Oni toho nakecali a zvažovali… :D
Už jsem to kdysi slyšel, ale byla to pro ně myslím jen taková
krátkodobá možnost (úvaha, né moc vážná). V rácmi mnoha dalších.
Reálně, jakože (by) chtěli zachovat monarchii, tak by stejně nevěděli
jak. Mnozi by se spokojili s tím, že by se novným panovníkem stal Masaryk
(bléé), ale to by stejně naráželo na jeho odpor (tak jako třeba
u Washingtona… né že bych je chtěl srovnávat, jen tu situaci).
0 Nominace Nahlásit |
Michail M. Romanov byl jednou z možností pro český trůn na konci první světové války, konkrétně v roce 1918. Tuto možnost zvažovaly některé politické kruhy v Čechách, které nebyli pro republikánskou formu vlády. Jednou z těchto osob byl například Edvard Beneš, který byl známý svým pragmatismem a ochotou zvažovat různé možnosti pro nový československý stát. Mnichovská dohoda a rozhodnutí stát se republikou na konci nakonec tento nápad zastavily.
0
před 2 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Zvažovat mohl kdo chce co chce, ale o obsazení trůnu panovníkem nerozhodují vesani, leč zemské konstituce.
U nás je to, zejména Verneuerte Landesordnung, a pak pragmatická sankce O nápadu a dědictví koruny Království Českého Karla VI. (pragmatická sankce je institut ius romanae, jde o trvalý a nezrušitelný zákon, vlastně nejvyšší konstituci).
Podle zemského práva náleží trůn krále českého Arcidomu Habsbursko-Lotrinskému, a to v linii mužské i ženské. Českému králi, zase, náleží moravský markraběcí stolec a český král je, podle jiných konstitucí, zase vévodou a knížetem slezským (de iure celého Slezska, de facto toho, které jsme neprohráli s Prusy). I když třeba Vévodství Krnovské náleželo knížatům z a na Liechtensteinu, jako léno, a i když šlo o panství alodiální, přes tu skutečnost podléhal příslušný kníže z a na Liechtensteinu patrimoniálnímu výkonu práva Arcidomu Habsburského.
De iure monarchii nelze zrušit a nahradit „jinou“ monarchií. Monarchie je indivisibiliter ac inseparabiliter. De iure, vlastně, monarchii nelze vůbec zrušit, ovšem, pokud monarchie ztratí legitimitu, zejména pokud ztratí legitimitu jako zřízení z boží vůle, tak je nahrazena jiným společenským uspořádáním de facto. Ano, samozřejmě pokud nástupnické zřízení, u nás republika, nereflektuje na legitimitu monarchie, neuznává ani její nezrušitelnost, logicky se tak monarchie de iure stává lex imperfecta, stejně tak je ale republika nezrušitelná a nenahraditelná monarchií – je to v rozporu s jejím ústavním pořádkem. Ano, je tomu tak, nicméně republika tu je „v rámci“ monarchie, která prostě je a trvá, akorát není de facto, pouze de iure.
Jistě, samozřejmě, tento institut stojí a padá na delegaci moci římským císařem a králem, a na legitimitě římského biskupa (papeže) korunovat voleného krále římského za císaře, jako není to až tak jednoduché. Pokud je většina proti tomu, samozřejmě, že monarchie zanikne. Nicméně z pohledu zemského práva jde o rebelii proti zákonnému lennímu pánu. 🤷♀️😅
Buď jak buď, trůn má panovníka i dnes, i když je de facto neobsazen. Absolutně mne nenapadá žádné právo, na základě kterého by čeští burani, zase!, chtěli si vybírat! panovníka! To je creepy, jako, jak bych to řekl, to je to samé, jako by si děti v první třídě vybíraly učitelku? Něco podobného! 😅🤦♀️
Pokud bys rozuměl alespoň základně právu, otázku bys nepokládal. 😂
0
před 2 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Filip84, i kdybys v tom měl recht, myslíš, že je to zajímalo (Masaryka
a spol) nebo třeba zahraniční mocnosti, které se „dohodovaly“, co a jak
bude?
Pochopitelně to byli zrádci koruny (české), tak co bys od nich
(ne)čekal?
Každopádně to právo řešíš jen v rámci SŘŘ NN a starého
režimu…
Taky mohli zpochybnit celou tu starou monarchii i Habsusrky, ale tím, aby jí
nahradili novou. Zabýváš se nezrušitelností monarchie v rámcijedněch
zákonů – dalo by se bojovat a měnit tyto zákony a řády pro nové
MONARCHICKÉ řády.
Podívej se jen na francouzskou monarchii (království, lidovou monarchii,
císařství, případně i novou) a její pretendenty. Tři a každý má
svůj pohled na legitimitu. Spojenou i s komplikovaným vývojem událostí,
zánikem rodu (jedné linie), přenechání nároků, starých X nových
režimů a zákonů (monarchických), a jejich změny v průběhu času,
i odůvodnění pro jejich změnu (a zda se to má nebo nemá uznat), apod.
Vždyť ani Windsorská dynastie není svým způsobem legitimní… přestože
o jejich legitimitě nikdo nepochybuje.
Taky, právo je až druhořadé. ;) Ozvlášť v choatických dobách, kdy probíhají změny – režimu, převrat, válka (zejména občanská, ale nejen ta), odboj, nové hnutí a směry na pořadu dne, atd.
Ne, samozřejmě, že nezajímalo.
Proč zrovna Francie? Když odhlédneme od Napoleona, který se korunoval sám, no tak to byla normální dědičná, a katholická, monarchie. Že se rody melou je jedna věc, ale na podstatě to nic nemění.
Žádná taková monarchie, jak burani uvažovali, v moderní době nevznikla, a ani nevznikne, nikdo by ji to neuznal, prostě je to celé zbytečná úvaha a zbytečné se tím zabývat.
@Filip84
Máš nejspíš zatvrzelou představu o monarchii a její neměnné podobě.
Monarchie není jen jedna jediná a právo, zákon i právní systémy jsou
promělivé. I zvyklosti, tradcice, pořádky. Legitimita, následnictví
i nároky se taky mění. Legitimitu lze i nabýt nebo obhájit (zdůvodnit).
Rozhoduje vítězná strana, která utváří pravidla. Legitimita a právo jsou
často vedlejší, když se dají změnit celé režimy. Nebo může dojít
k převratu, revoluci, uchvácení trůnu. Nebo zvolení (i monarchie) na
základě svrchovanosti lidu. To je jen další způsob, jak se nahlíží na
legitimitu. Pohled na to, co je legitimní, se taky různí. Pak tu máme staré
právo dobyvatele, úspěšné povstání se svržením panovníka i rodu, nebo
volby nového panovníka, stavy, sněm, parlament nebo referendum. I dosazení
panovníka jiným státem. Nebo jen v rámci založení nového státu.
Nový stát, nová monarchie, klidně i s novou dynastií. Než se protirakouský odboj rozhodl pro republiku, tak zvažoval, že nový český stát by mohla být monarchie, bez Habsburků. Tak přemýšleli nad kandidáty nebo nad řešením. Přemýšleli zda vybrat z české šlechty, z lidu, ze zahraničních rodů, jestli nedosadit vůdce odboje, zda mají probíhat volby a jestli by taková monarchie měla být dědičná nebo volená. Jestli nezřídí prozatimní vládu a nevyhlásí interregnum nebo regentství. Především jí ale chtěli konstituční, demokratickou a sekulární. Než upřednostnili republiku. A kdyby se rozhodli pro monarchii, tak by z Česka nebo Československa zkrátka a jednoduše byla monarchie a nic bys na tom nezměnil. Ani tvoje výklady práva.
Tvoje představa monarchie je omezena na feudální a habsburskou.
Především vítěz vždy utváří právo.
Právo neprávo, možností založení nové dynastie nebo pozměnení funkce
staré monarchie, je několik. Vždyť se to v historii neustále dělo. Řády
a systémy se měnily. Právo nefunguje samo pro sebe, ale v rámci lidí. To
pak záleží, jak si ho vykládají a například v jakou ideologi věří.
I jaké právo uznávají. Stejně jako republika, demokracie, tak ani
monarchie nemá jednu jedinou podobu a právo.
Na stejných základech, na kterých bojovali proti Habsburkům, mohli
bojovat pro monarchii namísto republiky. Jako zpochbynění Habsburků. právo
národa na sebeurčení, ideologii čechoslovakismu, už zmíněná lidová
svrchovanost, coby zdroj moci i oprávnění. A tak dále. Nové zřízení,
s novými poměry.
V rámci nacionalismu a osamostanění se zcela běžně zakládaly nová
dynastie i na úkor staré. Jak se to dělo po celém 19. století. Možností
je samozřejmě mnohem víc, ale právě tohle se týkalo vzniku
Československa.
Napoleon nebyl legitimní, Pahlaví zrovna tak, Na Balkáně se po odtržení
od Osmanské říše rodilo několik nových dynastií, kde se panovníky
stávali vůdci odporu anebo se uvolněné nebo nově vzniklé trůny nabízely
různým evropským princům.
Svržení panovníka i dynastie není nic nového a nemusí kvůli tomu
vzniknout republika. Zakládání nových států i změny režimu taky nejsou
vzácné. Nevím co řešíš.
Nebyl to odboj republikánský a proti monarchii ale protirakouský a proti Habsburkům. Pro osamostanění českého státu, z jejich pohledu osvobození. Z těch známých tváří plno z nich bylo pro monarchii a většina o ní uvažovala, než nakonec podpořili republiku.
To platí například i pro Americkou válku za nezávislost a plno podobných válek a odobjů. Bojovali za nezávislost, ne pro republikánské zřízení. O tom se rozhodli až na nějakém sněmu, ke konci války.
annas | 5913 | |
Drap | 4659 | |
led | 3012 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2244 | |
zjentek | 1669 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1434 | |
quentos | 1426 | |
elkon | 1352 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |