Pro názornost slovo strom.
Strom je velice vysoký.
Zde je slovníkový obsahový význam věty.
Strom je dřevina s kmenem, který se nahoře větví v korunu.
Doplňuji:
Dva druhy zjevného významu.
(Vlastní) obsahový význam a slovníkový obsahový význam?
Děkuji.
Zajímavá 0 před 1952 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Slova mají význam lexikální, slovníkový, ale věty nikoliv. Ten záleží na tom, která slova použijte a dáte jim gramatický význam. a sdělíte svou myšlenku.
1. Slovo má význam věcný, obsahový, lexikální, tj. význam , který má slovo samo o sobě. – najdeme ve slovníku, to co označuje samo o sobě.
2, Další význam je mluvnický, gramatický – ten nabývá ve větě ve spojení s jinými slovy.
Podle tohoto významu rozlišuje slova
Další význam může být symbolický – slon = neohrabanost
slovotvorný – letec – od létat – kdo létá.
–
Možná máte ještě na mysli rozsah a obsah slova.
Strom – pojmenovává stromy listnaté, jehličnaté, ovocné atd. =
rozsah
Ovocný strom = jabloň, hrušeň atd = obsah.
Navíc slovníkový = lexikální = obsahový = věcný význam jsou
totožné pojmy. – pro slova, nikoliv věty.
.---
Věěa má stránku:
https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bta_(lingvistika)
Přece každý strom není velice vysoký, jsou i stromy nízké.
Vy jste sdělila určitý obsah, který vyplývá z celé věty.
Tyto dvě věty není možné srovnávat Každá má svůj obsah. . Záleží na kontextu, kde je uvedete.
Ale strom má stále stejný lexikální význam, ale tím, že slovo dáte do jiného kontextu mění význam, tedy obsah věty, nikoliv slova. Buď význam zužujete, nebo rozšiřujete,.
Zde si přečtěte něco o kontextu.
https://www.odpovedi.cz/otazky/vytrzeno-z-kontextu-co-to-presne-znamena
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Tak můžeme rozebírat každou větu podle jednotlivých slov a ta slova si
můžeme najít ve slovníku. Ale záleží v jakém. Určitě tato věta není
typická, protože slovo velice se moc nepoužívá, spíš bude velmi nebo
vůbec. Můžeme ke každému slovu najít synonyma. Dále můžeme brát
každé slovo jsou specifický pojem, termín.
Taky lze dělat větný rozbor, určení podmětu a ostatních větných
členů, jednotlivá slova lze rozebrat na hlásky , písmena a určovat, kam
která hláska patří . No a konečně věta je součást nějakého celku,
tvoří obsah a záleží na kontextu. Uvedu dva příklady
Děti jdou lesem a neví kam jít. Tu vidí Mařenka strom a říká. Jeníčku,
tam je strom. Strom je velice vysoký. Vylez a podívej se, zda neuvidíš
někde světýlko.
Nepřátelští vojáci postupovali krajinou a přišli k vysokému stromu. Strom je velice vysoký, tam může sedět odstřelovač a bude nás chránit.
atd.
0
před 1952 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2650 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1077 | |
Kelt | 1014 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |