Dobrý den, chtěl bych si zahrát „kulečník“ – můj laický název,
ale hraje se se 4 koulema (2 bile, 1 cervena a 1 modra) a bez der. Jak se
jmenuje a jaka jsou pravidla? Prosím, odpovězte co nejdříve, nutné..
děkuji mockrát
Doplňuji:
Nějaká pravidla by tam byla? Ne jen takto stručná?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 5595 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Dobrý den,
v odkaze najdete podrobná pravidla.
Zdroj: http://www.karambol.wz.cz/pravidla.phtml
0 Nominace Nahlásit |
Karambol
Pro kulečník / karambol je na stole celkem pět značek. Tři z nich jsou na podélné ose hrací plochy kulečníku a dělí ji na čtyři stejné díly.
Označují se jako:
horní tečka – je nejdále od hráče
střední tečka – je ve středu hrací plochy; používá se pouze v kvartách, a proto se v ostatních disciplínách nemusí značit
dolní tečka – je nejblíže k hráčovi.
Další dvě tečky jsou na startovní čáře, tj. na kolmici k podélné
ose vztyčené z dolní tečky, a to po obou stranách dolní tečky.
Rozlišují se jako pravá a levá startovací tečka.
Kulečník / Karambol – rozhodovací strk na počátku zápasu
Zápas začněte poté, co jsou obě bílé koule postaveny k rozhodovacímu strku na startovací čáru vlevo a vpravo od obou startovacích teček k dlouhým mantinelům a červená koule je na horní tečce.
Oba hráči současně zahrají bílé koule směrem na horní mantinel.
Hráč, jehož koule se po návratu od horního mantinelu zastavila blíže dolnímu mantinelu, má právo rozhodnout, kdo zahájí zápas.
Jestliže se obě koule při rozhodovacím strku po návratu od horního mantinelu zastavily ve stejné vzdálenosti od dolního mantinelu, musíme rozhodovací strk zopakovat.
Jestliže koule některého hráče nedoběhne na horní mantinel, musí se rozhodovací strk rovněž opakovat. Při druhé takové chybě téhož hráče ztrácí tento právo rozhodnout, kdo zahájí zápas.
Za chybu se také považuje, jestliže koule jednoho z hráčů narazí na červenou kouli. Rovněž tak i v případě, že se obě bílé koule srazí. Chybující hráč ztrácí právo rozhodnout.
Hráč, který zápas zahajuje hraje s bílou koulí bez tečky. Jeho soupeř vstupuje do hry s koulí označenou tečkou. Každý z obou hráčů musí hrát stejnou koulí po celou dobu zápasu.
Koule pro počáteční karambol se rozmístí takto:
červená koule na horní tečku
bílá koule s tečkou na dolní tečku
bílá koule bez tečky na jednu ze startovních teček (vpravo nebo vlevo podle rozhodnutí hráče).
Začáteční karambol je nutno hrát od červené koule, a to přímo nebo
pomocí mantinelů – mantinel, červená a pak teprve karambol na bílé.
Koule vyhozená z kulečníkového / karambolového stolu
Vypadne-li jedna nebo více koulí mimo hrací plochu kulečníku, rozestaví
se zpět na tečky podle pravidel platných pro jednotlivé disciplíny.
Pravidla pro volnou hru
Ve volné hře může hráč sehrát v jednom sledu neomezený počet karambolů, a to až do výše limitu určujícího délku zápasu.
Při hře může neomezeně využívat celé hrací plochy mimo zakázaných rohů, kde se musí řídit pravidly o sehrání pouze dvou karambolů.
Rozměry rohů činí 1/4 délky a 1/4 šířky hrací plochy
kulečníkového stolu.
Pravidla pro kádrové hry
Kádrové hry mají dva základní způsoby hry v zakázaných polích: na jeden nebo dva karamboly uvnitř zakázaného pole.
Čára rozdělují hrací plochu na různě velká pole (kádry). Velikost těchto kádrů je určena druhem kádrové disciplíny a velikostí stolu. Číslo označující kádrovou disciplínu je totožné s délkou kádrového čtverce (čtyři čtverce v rozích hrací plochy) a udává se v cm. U paty všech jádrových čar při mantinelech jsou nakresleny kotvové čtverce, které zasahují do obou kádrových polí.
Je-li hráčova koule v dotyku s jinou koulí (lepí), má hráč právo:
rozestavit si všechny tři koule do pozice základního karambolu
hrát od mantinelu nebo do prostoru, ale pod podmínkou, že koule, která lepí, se nepohne. Není však chybou, pohne-li se lepící koule proto, že ztratil podporu hráčovy koule.
Pravidla pro jednomantinelovou hru – nepřímo
Při jednomantinelové hře se musí hráčova koule dotknout nejméně jednoho mantinelu před dokončením karambolu, tj. před zásahem K3.
Přitom je lhostejné, je-li hráno způsobem K2 – mantinely – K3, nebo mantinely – K2 – K3, popř. mantinely – K2 – mantinely – K3.
Pro tuto disciplínu se nevyznačují na hrací ploše žádná zakázaná pole.
Pravidla pro trojmantinelovou hru – nepřímo
Při trojmantinelové hře se musí hráčova koule dotknout nejméně třikrát jednoho nebo více mantinelů před dokončením karambolu, tj. Před zásahem K3. Přitom je lhostejné, jakým způsobem je hráno (viz jednomantinelová hra). Rovněž pro tuto hru se nevyznačují žádná zakázaná pole.
Základní postavení se používá pouze na začátku zápasu, při chybě se koule staví za sebe na podélnou čáru kulečníkového stolu následovně:
červená koule na horní tečku
soupeřova bílá koule na střední tečku
hráčova koule na spodní tečku podélné čáry kulečníkového stolu; ve kvartách se v průběhu hry vůbec nepoužívají tečky na obou stranách spodní tečky
je-li tečka, na kterou má být koule postavena, částečně nebo zcela zakryta další koulí, postaví se vyhozená koule na tečku náležející té kouli, která ji zakrývá. Totéž platí i pro lpění koulí.
Jsou-li koule v dotyku, má hráč právo postavit si je na tečky, ale pouze lpící koule, nebo hrát od koule, která není s hráčovou koulí v dotyku, nebo hrát od mantinelů, nebo hrát massé s podmínkou, že koule, která je v dotyku se nepohne.
Jsou-li některé koule vyhozeny z kulečníkového stolu, na tečky se rozestavují pouze ty do pozice za sebou.
0
před 5595 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
teto hře se oprvadu říká kulečník
http://medak.wz.cz/index_soubory_pravidla_kulecniku/index.htm
0
před 5581 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekDrap | 449 | |
marci1 | 268 | |
Kepler | 220 | |
annas | 219 | |
gecco | 146 | |
Alesh | 139 | |
hanulka11 | 135 | |
led | 128 | |
elkon | 121 | |
mosoj | 120 |
Atletika |
Cyklistika, MTB |
Fotbal |
Hokej |
Motorsport |
Rekreační sport |
Ostatní sport |