Avatar uživatele
WertyMicka

Jak souvisí mez pevnosti materiálu s jeho dovoleným namáháním?

Zajímavá 0 před 1939 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Samozřejmě, že souvislost existuje. Mez pevnosti materiálu je fyzikálně měřitelná veličina a dovolené namáhání je doporučená hodnota, aby nedošlo k přílišné únavě materiálu, případně je tam zakalkulována i nějaká bezpečnostní rezerva. Ponorka, která byla zkonstruována pro ponor do určité hloubky, se může jednou ponořit i hlouběji, stejně tak jako most o určité nosnosti může vydržet i mnohem víc.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Je to otázka testování.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

mez pevnosti je mez kdy materiál praskne. Dovolené namáhání by mělo nechat materiál bez následků (po odstranění namáhání se vrátí do původního tvaru bez ovlivnění životnosti – zátěžový cyklus lze opakovat „do nekonečna“) . Pokud je to v nějakém celku, mělo by to být vč. nějakého koeficientu bezpečnosti. Pokud na tom závisí bezpečnost osob, volí se koef. bezp. tuším někde mezi 4 a 10 (tzn dovolené namáhání je maximálně 1/4 toho, které by způsobilo změny na zařízení)

https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Pevnost_v_tla­ku

K té mezi pevnosti – konečná síla těsně před prasknutím či přetržením může být menší, ale k porušení materiálu je nutné projít hodnotnou meze pevnosti. Viz obrázek na
https://www.po­radte.cz/skola/20284-mez-kluzu-lana.html

Upravil/a: Dochy

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Arne: To je asi vedle…
Mimochodem přinejmenším u některých aut táhlo od ruční brzdy tlačí na ty samé brzdové čelisti jako provozní brzda (pedál) akorát obvykle jen na zadních kolech. Takže se opotřebovává stejná brzda a i při použití ruční brzdy se může „uvařit“ brzdová kapalina provozní brzdy.

před 1938 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek