skutečně odstředivou silou a turbulentním vířením. Omlouvám se, že jsem se pokusil odpovědět na vaši otázku, nevěděl jsem, že smí odpovědět jen biolog s vysokou školou.

před 1187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

To mosoj: odpostitelně si odporuješ v první a druhé větě. Ale přemýšlíš konstruktivním směrem. A LET NA TORNÁDU SE NAZÝVÁ? /je součástí aerodynamiky a zároveň to není avionika

před 1187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

To Matesax: vedeš debatu napsto destruktivním Mate…ovým směrem. Ano použil jsi gůgl, blahopřeji a posílám klíčenku. Na světě jsou i jevy, které gůgl neví. Víme? A ta teorie o lehlém brouku. Bravurní. Exoskeletem pobitý Titanus Giganteus je také lehký? Ne, prosím, neodpovídej

před 1187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Odpovím já. Už jsem tedy odpověděl asi přede dvěma hodinama, ale… Nějak to tu není…
Ano, jakýkoli brouk je lehký, i když sis vybral zrovna tohohle obra, který podle všeho skoro nelétá. Připomenu takové ty bombastické zprávy: „Unese tisícinásobek své váhy!!!“, „Kdyby se zvětšil do velikosti člověka, skočí 250m daleko!!!“ – zkrátka levné bombastické kecy. Reálně žádný takový zvětšený rekordman nemůže vzniknou. Stačí nepřepočítávat to co unese na hmotnost jedince, ale třeba spočítat jaký je poměr hmotnosti, kterou dokáže mravenec unést na průřez jeho nožiček. Podobně zajímavé bude u brouka zjistit jaký je poměr jeho hmotnosti k ploše křídel.

Reálně v rozměrech, rychlostech a hmotnostech hmyzí říše bude pro ten hmyz mít vzduch vlastnosti blížící se vlastnostem vody pro nás (samozřejmě neuvažuju zrovna hydrostatický vztlak, ale viskozitu a hustotu). Podle mně ten Matesaxův příspěvek „Brouk jen vytlačí vzduch pod sebe…“ bude poměrně blízko pravdě.

před 1165 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

To Dochy: opět špatně. Brouci jsou proto tak malí, protože právě exosketet má konečné možnosti v nosnosti konstrukce. A teď s tebou souhlasím, že ty bombastické zprávy typu: Kdyby by byl mravenec vysoký dva metry, tak by unesl … nesmysl
A za druhé s tebou souhlasím (konečně jsi si něco přečetl) Při letu brouka je vzduch skutečně blízký vlastnostem vody.

Nechci tě srazit. Naopak mým cílem je vzbuzovat v lidech zvědavost … a tohle tema stejně nikdo nesleduje. Mosoj píše dobře, bohužel ne v reakci na mě, ale na tvoji neznalost. Nedá mi to, ale musím se zeptat: už víš, jak funguje plachta?
Cituji tě"… ale tam je taková spousta věcí, které zkrátka nesedí...... Co třeba paraglide, a rogalo – mají křídla s (téměř) nulovou tloušťkou, takže ten vzduch ani nemá „důvod“ putovat po povrchu horní plochy rychleji, protože to „stihne“ i tak… A přesto ty věci létají.

Potěší mne, když napíšeš zkratku BJTJAV (byl jsem to já ale vůl) Opravdu by mi to BYL udělalo radost

před 1162 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Co přesně je podle Tebe špatně?

  • „Brouci jsou proto tak malí, protože právě exosketet má konečné možnosti v nosnosti konstrukce.“ – myslím, že by konstrukce zvládla i trochu větší rozměry, než aktuálně jsou, ale nemyslím, že bych byl s Tvým tvrzením někde v rozporu.

Důsledek toho že jsou malí pak je, že některé poměry zkrátka vycházejí jinak než pro tvory, které běžně známe a pozorujeme a jejichž vlastnosti jsou bližší našim zkušenostem.

  • nepřečetl, ale to nevadí 😉
  • „už víš, jak funguje plachta?“ – co přesně bych měl podle Tebe nastudovat? Reaguju víceméně na tu pitomost, že křídlo funguje jen proto, že vzduch po horní ploše křídla musí urazit větší dráhu, a proto musí proudit rychleji, a proto

je nahoře menší tlak než dole, a proto je to křídlo vzduchem nadlehčováno. Tohle je zkrátka už dávno dokázaná blbost už proto, že nikdo nezaručí, že 2 molekuly vzduchu, které se na náběžné hraně roztrhnou dorazí na odtokovou hranu ve stejný okamžik (trochu zjednodušené…)

Co se Ti nelíbí na tvrzení, že některá křídla mají prakticky nulovou tloušťku a přesto fungují? A co třeba s letem na zádech?

před 1161 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

To mosoj: Letectví typu avionika (avion=letadlo) je všeobecně známá z leteckých škol. Vypadá to, že máš přehled. Tak si říkám, nemáš koho se zeptat na, řekněme, vírovém létání? V avionice parazitní vlastnost, ale v jiném leteckém oboru užitečná. Možná chci moc, ale mě zajímá název druhu letectví. A současná angličtina tomu taky moc nepřidala … dron už se říká i věcem, co chodí po zemi

před 1161 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Dron je obecně označení pro (polo)samostatného robota. Pak se tak začali označovat letecké modely/hračky a i vojenská letadla která měla alespoň nějakou schopnost alespoň část letu zvládnout samostatně a od těch hraček a modelů se pak začalo říkat dron prakticky každé hračce, co měla alespoň 4 vrtule – i když jde o hračku čistě na ovládání.

před 1161 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
podger

To Dochy: Jo s tvou definicí dronu souhlasím. Dnes to tak je, ale dříve se vědělo, že robotika má potenciál, tak se každý robot jmenoval podle mobility. Svý sméno měli chodič, plazič, kulič, přísavkář, tank, letec… samozřejmě se sofistikovaným anglickým termínem. Dnes je všechno dron. Jó to byly časy

Teď nesouhlasy: Nafouknutá plachta je křídlo, ať tvrdíš cokoli. Nastuduj si třeba plachtění proti větru. Zejména nevynechávej slova jako vektor, relativní, absolutní

cituji tě: je nahoře menší tlak než dole, a proto je to křídlo vzduchem nadlehčováno. Tohle je zkrátka už dávno dokázaná blbost už proto, že nikdo nezaručí, že 2 molekuly vzduchu, které se na náběžné hraně roztrhnou dorazí na odtokovou hranu ve stejný okamžik (trochu zjednodušené…)
No to už si fakt děláš prdeř. Křídlo prochází hmotou (dusíkem, vodou… čím chceš) Svou geometrií donutí hmotu, aby obtékala různou rychlostí. Ten samý objem hmoty s různou rychlostí v důsledku vytvoří tah

Jo a s letem na zádech je to jednodušší, než myslíš. Třeba akrobatický letadla mají křídlo s neutrálním vztlakem a jestli křídlo potáhne nahoru bo dolu určuje nastavení klapek. U stíhaček je to jinak, ale tím tě nebudu zatěžovat, ty ještě neumíš plachty a už se cpeš do létání
Co tam máš dál? Myslím to vážně, jen do mě

před 1161 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava