Mezi služby sdílené ekonomiky patří v podstatě cokoliv co zprostředkovává sdílení majetku, služeb či vědomostí za úplatu (ovšem díky efektivitě obvykle za mnohem nižší cenu než jaká je u konkurenčních čistě komerčních subjektů orientovaných na zisk obvyklá). Několik jich vyjmenuji, zkuste odpověď začít tím, kolik z nich znáte a kolik jste osobně zkoušeli využít. Hlidacky, Airbnb, Flatio, Zonky, Liftago, Uber, BlaBlacar, Zavezu, … znáte další ?
Často se setkávám s názorem, že jde v podstatě o selektivně uplatňovaný princip komunismu na dobrovolné členské bázi, něco jako open-source ve světe software. Domníváte si že masivní uplatnění těchto služeb může mít na ekonomiku jako celek převážně pozitivní či negativní vliv ?
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Shoehardt, aliendrone před 2383 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
spolujizda (blablacar) – občas když mám cestu bez rodiny (např. pro
rodinu)
Nic jiného mně momentálně nenapadá.
A podle mně je to pozitivní věc. Nemyslím si, že musíme mít ekonomický růst za každou cenu (což znamená např. že příští rok musíme spálit více nafty než tento, jinak jsme „prohráli“)
3Kdo udělil odpovědi palec? anonym, johana 56, aliendrone
před 2383 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ze jmenovaných znám jen Zonky, Uber, BlaBlacar pak ještě Spolujízda. Zatím jsem těchto služeb nevyužil. S principy komunismu je tato ekonomika naopak v přímém rozporu, nepřipouštěla žádné podnikání a obohacování se na vlastní triko. I když některé země už přišly na to, že je to kravina. (Čína, Vietnam, dokonce malinko i Kuba). Myslím, že celkový vliv je spíše pozitivní, přinejmenším aspoň trochu omezuje plýtvání.
3Kdo udělil odpovědi palec? anonym, ivzez, aliendrone
před 2383 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já se domnívám, že naopak to s komunismem nemá nic společného a že
prostě jde o daňovou „optimalizaci“ a obcházení bezpečnostních a
kvalitativních předpisů. Jakkoli si o účelnosti daní a předpisů v ČR
a v EU myslím to nejhorší. Je to efektivita ve smyslu: příjmy zatajím,
daně neplatím nebo dokonce strčím část do své kapsy a tím pádem mohu
podrazit ceny. Ale když se něco stane, tak policajty, hasiče, sanitku
zavolám, na to mám přece nárok.
Všeobecně to ale může mít pozitivní vliv, pokud se to udrží v rozumném
rozsahu.
A poznámka: zrovna uvádět Zonky, což je marketingová značka Homecreditu, nebo Liftago jako sdílenou ekonomiku a komunismus je zavádějící.
3Kdo udělil odpovědi palec? anonym, Mc Merkurion, aliendrone
před 2383 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Asi nejčastěji airbnb, nicméně princip komunismu je úplně něco jiného, tam vše probíhá bezúplatně, každý nabízí podle svých možností a spotřebovává dle svých potřeb. Tak daleko jsme nikdy nedospěli, resp. potvrdilo se, že něco takového v tak širokém měřítku nefunguje.
2Kdo udělil odpovědi palec? ivzez, aliendrone
před 2383 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Autonapul a klony (AJO, car4way, …) – využívám, x aut, 0 -starání. Taková lepší autopůjčovna, navíc stejná „firma“ ve více městech – dojedu vlakem do Prahy, a auto si půjčím tam. Proč ne.
Rekola – ono kolo může mít každý, ale když je potřeba 3km od domu, taky může být prima.
Občas použiju/nabídnu blablacar. Líbí se mi služby typu zavezu, pujcim.to a pod.
Pokud se do ekonomiky zahrne i ekologie, což by měla, protože ekonomika nejsou jen přímé náklady/zisky/ztráty, tak sdílení není nic jiného než účinnější využívání, což si myslím, že je jednoznačně pozitivní. Navíc, v případě sdílených aut, by nemusela mít každá rodina dvě auta (někdy ani jedno) a mohl by být zase prostor na parkování pro lidi, co auto opravdu potřebují.
Zonky (PPF group) – co je na tom za sdílení?
Za Uber si můžou taxikáři sami.
0 Nominace Nahlásit |
Znám je.
Využívám pouze Dámejídlo! ;)
Komunismus ne tak docela, spíše už začíná jít o jakousi vlastní ideologii/zřízení, které má dobře našlápnuto začít žít svým vlastním životem, což může být nebezpečné pro vlády ostatních ideologií a pro jiné systémy, žijící si vlastním životem, jako kupř. momentální svět. ekonom. systém. ;§
Vliv na ekonomiku- všeobecně NEGATIVNÍ, i když, u těchto komodit (v kontextu s předchozím odstavcem) již dnes, při (více barvité) představě souvislosti „ekonomika-sdílená ekonomika“ a při další ZŘEJMÉ expanzi těchto „služeb“, bude záležet více na úhlu pohledu toho kterého společenství/zřízení, čili jednoduše- sdílené ekonomiky mají nejvyšší tendence státi se vládami.. ;ůú
..Well, PODMÍNKOU je sjednotit všechny tyto služby pod JEDNU ZNAČKU tak, aby je nabízela JEDINÁ JEDNODUCHÁ APPKA! ;) ;D ;D
Upravil/a: zjentek
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 2383 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Moc jich neznám a žádnou nevyužívám.
Souhlasím s tím, že jde o chytré využívání nedostatků stávajícího systému. I když místo nedostataky systému bych měl spíš napsat systematická svinstva. Každopádně tyhle „nové ekonomické modely“ mají potenciál podrazit parazitické prasokracii nohy – spolu s kryptoměnami atd.
Nelze hovořit ani o nějaké paralele ke komunismu. Každopádně očekávám, že systém tomu brzy začne šlapat na krk (zakáže, vymyslí dodatečné znevýhodňující podmínky k provozování aj.). Tak jak to už dělá s BTC. :)
Myslím ale, že pokud k tomu bude mít lidstvo dost času, tak nakonec nové modely na celé čáře vyhrají (po tvrdém boji).
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 2383 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
… jsem absolutně proti „sdílené ekonomice“, sdíleli jsme na vsi
kdysi míchačku, a stálo to za prd, kámoši sdíleli kamarádku, a ve
výsledku si dali do huby, při testu jsem se spolužákem sdílel společně
výsledky a oba jsme dostali za pět … příkladů mám i více, není čas
se rozepisovat, prostě za mne NE …
… to, že se prachobyčejnýmu autostopu začne říkat BlaBlacar, nic
nemění na věci, že to tu již bylo dávno …
… veškeré sdílené ekonomiky fungují jen do té doby, než někdo přijde
na to, jak na nich vydělat …
… na ekonomiku to vliv mít nebude, protože v okamžiku, kdy by to začlo
vadit registrovaným podnikatelům, tak se ozvou (viz Uber, Airbnb) …
… Hlidacky.cz nejni sdílená ekonomika, jen inzertní web, zaměřený na
určitou kategorii …
… znám jich dost, a využívám jen jednu, a to je náš štědrý sociální systém, zatím jako sponzor …
0
před 2380 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Magorvkleci:
obcházení předpisů to podle mně není. Alespoň co se třeba té
spolujízdy týče. To není žádný výdělečný podnik. Podobně jako bereš
stopaře (tam bys také tohle všechno obešel) vezmeš cestujícího.
Je to na cestu kam máš stejně zamířeno. Šetříš náklady, šetříš
životní prostředí (ten cestující by jinak nejspíše jel také),
přispěje na náklady, neprodukuje zisk (daně se platí z přidané hodnoty,
nikoli ze ztráty – ať už DPH nebo daň z příjmu). Obvykle se mnou jedou
lidé do nějaké prdelky, kam veřejná doprava stejně ani nejede a pokud ano,
tak max. 2× denně. Takže jim ušetřím čas, náklady na dopravu
z poslední rozumně dostupné zastávky – zpravidla je dovezu až před
dům (pokud to není velká zajížďka z mé trasy)…
V autě si mohu vést koho chci – máme tu alespoň tuto svobodu a dokud s autem nepodnikám (pravidelná činnost prováděná za účelem zisku) , povinné ručení by se mělo vztahovat na všechny rozumně předpokládatelné škody. Co se bezpečnosti týče: Nevezu nikoho nad kapacitu vozu, pro všechny mám pásy a snažím se jet v rámci předpisů a bezpečně, stejně jako bych vezl rodinu (sám bych možná jel někdy o chloupek rychleji). A co se pravidelnosti týče: Vychází mi to že nabízím jízdu tak 1× – 2× do roka, maximum před pár lety bylo tak možná 4×
souhlasím že s komunismem to nemá moc společného. Je to jen optimalizace v rámci současných kapitalistických mezí 😉
Pujcim.to
SharyGo.cz
Prevezu.cz
Zavezu.cz
…
napadají mne dodatečně, jsou jich skutečně mraky