Avatar uživatele
paul1

Jaký důvod měl Kain na to, aby zabil Abela?

Byla to v podstatě jen závist? Byl tento důvod dostačující k takovému činu?
K napsání této otázky mne přiměly verše, které publikoval pan Lubomír Feldek
v DenníkuN dne 22.6.2022:
Keď sa v Kremli opijú,
píšu novú Bibliu.
Kaina vraj provokoval
Ábel, duša zbabelá.
Špeciálně operovať
musel Kain Ábela.

Upravil/a: paul1

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? jirka F, Roman71 před 872 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Filip84

Jsi neviděl film Seksmisja (Kadr 1983), že Kain zabil svojí sestru Ábelu, protože to byl samec? 🙂

No, rabínské texty mají i jiný výklad mythologie:

Když byl Kain s Ábelem na poli, domluvili se, že si rozdělí svět: jeden si vezme půdu, druhý si vezme movitý majetek. Jeden řekl: půda, na které stojím, je moje. Druhý řekl: to, co máš na sobě, je moje! Jeden řekl: sundej to! Druhý řekl: opusť mou půdo: leť! Proto Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil ho. (Bereishit Rabba cap. XXII., čl. VII.)

Rabi Huna řekl: Jaký je důvod pře rabiho Natana s Beit Shammai? Je to o výklad toho, co stojí psáno: „A opět porodila bratra jeho (et ahiv) Ábela (et Hevel).“ Použití nadbytečného slova „et“ naznačuje, že porodila Ábela a jeho sestru, krom Kaina a jeho sestry, a k tomu dodává: „Neboť B-h mě ustanovil jiné semeno namísto Ábela, neboť Kain ho zabil.“ To znamená, že člověk musí mít alespoň čtyři děti. (Jevamot, cap. LXIIa, čl. 7)

Porodila Kaina. Podle mudrců Kain představoval ducha nečistoty a zla, zatímco Ábel představoval dobro. Předpokládá se, že Ábelova duše byla reinkarnována do těla Mojšeho. Ábel utrpěl mnohočetná zranění z rukou Kaina, poněvadž Kain nevěděl, jak způsobit smrtelné zranění. Bolesti, které Ábel v tomto procesu utrpěl, odstranily všecky pozůstatky zla, které v něm mohlo ostávat, takže když se Mojše narodil, byl naprosto dobrý. (Or HaChaim k Bereishit 4:1:1)

Je obecně známo, že kabalisté řekli, že Korach byl inkarnací Kaina. Kain musel podstoupit tři inkarnace, poprvé pro svou duši, podruhé pro svou duši dechu (רוח), potřetí pro svou duši vykoupení (asi spíš vymanění se z reinkarnačního běhu: נשמה). Byl to Egypťan, které Mojše zabil: Yitro, Mojšeho tchán, jak je zmíněno v Soudců 4, 17. V tomto verši je Yael popsána jako manželka Chevera Hakeyniho, slovo Hakeyni je odkazem na to, že pochází z Kaina; znovu se objevuje přestrojená za Koracha. Mojše byl, na druhé straně, reinkarnací Ábela, kterého Kain zabil. Mojše se, jménem Ábela, pomstil při třech různých příležitostech. (Shenei Luchot HaBerit, Torah Shebikhtav, Korach, Torah Ohr 41)

Jak byl Kain zabit? Na sto třicet let se Kain stal andělem smrti a bloudil kolem prokletý. Jeho potomek, v sedmé generaci, Lámech, který byl slepý, chodil na lov pod vedením svého syna. Když chlapec uviděl zvěř, řekl svému otci, kde se nachází. Jednou chlapec řekl: v dálce vidím nějakou bestii. Lámech vystřelil svůj šíp tímto směrem a Kain byl zabit. Když se pak přiblížili k mrtvole, mladík uviděl roh vyčnívající z čela zabitého. (Midrash Tanchuma, Bereshit cap. XI., art. II. – III.)

A B-h mu řekl: Vizte nyní každý, kdo zabije Kaina, že sedm generací se mu budu mstít. A B-h učinil na tváři Kaina znamení svého jména velikého a ctihodného, aby ho nikdo, kdo by ho mohl potkat, nezabil, protože to znamení na něm viděl. (Targum Jonathan on Bereishit 4, 15)

Kain a Ábel byli první muži, kteří se narodili z ženy. Měli být typickými představiteli toho, v co se má lidstvo vyvinout. Nyní přišel na řadu lid Israelitů, aby se zdokonalil a získal tak označení „Adam“. Podle našich kabalistů byl Mojše inkarnací Ábela, zatímco Yitro byl inkarnací Kaina. Jeho tři duše, tj. nižší duše, se pak reinkarnovaly do těla Egypťana, kterého pak Mojše zabil. (Shenei Luchot HaBerit, Torah Shebikhtav, Shemot, Torah Ohr 11–16)

Alternativně, když Kain viděl, že B-h nepřijal jeho vlastní oběť, rozzlobil se na stvořitelovo pohrdání jeho stvořenými tvory, že se o ně nezajímá. To je velmi negativní charakterový rys; příkladem je Isajáš 8, 21, kde je hněv popisován jako vedoucí k rouhání, jestliže někdo míní, že se o něj B-h nestará. Poté, co Kain zjistil, že se mýlil, protože B-h přijal oběť jeho bratra, jeho hněv vůči B-hu se změnil na hněv proti B-žímu obíbenci, proti jeho bratru Ábelovi. (Or HaChaim on Bereishit 4:5:2)

Sám si vyber! 🙂

https://www.se­faria.org/tex­ts/Talmud
https://www.se­faria.org/Or_HaCha­im_on_Genesis?tab=con­tents

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kelt

Najdi si to na internetu, pokud doma nemáš Bibli. je to v Knize Genesis první čtyři kapitoly.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Pepa25

Hezký příklad „první vraždy“ je v úvodní scéně Vesmíné odyseji, kde lidoop zabije druhého kostí …

Křesťanský teologický výklad je ten, že Kain zabil Ábela, „protože mohl“. Samozřejmě tím překročil Boží přikázání a řád, ale hřích a zlo jsou právě následek svobody, kterou nám Bůh dává. Tím se vysvětlují otázky a námitky typu „proč se stává někomu něco zlé i když si to nezasloužil, proč to dobrý Bůh dopouští“ atd. Je to kvůli tomu, že lidé mají svobodu, takže je primárně jejich problém, že dost často volí špatně. Protože svoboda přináší odpovědnost. I ruská zjevně špatná volba se jim v nějaké podobě někdy vrátí, protože co se stalo se už nikdy „neodstane“.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Dosud vše nasvědčuje tomu, že důvod nepotřeboval 🤷‍♂️

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Roman71

Kaina k vraždě Abela dovedla zjevně závist a špatné pohnutky. Kainovu oběť, na rozdíl od Abelovy, Bůh nepřijal a to bylo pro Kaina neklamné znamení, že v jeho vztahu k Bohu a bratrovi nebylo něco v pořádku. Kain však, i přes Boží varovaní, špatné pohnutky nedokázal ovládnout a tak došlo k první úkladné vraždě.

Upravil/a: Roman71

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
da ny

Říkáme, že žárlivost, závist.

„Proč Bůh dopustil, aby Kain vykonal tak hrozný čin na svém bratru? Proč Bůh shlédl jen na jednu přinesenou oběť a byl to vlastně on, kdo způsobil rozkol mezi bratry? Tyto a jiné otázky mohou děti a kohokoliv ze starších napadat. A není to špatně. Ale nesnadno se na ně hledá odpověď….“ (Ř 11,33; Jb 9,10)
zdroj: https://kateche­ze.evangnet.cz/ka­techeticke-pripravy/kain-abel-0

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek