Protože já je nesnáším ale bohužel vídávám často i v rodině (třeba u dcery a vnoučat), že někdo čte horoskopy nebo proutkaří či si kupuje homeopatika. Těm lidem se ale bohužel nedá nic rozmluvit a jejich argumenty jsou primitivní. Já jim vždy doporučím články ze Sisyfosu, ale nikdy si je nepřečtou. A už i tady je nějaký trouba s horoskopy
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Pepa25, Gus_Fring před 899 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jak vědci a “experti” řídili svět poslední dva covidové roky nemluví právě pro vědu. Protože ji zkorumpoval byznys. “Pseudovědy” aspoň nikomu nic plošně nevnucují, lidé si to platí dobrovolně a ze svého, ať si každý věří, čemu chce. Druhým tím nijak neubližují. Jak vždycky říkám “Lidi si můžou kecat, co chtějí, a stejně tím nic nezmění.” Každý má právo si vybrat. Zatím.
0 Nominace Nahlásit |
To je věc názoru. Třeba se časem ukáže, že právě zde je pravda a v jiných vědách, kterým věříme, tomu tam nemusí být. Každý má právo věřit čemukoliv.
0 Nominace Nahlásit |
Horoskopy jsou podle mého nesmyslem,ale s proutkařením bych byl už opatrnější.Jsou lidé,kteří mají rozvinutější schopnosti a to nejen při hledání zdrojů podzemní vody.
0 Nominace Nahlásit |
Naprosto souhlasím s předešlými! Proč vnucovat své, rádoby vědecké, názory? Tak ať ti Sisyfosáci dokážou, že horoskopy nefungují! A jak se dočteš, byla mezi nima i řada lidí, která se následně uchýlila k pseudovědám. A nemluvě pak o covidu, jak piše Ametyst, ani takový vědátoři, jako pan Prymula nevyzkoumali toho koroňáka, ale ty pfizerovský sr… by do nás cpali pořád, když z toho maj prachy…
EDIT: Prosím vás, to byl humor. Ty lajky si nezasloužím, já to nemyslel vážně! Jen jsem si z vás dělal srandu, asi to nebylo poznat, omlouvám se. Nepodařený vtip. Nicméně jsem zásadně proti pseudovědám, popírání jakékoliv závažnosti covidu-19 anebo proti Sisyfosu. Ale myslím si, že pokud mě zde znáte, tak víte, jak odpovídám…
Upravil/a: Gus_Fring
0 Nominace Nahlásit |
A zkusil i někdy nevnucovat názory a přesvědčení?
Tady je spousta troubů, df je jen jedním z mnoha.
Sisifos je taky „skvělý a hrozně objektivní“. Sisyfem bych se nikdy
neoháněl ani jako vědec.
Jinak na spoustě pseudovědách (ale ne všech) se mi nelíbí, že se snaží podobně vysvětlit něco, co není vyloženě objevené, vysvětlené a dokázané. Z druhé strany se mi nelíbí, že spousta vědců dává takové nálepky, na věci, které nejsou vůbec probádané. Že prozatím něco není vysvětleno nebo objeveno, ještě neznamená, že to neexistuje nebo existovat nemůže.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Samozřejmě mám k nim negativní vztah. A´t jsou to šarlatáni,
horoskopy nebo homeopattka – je to obchod s lidkou hloupostí, a ta je jak
víme nekonečná a nesmrtelná. A navíc, jak si můžete přečíst
v předchozích odpovědích: hloupí lidé CHTĚJÍ být ohlupováni. No tak
jim neberme tu svobodu …
Na druho u stranu pokud by mi děti nebo manželka donesli domů homeopatika,
tak bych jim vysvětlitl, že to nemůže fungovat, asi na nějakém vtipném
příběhu
0 Nominace Nahlásit |
Tak za prvé, to, že Ty něco nesnášíš, je jen a pouze Tvůj problém. Pokud Tě to tak irrituje, tak se s těmi lidmi nestýkej, jednoduché. Pokud se s nimi stýkáš, tak si ale nestěžuj, opět – jednoduché.
Protože do toho, proč – třeba – někdo čte horoskopy, proutkaří, či si kupuje homeopatika, Tobě je trojctihodné nic, je poněkud logické, že se těm lidem nedá nic rozmluvit. Oni o nějaké Tvé „rozmlouvání“ opravdu nestojí, a že Ty považuješ jejich argumentaci za primitivní, neznamená, že ta argumentace primitivní je, neznamená to ani, že primitivní není – znamená to, že jsou submisivní, neumí si, assertivně, stát za svým a nastavit si hranice. Protože jinak by Tě s tím poslali doprdele hezky od plic.
Platí pořád to samé dokolečka dokola: člověk je buď v zásadě emotivní (rozhoduje se na základě cítění), v zásadě racionální (rozhoduje se na základě myšlení) nebo v zásadě vyrovnaný (rozhoduje se na základě vnitřního deliberativního diskursu mezi cítěním a myšlením). Těch vyrovnaných je absolutní minimum.
Člověku, který se rozhoduje v zásadě na základě cítění, je zcela bezpředmětné předkládat argumenty, on o ně ani nestojí, ani jim nerozumí. Člověku, který se rozhoduje na základě myšlení, je zcela bezpředmětné popisovat pocity, dojmy, subjektivní úsudek.
Krom toho, že se lidé – většinou – rozhodují na základě cítění, nebo myšlení, se liší tím, jak vnímají svět – zda primárně skrze usuzování, nebo primárně skrze vnímání. Usuzující člověk potřebuje fakta, a ano, často je přístupný argumentaci (což ale není nic jiného, než forma manipulace). Vnímající člověk fakta nepotřebuje, vnímá v širším kontextu.
Že někdo čte horoskopy, proutkaří nebo si kupuje homeopatika, škodí nějak společnosti? Já myslím, že neškodí. Tak? Je to jen a pouze jeho soukromá věc.
Celý problém naší společnosti spočívá v tom, že my jsme, sice, civilisací relativně technologicky vyspělou, ale tím to končí. My se učíme ve školách neskutečné nesmysly, jako ný, natý, pičitý v lučbě a šutr obecný a šutr nadobecný v přírodozpytu, ovšem jak člověk zpracovává psychické trauma, jak jednat v interpersonálním vztahu, aby byl vyvážený a nestal se toxickým, nebo jaký vliv na psychiku člověka má zamilovanost, to se neučí. Přitom nějaké psychické trauma, nějaký interpersonální vztah či zamilovanost zažil, minimálně jednou, v životě prakticky každý. „Skladník ve šroubárně“ nepotřebuje znát ný, natý, pičitý nebo poznat šutr obecný od šutru nadobecného a šutru podobecného. Pokud to bude chtít znát, jde o encyklopedické znalosti, takže si je najde a naučí se je.
Co je věda, a co pseudověda, řekl kdo? Na to je nějaký zákon? Nebo to řekl mjr. Pendrek Klepeta z OOVB, kdy je to pravda, kdy je to pravda? Nebo plk. Guma Zelená z GŠ ČSLA?
Třeba celá historie je vědou tak někde nad třicetiletou válku, a to pouze tehdy, je-li faktografická, tj. předkládá prokazatelná fakta bez úsudků, jinak jsou to jenom další kydy. To, co předkládá jako závěr např. officiální egyptologie, je prostě k smíchu, protože to tak nemůže být, jsou to jenom předpoklady něčích chorých mozků, které ale nejsou opřené o nic. A to je faktografická věda!
Co je na proutkaření „pseudovědeckého“? Buď to prakticky funguje, nebo to prakticky nefunguje. Když to prakticky funguje, a my nevíme exaktně proč, neznamená to, že je to šarlatánství, nebo pseudověda.
Naši předci věřili v theorii miasmatu, ničím nepodloženou, jenom to nějaká guma vymyslela, hodilo se to do krámu, nebo se to laicky zdálo „logické“ a drželo se nás to stovky let, jak svrab vojáka v zákopu.
Nebo lidé věřili, považovali to za factum, že mouchy vznikají. Až bourák vzal dvě vědra, do obou hodil kus masa, jedno přikryl jemným sítem, druhé nikoli. To se sítem bylo bez much, to bez síta bylo plné much, „překvapivě“.
Ve světě se dějí různé jevy, které my nedokážeme ničím exaktně objektivisovat. Třeba létající hrnečky po pokoji. Nejde o to, že se někdo cítí tak nebo jinak v tom nebo tom objektu, nebo na tom či tom místě, to je jiná věc. Jde o to, že v té místnosti nikdo není, my nic nevidíme, neslyšíme, necítíme, a přesto se tam otevírají a zavírají dveře, nebo létají hrníčky.
Nebo máme prakticky prokázáno, že zvířata se dívají na svět jinak – pes vidí v odstínech šedi, had vidí v podstatě jenom thermozáření, takže člověk je pro něj velká červená koule, a s největší pravděpodobností vidí thermozáření i kočky. Stejně tak máme prakticky prokázáno, že zvířata slyší jiné zvuky, než my – některé nižší frekvence, některé vyšší frekvence. Ale to se pořád bavíme o rozsahu zraku a sluchu, který je nám znám, co když vedle nás existuje plnohodnotná paralelní dimense, kterou my jenom nevidíme a neslyšíme, a pokud se něco takového stane, je to jenom přesah těch dvou (třech, čtyřech, pěti …) dimensí? Jakási „chyba v matrixu“?
Je zajímavé, že na těch místech, kam někteří lidé nechtějí jít, nechtějí tam spát, cítí tam něco abnormálního atp., často lze naměřit nějaké zvuky, které my neslyšíme, a které nenaměříš o barák vedle, nebo je tam jiný elektrický náboj, jiná frekvence elektrického vlnění, nebo něco podobného. Jasně, člověk si může vzít něco do hlavy, ale na těch místech třeba nechce být ani pes, kočka, v dobách, kdy nás přepravovaly koně, tam ti koně nechtěli jít, nebo se začali – z našeho pohledu z ničeho nic – plašit. Nebo tam přestává fungovat spotřební elektronika. Praskají tam žárovky, etc. etc. Lidé, z ničeho nic, pociťují extrémní změnu teploty (přitom jsou v baráku, zavřená okna, dveře etc.) a klasickým, rtuťovým teploměrem (protože ten neselže, jako elektronika) naměřili – z ničeho nic – třeba o 10°C nižší teplotu, aby za 15 minut byla teplota zpátky, jako předtím.
A na tomto není nic irracionálního, pseudovědeckého, to jsou měřitelné veličiny – teplota, elektromagnetické vlnění, vítr v uzavřené místnosti atp. Že s tím má někdo problém, že to neumíme vysvětlit, to je jenom jeho problém – jeho pýcha.
Na homeopaticích není nic irracionálního, ani pseudovědeckého. Drogy (sušené rostliny) používá lidstvo k léčbě od pradávna, spousta z nich má prokazatelné (chemickou analysou) účinné látky, a jsou-li správně zpracovány, mají tedy prokazatelný therapeutický účinek. Homeopatika mají ty účinné látky z těch přírodních léků extrahované, přesně dávkované (což třeba u odvaru z kůry bílé vrby se těžko dávkuje přesné množství přírodních acetylsaliciátů, aby odpovídaly hodnotě 500 mg synthetické acidi acetylsalicilici), nic víc v tom není.
Chtělo by se to občas i vzdělat, nejen zdělat. Člověk pak nebude považován „za císaře pána a jeho rodinu“.
0
před 899 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
ten který je: Pokud jde o proutkaření, tak jakou specifickou vlastnost má třeba voda z fyzikálního hlediska, že dokáže „hýbat“ virgulí?
A on někdo řekl, že „voda dokáže hýbat virgulí“?
Rozhodně má voda jinou strukturální hustotu a jiný vnitřní náboj, než půda, nebo kus skály. Pokud ta voda teče, vydává to zvuk.
Stejně, jako každý člověk má jinak citlivý sluch, nebo kvalitní zrak, i jinak vnímá. To, že my nemůžeme exaktně potvrdit, že někdo může – jakkoli – vnímat třeba ten hluk, neznamená, že tomu tak nemůže být. Až to někdo prokáže, pak se můžeme – opravdu vědecky – o tom bavit, že tomu tak není.
Já jsem si to přečetl, a je to pořád dokolečka dokola: předpokládají, že co nemohou změřit, zvážit, neexistuje. Předpokládají, že výčet jejich vjemů je taxativní. Ale pořád je to jenom předpoklad, nic víc, nic míň. Exaktně to dokázat nelze.
Lotr 2008:To byste se měl raději zeptat těch,kteří se proutkařením zabývají.Tyto schopnosti nemám,ale znal jsem starého pána,kterého si najímali lidé,kteří kopali studnu na svých pozemcích.
ten který je, pri mojich cestách po svete som ľudí, ktorí cítia
prírodu, videla dosť. Aj prútikárov. Prútkarenie nie je len prechádzať sa
s vetvičkou, prútikom ale aj znalosť prírody a jej sprievodné javy.
Ale nech nikto prútikom nehľadá v meste, v miestach, kde sa nachádza veľa
ľudí, rôznej techniky a iné rušivé zdroje, tam „reč prírody
nepočuť“.
led:Ano,souhlasím s Vámi.My lidé z přetechnizované civilizace jsme ztratili určité vjemy,které mají už jen využívat lidé žijící někde v hloubce pralesů Amazonie,Papui,či v ledových pustinách naší planety.
Ten který je: pretechnizovaná civilizace je postavená na konzumu. Žít v souladu s přírodou, využívat znalostí předků, a šetrně užívat přírodní dary nemůžeme. Byznys by totiž na nás nic nevydělal. Jsme lapeni. Moudrost našich babiček se ztrácí, pokud není převedena do elektronické podoby.
Pepa: když už se na mě lepíte jako úchyl, dobře, odpovím: je to každého volba. K šarlatánům se chodí, když už ta státem hrazená léčba selhala, stejně jako vládou schválené vědecké metody. Věda rozebere člověka na molekuly, a pak ho zapomene složit dohromady v jednu osobu. Rozeznáte snad rozdíl mezi hrazenou a nehrazenou léčbou. Je to v možnosti vybrat si.
Disraeli: To že to není objevené sice neznamená, že to neexistuje, ale pak můžeme připustit jakoukoli kravinu, třeba duchy nebo kouzla atp. Musí se taky uvažovat trochu realisticky.
Je stejně reálné, že to, co lidé považují za „ducha“ existuje, jako že to neexistuje. Je to jenom pojmenování něčeho, co nedokážeme přesně exaktně ustanovit.
Je pak otázkou, co je více irracionální, zda to, že to někdo pojmenuje – třeba slovem duch, nebo to, že o tom někdo tvrdí, že ten jev neexistuje.
A tobě nevadí že vše co o přírodě víme naprosto odporuje existenci důchů, kouzel a dalších blbostí? Ty by ses určitě zastával i člověka, co by tvrdil, že má doma magického růžového z jednorožce který přiletěl z nebe, protože my přeci s jistotou nevíme, zda nemůžou existovat, třeba ten člověk říká pravdu!! Ten člověk je přitom s nejvyšší pravděpodobností magor.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2638 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1349 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1066 | |
Kelt | 1006 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |