Odpoveď byla označena jako užitečná
Zde jedna definice
"tropus v hudbě – hudebně textová část rozšiřující existující
hudební útvar. Od 9. stol. se v západní liturgii výrazem tropus rozumí
sylabické textování melismatických zpěvů. Tropy se uplatňovaly hlavně
v chorálu v 9. – 12. stol., v Čechách ještě v 15. – 16. stol.
V katolické církvi byly zakázány a odstraněny koncilem tridentským;:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tropus_(hudba)
„figura
Hudba krátký melodicko-rytmický útvar (zvláště v instrumentální hudbě
) s menší závažností než motiv. Uplatní-li se výrazně, mluvíme
o charakteristické figuraci.“
http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&s_lang=2&id_desc=26418
–
Zkuste si projít práci
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:s9fZeFqeuiUJ:https://is.jamu.cz/th/16651/hf_b_b1/AFEKTOVA_TEORIE_-_FINAL.pdf+&cd=7&hl=cs&ct=clnk&gl=cz&client=firefox-b
Anežka Jungová
Afektová teorie v barokní hudbě
s přihlédnutím k Suitě pro sólové violoncello č. 1
J. S. Bacha BWV 100
JANÁČKOVA AKADEMIE MÚZICKÝCH UMĚNÍ
V BRNĚ
Hudební fakulta
Katedra smyčcových nástrojů
http://animata.cz/images/JAK-PRACUJEME/stylova-interpretace.pdf
–
Gregoriánský chorál
„V 9. až 11. století vypukla v Evropě tzv. tropovací horečka –
chrámoví zpěváci přidávali k již existujícím zpěvům nové a to tak,
že tvořili tzv. tropy (vsuvky) a sekvence. Text těchto tropů vhodně
komentoval již existující chorální zpěv (např. antifonu). Jako nápěv
tropu posloužil nějaký již existující chorální nápěv. Rozdíl mezi
tropem a sekvencí spočívá v tom, že pro nápěv sekvence posloužilo
chorální aleluja, pro tropus posloužil nápěv jiného zpěvu. Později
vznikaly i nové nápěvy. atd.“
http://www.varhany.org/h_choral_hist.html
Později tropy a sekvence vyloučeny z liturgie, ponechány pouze 4 (např.
Kyrie eleison, Stabat mater)
http://hudbavhlave.blog.cz/1001/pocatky-hudby-v-cechach
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek