Avatar uživatele
Karel51

Na jakém principu fungují dojezdy elektrokol?

Koupili jsme dvě elektrokola se středovým motorem. Obě od stejné firmy. Jedno dámské s dojezdem 130 km a jedno pánské s dojezdem 150 km. Měl jsem za to, že dojezd kola je závislý na baterii a její kapacitě. Obě kola mají baterii zabudovanou v rámu a velikostně i uchycením jsou naprosto shodné. Jenom barevně jsou odlišné. Baterie u dámského kola s dojezdem 130 km na displeji ukazuje dojezd bez mála 130 km. To je logické. Když ale tuto baterku vyndám a vložím jí do druhého kola, které má psaný dojezd 150 km, tak mi baterie z dámského kola na displeji toho pánského ukazuje dojezd bez mála 150 km. Čím je to způsobeno? Obě kola mají stejné motory Bafang. Opravdu je možné, že baterie se vyrábí stejné a je to rozlišeno nějakým způsobem elektronicky v kole?
To by mi zase nekorespondovalo s nabídkou kol od jiné firmy, která nabízí zdánlivě levná kola, ale když máte zájem o kolo, tak se vás ještě prodejce zeptá jakou chci baterii. A ceny oněch baterii se pohybují od cca 12 do cca 25 tisíc a tím se i určuje u tohoto prodejce dojezd kola.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 489 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Mohou být uvnitř jinak osazeny (tj. mít reálně jinou kapacitu). Ty baterie to nemusejí dávat řídící jednotce vědět – je možné že řídící jednotka má tu kapacitu zadanou v sobě a dostává zpět jen informace o stupni nabytí tj. např. zbývá 80% energie. Pak nemusí ty informace odpovídat.

Jiná možnost je, že dokud jsi nevyjel, řídící jednotka jen předpokládá nějaké zatížení. Možná předpokládá, že u pána bude pán víc šlapat a dáma se bude víc vézt na elektriku. Ale to jsou jen spekulace.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Elektronika indikuje stav nabití baterie dle jejího napětí. A přirozeně je nastavena na adekvátní akumulátor, přičemž přepočet na kilometry se odvíjí od předpokládané kapacity baterie. Pokud ji změníš a elektronika o tom nebude vědět, zobrazí údaj dle přednastavených hodnot (příslušných napětí k předpokládané kapacitě baterie). To znamená, že i kdybys vložil plně nabitou baterčičku 0,0nic Ah (pochopitelně ovšem příslušného napětí), tak ti zobrazí max. dojezd, přestože v reálu by ujela třeba jen jeden km (než by ji díky poklesu napětí elektronika odpojila, aby ji ochránila před zničením).

Baterie obou elektrokrámů mohou mít stejnou velikost/počet článků (a potažmo napětí), ovšem každá je sestavena z článků s JINOU kapacitou. V pánském kole jsou v baterii články s vyšší kapacitou, no.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Pepa25

Dojezd kola samozřejmě závisí NEJEN na kapacitě baterie, ale i na vlastním kole (a způsobu jízdy). Např. těžší kolo má se stejnou baterií logicky kratší dojezd než lehčí.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
elkon

Dojezd záleží na kapacitě a stáří baterie, na způsobu jízdy, váze cyklisty a prostředí, kudy vede cesta. Informace jsou vždy přibližné, nelze to brát jako tutovku.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Karel51

Je vidět, že jste mou otázku a popis moc nepochopili. To co je v některých odpovědích je samozřejmé. Dojezd automaticky závisí na způsobu jízdy, váze, terénu atd. Já ale nikam nevyjel. Jen jsem vzal plnou baterku a vložil jsem ji do kola, které má psaný dojezd 130 km. Zapnul jsem displej a ten mi ukázal dojezd 130 km. Tuto baterku jsem vyndal z tohoto kola a vložil jsem ho do kola, které má psaný dojezd 150 km a displej mi ukázal dojezd 150 km. Na té samé baterce s plným nabitím. Tak že to bude v elektronice, tak jak mi popsal aliendrone a odhaduje to i Dochy. V tom případě mi ale nejde na rozum, jak to je zařízeno u jiného prodejce. Ten by mi prodal kolo a k tomu kolu si musím vybrat baterku takovou, podle toho jaký chci mít dojezd. Pravděpodobně používají jiný systém, i když mají v kolech ty samé motory Bafang.

Avatar uživatele
aliendrone

Karel51>>> Nevidím v tom záhadu. Podívej, každý battery-pack má svého výrobce. Originální jsou obvykle dražší a nemají takovou kapacitu (často platíš jen značku), na druhou stranu neznačkové alternativy z různých důvodů NEMUSÍ umět to, co originální (baterry-pack je obvykle montován spolu s BMS dohromady). Viděl jsem např. takovou baterii, která byla levnější než originál a přitom s o 50% VYŠŠÍ kapacitou (a potažmo i dojezdem). Uměla všechno, co originální, žádný bullshit, ale neuměla zobrazit (se dohodnout s elektronikou displeje) teplotu článků (jakkoliv ji přirozeně hlídala) – i kdyby ses rozkrájel. Ne že by to byl nějaký zásadní problém (k čemu je ti tento údaj, stačí když se baterka při přehřátí včas odpojí). Nicméně to svědčí o tom, že originální baterie používá JINÝ BMS (případně jinak naprogramovaný), než druhovýrobce.

Pokud ti výrobce kola nabízí alternativy baterrypacků (s různou kapacitou) a POČÍTÁ s tím již při výrobě, tak přeci NENÍ problém to zařídit tak, aby se (ORIGINALNÍ!!) baterka plnohodnotně „domluvila“ se zbytkem kola, nemyslíš? A pokud tam foukneš baterii-druhovýrobu, tak z mnoha důvodů to tak být nemusí (počínaje patenty a nwm čím konče), ač jinak je battery-pack funkční a použitelný, viz výše. 😉 🙂

Avatar uživatele
Dochy

Obvykle většina zařízení (teď budu psát hodně obecně – jsou to mobily, laptoly, elektrokola, elektromobily) zpočátku odhaduje na základě nějakých výrobcem daných konstant. Později své odhady koriguje na základě informací z historie – tj. učí se. Samozřejmě netuším jak přesně je to u Tvého kola, ale očekával bych stejný přístup.

Nový příspěvek