Všiml jsem si vícekrát několika aut co jela proti mě i za mnou ! , že měla levý světlomet silnější, protože tam měla zřejmě silnější žárovku , tudíž mě levý světlomet! a to i zezadu! ve zpětném zrcátku oslepoval. Je to normální? To už je mezi námi tolik sobců ? Rozhodně se nejedná o NEPOZORNOST , ale záměr. Kdysi změřili policajti auto regloskopem přímo na silnici. Dnes vidím dopraváky pouze v TV při bouračce.Vím že před STK se auta různě upravují a pak se vrátí zase do ,,normálu,,Myslím že neseřízená světla jdou dost dobře poznat a STK to odhalí raz dva.Pokud by se sama rozštelovala , tak je to šrot a nepatří na silnici.Měj jsem asi 10 aut a vím dobře o čem je otázka a češtinářští hnidopiši ať chodí na jiné téma.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 2323 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Většině našich řidičů zákony a předpisy nic neříkají.
Po každé výměně žárovky je nutné světlomety seřídit. Žárovky
nejsou stejně natmelené v patici.
Téměř nikdo to nedělá. Hodně řidičů bezohledně používá zakázané
žárovky H4 100W/90W !!! a to je pěkná darda.
Ani sodíkové výbojky , pokud jsou dobře seřízeny, neoslňují. A protože takové výbojky se vyměňují většinou v servisu těch neseřízených je minimum.
Upravil/a: mosoj
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Stařík2 Nahlásit |
Nemusí to být vůbec žárovka, jen seřízení světlometů.
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, orwell, aliendrone
před 2323 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je třeba si uvědomit, že světlomety svítěj rovnoběžně. Prasvá strana světlometu svítí výš (od osy světlometu se směrem k pravé straně zvyšuje v úhlu 15 st.). Z toho plyne, že pravý světlomet svou levou stranou svítí dolů, zptavidla se sklonem 1 – 1,2%, ten tedy ani řidiče před sebou nemůře oslnit. Kdežto levý světlomet, vzhledem k tomu, že je nalevo už s tím, jak kužel míří více doprava míří rovněž i nahoru a už se může zdát výrazně silnějším.
0 Nominace Nahlásit |
Píšete že nejste slepý, ani blbý, ale že je zdejším pravidlem v nadpisu otázka končící otazníkem je Vám jaksi jedno.
Ano, oproti provozu i žárovkám z šedesátých let došlo k poměrně velkým změnám i co se týká osvětlení vozidel, jistou roli hraje i Váš věk, únava očí atd. Pochopitelně že se mohou vyskytnout případy, kdy je to otázka špatně seřízeného světlometu, nebo nevhodné žárovky, ale na to se při technické většinou dojde.
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že to není tak významný problém. Občas taky samozřejmě
potkám někoho, kdo svítí víc, ale mám za to, že jde o omylem zapnutá
dálková světla nebo špatně nastavené světlomety, které se dají
seřídit z kabiny podle zatížení auta, což mnozí piloti pravděpodobně
ani netuší. Já tomu říkám bezohlednost z blbosti.
Pokud svítí jedno světlo výrazně jinak, tak by se na to mělo přijít na
STK. Pokud je mi známo, tak žádný policajt nedisponuje zařízením, kterým
by mohl špatné žárovky nebo úplně rozhašená světla spolehlivě
evidovat. Ale mně osobně nepřipadá, že bych potkával taková auta nějak
častěji než dřív.
Odhaduji se na 300000 km, dvakrát ťukanec „na plechy“, od r. 1997 🙂
0 Nominace Nahlásit |
Jak tu někdo psal, může to být často jen špatným seřízením světel. Nebo nedávno jsem někde četla o tom, že to mohou prý dělat i nevhodně zvolené LED žárovky ve světlometech, které jsou dělané na halogeny. My jsme u auta také měli se seřízením světel problémy, ale manžel to naštěstí opravil. Dokonce máme teď na autě i taková ta světla pro denní svícení z https://www.2din.cz/ Ta jsou LEDková, ale nejsou tak silná na to, aby někoho mohla oslňovat.
Mosoj: Nutné to pochopitelně není. Žárovky (ty homologované) jsou
pochopitelně konstruovány tak, aby to nutné nebylo. Dokonce existují sady
norem pro konstrukci žárovek, včetně rozměrů.
Nevím, kdes přišel k tomu, že „hodně řidičů používá 100/90W
žárovky“. To zdaleka není pravda. Jednak to používá jen několik
kreténů, jednak dnes v době existence výbojkových konverzí to zcela
ztrácí smysl. A ti, co to někdy použili od toho hodně rychle upustili,
protože přišli na to, že palubní instalace na dvojnásobné proudy není
stavěna (hořej dráty, kontakty spínačů, relátka, svorky…). A taky
existují běžné 55/50W žárovky až s 200% svítivostí. Sice míň
vydržej, ale jsou homologovány.
Edison: Nevím jaké máš zkušenosti s výměnou H4 žárovek, já velkou.
Protože jsem měl auto s již zašlými parabolami tak jsem hledal vždy
žárovky , které svítily nejlépe. V garáži mám na stěně namalované
lajny , které jsem si tam namaloval po seřízení světlometů regloskopem.
Přijď se podívat kam svítí různé žárovky při jejich
následné výměně ze stejného místa. Používám zásadně značkové
žárovky, Osram, Philips, Narva , Tungsram a pod. A některé po nasazení
svítí zcela mimo, do strany a je nutné jejich seřízení polohy.
Žárovky 100/90 se hodně prodávají. Takže jich také hodně řidičů má namontované. Vidím to v regálech obchodů!! To že si zničí plastovou parabolu, to zjistí až později.
Z tvé strany jde o zásadní nepochopení udávané svítivosti v % navíc!!
Žádná žárovka do světlometu nesmí svítit více jak (tuším cca) 1600 lm!! Zvýšení svítivosti v % uváděné na obalech žárovky je míněné tak, že žárovka osvětluje více určité místo v rámci geometrie reflektoru, ale max svítivost je stejná a není vyšší než povolených asi 1600 lm!!!!!! daných příslušnou normou. Ta hodnota je cca , možná že je to 1500 lm) nechce se mně to hledat.
Jinak stačí porovnat cenu výbojek a H4/H7!!
Já taky hodně velkou. Množství žárovek na trhu ovšem neudává, kolik
se jich skutečně prodá, a už vůbec ne kolik je jich pak namontováno do aut
běžně provozovaných na pozemních komunikacích. Dávaj si to na tuningová
auta, ale ne na běžný provoz, ale tak na závody, na srazy a podobně.
K tomu maj ale taky většinou upravenou kompletní elektriku a na silnicích
s tím běžně opravdu nejezděj (pochoipitelně až na pár blbců).
Žárovkou selektovat místa v rámci kužele světla opravdu nejde (jen
mírně lze v různých oblasech kontrolovat teplotu světla zabarvením
baňky, ale to se ne vždy dělá). To, že žárovka nesmí svítit víc, jak
1600lm ještě neznamená, že standardní žárovka svítí 1600lm. Tam bych si
tipnul (ale neměřil jsem to), že běžná žárovka svítí tak 800–1000lm,
což znamená, že prostoru pro zvyšování svítivosti je tam celkem dost.
Minimum svítivosti dokonce stanoveno není, na to je zase stanoveno minimální
osvětlení na dopadové ploše, které je udáno pro různá místa v kuželu.
Ale hodnoty taky nevím. (zde jsou stanovena i maxima). Už je nenmám po ruce,
ale normy EHK, které toto řešily existují a celkem jsem je studoval.
Svítivost je také odvislá podle palubního napětí. Bohužel čím
větší svítivost, tím kratší životnost.
Žárovku která má životnost 160hod si tam určitě nebudu dávat, pokud
nemám zvlášť denní svícení.
Právě že většina řidičů přemýšlí jako ty, takže také dost
řidičů oslňuje. Proto také na STK seřizují světla v rámci STK.
Nic jiného ti neudělají. Pokud by žárovky byly stejně zatmelené, nemělo
by se oslňující auto téměř na silnici objevit. Opak je pravdou.-
Já tak nepřemýšlím. To je holý fakt. V rám ci STK seříděj světla jen v rámci „dobrých vztahů“. Normálně Tě za neseřízená světla vyhoděj. Takže chceš říct, že ty normy s rozměry jsou k ničemu? To asi ne, sám ses na ně odkázal. Dále je třeba si uvědomit, že i žárovky se pohybují v určitých tolerancích daných normami, stejně, jako i seřízení světlometů je stanov eno v tolorancích. Další důvod, proč se může zdát, že jedno svítí výš, než druhé. Jinak problém je, že seřizovat světla by se měla každý rok, což nevím o nikom (včetně sebe), kdo by to dělal. Další věcí jsou další parametry, jak se světla seřizují. Vozidlo by mělo být za pohotovostní hmotnosti plus řidič a jmenovitě nahuštěné pneu. A když se to všechno sejde blbě, je na oslňování zaděláno.