„Lidé všechno, co konají, konají nutně ze sedmi příčin, pod vlivem shody okolností, z přirozené nutnosti, z donucení, ze zvyku, z rozumové úvahy, ze vznětlivosti a žádosti.“
To zní příliš depresivně. :D Že to není pravda?
Musí to být jen shoda okolností! ;)
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? johana 56 před 2554 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Není snadné odpovědět.
Aristoteles vycházel z toho,, že přirozené a prospěšné je to, když tělu vládne duše, nad city převažuje rozum a vše, co s rozumem souvisí. Jinak to člověku škodí.,
Tvrdí, že všechno má svou příčinu a následky. Tato příčina je u všeho stejná, je to tzv. hybatel, které je obdobou toho, co se označuje jako Bůh. Tento první hybatel je rozum, účel a zákon, tedy to, co zabezpečuje pořádek na světě.
Aristotelova příčina dnes znamená účel.
Praktické jednání člověka směřuje k dobru, tedy dobro je to, co je cílem člověka, ale i dobrem celého státu, tedy všech.
Kažá činnost má záměr, cíl a účel. Cíl všeho, co máme konat, bude tím uskutečnitelným dobrem. Etika štěstí, blaženosti vychází z ctnosti (rozpoznání toho, co je dobré), která není člověku daná.. Ctnosti jsou etické (morální) ale rozumové (vědění).
Člověk má v sobě duši rostlinnou, zvířecí a tu, která pochází od Boha. K tomu všemu ještě rozum.
Takže nevhodné propojení všech těchto tří duši a rozumu je příčinou popsaného chování a neuvědomění si toho negativního. To vše pak nevede k štěstí, blaženosti. Nutná je výchova.
Jenže dnes už to tak není. Pokud lidem jde o dobro, blaženost atd. tak jen o to vlastní, nikoliv o dobro celé společnosti, tedy všech.
--
„Během všech našeich nejtemnějších okamžiků je třeba, abychom viděli
světlo.“ Aristoteles
Upravil/a: annas
2 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?vagra, Odpovědi.cz Nahlásit |
Nebo z výchovy nevýchovy. Ze stranického sjezdu ÚV KSČ. Vše co máme
v mysli, je kolem nás.
(Programování mysli)
https://youtu.be/lZBPi0o3QAs
0 Nominace Nahlásit |
Smysl konání dává souvislosti pouze konajícímu, nikomu jinému! ;
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 2554 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Problémem tohoto tvrzení je už samotný výklad první uvedené příčiny – tedy „shody okolností“. Do něj se totiž „vleze“ úplně VŠECHO a to z jednduchého důvodu: jelikož na elementární úrovni se „hraje na náhodu“ (kvantová neurčitost – což je experimentálně prověřeno a POTVRZENO), jakákoliv z ní vycházející úroveň tomu musí odpovídat (nést si s sebou důsledky). Veškeré další zmiňované „příčiny“ jsou jen statistickým důsledkem elementární neurčitosti – tudíž postrádají jakýkoliv význam či smysl.
Osobně se domnívám, že pro všechny antické filozofy a jejich teze platí, že jsou poplatné tehdejší úrovni poznání. (jak překvapivé, že? ;D) Dnes, pokud bych akceptoval POUZE MATERIALISTICKÉ hledisko, platí výše mnou uvedené, pokud ovšem rozšířím pojetí NAD jeho rámec, je to ještě komplikovanější.
0
před 2554 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekDrap | 1485 | |
annas | 1221 | |
quentos | 983 | |
led | 674 | |
marci1 | 647 | |
Kepler | 614 | |
mosoj | 608 | |
hanulka11 | 556 | |
gecco | 433 | |
iceT | 426 |
Hobby |
Hry |
Online hry |
Hádanky a hlavolamy |
Ostatní volný čas a hobby |