Avatar uživatele
mosoj

Jaký crop faktor má kompaktní fotopřístroj ?

Tak jak je to s tím crop faktorem a jak ho zjistím ?
Doplňuji:
Otázka zněla jaký crop faktor má kompaktní fotoaparát a jak ho zjistím ( vypočtu).
DSLR není kompaktní fotoaparát to je zrcadlovka.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: mosoj

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, Lamalam před 5346 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Ekvivalentní ohnisková vzdálenost je hodnota, která umožňuje porovnávat ohniskovou vzdálenost pro různé velikosti obrazového snímače. Značí ohniskovou vzdálenost, jakou by měl objektiv se stejným zorným úhlem na kinofilmovém fotoaparátu. U digitálních fotoaparátů je velikost snímače výrazně menší než políčko kinofilmu, proto se ohnisková vzdálenost jejich objektivů uvádí přepočtená na 35 mm ekvivalent. Objektivy o stejné ohniskové vzdálenosti mají tedy jakoby „užší" záběr, takže se zdá, že mají delší ohnisko. Zorný úhel objektivu je totiž vždy vztažen k formátu snímače. Čím menší snímač je použit, tím menší je úhel záběru při použití stejného objektivu. Protože jsme však byli zvyklí na to, jaký zorný úhel mají objektivy určitých ohnisek na kinofilmu, používá se u DSLR „přepočet na kinofilm". Ten umožňuje vytvořit si lepší představu o tom, co jsme schopni vyfotit. Pro přepočet se vždy používá určitý koeficient tzv. crop faktor, který je ovšem závislý na výrobci a velikosti použitého snímače. Pro objektivy na zrcadlovkách Nikon, Sony, Pentax, Samsung a dříve Konica-Minolta se používá koeficient 1,5, zatímco u Canonu 1,6 (u EOS 1D je koeficient cca 1,3) a Olympus E-system, Panasonic a Leica mají koeficient 2. Nasadíme-li tedy například 28mm objektiv na digitální fotoaparát Nikon (koeficient 1,5) bude se jevit jako objektiv 1,5× delší, tedy 42 mm.
-
Crop faktor

Po dlouhou dobu byl jakýmsi nepsaným standardem rozměr kinofilmu s políčkem 24 × 36 mm. Proto si fotografové zvykli mluvit o ohnisku, jako kdyby rovnou udávalo zorný úhel. Proto se říká, že krátká ohniska mají široký zorný úhel, že objektiv 50 mm odpovídá zornému úhlu oka (jednoho), že 80 mm objektiv je vhodný na portréty atd. To vše je pravda, ale pouze při použití senzoru o velikosti kinofilmu! Změníte-li velikost senzoru, změníte i zorný úhel a věty výše logicky neplatí!

Úvaha však může být následovná:
Když použijete na kinofilmovém přístroji 50 mm objektiv, dosáhnete diagonálního zorného úhlu 47° (úhlopříčka kinofilmu měří 43,2 mm).
Pokud stejný objektiv použijete na přístroji s 1,6× menší úhlopříčkou senzoru, tedy 27 mm, dosáhnete zorného úhlu 30° a tedy logicky menšího.
Jaký objektiv dosáhne na kinofilmu stejného zorného úhlu, jako 50 mm objektiv na menším senzoru?
Je to objektiv 80 mm, který má na kinofilmu zorný úhel 30° a tedy stejný jako 50 mm objektiv na menším senzoru.
Pokud tedy budete číslem 1,6 násobit ohniska všech objektivů používaných na 1,6× menším senzoru, zorné úhly se s kinofilmem vyrovnají.
Je však důležité si uvědomit, že ohnisko objektivu se ve skutečnosti nijak nemění! Je to jen pomocný přepočet vedoucí k vyrovnání zorných úhlů. http://www.di­gimanie.cz/ar­t_doc-26BCD70029A58­B71C125744F002D0A5D­.html

Zdroj: http://www.me­gapixel.cz/crop-faktor

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Ajadom

Na to ce se ptáte je „ohnisková vzdálenost po přepočtu“ aneb. crop faktor.
Takzvaný crop faktor je koeficient, jehož velikost se odvíjí od velikosti snímače – čím menší snímač, tím větší crop faktor.
A dále už si přečtěte vše v odkazu.

Zdroj: http://www.fo­toradce.cz/vy­birame-objektiv-7-ohnisko-a-crop-faktor-clanekid377

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek