V ústní maturitní zkoušce z ČJ-L je v třetí části charakteristiky uměleckého textu požadavek zhodnotit jazykové prostředky a jejich FUNKCI ve výňatku. Neví prosím někdo, jaké různé funkce jaz. prostředků existují?
Upravil/a: Elda Trnimir
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 3136 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nedá se přesně odpvědět, protože neznám úryvek, abych viděla, které jazykové prosředky autor pokužil.
Jen to, co mě napadá. Ty prostředky či spojení, které slouží k vyjádření gradace textu, alegorie, hyperboly, přirovnání, personifikaci, kontrastu, vyjadřují podobnost -. metafora, metonymie, synekdocha atd.
V poezii se užívají různé figury – anafora, epifora, epizeuxis, oxymoron atd.
Jazyk – spisovný, obecný, nářečí, knižní atd.
–
Jinak obecně – v souvislosti s tím, že jazyk má funkci komunikativní,
reprezentatvní, informační, vzdělávací, přesvědčovací atd. je třeba
využít jazykové prostředky, tedy výrazy, které vystihnou slohovou
vytříbenost, jazykovou správnost; pestrost atd. K tomu slouží jazykové
prostředky – spisovné, nespisovné, nářečí, slang, temíny,
publicismy atd.
Mezi hlavní způsoby speciálního využití jazykových prostředků ve spisovném jazyce jsou jejich intelektualizace, automatizace a aktualizace.
Ale opakuji, neznám zadaný text.
Upravil/a: annas
4Kdo udělil odpovědi palec? kapka, johana 56, fcoop, Elda Trnimir
před 3136 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?fcoop Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
Děkuji, přesně to jsem chtěl vědět- reprezentativní, informační, atp. – takže vždy záleží na dané siituaci, přesně vymezené ty funkce nejsou. Díky!!