Avatar uživatele
JájsemRaibek

Jsou všechna místa na zemi pokryta rádiovým signálem, nebo jsou i hluchá místa?

Pokud letadlo letí nad oceánem, má vždy možnost kontaktovat letovou kontrolu, nebo jsou i tzv. hluchá místa, která jsou bez rádiového signálu?

Děkuji za odpovědi. Pro úplnost dodávám, že mám na mysli tu situaci, zda se může stát, že letadlo se ocitne v hluchém místě.
Jde třeba o nouzovou situaci, kdy pilot chce vyhlásit stav nouze, a přestože by použil správnou frekvenci, pomoci se nedovolá, protože je v tom hluchém místě.
Myslím si, ale nevím to jistě, že jednotlivé body – kontrolní ŘLP se překrývají, takže by tato situace nastat neměla.

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, Drap, Lamalam, gecco před 2857 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Kepler

Hluchá místa v letové kontrole jsou. Zrovna přede 2 hodinami běžely na ČT 2 letecké katastrofy. Letadlo spadlo v Malajsii právě v takovém prostoru. A to ani nebylo nad oceánem. Nad oceány to asi bude většina plochy.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Neexistuje, aby letadlo bylo bez možnosti spojení s řídící věží.

Pro komunikaci a polohovou identifikaci se používá mnoho kmitočtů a záleží jenom na pilotovi, které použije, nebo zda poruší pravidla leteckého spojení.
Běžně se používají frekvenčně modulovaná pásma od 108 – 136 MHZ. Pásma dlouhých vln a na dálkových letech zejména frekvenční rozsahy krátkých vln amplitudově modulovaných. Tyto rozsahy krátkých vln mají dosah po celém světě, neboť se odráží od troposféry!!
Hlavní dálkové a polohové spojení je ovšem přes družice !!!!!

Zase se zde objevují pohádky.

Pokročilý

Kelley : Dík za opravu.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
kelley

Doplnění pro mosoj: v leteckém provozu se používá amplitudová modulace, nikoliv frekvenční! Aby nemohlo dojít k vzájemnému rušení několika letadel a také kvůli eliminaci fázového posunu při pohybu letadla.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Lamalam

Nevím jaká frekvenční pásma se používají v letecké dopravě, ale velmi dlouhé a dlouhé vlny mají téměř „neomezený“ dosah. Za války na těchto vlnách probíhala komunikace s ponorkami bez ohledu na jejich polohu ve světovém oceánu. Předpokládám, že v letadlech to asi bude obdobné.

Něco málo o dálkovém vysílání: http://elnika­.sweb.cz/radi­a/vd.html

Upravil/a: Lamalam

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Nepřesná otázka. Obecně hluchá místa bez existence radiového signálu nejsou. Pokud se budeš ptát na konkrétní vysílání konkrétní stanice, pak se mimo dosah dostaneš poměrně snadno. Pokud Tě zajímá spojení na ŘLP, tak pokud vím, takových míst je spousta. Ale nečekal bych ji třeba zrovna nad pevninskou Evropou.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Všechna místa pokrytá nejsou. Co se však leteckého provozu týče, tak tam je dostupnost celoplošná. Hluchá místa jsou spíše v hornatých lokalitách v nějakém zapadlém údolí.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
bolak

Rádiovej nevim, ale pokud by ses ptal na mobilní, tak co zrušili Oskara, tak v mariánským příkopu prej už nechytneš ani kostičku.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
mzm

Pokud stačí rádiový signál z GPS nebo GLONAS, tak je pokrytá celá planeta. Komunikovat se asi bude teoreticky dát na většině planety (nad oceánem bych na to nesázel, i když družicový telefon asi taky funguje prakticky všude), ŘLP nad oceánem nebude slyšet.

mosoj, šetři vykřičníky :) neustále spojení země s letadlem není nutné.
kelley: to s tou FM a rušením nemyslíš vážně, že ne?

před 2855 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

mosoj: jak mi teda vysvětlíš, že letové kontroly si lety navzájem předávají a mezi tím jsou místa bez spojení, tak jak to bylo v případě toho malajsijského letadla? Asi jsou tvůrci dokumentárních pořadů pitomci a všeználek mosoj má vždy pravdu. Podotýkám, že od začátku se bavíme o letové kontrole a ne o možnostech dalšího spojení. A co letadla zmizelá nad oceánem? Ani se nevědělo, kde se v době katastrofy nacházela. Z nedávné doby: Atlantik, let z Jižní Ameriky do Evropy, Indický oceán – teprve teď odvoláno pátrání (rovněž oblast Malajsie).

před 2857 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Mimochodem, rádiové signály se odrážejí od ionosféry a ne od troposféry 🙂

před 2857 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Ano odrážejí se od ionosféry, a na letovou kontrolu se nikdo neptal.

před 2856 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Takto zněla otázka před doplněním:
Jsou všechna místa na zemi pokryta rádiovým signálem, nebo jsou i hluchá místa?

Pokud letadlo letí nad oceánem, má vždy možnost kontaktovat letovou kontrolu, nebo jsou i tzv. hluchá místa, která jsou bez rádiového signálu?

před 2856 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava