Tak jak je to s tím crop faktorem a jak ho zjistím ?
Doplňuji:
Otázka zněla jaký crop faktor má kompaktní fotoaparát a jak ho zjistím (
vypočtu).
DSLR není kompaktní fotoaparát to je zrcadlovka.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, Lamalam před 5394 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ekvivalentní ohnisková vzdálenost je hodnota, která umožňuje
porovnávat ohniskovou vzdálenost pro různé velikosti obrazového snímače.
Značí ohniskovou vzdálenost, jakou by měl objektiv se stejným zorným
úhlem na kinofilmovém fotoaparátu. U digitálních fotoaparátů je velikost
snímače výrazně menší než políčko kinofilmu, proto se ohnisková
vzdálenost jejich objektivů uvádí přepočtená na 35 mm ekvivalent.
Objektivy o stejné ohniskové vzdálenosti mají tedy jakoby „užší"
záběr, takže se zdá, že mají delší ohnisko. Zorný úhel objektivu je
totiž vždy vztažen k formátu snímače. Čím menší snímač je použit,
tím menší je úhel záběru při použití stejného objektivu. Protože jsme
však byli zvyklí na to, jaký zorný úhel mají objektivy určitých ohnisek
na kinofilmu, používá se u DSLR „přepočet na kinofilm". Ten umožňuje
vytvořit si lepší představu o tom, co jsme schopni vyfotit. Pro přepočet
se vždy používá určitý koeficient tzv. crop faktor, který je ovšem
závislý na výrobci a velikosti použitého snímače. Pro objektivy na
zrcadlovkách Nikon, Sony, Pentax, Samsung a dříve Konica-Minolta se
používá koeficient 1,5, zatímco u Canonu 1,6 (u EOS 1D je koeficient cca
1,3) a Olympus E-system, Panasonic a Leica mají koeficient 2. Nasadíme-li
tedy například 28mm objektiv na digitální fotoaparát Nikon (koeficient 1,5)
bude se jevit jako objektiv 1,5× delší, tedy 42 mm.
-
Crop faktor
Po dlouhou dobu byl jakýmsi nepsaným standardem rozměr kinofilmu s políčkem 24 × 36 mm. Proto si fotografové zvykli mluvit o ohnisku, jako kdyby rovnou udávalo zorný úhel. Proto se říká, že krátká ohniska mají široký zorný úhel, že objektiv 50 mm odpovídá zornému úhlu oka (jednoho), že 80 mm objektiv je vhodný na portréty atd. To vše je pravda, ale pouze při použití senzoru o velikosti kinofilmu! Změníte-li velikost senzoru, změníte i zorný úhel a věty výše logicky neplatí!
Úvaha však může být následovná:
Když použijete na kinofilmovém přístroji 50 mm objektiv, dosáhnete
diagonálního zorného úhlu 47° (úhlopříčka kinofilmu měří
43,2 mm).
Pokud stejný objektiv použijete na přístroji s 1,6× menší
úhlopříčkou senzoru, tedy 27 mm, dosáhnete zorného úhlu 30° a tedy
logicky menšího.
Jaký objektiv dosáhne na kinofilmu stejného zorného úhlu, jako 50 mm
objektiv na menším senzoru?
Je to objektiv 80 mm, který má na kinofilmu zorný úhel 30° a tedy stejný
jako 50 mm objektiv na menším senzoru.
Pokud tedy budete číslem 1,6 násobit ohniska všech objektivů
používaných na 1,6× menším senzoru, zorné úhly se s kinofilmem
vyrovnají.
Je však důležité si uvědomit, že ohnisko objektivu se ve skutečnosti
nijak nemění! Je to jen pomocný přepočet vedoucí k vyrovnání zorných
úhlů. http://www.digimanie.cz/art_doc-26BCD70029A58B71C125744F002D0A5D.html
Zdroj: http://www.megapixel.cz/crop-faktor
0
před 5394 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Na to ce se ptáte je „ohnisková vzdálenost po přepočtu“ aneb. crop
faktor.
Takzvaný crop faktor je koeficient, jehož velikost se odvíjí od velikosti
snímače – čím menší snímač, tím větší crop faktor.
A dále už si přečtěte vše v odkazu.
Zdroj: http://www.fotoradce.cz/vybirame-objektiv-7-ohnisko-a-crop-faktor-clanekid377
0
před 5389 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek