Avatar uživatele
snarkon

Jak seštelovat Jawa 50 motor?

nevím si rady…

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? pittbul před 5009 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Miroslavst

Omlouvám se, je to dlouhé, ale jako návod pomůže:

Seštelování volnoběhu do fichtla:

  1. Než začnete volnoběh štelovat musíte mít motor vypnutý.
  2. Dejte plyn na plno, aby šoupátko (taková blbost ve tvaru válečku co jezdí v karburátoru když točíte s plynem) bylo úplně nahoře.
  3. Šroubek na volnoběh (ten co je na něm ta pružinka) dotáhněte úplně na doraz, a pak ho o 3 a půl otáček (3 a 1/2) povolte.

pokud by motor po nastartování pořád zdechal tak ten šroub o půl otáčky dotáhněte dokud nebude držet, anebo když budou otáčky moc vysoký tak šroubek povolte.

Nastavení Předstihu

  1. Na místo vyšroubované svíčky vložíme měrku hloubky, šupleru, speciální budík nebo třeba šroubovák (ale šroubovákem se to nedá přesně změřit a jde to tak nastavit pouze jako odhad) nebo se dá hlava sundat a měřit to bez ní, ale musíme dbát na dobré zajištění válce, který by se mohl odlepit od motoru a mohl by se posouvat zároveň s pístem. Nutno podotknout, že svíčka není v hlavě kolmo k pístu, tím pádem je nastavování předstihu toto metodou vždy nepřesné a je pro přesnost je lepší hlavu sundat, nebo si vyrobit speciální přípravek.
  2. Sundáme pravý kryt motoru a nastavíme odtrh (mezera kontaktu kladívka při největším otevření) na 0,4 mm (viz. kapitola Nastavení odtrhu).
  3. Točíme pomocí šroubováku vačkou (na ní se otevírá kladívko). Najdeme bod, ve kterém se píst zastaví a začíná se vracet = horní úvrať. Od horní úvrati se zpětným pohybem kousek vrátíme na požadovaný předstih (např. 1,6 = vrácení o 1,6mm zpět). Jestli chceme, aby v tuhle chvíli přeskakovala jiskra, tak to musíme nastavit ještě pootočením zapalování.
  4. Povolíme zapalování (šrouby na kraji, u typů 550, 555 a u starších 05ek, povolíme jen destičku, na které je kladívko přišroubované). Pootočíme zapalováním (destičkou) tak, aby se kontakt kladívka zavřel. Mezi zavřený kontakt sevřeme cigaretový papírek, který má předpokládanou tloušťku 0,05mm, což je taková šířka mezery na kladívku, kdy by měla přeskočit jiskra.

Nastavení Zapalování

V zapalování se nastavují 4 základní věci:

  1. Vzdálenost cívek od rotoru
  2. Vzdálenost kontaktů svíčky
  3. Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
  4. Předstih
  5. Vzdálenost cívek od rotoru

Cívky v zapalování by měly mít mezi sebou a rotorem vzdálenost do 0,3mm ne větší. 1. Ustříhněte kus PET lahve (měřeno PET lhví od kyselky Mattoni/Magnesia,ty mají stěnu 0,3mm) tak veliký aby se vlezl mezi cívku a rotor.
2. Vstrčte ústřižek mezi cíku a rotor.
3. Povolte šrouby držící cívku.Rotor si cívku přitáhne k sobě.
4. Utáhněte šrouby držící cívku.
5. Vytáhněte ústřižek (jde to ztuha).
6. Zkontrolujte jestli cívka nedře o rotor,v takovém případě je něco blbě.

  1. Vzdálenost kontaktů na svíčce

Tento rozměr je velikost mezery mezi kontakty svíčky.Nastavuje se sklepnutím nebo odehnutím kontaktů.Pro všechny typy Jawy 50 pionýr je tento rozměr 0,4 – 0,5mm.Tento rozměr má například ústřižek krabice od mléka.Ústřižek musí jen tak tak procházet mezi kontakty.

  1. Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)

Odtrh je mezera mezi kontakty přerušovače (kladívka) ve chvíli, kdy je nejvíc otevřen. U pionýra se udává odtrh 0,4mm, když upřesním, tak by měl plíšek o tloušťce 0,4mm (též krabice od mléka) jít otevřeném kontaktem velmi lehce protáhnout a plíšek tloušťky 0,5mm by měl jít ztěžka. Tedy nejpřesněji odtrh nastavíte plíškem 0,45mm.

  1. Pootočte vačkou, tak, aby bylo kladívko co nejvíc otevřené (bude se vám to líp dělat s vyšrubovanou svíčkou).
  2. Vemte měrku-plíšek (dají se běžně koupit nebo sehnat) tloušťky 0,45mm a strčte ho mezi kontakty přerušovače.
  3. Povolte šroubek zajištující destičku kladívka a pevně stiskněte kontakty k sobě (musí být mezi nima plíšek), kladívko přidržte dosedací plochou na vačce a šroubek opět dotáhněte. Po dotáhnutí by měl jít plíšek, aniž byste kladívko museli pootevřít víc, jít trochu ztuha ven i dovnitř. PŘEKONTROLUJTE!
  1. Nastavení předstihu pomocí cigaretového papírku
  1. Na místo vyšroubované svíčky vložíme měrku hloubky, šupleru, speciální budík nebo třeba šroubovák (ale šroubovákem se to nedá přesně změřit a jde to tak nastavit pouze jako odhad) nebo se dá hlava sundat a měřit to bez ní, ale musíme dbát na dobré zajištění válce, který by se mohl odlepit od motoru a mohl by se posouvat zároveň s pístem. Nutno pdodotknout, že svíčka není v hlavě kolmo k pístu, tím pádem je nastavování předstihu toto metodou vždy nepřesné a je pro přesnost je lepší hlavu sundat, nebo si vyrobit speciální přípravek.
  2. Sundáme pravý kryt motoru a nastavíme odtrh (mezera kontaktu kladívka při největším otevření) na 0,4 mm (viz. kapitola Nastavení odtrhu).
  3. Točíme pomocí šroubováku vačkou (na ní se otevírá kladívko). Najdeme bod, ve kterém se píst zastaví a začíná se vracet = horní úvrať. Od horní úvrati se zpětným pohybem kousek vrátíme na požadovaný předstih (např. 1,6 = vrácení o 1,6mm zpět). Jestli chceceme, aby v tuhle chvíli přeskakovala jiskra, tak to musíme nastavit ještě pootočením zapalování.
  4. Povolíme zapalování (šrouby na kraji, u typů 550, 555 a u starších 05ek, povolíme jen destičku, na které je kladívko přišroubované). Pootočíme zapalováním (destičkou) tak, aby se kontakt kladívka zavřel. Mezi zavřený kontak sevřeme cigaretový papírek, který má předpokládanou tloušťku 0,05mm (lze též použít mikrotenový pytlík,nebo alobal), což je taková šířka mezery na kladívku, kdy by měla přeskočit jiskra.
  5. Potom posouváme zapalováním do leva a do prava (do leva=větší předstih, do prava=menší předstih). Musíme dbát, aby se neposunul píst ve válci. Ve chvíli, kdy se kladívko povolí tak, že z se dá papírek bez poškození vytáhnout, by to mělo házet jiskru.
  6. Jestli se nám to takhle podaří nastavit, tak je potřeba všechno okamžitě přitáhnout a následovně přeměřit, v případě neúspěchu to i několikrát opakovat

0 Nominace Nahlásit

Otázka nemá žádné další odpovědi.



Diskuze k otázce
Avatar uživatele
pittbul

mám pinýra chytá jen když dám plný plyn tak se dusí co mám špatně poradte?Díky

před 4796 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava