Miroslavst
Omlouvám se, je to dlouhé, ale jako návod pomůže:
Seštelování volnoběhu do fichtla:
- Než začnete volnoběh štelovat musíte mít motor vypnutý.
- Dejte plyn na plno, aby šoupátko (taková blbost ve tvaru válečku co
jezdí v karburátoru když točíte s plynem) bylo úplně nahoře.
- Šroubek na volnoběh (ten co je na něm ta pružinka) dotáhněte úplně
na doraz, a pak ho o 3 a půl otáček (3 a 1/2) povolte.
pokud by motor po nastartování pořád zdechal tak ten šroub o půl
otáčky dotáhněte dokud nebude držet, anebo když budou otáčky moc vysoký
tak šroubek povolte.
Nastavení Předstihu
- Na místo vyšroubované svíčky vložíme měrku hloubky, šupleru,
speciální budík nebo třeba šroubovák (ale šroubovákem se to nedá
přesně změřit a jde to tak nastavit pouze jako odhad) nebo se dá hlava
sundat a měřit to bez ní, ale musíme dbát na dobré zajištění válce,
který by se mohl odlepit od motoru a mohl by se posouvat zároveň s pístem.
Nutno podotknout, že svíčka není v hlavě kolmo k pístu, tím pádem je
nastavování předstihu toto metodou vždy nepřesné a je pro přesnost je
lepší hlavu sundat, nebo si vyrobit speciální přípravek.
- Sundáme pravý kryt motoru a nastavíme odtrh (mezera kontaktu kladívka
při největším otevření) na 0,4 mm (viz. kapitola Nastavení odtrhu).
- Točíme pomocí šroubováku vačkou (na ní se otevírá kladívko).
Najdeme bod, ve kterém se píst zastaví a začíná se vracet = horní
úvrať. Od horní úvrati se zpětným pohybem kousek vrátíme na požadovaný
předstih (např. 1,6 = vrácení o 1,6mm zpět). Jestli chceme, aby v tuhle
chvíli přeskakovala jiskra, tak to musíme nastavit ještě pootočením
zapalování.
- Povolíme zapalování (šrouby na kraji, u typů 550, 555 a u starších
05ek, povolíme jen destičku, na které je kladívko přišroubované).
Pootočíme zapalováním (destičkou) tak, aby se kontakt kladívka zavřel.
Mezi zavřený kontakt sevřeme cigaretový papírek, který má
předpokládanou tloušťku 0,05mm, což je taková šířka mezery na
kladívku, kdy by měla přeskočit jiskra.
Nastavení Zapalování
V zapalování se nastavují 4 základní věci:
- Vzdálenost cívek od rotoru
- Vzdálenost kontaktů svíčky
- Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
- Předstih
- Vzdálenost cívek od rotoru
Cívky v zapalování by měly mít mezi sebou a rotorem vzdálenost do
0,3mm ne větší. 1. Ustříhněte kus PET lahve (měřeno PET lhví od
kyselky Mattoni/Magnesia,ty mají stěnu 0,3mm) tak veliký aby se vlezl mezi
cívku a rotor.
2. Vstrčte ústřižek mezi cíku a rotor.
3. Povolte šrouby držící cívku.Rotor si cívku přitáhne k sobě.
4. Utáhněte šrouby držící cívku.
5. Vytáhněte ústřižek (jde to ztuha).
6. Zkontrolujte jestli cívka nedře o rotor,v takovém případě je
něco blbě.
- Vzdálenost kontaktů na svíčce
Tento rozměr je velikost mezery mezi kontakty svíčky.Nastavuje se
sklepnutím nebo odehnutím kontaktů.Pro všechny typy Jawy 50 pionýr je
tento rozměr 0,4 – 0,5mm.Tento rozměr má například ústřižek krabice
od mléka.Ústřižek musí jen tak tak procházet mezi kontakty.
- Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
Odtrh je mezera mezi kontakty přerušovače (kladívka) ve chvíli, kdy je
nejvíc otevřen. U pionýra se udává odtrh 0,4mm, když upřesním, tak by
měl plíšek o tloušťce 0,4mm (též krabice od mléka) jít otevřeném
kontaktem velmi lehce protáhnout a plíšek tloušťky 0,5mm by měl jít
ztěžka. Tedy nejpřesněji odtrh nastavíte plíškem 0,45mm.
- Pootočte vačkou, tak, aby bylo kladívko co nejvíc otevřené (bude se
vám to líp dělat s vyšrubovanou svíčkou).
- Vemte měrku-plíšek (dají se běžně koupit nebo sehnat) tloušťky
0,45mm a strčte ho mezi kontakty přerušovače.
- Povolte šroubek zajištující destičku kladívka a pevně stiskněte
kontakty k sobě (musí být mezi nima plíšek), kladívko přidržte
dosedací plochou na vačce a šroubek opět dotáhněte. Po dotáhnutí by měl
jít plíšek, aniž byste kladívko museli pootevřít víc, jít trochu ztuha
ven i dovnitř. PŘEKONTROLUJTE!
- Nastavení předstihu pomocí cigaretového papírku
- Na místo vyšroubované svíčky vložíme měrku hloubky, šupleru,
speciální budík nebo třeba šroubovák (ale šroubovákem se to nedá
přesně změřit a jde to tak nastavit pouze jako odhad) nebo se dá hlava
sundat a měřit to bez ní, ale musíme dbát na dobré zajištění válce,
který by se mohl odlepit od motoru a mohl by se posouvat zároveň s pístem.
Nutno pdodotknout, že svíčka není v hlavě kolmo k pístu, tím pádem je
nastavování předstihu toto metodou vždy nepřesné a je pro přesnost je
lepší hlavu sundat, nebo si vyrobit speciální přípravek.
- Sundáme pravý kryt motoru a nastavíme odtrh (mezera kontaktu kladívka
při největším otevření) na 0,4 mm (viz. kapitola Nastavení odtrhu).
- Točíme pomocí šroubováku vačkou (na ní se otevírá kladívko).
Najdeme bod, ve kterém se píst zastaví a začíná se vracet = horní
úvrať. Od horní úvrati se zpětným pohybem kousek vrátíme na požadovaný
předstih (např. 1,6 = vrácení o 1,6mm zpět). Jestli chceceme, aby v tuhle
chvíli přeskakovala jiskra, tak to musíme nastavit ještě pootočením
zapalování.
- Povolíme zapalování (šrouby na kraji, u typů 550, 555 a u starších
05ek, povolíme jen destičku, na které je kladívko přišroubované).
Pootočíme zapalováním (destičkou) tak, aby se kontakt kladívka zavřel.
Mezi zavřený kontak sevřeme cigaretový papírek, který má předpokládanou
tloušťku 0,05mm (lze též použít mikrotenový pytlík,nebo alobal), což je
taková šířka mezery na kladívku, kdy by měla přeskočit jiskra.
- Potom posouváme zapalováním do leva a do prava (do leva=větší
předstih, do prava=menší předstih). Musíme dbát, aby se neposunul píst ve
válci. Ve chvíli, kdy se kladívko povolí tak, že z se dá papírek bez
poškození vytáhnout, by to mělo házet jiskru.
- Jestli se nám to takhle podaří nastavit, tak je potřeba všechno
okamžitě přitáhnout a následovně přeměřit, v případě neúspěchu to
i několikrát opakovat
Otázka nemá žádné další odpovědi.