Není to, co se obvykle mezi laiky a vlastně i mezi některým filozofy nehodnými toho označení pokládá za moudrost, jen v lepším případě halení nedostatku znalostí, vědomostí, nebo třeba rozhodnosti do květnatých slov, v horším případě prosté květnaté bahnění o ničem? Pokoušel jsem se rozebrat několik výstupů těch, kteří se prezentují, případně jsou prezentováni, jako vzor moudrosti, stačily střípky přístupu vlastního analytické filozofii – a najednou se to celé začalo jevit jako triviality podané vznešeným jazykem, nabubřelé samozřejmosti, hloupost v rouše zkušeností, nebo dokonce jako naduté a naleštěné nic, absence jakékoliv jiné myšlenky než jen myšlenky na krasořečnění samo pro sebe. Silným nástrojem se zdají být citáty, kdysi oblíbený „panwerich“ je už dávno nezajímavý, daleko spíše půjde o střípky z tlusté knihy citátů.
tldr: Zdá se mi, že ti, kteří jsou dnes považováni za moudré, jsou spíše jen živé protějšky šmouly Koumáka.
A ještě pro úplnost, anglický protějšek českého slova moudrost (wisdom) takovému lidovému blábolení vůbec neodpovídá, znamená spíše něco jako praktickou inteligenci s veškerým příslušenstvím. Oproti tomu český význam se podle mě posouvá směrem ke schopnosti uvádět prosťáčky v úžas vznešenou prázdnotou nablýskaných slov bez obsahu.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? anonym před 1981 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ovšem že je to pozitivní vlastnost, pohříchu čím dál vzácnější.
Vytrácí se lidová moudrost, moudrost starých hospodářů i moudrost
filosofů. Rozhodně to není o nějaké planém řečnění a květnatém
bahnění – to by se dalo nazvat oblbováním méně moudrých lidí. Citáty
jsou skutečně stále platné zdroje a ani Werich ještě nepatří do žumpy
dějin. Něco stále platí i dnes. Když jsi zmínil češtinu, tak její
definice moudrosti je „schopnost moudře usuzovat a jednat, založená na
znalostech a zkušenostech“. http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=moudrost
Vůbec tedy není vzdálená anglickému pojetí.
4Kdo udělil odpovědi palec? led, annas, anonym, aliendrone
před 1981 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Moc hezky, květnatě napsané… COŽE vlastně? Chtělo by to nějaký příklad, vyjadřovat se k nějakým nekonkrétním obecninám (blíže nespecifikovaným) je typická ukázka neseriózního přístupu k věci. Takže chca nechca musím souhlasit s chlívným to alchymistou Keplerem, protože odpověď závisí právě na KONKRÉTNÍM „moudru“, jakkoliv mi mnohá dnešní připadají jen jako do moderních reálií předělané verze STARŠÍCH (obvykle antických).
Beru tvůj dotaz jako řečnický, protože pokud ovládáš výrokovou analýzu, MUSÍ ti být jasné, že otázka ze samotných definicí „moudrosti“ postrádá smysl, podobně jako otázka „Je dobro dobré?“
BTW – nečetl jsem nedávno zde od tebe nějakou pochybnost ohledně existence kategorií jako objektivní dobro/zlo? Nepřijde ti, že „moudrost“ spadá právě do takové škatulky? ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
Máte zajímavé rozebrání slova „moudrost“ v češtině. Moudrost
není jenom slovo, moudrost to je sám život.
Problém prezentován mnoha vysoce kvalifikovanýni odborníky ve svém oboru,
hlavně nejazykových oborů, je časté zaznávání a podceňování lidí
s menším počtem titulů, funkcí a vyzvedávání vlastní nadrozměrné
moudrosti a kvalifikace. Často vidíme v těchto vztazích, až hrubost
k lidem laikům, nebo méně kvalifikovaným v oborech těchto nadlidi
spojenou s urážlivými výroky typu MUDr.Strossmayera ze známého seriálu
Nemocnice na kraji města (jinak postava velmi citlivého a moudrého člověka
v soukromí). A vyjadřují se, jak jste to krásně napsal na závěr vaši
otázky „Oproti tomu český význam se podle mě posouvá směrem ke
schopnosti uvádět prosťáčky v úžas vznešenou prázdnotou nablýskaných
slov bez obsahu.“
Moudrost nezná tituly a funkce, moudrost to je znalost problému a vztahu k životu, vztahu člověka k člověku.
Ano, i člověk, vidoucí jen sebe a předávající své znalosti jiným, je moudrý ve svém oboru, navzdory jeho pocitu nadřazenosti, důležitosti a hulvátství ve vztahu k „méněcenným lidem“, to nepopírám, ale svou arogancí ztrácí úctu těchto „méněcenných“ lidí. A mou úctu taky.
Va
Upravil/a: led
4Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, annas, vagra, Kepler
před 1981 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano , moudrost je možné definovat pozitivně už od svého původu, , jak je možné zjistit z etymologie. Bohužel u mnoha tzv. moudrých, vyvolává negativní vlastnosti. – viz text. V angličtině j se původ slova vyvíjel jinak. Navíc čeština má bohatší slovní zásobu než angličtina.
Moudrost – původ slávaa je z příd. jména moudrý. Původ –
staroindické manhátar ´myslivý, zbožný tedy výkladem slovo mysl. – men
a klástí jako indické srád datháti či latinské credere =- „srdce
přikládati k něčemu, věřiti“
.
Význam slova moudrý ve staročeštině
múdrý
1. (o člověku) v čem, k čemu ap. moudrý, rozumný, nadaný rozumem;
též zpodst.
zpodst. vůdce, něčí představitel
2. (o činnosti, jejím výsledku, o výroku, textu ap.) moudrý, rozumný,
vykazující moudrost, rozumnost
3. (o člověku) k čemu pozorný, všímavý, vnímavý k něčemu;
obezřetný
4. (o člověku) v čem rozvážný
5. (o člověku) čeho umělý, dovedný v něčem
6. (o rozumu, duchu) bystrý
7. (o moudrosti) pronikavý
Z toho plyne, že moudrý člověk je člověk, který myslí, má
zkušenosti.
K něčemu se přiklání stejně jako filosofové, filosofie = láska
k moudrosti,. milovat moudrost.
–
Domnívám se že moudrost je jakýsi dar, který získá člověk zkušenostmi,
tím, že dává jiným to, co dostává. Umí naslouchat, nikým nepohrdá.
Moudrost se nevyznačuje tím, že člověk všechno zná.
Moudrost člověku nikdy nedovolí, aby lidi jakkoliv odlišné, třeba
v názoru, postoji či přesvědčení , označovala za HLUPÁKY.. .
.
Naši předkové pozorovali přírodu, zvířata atd, zachytili mnohé
v příslovích, rčeních, pranostikách atd. – vznikala první moudra.
Filosofové, později spisovatelé rovněž vycházeli ze zkušenosti –
pozorování, pochybování – smysly a rozum.
Myslím si, že se člověk celý život učí a poznává něco nového. Uvažuje nad moudrosti předků. . Zjišťuje, jjak, je možné jejich názory chápat atd.
Není arogantní,. protože tím snižuje svou moudrost – nemá v tomto směru pravdu Jan Werich?
Že se někdo považuje za moudrého, je to jeho věc.- Opakuji: každá skutečnost má tři stránky – 1. příběh, událost,. 2. výklad třeba autora 3. výklad údajného interpreta.
"Nevěřte všemu, co slyšíte nebo vidíte. Vždy jsou tři strany každého příběhu. Váš, jejich a pravda " Petr Havránek
https://kazdydenscitatem.cz/citaty-o-zivote/neverte-vsemu-co-slysite-nebo-vidite-vzdy-jsou/
Že mají stále platnost Sokratova síta: pravda,.dobro a potřebnost je snad samozřejmé.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
annas: „Ano je. Už od svého plvodu, jak je možné zjistit z etymologie. .....“
Tato úvaha je od základu nesprávná. Z etymologie lze usuzovat na
historický vývoj, ale i na ten opatrně. Etymologie může zahrnovat chyby,
omyly, předsudky a neznalost, dokonce může nést stopy úmyslné manipulace.
Z toho důvodu je etymologický argument jedním z argumentačních
faulů – a proto je tvoje sentence nesprávná, veškeré tvé úvahy na toto
téma vycházejí z nesprávného předpokladu a proto mají nulovou
argumentační hodnotu. Prostě květnaté bahnění o ničem, abych se
podržel pojmů, které jsem už na toto téma použil.
_________________
annas: „Domnívám se že moudrost je jakýsi dar, který získá člověk zkušenostmi,…“
Tedy mnohomluvně definuješ moudrost jako usměvavou laskavou tlachavost.
Zdánlivě tolerantní, ve skutečnosti tupou pasivitu, a zřejmě i absenci
kritického úsudku. Takovou „moudrost“ pokládám za silně negativní
vlastnost, která v konečném důsledku není ničím jiným než křížencem
hlouposti a sebeobdivu.
_________________
annas: "Naěi předkové pozorovali příprodu, zvílřata atd. vznikaly moudrosti v příslovíoch, rčeních, í pranostikách atd. Filosofové, později spisovaelé rovněž vycházeli ze zkušenosti,. Pozorování, pochybování.
Není arogantní,. Protože tím snižuje svou moudrost – nemá v tomto směru pravdu Jan Werich?"
_________________
annas: „Že se někdo považuje za moudrého, je to jeho věc.- Opakuj:
každá skutečnost má tři stránky – 1. příběh, událost,. 2. výklad
třeba autora 3. výklad údajného interpereta.“
Tak toto je naprosto mimo linii tvrzení a redefiniční hra, tedy opět
argumentační klam. A jen tak mezi námi, to, že do toho vstupuješ jako
mentorující, je manipulativní rétorická figura – to jen abys to
opájení se vlastní moudrostí příliš nepřeháněla.
_________________
annas: „Že mají stále platnost Sokratova síta pravda,. dob ro a
potřebnost je snad samozřejmé.“
I když platí vše jako u bodů výše, tak tady si dovolím menší rozbor,
protože toto velmi hezky demonstruje, kam vede „moudrost“ v podání lidí
jako ty. A jak je směšná. Historka „Sokrates a tři síta“ je
zvláštní tím, že je k dohledání především na webech typu „sbírka
motivačních citátů pro šašky“. Sókratés sám nic nenapsal,
v záznamech jeho žáků nic takového není. Dokonce není dohledatelná ani
ve starých středověkých textech, dokonce ani z dob, kdy bylo zvykem
vlastní myšlenky připisovat antickým klasikům, aby působily věrohodněji.
Vlastně je dohledatelná jako anekdota až v textech ze začátku
20. století. Co z toho plyne pro tebe: V odvolávání se na „Sokratova
síta“ jsi sama tato síta nepoužila a odvolala jsi se na falzifikát, který
se skutečným Sókratém nemá nic společného. Protože to nemá jiný
význam než mávat autoritou dávno mrtvého filozofa, je to logický klam
falešné autority (Sókratův žák Aristoteles, tradovaný „zakladatel
logiky“, se ti ďábelsky chechtá).
Mimochodem, ona nepůvodnost by měla být zcela očividná každému, kdo má jen malý náhled do antické filozofie. To, co vůbec je dobro, Sókratés i následovníci řešili poměrně intenzivně a jejich konstrukce jsou poměrně komplikované. Anekdota o třech sítech zaměňuje dobro s lichotivou informací a tím je s filozofií Sókrata a jeho následovníků neslučitelná.
Tedy i na příkladu předvedla jsi, že „tvoje moudrost“ je falešné, nekritické a tedy prázdné květnaté tlachání.
led: Ano, přesně o tom píšu. Květnaté bahnění o ničem resp. bez přímé souvislosti s tématem, tedy relevantní myšlenka veškerá žádná.
Vážený Frontinus, možno práve preto, že rozmýšľam o prečítanom texte, o jeho myšlienke nielen o jednom slove vidím že vaše provokačné zadrapovanie do užívateľov na tejto internetovej stránke, ktorým narábate ako so skalpelom počas pitvy, v snahe dokázať, že vy jediný ste ten najpovolanejší najrozumnejší naj naj naj, by nás tu mohlo nebezpečne doviesť až do krajnosti. Poslať vás na vyšetrenie k vašim medikom!
aliendrone: Napsal jsi: „Beru tvůj dotaz jako řečnický, protože pokud ovládáš výrokovou analýzu, MUSÍ ti být jasné, že otázka ze samotných definicí "moudrosti“ postrádá smysl, podobně jako otázka "Je dobro dobré?""
Tak to je, s prominutím, naprostá pitomost. Pokud není možné definovat nebo alespoň rámcově vymezit nějaký pojem, pojem nemá žádný význam, nenese žádnou informaci a tedy nemá smysl se o něm bavit. Pokud jsi tím chtěl napsat, že moudrost neexistuje, mohl jsi to napsat stručněji 😉
Absolutně nechápu jak se ti podařilo vyvodit z mnou napsaného textu, že cituji: „není možné definovat nebo alespoň rámcově vymezit nějaký pojem, pojem nemá žádný význam, nenese žádnou informaci“
To, že otázka ve vztahu k definicím moudrosti postrádá smysl ANI NÁHODOU NEZNAMENÁ: „není možné definovat nebo alespoň rámcově vymezit nějaký pojem, pojem nemá žádný význam, nenese žádnou informaci“…
Chce to vyjasnit si co znamená „postrádá smysl“ a zbrkle si to nevykládat jako „nemožnost definice“, popřípadě „rámcové vymezení“… :D :D :D
Víš, píši MNOŽNÉ číslo právě proto, že definic (lepších či horších) jsou mraky. Např. jeden pokus o definici moudrosti > https://cs.wikipedia.org/wiki/Moudrost – vidíš? ;) :) A teď mi najdi v tomto příkladu nějakou NEGATIVNÍ vlastnost moudrosti. Nebo si vyhledej nějakou jinou definici a zkus totéž.
Tudíž mne z takového vyvozování, které předvádíš na mém tvrzení NEPŘEKVAPUJE, že docházíš k takovým inteligentním závěrům. ;) :D
Nechápeš to z toho prostého důvodu, že nic takového z tvého textu nevyvozuji. Naopak, je to vysvětlení, proč tvrdím, že jsi napsal naprostou pitomost. Skutečně nevím, proč se pouštíš do argumentace, když máš problém pochopit text. To nemusí být tvoje chyba, třeba se vyjadřuji příliš nesrozumitelně. Proto ti doporučím jednu pozapomenutou praxi – než se příště pustíš do nějaké mohutné protiargumentace, nejprve krátce formuluj myšlenku, se kterou se vypořádáváš. Předejdeš tak opakování toho, že se budeš vypořádávat s vlastní smyšlenkou. Třeba i ten odkaz na Wikipedii nesouvisí s tím, co jsem psal, ale zdá se, že souvisí s tvojí chybnou představou o tom, co jsem psal.
K velkým písmenům viz níže.
Ale ale, pokud tedy ve svém komentáři k mému „…že otázka ze
samotných definicí "moudrosti“ postrádá smysl, podobně jako otázka „Je
dobro dobré?“
NEVYVOZUJEŠ, nýbrž to VYSVĚTLUJEŠ jako
„Pokud není možné definovat nebo alespoň rámcově vymezit nějaký pojem,
pojem nemá žádný význam, nenese žádnou informaci a tedy nemá smysl se
o něm bavit“ nelze najít takovou argumentaci, která by tě uspokojila.
„Pokud jsi tím chtěl napsat, že moudrost neexistuje, mohl jsi to napsat stručněji 😉“
Takže závěrem ti doporučím o5 tvoji vlastní radu >
…než se příště pustíš do nějaké mohutné protiargumentace, nejprve
krátce formuluj myšlenku, se kterou se vypořádáváš. Předejdeš tak
opakování toho, že se budeš vypořádávat s vlastní smyšlenkou!
K ménu odkazu na wiki, pochopitelně primárně souvisí s tím, co jsem PSAL JÁ (jakkoliv je v konečném důsledku určena tobě – proto jsem ho tam vložil, víš), ale rozebíráním takové příčinné souvislosti, zdá se že spíš zátěže tě nehodlám trápit.
Víš, POKUD bych chtěl plantat blbosti za každou cenu, NENÍ nic snažšího, než místo konkrétní věcné argumentace se odvolávat na to, že jsi „to nepochopil“ a že to „souvisí s tvojí chybnou představou o tom, co jsem psal“. :)
Ale na druhou stranu DÍKY za objasnění pár dosud nepochopitelných věcí z oboru medicíny, protože pokud TAKTO vedeš/vyučuješ/přezkušuješ mediky, už mi DOST o jistých věcech svítá. Ještě jednou děkuji.
K těm velkým písmenům, no jo, ono to u nich často končí, nic nového pro mě. Ale neboj nic, ona se velká písmena dají číst stejně snadno jako malá, zkus si jen nevytvářet v hlavě (nepředstavovat si) ten „hysterický řev“ a PŘEDEVŠÍM si tam nevytvářej cokoliv případně dalšího. PŘEDEM DĚKUJI! BTW – jak ti mohlo uniknout, že používám i přemíru emotikonů? ;) :D :D
Je mi celkem jedno, jestli je to úmysl, nebo jestli máš skutečně tak velký problém s chápáním čteného textu. Jedno i druhé znamená, že na tebe nemá smysl reagovat.
led>>> Velevážená démonická Excellence, jakkoliv se považuji za odborníka z nejazykového oboru, myslím, že moje hulvátství, spíše vyložená sprostota a drzost z toho NEVYPLÝVÁ. Spíš to bude o mé sebestředné povaze a bezbřehém egoismu, jakkoliv s tím ostatním souhlasím. ;) :D :D
aliendrone, i když jste nepozemský výtvor nějaké vesmírné civilizace, dokážete ve vašich slovech, větách vyjádřit překvapivě i lidskou myšlenku.
Jupí! Podařilo se mi oklamat i samotné mocnosti pekelné a Váš komentář je nezvratný důkaz! ;)
No KDO se tímhle může pochlubit? Achich ach, já jsem prostě TAK PŘEKRÁSNÝ, no zkrátka non plus ultra! ;) :) :D
Kepler: Tohle je docela hezký příklad toho, o čem jsem mluvil: „schopnost moudře usuzovat a jednat, založená na znalostech a zkušenostech“. V této podobě je to totiž definice kruhem. Tedy tvrzení, které je sice gramaticky správně, ale ve skutečnosti neobsahuje žádnou informaci, protože v definici pojmu „moudrost“ je již předpokládáno, že je pojem „moudrost“ definován. Jen je to poněkud ukryto za to, že moudrost a moudrý jsou zdánlivě jiné pojmy. Tohle je docela častá a přehlížená chyba. Dokonce, i když v méně zřetelné podobě, je to podstata řady „velkých otázek filozofie“. Takže nejsem vůbec překvapen tím, že se takové chyby dopustil i autorský kolektiv Slovníku spisovného jazyka českého.
Nějak ti nerozumím, Zbytečně se v tom cachtáš. Zřejmě jsi moudřejší než onen autorský kolektiv.
Frontius>>> Také jsem zmaten, v diskuzi popíráš platnost své VLASTNÍ neplatné definice (v otázce o tom není ani slovo). Já souhlasím (o definici kruhem), nicméně je to TVÁ definice, jejíž platnost popíráš, takže na co si tu vlastně hrajeme? :o ;)
Doporučuji ještě jednou podívat se na to, co napsal Kepler, kam odkazoval a spojit si to s tím, že oslovuji právě Keplera. Je to definice, kterou Kepler převzal z SSJČ a odkázal na ni.
A příklad toho, o čem jsem mluvil, je to v tom, že u líbivého tvrzení máme tendenci přehlížet jeho bezobsažnost.
No jo, já ti asi rozumím. Kepler si vybral „definici“, která není definicí ty jsi ji PŘIJAL jako NEPLATNOU DEFINICI tím, že jsi se rozhodl ji vyvrátit JAKO DEFINICI KRUHEM, ok.
Problém je, že definice by měla být pokud možno jednoznačné určení pojmu a jelikož v našem případě NEJDE o definici/definice (ať ji platné či ne), proč se rozčilovat nad „ne/platností definic“, které definicemi NEJSOU? :o ;)
To, že jsem „jeho“ definici přijal, je jen tvoje fabulace. Neplyne to z ničeho, co jsem psal. Na této jím převzaté větě pouze demonstruji, jak snadné je přehlédnou bezobsažnost.
„Vyvrácení jako definice kruhem“ je nesmysl. Definice kruhem čehokoliv se nevyvrací, ta se prostě a jednoduše nepřijímá jako bezobsažná. Ale to jen na okraj, vedle fabulace je to tvoje druhá hrubá chyba.
A když už jsem v tom, tak tvoje třetí hrubá chyba je v tom, že dost divoce karikuješ to, co dělám. Tvůj poslední odstavec se totiž zcela míjí s tím, že kritizuji, že je jako definice prezentováno něco, co definicí není.
A když už tak mentoruji (ano, sebeironie), tak ještě jedna formální poznámka. Velká písmena jsou obvykle chápána jako elektronický ekvivalent hysterického řevu. Zejména když je velkými písmeny významná část textu. Na zdůraznění pojmu, pokud už má pisatel výjimečně tu potřebu, je vhodnější _podtržítko_.
Cituji: „…schopnost moudře usuzovat a jednat, založená na znalostech a zkušenostech. V této podobě je to totiž definice kruhem.“
Aha, takže já tam čtu „V této podobě je to totiž definice kruhem.“, ale ty ve skutečnosti NETVRDÍŠ, že „V této podobě je to totiž definice kruhem.“, nýbrž jen cosi DEMONSTRUJEŠ… No teď je to zcela jistě úplně každému jasné. ;) :D :D
Eh, tohle nikam nevede. Můžu ti pouze o5 udělit tvoji vlastní radu >
„Skutečně nevím, proč se pouštíš do argumentace, když máš
problém pochopit text. To nemusí být tvoje chyba, třeba se vyjadřuji
příliš nesrozumitelně.“
Atd. atd., ale pro jistotu ZOPAKUJI ta písmenka – viz výše. :) ;)
Je mi celkem jedno, jestli je to úmysl, nebo jestli máš skutečně tak velký problém s chápáním čteného textu. Jedno i druhé znamená, že na tebe nemá smysl reagovat.
annas | 5913 | |
Drap | 4652 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1663 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1427 | |
quentos | 1424 | |
elkon | 1337 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |