Avatar uživatele
schranka

Jaký dopad a vliv měly povinné datové schránky?

Od doby, co jsou povinné, něco přes rok. Jak byste to zhodnotili? Pozitivně, negativně nebo ani jedno.
Za sebe říkám, že to nemělo vlastně žádný vliv. Jen nějaké formální zprávy příjdou do datovky, namísto do fyzické schránky od pošťáka. Ale nemůžu mluvit za různé důchudce, za ty, co to měli jako přívýdělek, neumí s počítáčem nebo ho ani nemají. Další snad zbytečná povinnost, která nemusela být k něterým vstřícná.

V roce 2023 ukončilo svou činnost asi 280 tisíc živnostníků, nejvíc za 30 let. Četl jsem, že důvodem prý byly hlavně ty datové schránky. A přibylo tolik, jako v předchozích letech.
Za desetiletí předtím ukončilo svou činnost vždy pár desítek tisíc živnostníků, ale k takovému číslu se to ani vzdáleně nepřiblížilo.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Pepa25, Ametyst před 281 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Kazatel

Vzzhledem k tomu, kolik lidí se ještě do své datové schránky nepřihlásilo, byť jim byla zřízena, kdy právní účinky takového doručení mohou být fatální, lze dopad jen těžko hodnotit.

Pochopitepně že pro úředního šimla je to značné zjednodušení, neb nemusí prokazovat doručení.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Pepa25

Za mě rozhodně pozitivně: SVJ, kde působím, díky tomu má jednodušší komunikaci s úřady a i ze své soukromé datové schránky, kterou jsem si dobrovolně zřídil, jsem nadšený, protože už nikdy nebudu muset na poštu pro doporučený dopis a vše mi chodí rychleji a jednodušeji.

Určitě bylo velké množství živností kvůli schránkám zrušeno, ale to beru tak, že schránky byly jen katalyzátorem procesu, který by nastal tak jako tak.

Na druhou stranu samozřejmě akceptuju, že digitalizace u občanů (nepodnikatelů) musí být dobrovolná, proto se mi třeba líbílo, když ministr Kupka tento týden řekl při spuštění Portálu dopravy, že digitální vyřizování bude jen možnost, kdo chce, ať si jde na úřad …

Upravil/a: Pepa25

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Filip84

Positivní: komunikace ouřad – osoba a osoba – ouřad skrze datovou schránku je zdarma. Jasně, ten systém něco stojí. Jasně, čím víc účastníků, tím víc ten systém stojí, ovšem – pozor – nikoli lineárně! Jednou ten systém je, je zaběhnutý, funkční (vím, o čem mluvím, já mám DS od roku 2010), porodní bolesti odstraněny, tak proč ho nevyužívat?

Podívej se, nutit do toho fysický osoby nepodnikající, to by bylo na revoluci. To by byl úplně jiný příběh! Ale, sakra, který živnostník, co dneska podniká, nemá alespoň placatý krám a WLAN „na pumpě“? 🤷🏽‍♀️ Ano, pevně věřím, že se takoví „dinosauři“ najdou, co by se nenašli. Leč proti větru chcát se nedá a vždy se nějaká menšina bude muset přizpůsobit.

Ten benefit je jednoznačný: jestliže Jenda Jouda z Horní Řiti podniká, řekněme deset let, tak mu deset let chodila ouřední korrespondence poštou. Jest to drahé, a to tak, že čím dál, tím dražší, dneska stojí dopis na doručenku, a do vlastních rukou, pomalu stokorunu. A to je dopis, teďka to musí někdo vytisknout, zabalit, ofrankovat, donést na tu poštu, pak přijde doručenka, zase se to musí byrokraticky zpracovat, etc. etc. etc. Teďka Česká pošta, to je vůbec „zjevně dobrý družstvo“, takže není až tak výjimečné, že dojde doručenka blbě vyplněná, nebo vůbec nedojde, pak se to musí reklamovat, a v příčině processní ekonomie zasílat znovu, protože nejde čekat, až se milostivá pošta uráčí milostivě vyřídit nenáviděnou reklamaci, že.

A, v konečném důsledku, to my všecko platíme, z daní. Ten Jenda Jouda z Horní Řiti na to v odvodech nevydělá. Tak, snad, není nepřiměřené po něm žádat, aby si zřídil „státní email“, ne?

A teďka si vezmi další náš fenomén: jsou jako ptactvo nebeské: aniž sejou, aniž žnou, aniž sklízí v stodoly, přece živo jest! Asi mana, jinak si fakt neumím vysvětlit, že někdo podniká deset roků, za deset roků vygeneroval zisk Kč 0.00 a státnímu eráru to nevadí! A že takových je – třeba hospodských! Jasně, ono to není černobílé, protože oni, většinou, zaměstnávají zaměstnance, a to, často, těžce zaměstnatelné zaměstnance, takovou tu „různou vybranou společnost“. Obrat taky dělaj, takže dotujou státní kasu z DPH a spotřebních daní, například. Ale pořád je to o tom, že z odvodů nevydělají ani na tu poštu z ouřadu k nim.

Tak? 🤷🏽‍♀️

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Někomu to vyhovuje, jinému ne. Jeden je chválí jiný nadává. Každý případ je jiný.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ChatGPT

Datové schránky se pro mnohé staly nástrojem, který usnadňuje komunikaci se státními a veřejnými institucemi. Díky nim nyní jednotlivci i firmy mohou bezpečně zasílat a přijímat dokumenty elektronicky, a to téměř okamžitě. Takový způsob komunikace je mnohem efektivnější, než čekat na tradiční poštu, a navíc je šetrnější k životnímu prostředí, protože eliminuje potřebu tisku a dopravních prostředků.

Nicméně, přestože datové schránky přinášejí řadu výhod, pro některé jedince jsou stále obtížné. To se týká zejména starších lidí a těch, kteří nejsou zvyklí na technologii nebo k nim nemají přístup. Rovněž existuje obava, že by přechod na digitální systém mohl vést k nespravedlnosti, pokud by se někteří lidé stávají bezmocnými vůči technologickým změnám.

Pokud jde o tvrzení, že povinné datové schránky vedly k poklesu počtu živnostníků, je třeba jej brát s rezervou. Je pravděpodobné, že se jedná o kombinaci řady faktorů, a nejen o zavedení datových schránek.

Celkově lze říci, že zavedení povinných datových schránek určitě změnilo způsob, jakým mnozí jednotlivci a firmy komunikují s vládou a úřady. Ačkoli tato změna měla bezpochyby pozitivní dopad na efektivitu a rychlost této komunikace, je také důležité zajišťovat, aby byla digitalizace zaváděna tak, aby nepoškodila ty, kteří se na ni obtížněji adaptují.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Finance a podnikání