Avatar uživatele
tituly

Michail M. Romanov byl zvažován pro český trůn než se nakonec rozhodlo, že nový československý stát bude republikou?

Bratr posledního ruského cara.

Kdy, kým?

Zajímavá 0 před 2 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Disraeli

Oni toho nakecali a zvažovali… :D

Už jsem to kdysi slyšel, ale byla to pro ně myslím jen taková krátkodobá možnost (úvaha, né moc vážná). V rácmi mnoha dalších.
Reálně, jakože (by) chtěli zachovat monarchii, tak by stejně nevěděli jak. Mnozi by se spokojili s tím, že by se novným panovníkem stal Masaryk (bléé), ale to by stejně naráželo na jeho odpor (tak jako třeba u Washingtona… né že bych je chtěl srovnávat, jen tu situaci).

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
ChatGPT

Michail M. Romanov byl jednou z možností pro český trůn na konci první světové války, konkrétně v roce 1918. Tuto možnost zvažovaly některé politické kruhy v Čechách, které nebyli pro republikánskou formu vlády. Jednou z těchto osob byl například Edvard Beneš, který byl známý svým pragmatismem a ochotou zvažovat různé možnosti pro nový československý stát. Mnichovská dohoda a rozhodnutí stát se republikou na konci nakonec tento nápad zastavily.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Zvažovat mohl kdo chce co chce, ale o obsazení trůnu panovníkem nerozhodují vesani, leč zemské konstituce.

U nás je to, zejména Verneuerte Landesordnung, a pak pragmatická sankce O nápadu a dědictví koruny Království Českého Karla VI. (pragmatická sankce je institut ius romanae, jde o trvalý a nezrušitelný zákon, vlastně nejvyšší konstituci).

Podle zemského práva náleží trůn krále českého Arcidomu Habsbursko-Lotrinskému, a to v linii mužské i ženské. Českému králi, zase, náleží moravský markraběcí stolec a český král je, podle jiných konstitucí, zase vévodou a knížetem slezským (de iure celého Slezska, de facto toho, které jsme neprohráli s Prusy). I když třeba Vévodství Krnovské náleželo knížatům z a na Liechtensteinu, jako léno, a i když šlo o panství alodiální, přes tu skutečnost podléhal příslušný kníže z a na Liechtensteinu patrimoniálnímu výkonu práva Arcidomu Habsburského.

De iure monarchii nelze zrušit a nahradit „jinou“ monarchií. Monarchie je indivisibiliter ac inseparabiliter. De iure, vlastně, monarchii nelze vůbec zrušit, ovšem, pokud monarchie ztratí legitimitu, zejména pokud ztratí legitimitu jako zřízení z boží vůle, tak je nahrazena jiným společenským uspořádáním de facto. Ano, samozřejmě pokud nástupnické zřízení, u nás republika, nereflektuje na legitimitu monarchie, neuznává ani její nezrušitelnost, logicky se tak monarchie de iure stává lex imperfecta, stejně tak je ale republika nezrušitelná a nenahraditelná monarchií – je to v rozporu s jejím ústavním pořádkem. Ano, je tomu tak, nicméně republika tu je „v rámci“ monarchie, která prostě je a trvá, akorát není de facto, pouze de iure.

Jistě, samozřejmě, tento institut stojí a padá na delegaci moci římským císařem a králem, a na legitimitě římského biskupa (papeže) korunovat voleného krále římského za císaře, jako není to až tak jednoduché. Pokud je většina proti tomu, samozřejmě, že monarchie zanikne. Nicméně z pohledu zemského práva jde o rebelii proti zákonnému lennímu pánu. 🤷‍♀️😅

Buď jak buď, trůn má panovníka i dnes, i když je de facto neobsazen. Absolutně mne nenapadá žádné právo, na základě kterého by čeští burani, zase!, chtěli si vybírat! panovníka! To je creepy, jako, jak bych to řekl, to je to samé, jako by si děti v první třídě vybíraly učitelku? Něco podobného! 😅🤦‍♀️

Pokud bys rozuměl alespoň základně právu, otázku bys nepokládal. 😂

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Disraeli

Filip84, i kdybys v tom měl recht, myslíš, že je to zajímalo (Masaryka a spol) nebo třeba zahraniční mocnosti, které se „dohodovaly“, co a jak bude?
Pochopitelně to byli zrádci koruny (české), tak co bys od nich (ne)čekal?

Každopádně to právo řešíš jen v rámci SŘŘ NN a starého režimu…
Taky mohli zpochybnit celou tu starou monarchii i Habsusrky, ale tím, aby jí nahradili novou. Zabýváš se nezrušitelností monarchie v rámcijedněch zákonů – dalo by se bojovat a měnit tyto zákony a řády pro nové MONARCHICKÉ řády.

Podívej se jen na francouzskou monarchii (království, lidovou monarchii, císařství, případně i novou) a její pretendenty. Tři a každý má svůj pohled na legitimitu. Spojenou i s komplikovaným vývojem událostí, zánikem rodu (jedné linie), přenechání nároků, starých X nových režimů a zákonů (monarchických), a jejich změny v průběhu času, i odůvodnění pro jejich změnu (a zda se to má nebo nemá uznat), apod.
Vždyť ani Windsorská dynastie není svým způsobem legitimní… přestože o jejich legitimitě nikdo nepochybuje.

Taky, právo je až druhořadé. ;) Ozvlášť v choatických dobách, kdy probíhají změny – režimu, převrat, válka (zejména občanská, ale nejen ta), odboj, nové hnutí a směry na pořadu dne, atd.

Avatar uživatele
Filip84

Ne, samozřejmě, že nezajímalo.

Proč zrovna Francie? Když odhlédneme od Napoleona, který se korunoval sám, no tak to byla normální dědičná, a katholická, monarchie. Že se rody melou je jedna věc, ale na podstatě to nic nemění.

Žádná taková monarchie, jak burani uvažovali, v moderní době nevznikla, a ani nevznikne, nikdo by ji to neuznal, prostě je to celé zbytečná úvaha a zbytečné se tím zabývat.

Avatar uživatele
Disraeli

A ještě v rámci katolicismu.

Avatar uživatele
tituly

@Filip84
Máš nejspíš zatvrzelou představu o monarchii a její neměnné podobě. Monarchie není jen jedna jediná a právo, zákon i právní systémy jsou promělivé. I zvyklosti, tradcice, pořádky. Legitimita, následnictví i nároky se taky mění. Legitimitu lze i nabýt nebo obhájit (zdůvodnit). Rozhoduje vítězná strana, která utváří pravidla. Legitimita a právo jsou často vedlejší, když se dají změnit celé režimy. Nebo může dojít k převratu, revoluci, uchvácení trůnu. Nebo zvolení (i monarchie) na základě svrchovanosti lidu. To je jen další způsob, jak se nahlíží na legitimitu. Pohled na to, co je legitimní, se taky různí. Pak tu máme staré právo dobyvatele, úspěšné povstání se svržením panovníka i rodu, nebo volby nového panovníka, stavy, sněm, parlament nebo referendum. I dosazení panovníka jiným státem. Nebo jen v rámci založení nového státu.

Nový stát, nová monarchie, klidně i s novou dynastií. Než se protirakouský odboj rozhodl pro republiku, tak zvažoval, že nový český stát by mohla být monarchie, bez Habsburků. Tak přemýšleli nad kandidáty nebo nad řešením. Přemýšleli zda vybrat z české šlechty, z lidu, ze zahraničních rodů, jestli nedosadit vůdce odboje, zda mají probíhat volby a jestli by taková monarchie měla být dědičná nebo volená. Jestli nezřídí prozatimní vládu a nevyhlásí interregnum nebo regentství. Především jí ale chtěli konstituční, demokratickou a sekulární. Než upřednostnili republiku. A kdyby se rozhodli pro monarchii, tak by z Česka nebo Československa zkrátka a jednoduše byla monarchie a nic bys na tom nezměnil. Ani tvoje výklady práva.

Tvoje představa monarchie je omezena na feudální a habsburskou. Především vítěz vždy utváří právo.
Právo neprávo, možností založení nové dynastie nebo pozměnení funkce staré monarchie, je několik. Vždyť se to v historii neustále dělo. Řády a systémy se měnily. Právo nefunguje samo pro sebe, ale v rámci lidí. To pak záleží, jak si ho vykládají a například v jakou ideologi věří. I jaké právo uznávají. Stejně jako republika, demokracie, tak ani monarchie nemá jednu jedinou podobu a právo.

Na stejných základech, na kterých bojovali proti Habsburkům, mohli bojovat pro monarchii namísto republiky. Jako zpochbynění Habsburků. právo národa na sebeurčení, ideologii čechoslovakismu, už zmíněná lidová svrchovanost, coby zdroj moci i oprávnění. A tak dále. Nové zřízení, s novými poměry.
V rámci nacionalismu a osamostanění se zcela běžně zakládaly nová dynastie i na úkor staré. Jak se to dělo po celém 19. století. Možností je samozřejmě mnohem víc, ale právě tohle se týkalo vzniku Československa.

Napoleon nebyl legitimní, Pahlaví zrovna tak, Na Balkáně se po odtržení od Osmanské říše rodilo několik nových dynastií, kde se panovníky stávali vůdci odporu anebo se uvolněné nebo nově vzniklé trůny nabízely různým evropským princům.
Svržení panovníka i dynastie není nic nového a nemusí kvůli tomu vzniknout republika. Zakládání nových států i změny režimu taky nejsou vzácné. Nevím co řešíš.

Avatar uživatele
tituly

Nebyl to odboj republikánský a proti monarchii ale protirakouský a proti Habsburkům. Pro osamostanění českého státu, z jejich pohledu osvobození. Z těch známých tváří plno z nich bylo pro monarchii a většina o ní uvažovala, než nakonec podpořili republiku.

To platí například i pro Americkou válku za nezávislost a plno podobných válek a odobjů. Bojovali za nezávislost, ne pro republikánské zřízení. O tom se rozhodli až na nějakém sněmu, ke konci války.

Nový příspěvek