Avatar uživatele
Stařík2

Co si myslíte o oslňujících vozidlech na silnici?

Všiml jsem si vícekrát několika aut co jela proti mě i za mnou ! , že měla levý světlomet silnější, protože tam měla zřejmě silnější žárovku , tudíž mě levý světlomet! a to i zezadu! ve zpětném zrcátku oslepoval. Je to normální? To už je mezi námi tolik sobců ? Rozhodně se nejedná o NEPOZORNOST , ale záměr. Kdysi změřili policajti auto regloskopem přímo na silnici. Dnes vidím dopraváky pouze v TV při bouračce.Vím že před STK se auta různě upravují a pak se vrátí zase do ,,normálu,,Myslím že neseřízená světla jdou dost dobře poznat a STK to odhalí raz dva.Pokud by se sama rozštelovala , tak je to šrot a nepatří na silnici.Měj jsem asi 10 aut a vím dobře o čem je otázka a češtinářští hnidopiši ať chodí na jiné téma.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 2323 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
mosoj

Odpoveď byla označena jako užitečná

Většině našich řidičů zákony a předpisy nic neříkají.

Po každé výměně žárovky je nutné světlomety seřídit. Žárovky nejsou stejně natmelené v patici.
Téměř nikdo to nedělá. Hodně řidičů bezohledně používá zakázané žárovky H4 100W/90W !!! a to je pěkná darda.

Ani sodíkové výbojky , pokud jsou dobře seřízeny, neoslňují. A protože takové výbojky se vyměňují většinou v servisu těch neseřízených je minimum.

Upravil/a: mosoj

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Stařík2 Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Nemusí to být vůbec žárovka, jen seřízení světlometů.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Edison

Je třeba si uvědomit, že světlomety svítěj rovnoběžně. Prasvá strana světlometu svítí výš (od osy světlometu se směrem k pravé straně zvyšuje v úhlu 15 st.). Z toho plyne, že pravý světlomet svou levou stranou svítí dolů, zptavidla se sklonem 1 – 1,2%, ten tedy ani řidiče před sebou nemůře oslnit. Kdežto levý světlomet, vzhledem k tomu, že je nalevo už s tím, jak kužel míří více doprava míří rovněž i nahoru a už se může zdát výrazně silnějším.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
autacek

Píšete že nejste slepý, ani blbý, ale že je zdejším pravidlem v nadpisu otázka končící otazníkem je Vám jaksi jedno.

Ano, oproti provozu i žárovkám z šedesátých let došlo k poměrně velkým změnám i co se týká osvětlení vozidel, jistou roli hraje i Váš věk, únava očí atd. Pochopitelně že se mohou vyskytnout případy, kdy je to otázka špatně seřízeného světlometu, nebo nevhodné žárovky, ale na to se při technické většinou dojde.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
klumprt

Myslím, že to není tak významný problém. Občas taky samozřejmě potkám někoho, kdo svítí víc, ale mám za to, že jde o omylem zapnutá dálková světla nebo špatně nastavené světlomety, které se dají seřídit z kabiny podle zatížení auta, což mnozí piloti pravděpodobně ani netuší. Já tomu říkám bezohlednost z blbosti.
Pokud svítí jedno světlo výrazně jinak, tak by se na to mělo přijít na STK. Pokud je mi známo, tak žádný policajt nedisponuje zařízením, kterým by mohl špatné žárovky nebo úplně rozhašená světla spolehlivě evidovat. Ale mně osobně nepřipadá, že bych potkával taková auta nějak častěji než dřív.

Odhaduji se na 300000 km, dvakrát ťukanec „na plechy“, od r. 1997 🙂

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Polaskova44

Jak tu někdo psal, může to být často jen špatným seřízením světel. Nebo nedávno jsem někde četla o tom, že to mohou prý dělat i nevhodně zvolené LED žárovky ve světlometech, které jsou dělané na halogeny. My jsme u auta také měli se seřízením světel problémy, ale manžel to naštěstí opravil. Dokonce máme teď na autě i taková ta světla pro denní svícení z https://www.2din­.cz/ Ta jsou LEDková, ale nejsou tak silná na to, aby někoho mohla oslňovat.

Avatar uživatele
Edison

Mosoj: Nutné to pochopitelně není. Žárovky (ty homologované) jsou pochopitelně konstruovány tak, aby to nutné nebylo. Dokonce existují sady norem pro konstrukci žárovek, včetně rozměrů.
Nevím, kdes přišel k tomu, že „hodně řidičů používá 100/90W žárovky“. To zdaleka není pravda. Jednak to používá jen několik kreténů, jednak dnes v době existence výbojkových konverzí to zcela ztrácí smysl. A ti, co to někdy použili od toho hodně rychle upustili, protože přišli na to, že palubní instalace na dvojnásobné proudy není stavěna (hořej dráty, kontakty spínačů, relátka, svorky…). A taky existují běžné 55/50W žárovky až s 200% svítivostí. Sice míň vydržej, ale jsou homologovány.

před 2323 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Edison: Nevím jaké máš zkušenosti s výměnou H4 žárovek, já velkou. Protože jsem měl auto s již zašlými parabolami tak jsem hledal vždy žárovky , které svítily nejlépe. V garáži mám na stěně namalované lajny , které jsem si tam namaloval po seřízení světlometů regloskopem. Přijď se podívat kam svítí různé žárovky při jejich
následné výměně ze stejného místa. Používám zásadně značkové žárovky, Osram, Philips, Narva , Tungsram a pod. A některé po nasazení svítí zcela mimo, do strany a je nutné jejich seřízení polohy.

Žárovky 100/90 se hodně prodávají. Takže jich také hodně řidičů má namontované. Vidím to v regálech obchodů!! To že si zničí plastovou parabolu, to zjistí až později.

Z tvé strany jde o zásadní nepochopení udávané svítivosti v % navíc!!

Žádná žárovka do světlometu nesmí svítit více jak (tuším cca) 1600 lm!! Zvýšení svítivosti v % uváděné na obalech žárovky je míněné tak, že žárovka osvětluje více určité místo v rámci geometrie reflektoru, ale max svítivost je stejná a není vyšší než povolených asi 1600 lm!!!!!! daných příslušnou normou. Ta hodnota je cca , možná že je to 1500 lm) nechce se mně to hledat.

Jinak stačí porovnat cenu výbojek a H4/H7!!

před 2323 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Já taky hodně velkou. Množství žárovek na trhu ovšem neudává, kolik se jich skutečně prodá, a už vůbec ne kolik je jich pak namontováno do aut běžně provozovaných na pozemních komunikacích. Dávaj si to na tuningová auta, ale ne na běžný provoz, ale tak na závody, na srazy a podobně. K tomu maj ale taky většinou upravenou kompletní elektriku a na silnicích s tím běžně opravdu nejezděj (pochoipitelně až na pár blbců).
Žárovkou selektovat místa v rámci kužele světla opravdu nejde (jen mírně lze v různých oblasech kontrolovat teplotu světla zabarvením baňky, ale to se ne vždy dělá). To, že žárovka nesmí svítit víc, jak 1600lm ještě neznamená, že standardní žárovka svítí 1600lm. Tam bych si tipnul (ale neměřil jsem to), že běžná žárovka svítí tak 800–1000lm, což znamená, že prostoru pro zvyšování svítivosti je tam celkem dost. Minimum svítivosti dokonce stanoveno není, na to je zase stanoveno minimální osvětlení na dopadové ploše, které je udáno pro různá místa v kuželu. Ale hodnoty taky nevím. (zde jsou stanovena i maxima). Už je nenmám po ruce, ale normy EHK, které toto řešily existují a celkem jsem je studoval.

před 2323 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Svítivost je také odvislá podle palubního napětí. Bohužel čím větší svítivost, tím kratší životnost.
Žárovku která má životnost 160hod si tam určitě nebudu dávat, pokud nemám zvlášť denní svícení.

před 2323 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Právě že většina řidičů přemýšlí jako ty, takže také dost řidičů oslňuje. Proto také na STK seřizují světla v rámci STK.
Nic jiného ti neudělají. Pokud by žárovky byly stejně zatmelené, nemělo by se oslňující auto téměř na silnici objevit. Opak je pravdou.-

před 2323 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Já tak nepřemýšlím. To je holý fakt. V rám ci STK seříděj světla jen v rámci „dobrých vztahů“. Normálně Tě za neseřízená světla vyhoděj. Takže chceš říct, že ty normy s rozměry jsou k ničemu? To asi ne, sám ses na ně odkázal. Dále je třeba si uvědomit, že i žárovky se pohybují v určitých tolerancích daných normami, stejně, jako i seřízení světlometů je stanov eno v tolorancích. Další důvod, proč se může zdát, že jedno svítí výš, než druhé. Jinak problém je, že seřizovat světla by se měla každý rok, což nevím o nikom (včetně sebe), kdo by to dělal. Další věcí jsou další parametry, jak se světla seřizují. Vozidlo by mělo být za pohotovostní hmotnosti plus řidič a jmenovitě nahuštěné pneu. A když se to všechno sejde blbě, je na oslňování zaděláno.

před 2322 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
jirkajirka

Autacku, chytrý člověk pochopí otázku i bez otazníku.

před 2322 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava