Avatar uživatele
Miroslavst

Kdo vlastně postavil první dálnici?

Jak to teda je, kdo postavil první dálnici?
Říkalo se, že snad hitler, ale asi ne. Jak to teda je?

http://www.no­vinky.cz/veda-skoly/224438-v-britanii-byla-objevena-2000-let-stara-superdalnice.html

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? BEAES, anonym před 5068 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
anonym

První silnice stavěly už starověké civilizace. Významné jsou například silnice římského impéria. Nejznámější z nich je Via Appia, nejdelší ze všech dláždených silnic v celé tehdejší římské říši. Až do rozvoje průmyslové revoluce platilo, že čím je silnice horší, tím více zbrzdí protivníka při případném vpádu do země. V 19. století se stavěly silnice štěrkové, podložené několika druhy hrubého štěrku, s rozvojem automobilové dopravy ve 30. až 60. letech 20. století se stavěly dlážděné silnice. V té době se začínají objevovat i první dálnice, postavené nejprve v Německu za Adolfa Hitlera ve 30. letech z betonu, a v 50. letech Mezistátní dálniční systém D. Eisenhowera v USA. Časem byly beton i dlažba nahrazeny asfaltem, ze kterého se staví povrch silnic dodnes. Klíčovým úkolem ve stavbě dnešních silnic je dostavět celoevropskou dálniční síť, to se týká hlavně nových členských zemí EU a částečně i jejich kandidátských zemí.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
BEAES

Historie této stavební firmy se začíná psát již v devadesátých letech devatenáctého století. V době před první světovou válkou firma staví po celé tehdejší monarchii. Mezi největší zakázky té doby mimo území dnešní ČR patří obnova Lublaně ve Slovinsku po ničivém zemětřesení. Na území dnešní ČR se firma účastní výstavby železničních tratí. Mezi největší zakázky můžeme zařadit stavbu tratí Chrudim-Holice-Borohrádek nebo Rakovník-Louny.

Po rozpadu monarchie se firma soustředí na stavební zakázky v nově vzniklé republice. Majitel stavební firmy ing. Bohumil Bořkovec se stává prvním předsedou Inženýrské komory nové Československé republiky. V této době se firma soustřeďuje na stavby silniční a vodohospodářské. Z největších zakázek můžeme jmenovat regulaci Labe u Káraného a Vltavy v Praze na Maninách. Počátkem května 1938 získává firma zakázku na stavbě opevnění. Jedná se o úsek v okolí Starého Města pod Sněžníkem, kde jsou stavební práce zahájeny 19. května 1938. V roce 1939 se firma účastní výběrových řízení na stavbu protektorátní dálnice. V červenci 1939 zahajuje stavební práce na úseku 10/2 mezi obcemi Soutice a Bernartice. O rok později Bořkovec získává zakázku na stavbu větších mostů ve výše uvedeném úseku. Stavební úsek je v roce 1942, kdy je stavba dálnice zastavena, těsně před dokončením zemních prací a práce na mostech jsou taktéž ve velmi pokročilém stavu. Po válce jsou mosty dokončeny. Přichází však rok 1948 a s ním i znárodnění firmy. Do roku 1950 se pracuje pouze na krátkém úseku dálnice v okolí mostů přes Sedmpanský potok a přes údolí Sedlického potoka.

Práce na těchto mostech a jejich okolí však provádějí jiné stavební firmy. V roce

Zdroj: http://www.dal­nice.com/histo­rie/stavitele/sta­vitele.htm

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek