V odkazu na Wikipedii jsou uvedeny útvary a o jazyce jen to, že se užívají výrazy aktualizované a automatizované.
Jazykové prostředky ve stylu publicistickém se nazývvají
tzv. publicismy = specifické vyjadřování, osobitost novináře.
těžiště spočívá v podstatných jménech a slovesech; jen zcela nutná
přídavná jména a hodnotící výrazy.
přesnost vyjádření, jednoznačnost (prostředky a, ale, avšak, nicméně,
kromě toho, na druhé straně – signalizují obrat)
využití automatizace – výrazy používané často, předpokládané,
očekávané – mít rezervy, předpokládat, setrvat v rozhovoru …
umožňují orientaci, rychlou informovanost, (vhodné ve sport. zprávách),
ale příliš otřelé fráze (klišé´jsou nevhodné
akutalizace – opak – nové výrazy, působivé, neobvyklé, upoutávají
čtenáře či posluchače, hovorová frazeologie, např. dopravní infarkt
článek je psán ve 3. osobě – 1. osoba jen u sloupků – zpestřuje
text, čtivost
Důležitá je úloha titulků
jazykově náročné, působivé, živé
konkrétní, stručné, bezprostřední (slovesa v přít. čase)
naznačují obsah textu
To jsou obecné informace. Jinak jednotlivé publicistické útvary se pak liší užitím jazykových prostředků – např. citově zabarvené výrazy, ironické výrazy, politické fráze, obrazné vyjadřování, slova nespisovná, slangová, řečnické otázky, kupení synonym atd.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Hned první věta. ⇒ http://cs.wikipedia.org/wiki/Publicistick%C3%BD_styl
Mimochodem, byl to první odkaz v Google. Ani jsi tomu moc nedala, co? Měla
bys to rychleji, než se sem přihlásit a napsat otázku.
0
před 4303 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek