Odpoveď byla označena jako užitečná
Politologie obecně byla zakázána.
Jinak předměty – Marxistická filozofie, Dějiny filozofie ale z maristického pohledu, Dějiny mezinárodního dělnického hnutí, Dějiny KSČ, Vědecký komunismus, Politická ekonomie, Vědecký ateismus – tyto předměty na vysoké škole.
Záleželo na oboru, uvedené by se dalo nazvat tehdejší politologií. Jinak součástí státnic byla zkouška z marxismu-leninismu.
Na SŠ – převažovala marxistická filozofie a vědecký komunismus,
etika atd.. Vím, že tyto předměty mohli na naší škole učit jen členové
KSČ., také se učila politcká ekonomie, socialistické plánování. Nevím,
zda se lišila v tomto směru odborná škola od všeobecně vzdělávací.
–
Ještě něco k výuce občanské nauky na SVVŠ
Marxismus-leninismus se promítal do výuky dějepisu, stejně tak do branné výchovy, která se vyučovala na středních školách.
Na střední škole byla občanská nauka zavedena po reorganizaci školství v letech 1960/61. Jejím úkolem bylo posílit politickou a mravní výchovu mládeže
"Vývoj naší střední školy v letech 1933 — 1966
Autor Norbert Černý z KPÚ Brno výice OBN na SVVŠ uvádí toto.:
Občanská výchova (dříve občanská nauka)
„Podle osnov z r. 1933 byla občanská nauka součástí vyučování
země¬
pisu. Podávalo se v ní základní poučení o ústavě ČSR a o právech a
povinnostech občanů.
Osnovy z r. 1949 zavedly občanskou nauku jako samostatný
předmět do 1. a 2. ročníku gymnasia. Její obsah měl silné politické
zaměření.
Učilo se o státě, o ústavě, o úloze dělnické třídy v boji za
socialismus, vq
2. ročníku se pak podávaly základy politické ekonomie.
Osnovy z r. 1981 zavedly místo toho občanskou výchovu, která měla
podávat základní poučení z oblasti světového názoru, psychologie
osobnosti, etiky, z vědeckého komunismu, o výstavbě socialistického
hospodářství, ústavě ČSSR.
Program byl široký, ale 1 hodina týdně nestačila na jeho splnění,
zvláště když se kladl důraz na diskuse se žáky.
Dalším nedostatkem byla roztříštěnost poznatků, neboť nebyly uvedeny do širších souvislostí se společenskými vědami. Proto se nahrazuje občanská nauka psychologií, logikou a filosofií.
Psychologie a logika. Filosofie (dříve úvod do filosofie)
Osnovy z r. 1949 ji zavedly podnázvem filosofie (jako pokračování
občanské nauky) do 3. a 4. ročníků gymnasií.
Proto dřívějšímu pojetí se v ní podávaly též základy filosofického
a historického materialismu a přehled o boji materialismu s idealismem
v dějinách lidstva.
Psychologie, logika a předmět filosofie mají uvést žactvo do základů
filo¬
sofie (dialektický a historický materialismus, gnoseologie, marxistické
učenío společnosti), etiky, psychologie a logiky, přičemž druhý ročník
je věnovánpsychologii a logice, třetí úvod do filosofie a etiky.
Osnovy
Občanská nauka (výchova) – 3 hodiny – od r. 1961 – od r.
1965 v osnovách nebyla
.
Psychologie a logika, základy filozofie – 4 hodiny na větvi humanitní
i matematik i přípovědné – od r. 1965 "
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit |
Na gymnáziích vím o „Občanské nauce“,
na SEŠ (přibližně dnešní OA) byla navíc
politická ekonomie.
0
před 2847 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nerozumím nějak otázce a uvozovkám. Pokud vím, tak politologie jako taková se stále studuje. Samozřejmě některé obory jsou jiné než bývaly, ale to je vždy a všude při změně režimu.
0
před 2847 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek