Prvním rokem hraji na kytaru a jednou z mých nejoblíbenějších folkovek je právě Darmoděj od Nohavici, pečlivě jsem si z koncertů okoukal a naučil se vybrnkávací originál, ale teprve teď jsem si položil otázku, kdo to ten Darmoděj vlastně je… :D
Wiki praví že název Darmoděj Nohavica převzal z Šiktancovy básnické
sbírky Adam a Eva (1968)
Doplňuji:
http://www.youtube.com/watch?v=EaadAK72kWs
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? annas, vagra, iceT, johana 56, fcoop, ponovotny, gagaga, marci1, Franta Jetel před 4173 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Darmoděj je Šiktancův neologismus – v básni Adam a Eva zacyhcuje svůj obnovující se milostný vztah, který si autor vyvzdoroval ve svém vyprahlém nitru, i když v něm už jako by žádné city nebyly. Pomohl mu ke vztahu i „darmoděj“ = vnější svět, který mu marně kladl různé překážky.
U Nohavici jsou slova:
Darmoděj. Nevděk svět.
Nehřeje. Nezebe.
Zde trochu posun – co dělá, jako by dělal zbytečně, svět je nevděčný. Zůstává mu jen strach … další verše …
stejně další
„Darmoděj!“
řekl (pro sebe).
A ona vzhlédla do nebe:
„Jsme dva! Ach, vše se začíná
a končí od začátku!“
--
Darmoděj nevyhrál – překonal vnější překážky, našel svou Evu
stejně jako Adam u ŠIktance.
Doplňuji:
Další ukázky s Darmodějem jsou Šiktancovy – přepsala jsem se.:
Darmoděj. Nevděk svět.
Nehřeje. Nezebe.
Přečetla jsem si Nohavicova Darmoděje a doplňuji jeho význam. .
Skladba vyšla v roce 1988, tedy v době, kdy Nohavica prožíval osobní
i společenskou krizi.
Nohavica převzal motiv Šiktancova Darmoděje jako tuláka, potulného
podomního prodejce, jehož přinutily okolnosti vykonávat tuto práci,
i když je umělec. Darmoděj je vlastně jakési osobní zlo, svědomí,
které autora pronásleduje a donutilo ho žít jinak, než si přál.
Jak jsem již napsala, zatímco Šiktanc zachycuje věčný vztah mezi mužem a
ženou a stručným dialogem odhaluje jejich vnitřní svět, který je
ovlivněn světem vnějším = Darmodějem, Nohavicův Darmoděj je osobním
vítězstvím nad sebou samým.
Ve písni spojuje různé motivy, krysy, flétnu od Hieronyma Bosche, vznešenost – věci zdánlivě nespojitelné. Nohavica napsal, že Darmoděj je jeho chápání exupéryovského velkého řetězu. Věří, že Darmodějové byli, jsou a budou. Saint-Exupéry totiž řekl, že všichni jsou součástí řetězu, a když přetneš jednu jeho část v čase, je konec.
Tak to bere i Nohavica. Něco se porouchá a skutečnost se změní, ale nesmí zůstat stát. Nakonec se autorův Darmoděj ztotožní s Darmodějem vnějšího světa.
Darmoděj nevyhrál – autor překonal vnější i vnitřní překážky, našel svou Evu (pomyslný čllánek v řetězu) stejně jako Adam u ŠIktance.
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Sarrow Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
Opravdu jsem se pobavil po přečtení „vědeckého“ rozboru Nohavicava darmoděje a následném výkladu k této písni od samotného autora:
http://www.nohavica.cz/cz/tvorba/archiv/darmodej/darmodej.htm
Na jednu stranu mě tyhle popisy baví číst. Hlavně když si s textem nevím rady. Je to prostě pohled na věc, s kterým se buď mohu ztotožnit, nebo ne. Každopádně mi příjde úsměvná představa, že můžeme nějakým vědeckým zkoumáním vlézt autorovi do hlavy a vykládat jeho slova naším výkladem jako prostý fakt