Pro srovnání nabízím starověk a středověk. Starověcí Římané měli vodovody, lázně, veřejná WC, kamenné silnice a spousty dalších vymožeností. To vše padlo s nástupem středověku. Úpadek vzdělání, morové epidemie, náboženské represe… Co nás podle vašeho odhadu čeká?
Zajímavá 7Pro koho je otázka zajímavá? GM, paul1, hapiky, aliendrone, EKSOT123, Disraeli, Beno před 1059 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Čeká nás návrat do středověku, protože zde převládne islám. Všichni na celem světě vidí, co je to zač, ale nedělají proti tomu vůbec nic. Naopak jako malé děti zavřou oči, a tím strašák zmizel. Kdo jiný než politici má předvídat nejhorší scénář, a udělat všechno, aby k němu nedošlo. To nezmiňuji zelené šílení, které udělá luxusní zboží z energií i potravin.
Upravil/a: Ametyst
7Kdo udělil odpovědi palec? GM, paul1, Kepler, Jiří Bohumil, aliendrone, cappuccino, starasst
před 1059 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nenastane, ale MOHL BY a aktuálně to k němu směřuje (až ke kolapsu civilizace), respektive úpadek se odehrává, ale netýká se to technologií a podobně, ale mravů, tradic, stabilit, řádů,… i to je úpadek civilizace (a ten předchází tomu technologickému, ekonomickému a pak i politickému, popřípadě i celo-kulturnímu, kdy zanikne celá civilizace s její kulturou). Kultura je to jako celek, ale začíná to mravy, chováním, způsobem života. Snad každá civilizace a hlavně i říše se rozpadla zevnitř, nikoli zvenčí. Ani předpokládané vpády barbarů a cizích nájezdníků na území nějaké říše/civilizace nebyly konec té jejich civilizace (nebyla to příčina úpadku a konce). To byl jen následek toho jejich vnitřního úpadku (opět v mravech, stabilitě, dodržování zákonů a celé struktuře).
Abych parafrázoval citát (jehož autora si teď nevybavuji): Úpadek
civilizace lze rozpoznat podle úpadku mravů a řádu ve společnosti.
„Čím horší je stát, tím více má zákonů.” (lépe to zní i ve
variantě: „Čím zkaženější je stát, tím složitější má
zákony.”)
Kolaps celé civilizace (nikoli jen států) by musel obnášet zničení
celých kultur a toho, co představují jeho společnosti (pravděpodobně
i řeč, písmo, zvyky, náboženství, umění, technologie a technika a tak
dále). Většinou dochází jen k „obrodě“, že pokud padne stát/říše,
tak se změní v jiný stát (ale víceméně o stejně civilizaci,
kultuře).
Ať už úplný (civilizační) nebo částečný (státní) pád toho celku,
tak vždy to z politického hlediska začíná úpadkem v anarchii (od mírné
až po úplnou. A nechci se pořád opakovat, ale začíná to těmi mravy,
respektem, řádem atd., nakonec to přerůsta až k nerespektování vůbec
žádných autorit, zákonů atd). Mnohé říše se nerozpadly proto, že by
třeba měly špatný politický nebo ekonomický systém a zákony, ale že se
ten systém neudržoval neboli taky, že úpadek nezpůsobí samotné
nerepektování zákonů (což taky nevznikne samo od sebe) a jejich údajná
nekvalita, ale nedostatek tlaku na jejich dodržování a žádné vedené ve
společnosti. Čili špatná organizace a vedení, která má za následek
nerespektování (včetně nedodržování pravidel – od morálních po
zákony) a pak postupný úpadek.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Už nastává. Líp už asi bylo. Životní prostředí je znečištěné,
ovzduší i voda.
Ochrana životního prostředí nebrzdí ekonomický růst.
I dotace můžou někdy způsobovat úpadek.
4Kdo udělil odpovědi palec? paul1, Kepler, _Bůh_, cappuccino
před 1059 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je to NEVYHNUTELNÉ a NEDÁ se s tím nic dělat. Faktory a síly, které „to mají na svědomí“ jsou prakticky zcela mimo možnosti lidské korekce. Nicméně i jen základní rozbor (podchycující elementární důvody) by byl VELMI dlouhý elaborát, zcela nad rámec možnosti rozumně dlouhé odpovědi.
Navíc – jde i o to, CO považuješ za „úpadek“. Jak jsem zde již mnohokrát psal, vývoj je na bodě zlomu. Člověk jakožto vrcholný produkt biologické evoluce již v podstatě vyčerpal její možnosti a nyní se „přehazuje výhybka“ směrem k technologické evoluci.
Ale fakt, že s lidstvem to jde z kopce neznamená, že CELKOVĚ nastává regrese. Jde jen o kvalitativní posun jiným směrem. Když něco končí, tak zároveň i něco jiného ZAČÍNÁ. :)
BTW – z tohoto úhlu pohledu mi přijdou úsměvné např. snahy greténů a jiných ekoteroristů ohledně „záchrany planety“. Je to jako když berušky na stromě řeší úbytek mšic způsobených mravenci (aby i tisíce budoucích generací berušek na stromě měly co žrát) a přitom bohorovně ignorují fakt, že pod stromem startuje dřevorubec motorovou pilu. :D :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Souhlasím s Beno. Životní prostředí je extrémně ničeno, lidstvo si ničí svůj domov a na to dojede.
0 Nominace Nahlásit |
V následujících desetiletích to podle mě ještě bude OK, ale v dalším století by mohla nastat jaderná válka, nedostatek vody, či ropy nebo uhlí a svět půjde do kopru.
Také může nastat poislamičtění Evropy.
0 Nominace Nahlásit |
V každé civilizaci se střídala období rozvoje a úpadku. Takový
úpadek, k jakému došlo po pádu Západořímské říše, je v našem
letopočtu spíše výjimečný.
Z pohledu filozofie dějin jsou možné dva přístupu: buď budete
zdůrazňovat cykly (jako ti, kteří na současnosti vidí spiš negativní
jevy) nebo zdůrazníte pokrok (humanismus nebo komunismus), případně
liberální demokracii jako to nejlepší, co člověk vymyslel a u čeho je
možné zůstat (Fukuyama a jeho „konec dějin“). Zásadní je jen jedno:
NIKDO NEVÍ, jaká budoucnost ve skutečnosti bude.
0 Nominace Nahlásit |
Náhodou jsem o tom také včera přemýšlel, jestli a jak dlouho ještě bude konzumní společnost vzkvétat. Říkám si, že v lepším případě to bude krok vpřed, dva kroky vzad. Ale úbytek přírodních zdrojů se musí projevit, dluhy taky nejdou dělat věčně. (V souvislosti s tím, dost možná, že situace na Ukrajině není jen hra Ruska, ale je to skrytá cílená hra jiných zájemců.) Kromě toho, samotný vědecký pokrok spojený s odklonem od Boha a uvolněním morálky zřejmě půjde proti člověku. Už dnes jsou v některých státech problémy s obchodem s lidskými orgány a co přinese tryskový pokrok v genetice aj. čertví.
0 Nominace Nahlásit |
Jak řekl jeden známý vědec: Není to o tom, jestli úpadek může
nastat, ale kdy nastane.
Prý to nebude dlouho trvat, ale to už někteří říkali na začátku
letopočtu.
0 Nominace Nahlásit |
Možné je vše. Úpadek i zánik civilizace. Zaujala mne esej (2017): Je
to, nějak blízko? :/
Hodně bude záležet na lidech a jejich vědomí (aby je nepředčilo lidské
vědění, to bylo vždy příčinou zániku a kroku zpět, ale i k novým
začátkům dalších…).
ESEJ: Úpadek evropské civilizace a co dělat
„Shrnuji výše napsané: zatímco Asie expanduje ekonomicky
i demograficky a Afrika a Blízký východ demograficky, evropská civilizace
imploduje ekonomicky a demograficky.“
„Popsané trendy a faktory vyústí ve zhoršený stav národů Evropy.“
Katastrofický scénář vypadá následovně: chudoba, asijský kolonialismus
Evropy, masová zločinnost, etnické konflikty, rasová válka, islámská
despocie až holocaust jinověrců, zánik civilizace (převáží jiné,
importované, kulturní vzorce, změní se etnické složení).
„ Samozřejmě, katastrofický scénář je pouze jednou variantou, ale
nevím, jak jej zcela vyloučit.“
. „Návrh strategie:
Rychlý úpadek je ale kolaps, pomalý úpadek může vést k postupné
regeneraci. Civilizační úpadek nelze zvrátit organizačními změnami
(včetně legislativy), „
, _ „ … vláda současného mainstreamu, vede s jistotou ke kolapsu.
Obyvatelé Evropy to cítí a proto hlasují proti establishmentu. Nechtějí
pokračování současného stavu. Volají po resetu, restartu, zásadnímu a
skutečnému hledání cesty.“
„Organizační, politické (a tedy vědomé) kroky vhodné ke zpomalení
civilizačního úpadku: Změnit projekt sjednocené EU.“
„„Vše může ale probíhat zcela jinak, když nastane situace, kterou bych
nazval „technologický únik“. Technologický únik může významně
ovlivnit výše uvedené předpovědi.“
„Objev umělé obecné inteligence, robotizace, nanotechnologie, genetika,
nová eugenika, vědy o mozku a přínosy dalších vědních a
technologických disciplín přinesou dnes nepredikovatelné změny.
Protože něco jako technologický únik nastane téměř s jistotou, je
výsledek a forma evropského úpadku ještě více spekulativní.“
Roman Lenský
Neviditelný pesPolitický
zdroj:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/esej-upadek-evropske-civilizace-a-co-delat.A170429_225956_p_ekonomika_wag
0 Nominace Nahlásit |
Někdy to vypadá, že k tomu směřujeme. Doufám ale, že zdravý rozum zvítězí a lidstvo se z toho nějak vymotá.
0 Nominace Nahlásit |
K nevratnému kolapsu civilizace na daném místě stačí 5 dnů bez elektřiny.
Nepoteče voda, nebude fungovat kanalizace, nezatopíme si plynem, protože
ovládání kotlů je elektrické, proto se tlačí i na důsledné zavedení
elektromobilů, kdo bude ovládat „elektriku“, bude ovládat lidstvo
!!!!!
K nevratnému zhroucení civilizace na určitém území stačí tři až pět
dnů bez elektřiny!.A v tu chvíli státy, země i obce – a především
pak zákony – přestávají definitivně fungovat. Společnost se
bleskurychle změní ve vzájemně se okrádající a posléze i vraždící
loupeživé hordy.
Po třech dnech bez proudu totiž už neexistuje ani policie, ani záchranné
složky, ani telefonické či datové sítě, nenačerpáte nikde ani litr
benzinu, nekoupíte jediný rohlík – do pár hodin nevratně jen zima, hlad
a smrt …
Možná trochu přehnané, ale pravdivé. Kolik střel stačí na to, aby ochromily rozvodnou síť? Co sluneční bouře, elektromagnetický impuls z jaderného výbuchu, nebo přetížení a totální blackout, díky neuváženému ( nebo velmi uváženému!!) odstoupení od „špinavých“ energetických zdrojů?
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
„Liberální demokracii jako to nejlepší, co člověk vymyslel" Hehehé
🤣 tvrdit to, působí „trochu“ jako fanatismus a dogma (demokratismus,
liberalismus, republikanismus,… z těch pojmů a směrů se za posledních
250+ let staly totální dogmata a doktríny uznávající jen samy sebe).
Dogma, že existuje jen jedna forma vlády (a jen ta zaručuje to a to) a
ostání jsou špatné nebo že jen jeden systém je ten správný a všechny
ostatní jsou nespravedlivé diktatury (že existuje jen demokracie a diktatura)
a že jen jeden systém zajišťuje práva občanům a podobné kecy.. jako si
mnoho lidí třeba myslí, že když je stát monarchie, tak lidé v něm
nemají svobodu, práva není tam spravedlnost volná ekonomika, je to něco
špatného a bůhví co…
Filozofové, politologové a v posledních staletích i sociologové a další
za poslední 3 tisíce let od starověku po novověk — od antických, přes
čínské a různé asijské, arabské, po renesanční a novověké
myslitele — kteří se zabývali politickou vědou, tak drtivá většina
z nich nebyla pro demokracii a spol. Často jen považovali demokracii za jednu
z těch dobrých forem vlád (někteří ani to ne), ale sami byli pro něco
jiného,.. přestože existenci demokracie, republiky, volbeb atd., si plně
uvědomovali. Názory dnenších liberálních demokratů a republikánů a
podobných vycházejí hodně z osvícenských autorů (kteří docela dost
vycházeli s antických) a nutno říct, že nikdo z nich nebyl republikán
ani ti nejdůležitější. Usilovali o rovná práva, sovobodnou ekonomiku a
podobně a měli i jisté objevy v modelech společnosti (což se nejvíc
dotýkalo ekonomického systému a s ním souvisejícího uspořádání
společnosti), ale nic z toho neobnášelo (nepodporovalo) republiku nebo
demokracii nebo všeobecné volby hlavy státu a vlády.
Dále tu máme několik pojetí demokracií = nejzákladnějších pojetí = od
klasických autorů (starověkých a novověkých/osvícenských, děleno taky
na starověke a moderní) a každý z nich byl odpůrcem demokracie – a to
jsou prosím její největší teoretici a myslitelé (snad kromě Milla –
v jisté míře a ohledu).
„Liberální demokracii jako to nejlepší, co člověk vymyslel" Hehehé 🤣 tvrdit to, působí „trochu“ jako fanatismus a dogma (demokratismus, liberalismus, republikanismus,… z těch pojmů a směrů se za posledních 250+ let staly totální dogmata a doktríny uznávající jen samy sebe). Dogma, že existuje jen jedna forma vlády (a jen ta zaručuje to a to) a ostání jsou špatné nebo že jen jeden systém je ten správný a všechny ostatní jsou nespravedlivé diktatury (že existuje jen demokracie a diktatura) a že jen jeden systém zajišťuje práva občanům a podobné kecy.. " Souhlasím, já si myslím, že liberální demokracie ti nebude donekonečna, není to finální stádium společnosti, stejně jako to není komunismus. Lidé jsou neponaučitelní.
Aby to nebylo špatně pochopeno, já rozhodně něříkám, že je to špatný systém/režim nebo šptaná forma vlády… jen říkám, že rozhodně není jediný (TEN jediný správný a funknčí) – a spravedlivý. Je svobodomyslný, stejnoprávní, demokratický – volební – reprezentativní. Ale to neznamená, že je snad jediný, který zaručuje spravedlnost, práva, svobody, a už vůbec ne efektivnost. Demokracie, liberalimus, popřípadě liberální demokracie, reprezentativnní systém, republikanismu,… nic z toho nejsou synonyma pro práva, svobody nebo spravedlnost a není to systém, ve kterém jako jediném by to snad fungovalo, a který by to podmiňoval (to jen to dogma a doktrína to tvrdí).
Přesně, ale i samotná demokracie je na tom stejně… o existenci demokracie se ví tak 2500+ let (přibližně) – i víc, rozebírali jí mnozí učenci za tu dobu a nikdo ji nepovažoval za tu JEDINOU správnou vládu nebo dokonce za nelepší (a týká se to i liberalismus, parlamentu a zastupitelských vlád). Správnou ve smyslu pro lidi, nejspravedlnější a nejlepší typ lidské organizace, její funkčnost, vlastnosti, sklony atd.
Jsou lidé, kteří tvrdí, že demokracie je jen předstádium faktické anarchie. Že je to systém neformálně levicový. Je to samozřejmě názor, samozřejmě souhlas s tím, že demokracie nemusí být z hlediska funkčnosti praktická, zejména, pokud přijde něco nového.
Ono to tak i je… i když udržitelná (udržovaná) demokracie není
vyloženě anarchií – snad spíš jen mírnou (ale jako jen ve smyslu
chaosu/bordelu – špatný řad, stabilita), ale že k tomu směřuje. Dvě
možnosti, buď to skončí diktaturou/totalitou (X demokratických republik
všude po světě za posledních 120 let) anebo anarchií. Potenciálně taky
zákonnou reformou v jinou formu vlády/státu (na základě aktuální vlády,
hlavy státu, referenda, hnutí/protestů, restaurace.. a pak
prohlášením/vyhlášením něčeho).
S dobrým systémem to však může přetrvávat i dlouhodobě, ale to už
záleží na více věcech… podstatné je, že už to ale třeba není taková
úplná demokracie… jako stále je svobodná, třeba reprezentativní a
podobně, ale už nepostupuje tak úplně demokraticky…
Třeba USA se drží dlouho, ale v historii tam nikdy nehrálo roli jako první
demokracie, ale spíš republika*, jistá „autokracie“ a kapitalismus
(svobodná ekonomika). Čiže takový dobrý, lehce diregtivní systém a
vedení s různými pilířy, pojistkami a mocenskými pilířy.
Někteří i američtí autoři, politici/politogové, právníci
považují USA za monarchii (což samozřejěm není), i když jich není
mnoho… Setkal jsem se s tím, že tvrdili, že VB je republika s dědičnou
hlavou státu a USA je volená monarchie… Právě proto, že v USA je silná,
autoritativní/vůdcvoská role. Prostě volený prezident, který je
zároveň hlavou vlády a má velký vliv, je to nejdfůležitější osoba, je
tam kolem toho velký humbuk… a monarchie taky může být volená atd., a ta
hranice mezi moanrchií a republikou může být tenká (někteří
i historičtí a klasičtí autoři to považují za jedno a totéž –
v jistých ohledech). Taky pokud panovník nevládne (konsituční), tak se to
nedá brát za úplnou monarchii (protože konstituční monarchie jsou:
monarchie+demokracie – kde vldáne demokracie) a zase takové volené
republiky jako USA mají silné postavení jedince, který vládne, i když
voleně.. takže se nedívím, že to tak někteří berou.
Třeba starám Řím ve formě republiky vydržel dlouho, nutno však říct,
že to nebyla demokracie (převldání forem vlád od největšího po
nejmenší podíl: oligarchie, aristokracie, monarchie, demokracie..... nejvíc
tedy aristorkacie, která měla vládnoucí skupinu… demokracie měla
absolutně nejnižší podíl – čistě spíš kvůli volbám).
*Republika totiž není jen demokratická (navíc se an ní můžeme dívat
spíš jako na formu státu, než formu vlády. V historii vnímáno spíš
jako jen název, něco jako ústava, politeia atd – kam může spadat víc
forem vlád). Nedemokratické republiky jsou diktatury, totality, oligarchie (ty
špatné). Pak můžou být i další nedemokratické, které ale nemusí být
vyloženě špatné jako aristokratické (to byla většina hist. republik –
no i když spíš oligarchické), byrokratické, teokratické (ty můžou
i nemusí být špatné) – v těchto zmiňovaných ani nemusí být hlava
státu (což je však spíš špatně, protože spoelčnsot se na vůdcovství
zakládá).
Navíc v žádném státě snad téměř nikdy neexistuje jen jedna forma
vlády, ale podílí se jich tam víc – s tím, že jedna je halvní,
ostatní vedlejší.
Ale prostě hranice mezi republikou a monarchií může být někdy smývatelné
(třeba podle Rousseaua je to za jistých – docela obyčejných
okolnostech – totéž) – záleží na prvcích a systému. Klidně se
monarchie může názyvat republikou – třeba Janovská a Benátská
republika byly spíše (volené) monarchie, ale nazývaly se republikami.
A podobných příkladů by se našlo hodně.
Jinak BTW konstituční monarchie jsou třeba z hlediska stability prostě
víc demokraticky stabilnější. Protože se tam drží řád, kontinuita,
jistý respekt a mravy (i když to nemusí být pravidlem – je to tam
snazší, udržitelnější).
Ale já prostě nejraději absolutní moanrchii s dobrým politickým
systémem. Panovník vládne je hlavou vlády (to je zde samo sebou), má plnou
výkonnou moc, omezenější zákonodárnou – jeho radou, kdy ke změnám
zákonů musí souhlasit rada a být povoláni odborníci a částečnou soudní
mocí… s časstými referendy, sněmy (nikoli parlament, ale prostě lidový
sněm – halvní velký/státní a lokální – kde by se probíraly, co by
se mohlo změnit, zlepšit, financovat,…) a různá další ldiová
shomáždění, organizace, sdružení – nejvíc hlavně pro zjištění
mínění a přání lidu, zjištění aktuální situace, stavu a dění –
co je třeba zěmnit, napravit, opravit,… poradní a informativní – pro
panovníka a vládu/radu.
Vobly na úrovni vesnic/měst, možná i provincií/krajů – starostů,
guvernérů,… napůl volené, napůl jmenování shora až od panovníka
(podle přezkoumání kvalit/kompetencí, důvěryhodnosti, se zajištěním
dozoru,…).
Samozřejěm i v absolutní moanrchie je možný i parlament – a tedy
i volená vláda (kromě jeho představitele/panovníka), ale tomu nejsem
nakloněn… :D
Zastávám názor, že pokud je hlava státu v konstituční monarchii
povolaná, důstojná atd, na základě výchovy, připravenosti, přímém
vzoru a kontaktu předchůdce, získáváním zkušeností v následnictví
atd., tak to samé paltí i pro absolutní monarchii, že panovník je ten
nejpovolanější, nejschopnější, kdo my mohl vládnout, jako ten nejvíc
připravený, vhodný (nehledě navíc na koninutitu, stabilitu a další věcis
tím spojené). S přísnými (podmínkami) následnictví – a spíše
volné následnictví (jeden z potomků, ale ten nejschonější) –
následníka určí předchozí vladař ještě za života – po kvalitním
zhodncení, řekněme třeba splenněí zkoušek a posouzení, kdo se k vládě
nějvíc hodí (s tím, že by všichni priošli tou nejlepší výchovou a
vzděláním). Pokud by se panonvíkovi třeba něco stalo a nestihl by
rozhodunotu drželo by se to specifikcých zákonů následnictví – jako
třeba, že by ho vybrala rada, nebo by se to drželo principu, že trůn/vládu
zdědí nejstarší. Řekl bych, že je to ideální forma vlády/státu, jakož
i systém.
:D
Doporučuji článek RNDr. Mariana Kechlibara “ Energie je civilizace. Co pak je její nedostatek?”
annas | 5913 | |
Drap | 4653 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1664 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1339 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |