Avatar uživatele
Bortolo

Jak si restauratér musí obecně správně nastavit marži, tak aby na prodaném jídle vydělal?

Jaký je základní princip, aby podnikatel v gastrobyznysu dokázal vygenerovat na jídle maximálně možný zisk, při započtených nákladech na suroviny a dalších nutných nákladech, aniž by musel slevit na kvalitě nabízeného menu? Jak to jde v ruku v ruce se slevami, které často sleduju na různých poutačích před vchodem do restauračního zařízení?

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Alesh, Filip84, Disraeli před 289 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Disraeli

Rozumně a výdělečně. ;)

Jsou na to výpočty a vyloženě vzorce. ;) Většinou jsou na nic (ty, co se učí nebo hloupě předkládají ve škole), ale některé jsou užitečné – jsou logické a vycházejí z některých funkčních principů; jako odraz reality, funkčnosti (aj). Takže je třeba jen pochopit ten vzoroček, to co představuje (než se jim bezhlavě řídit anevědt proč, co a jak).
Jinak si projdi některé základní ekonomické principy, zákonitosti, teorie – hlavně ty, co se uplatňují v podnikání (jako i utváření cen, obecně nabídky atd). Se v podstatě ptáš na to, jak se má podnikat a jak to funguje… :D

Upravil/a: Disraeli

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Alesh

Pohlreich říkal: cena surovin x 2 + DPH. Čili pokud suroviny na jednu porci stojí 100 Kč, pak by to bylo 100 * 2 * 1,21 = 242 Kč.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Třeba zde: https://www.wa­iterio.com/blog/cs­/ziskova-marze-restaurace-jak-vypocitat-a-zvysit-vase-ziskove-rozpeti/

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Úplně jednoduchý:

  1. musí být s to si správně spočítat surovinové náklady na jednu porci každýho jídla, tzn. nic neopomenout, atp., říká se tomu kalkulace,
  2. musí znát průměrné hodinové náklady na provoz hospody, no prostě nájem, energie, mzdy zaměstnanců, ale taky např. kolik do toho ročně zainvestuje do inovací, atp.,
  3. musí si spočítat, kolik času stráví hospoda s každým jídlem, alespoň v průměru, nemusí to být nutně na každou položku na menu, to znamená, od příprav, vaření, servisu, úklidu, mytí, atd.

Pak by měl mít, zhruba, reálnou představu, kolik to musí stát, aby neprodělal.

No a potom musí přidat marži, aby měl taky nějaký ten, alespoň přiměřený, zisk.

Obecně se to dělá tak, že se spočítaj surovinový náklady, to se vynásobí ×3.21, tzn. trojnásobkem a DPH k tomu. Ale může to bejt čtyřnásobek, ale i dvojnásobek a rejžovat je na pití. Třeba.

To už je, potom, právě o tom mít nějaký business plan, taky se v tom trochu vyznat, no a podle toho, jak to ne/umí, tak se mu ne/vede dobře.

Jednoduché! 😎

Jak to jde se slevami? Sleva je v hospodě sprostý slovo, to není Kaufland, tvl.!

To je stejná gastrorakovina, jako „meníčko“: z „meníčka“ jsem vždycky sral mramor: prostě, normálně, tehdy, stála padesátikorunu polévka, a ty jim máš navařit polévku, hlavní jídlo, a často ještě desert, za Kč 90.00 – Kč 120.00 (tehdy, a taky podle toho, co jim na tom talíři přistálo). Na tom máš prd, když na tom máš 1/2 z tý ceny, jsi rád! To za prvé. Za druhé, nejde to uvařit v kvalitativním standardu normálního menu tý hospody. Ne, že by to jídlo bylo vyloženě blbé, to básník nechce říci, to ne, ale prostě musíš to surovinově okmásat, nic jinýho ti nezbejvá.

A to, prosím pěkně, bylo pořád „meníčko“ z čerstvýho, bez chemek, poctivě uvařený. Spousta hospod to řešila chemickými polotovary.

No jo, jenže, když ti ten host přijde na takový „meníčko“, a ty jinak vaříš (alespoň tak jako rámcově) slušně, tak on ti to neuvěří: odejde nasraný a už ho neuvidíš! A ti, co jim ty chemky stačí, tak ti zase nezaplatěj večer za poctivý žrádlo, Tak?

Sleva je to samý. Sleva v hospodě nikdy nevěstí nic dobrého. Jasně, ty se můžeš levně nažrat, dobrý, co by to nebylo dobrý, ale pokud nejsi guma, je ti jasný, že takový hospodský dlouho nevydrží.

No jo, jenže u nás prostě musíš vařit „meníčko“. Jinak budeš mít na obědy prázdno. Takže lavíruješ někde mezi tím, jak by to mělo (ideálně) být a mezi možným. To už lehké není. 🤷🏽‍♀️

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Normálně, tak jako všichni páni velkomožní v týhle zemi to udělá! Prostě nereálně vyšponuje cenu pro řadového občana do stejně nereálných výšin, však exhibicionisté to zaplatí i kdyby měli do roka a do dne hlodat omítku!

Podnikání v ČRdeli dosud existuje VÝHRADNĚ PROTO, že řadový ovčan SE STYDÍ PŘIZNAT BARVU jak na tom ve skutečnosti díky nenažraných sffiní napříč společenským spektrem je a tak ze sebe raději dělá exota, potažmo toho exhibicionistu, jen aby byl „trendy“ či se nechce cítit tak řadový, či kýho šlaka! A tak UTRÁCÍ JAKO TEN PITCHUS a platí klidně i mnohonásobně přestřelený ceny! Proto taky například český zemědělci už pálí jabloně (jaxe chvíli dříve správně zeptal plebs- PROČ). PROTOŽE! Protože MALÝ ČLOVĚK musí (!!!) udělat VELIKOU ÚTRATU! Jinak se ve svým těle prostě necítí komfortně, no! Prostě pokud si egoista dá malou, lacinou porci jídla někde v poctivý vývařovně, pro jeho „velikost“ bude pocit z vlastního „výkonu“ podobný, jako by hadry na sobě měl o tři velikosti větší. Ne ne! tAKOVÁ „NUZKA“ ON NENÍ! Takový občan POTŘEBUJE NARŮST!!!!!! A že ty ega ku.rwa fofrem rostou! Proto si podnikavci velkomožní podnikaví mastí kapsy! Dobře VÁM VŠEM TAK!!! A ty tady Bortolo nebuď směšnej s podobným dotazem. Chodíš v ČRdeli ven? Využíváš TAMTÉŽ služby??? NO TAK PAK VIDÍŠ! Děkuju. 🤨

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Finance a podnikání