Konflikty v Kytici – boj člověka s přírodou, s nadřirozenými silami (bezmocnost)
Svatební košile – dívka se dopustila provinění rouháním, je potrestána, ale když se kaje, je vzata na milost.
Konflikt: Rouhání x pokoře, pohanské prvky – temná noc, tajemnost, umrlec x prvkům křesťanským – modlitba, symbol kříže, růženec. Trest jen přechodný. Vítězí pokora …
Dívka touží po návratu milého, který zmizel někde v cizině. Ve svém zoufalství se v modlitbě rouhá. Přichází trest. Dívka prožívá hrůzné chvíle při strastiplné cestě na hřbitov, kdy poznává, že jejím průvodcem je kostlivec. Před tragickým osudem ji zachraňuje pokání a modlitba.
0 Nominace Nahlásit |
Provinění některé postavy v baladě je většinou neúprosně a dost
tragicky potrestáno. Např. matka přijde o dítě. /Polednice, Poklad/
Někdy je ale možné tragický osud odvrátit, např. pokorou, jako zrovna ve
Svatební košili.
Konflikt tady vzniká mezi touhou po mrtvém milenci a povinností žít.
Tu Svatební košili si tady přečti http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-jaromir-erben/svatebni-kosile-kytice.html
a napiš mi, co všechno ta panna cestou odhodila, jo? 🙂
Zdroj: Literatura- přehled středoškolského učiva
0 Nominace Nahlásit |
Dívka v modlitbě prosí Pannu Marii „milého z ciziny mi vrať, aneb můj život náhle zkrať“ = rouhání. Modlitba se jí vyplní a život jí má zkrátit její mrtvý milý. Zachrání jí až pokání „Maria Panno při mě stůj, u syna svého oroduj! Nehodně jsem Tě prosila, ach odpusť co jsem zhřešila“. Vina je jí odpuštěna a dívka je zachráněna. Na konci balady je poučení: „Dobře ses panno radila, na Boha že jsi myslila a druha zlého odbyla. Bys byla jinak jednala, zle bysi byla skonala. Tvé tělo bílé spanilé, bylo by co ty košile“
0
před 4802 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek