Avatar uživatele
Kepler

Jaký účel měly nasávací otvory u některých stíhaček 2. sv války?

Třeba P 38 Lightning http://jpeg.cz/i­mages/2016/08/­22/fLB0v.jpg , nebo P 51 Mustang http://jpeg.cz/i­mages/2016/08/­22/s5R42.jpg Tak daleko od motoru?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 3047 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Lamalam

Odpoveď byla označena jako užitečná

Mustang měl vstup vzduchu do sání motoru tou malou škvírou pod vrtulovým kuželem. Ta kapsa na břiše je vstup vzduchu pro chladič oleje

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Kepler Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
led

Je to kvôli aerodynamike a ťažisku lietadla. Ak by boli vpredu, kde je okrem motora aj zbraňový systém, bolo by ťažisko lietadla príliš vpredu a musela by sa zväčšiť plocha krídiel a presunúť ich viac dopredu. Inak by tieto lietadlá nespĺňali požiadavky moderného (v tej dobe) spôsobu leteckého boja. „Kravy“ tj aerodynamicky málo obratné pomalé lietadlá (na oboch bojujúcich stranách) mali príliš veľké straty.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

Účel je jasný. Přívod vzduchu do spalovacího motoru. Umístění nasávacích otvorů je záměrně realizované tak, aby do nich proudil proud vzduchu od vrtule.
Vrtule vlastně pracovala podobně jako kompresor.
Motoru se tak dostávalo dostatek vzduchu i při nízkých rychlostech a při vyšších taktéž. Umístění na trupu je záměrně v zóně laminárního proudění, kde se nevyskytují turbulence od vrtule.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Kepler

Lamalam: tak to se mi už zdá pravděpodobnější! Odkud to víš? Já jsem to nikde nemohl najít!

před 3046 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Lamalam

Mám to od táty, on je fanatik do letadel II. světové. Odkud to má on, netuším.

před 3046 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Tak to jo, to beru, je to stejně dobré jako odkaz. Předpokládám, že stejně to bylo i u P 38. Tak to vidíš, jak to chodí: všichni tady „s vážnou tváří“ předkládají svoje domněnky (nesmysly) a sbírají body. Já zrovna fanatik do letadel nejsem, ale dost mě zajímají a něco málo taky o nich vím. Ten chladič oleje mě ale nenapadl ☹

před 3046 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Lamalam

Tak jsem to telefonicky konzultovala a doplňuji: na břiše je nejenom chladič oleje, ale pochopitelně i chladič chl. kapaliny. Vzduch ohřátý v chladiči zvětšoval svůj objem a regulovatelnou dýzou proudil ven zvýšenou rychlostí, tím generoval další tah. Jmenuje se to Meredithův efekt. jako zajímavost uvádím, že kryt chladiče byl už tenkrát ze skelného laminátu.

před 3046 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

No teda, já čumím! To je dokonalé. Mě bylo hned divné, že ten nasávací otvor má díru i na druhé straně. Sklolaminát mě ale moc nepřekvapuje, tenkrát už uměli bublinové překryty kabiny z organického skla, ale bylo to moc drahé a málo dostupné řešení. Díky!

před 3046 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Klaproth

Meredithův jev využívala i další letadla. Třeba Mezek Bf109 si tím zvyšoval vztlak. Horký vzduch z chladiče se štěrbinou foukal pod křídlo.

před 3045 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Mosoj: skoro tomu začínám věřit, odkaz by nebyl? A co ty moje námitky níže? Kromě toho za křídlem je turbulentní proudění více, či měně vždy. U P 51 sice o dost menší, protože to byla první stíhačka navržená s „laminárním“ křídlem. Proto měla na svou dobu tak výjimečné vlastnosti.

před 3046 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Taky mně napadly tyto možnosti, ale zavrhnul jsem je jako nelogické. Proč nasávat vzduch tak, abych jeho proud musel otáčet o 180 stupňů a táhnout ho k motoru potrubím skoro přes celé letadlo? To mi připadá jako blbost. I dnešní vrtulové motory mají sání hned pod ním a vystačí si pouhým náporem vzduchu bez potrubí a nejkratší cestou (prakticky beze ztrát).

před 3047 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
jáára

to bylo letadlo na naftu? tam bude jinej důvod. možná to co psala led

před 3047 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Ne, žádné letadlo na naftu nelétalo a nelétá. Pokud nejsou motory proudové (ty létají na kerosin), tak jsou na vysokooktanový letecký benzín. I tyto motory můžou být přeplňované.

před 3047 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek