Avatar uživatele
Kepler

Proč má většina vrtulníků místo kol ližiny?

Nevidím v tomto řešení žádné výhody. Jsou určitě těžší než tři kolečka. Vysoký aerodynamický odpor. Jakmile se s tím přistane, už se po zemi nepohne. Jak to přemisťují do hangáru?

pixbay:

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? marci1, gecco před 2827 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
gecco

Tak mne napadá

  • je to bezúdržbové (narozdíl od koleček) a nepotřebuje to brzdy
  • vytváří to nižší tlak na podklad (helikopotvory se často používají mimo letiště)
  • není potřeba kolečka (helikopotvory, obvykle, umí kolmý start i přistání)

___
Jak do hangáru?
Na podvozku, krerý pod vrtulník najade, přizvedne, odjede i s ním…
https://www.go­ogle.cz/search?cli­ent=tablet-android-lenovo&ei=BvyZ­WMDyLeOC6ATQ7piw­Bw&q=jak+vrtul­ník+do+hangáru&oq=jak+vr­tulník+do+han­gáru&gs_l=mobi­le-gws-serp.3...97108­.111595.0.112670­.55.40.2.0.0.0­.360.6127.0j35j3j1­.39.0....0...1c­.1.64.mobile-gws-serp..27.24.3887­.3..0j35i39k1j0­i67k1j0i131k1j0i22i30k1j­33i160k1j30i10k1­.eJPKLVftuho#im­grc=j37l9HI69Q3svM:
😉

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Připnou se kolečka. A které že to všechny mají ? Mají to pouze ty u nichž se předpokládá dosed na nezpevněném terénu.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
OutcastR

Ližinové podvozky se používají, především u lehkých vrtulníků, kvůli technické jednoduchosti, nižší hmotnosti, lepší stabilitě při startu a přistání, snažšímu přistání v terénu, malé náročnosti na údržbu, a nižšímu aerodynamickému odporu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
kurec

aby se měli jak přemisťovat ve sněhu

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
L. da Vinci

Jak by vypadaly pneumatiky, kdyby takový vrtulník přistál nedaleko sopky si dovedu živě představit. a co teprve, když by chtěl přistát na hladině?
Každý povrch si vyžaduje to správné „obutí“. 🙂

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pruzkumnik

Protože na lyžinách se dá stát nohama, na kolech ne

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Kepler

Kapitán: bezúdržbové, jednodušší, to beru. Praktičtější?? Ale proč by měly mít kolečka složitější konstrukci a mít tlumiče? Ty sáně je přece taky nepotřebují.

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Gecco, je fakt, že dočasná kolečka mě nenapadla. Ale i blbá popelnice má vlastní. I kdyby se ta potvora zabořila do měkkého terénu až po břicho, což nepřipadá v úvahu, každá má dost síly, aby se i tak vznesla.

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
gecco

No, myslím, že by s tebou piloti nesouhlasili…
😉

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

No, kolečka mají ty i ty největší a nejtěžší bojové helikoptéry, vč. přepravního Chinooku a ty přece musí být schopné přistát v jakémkoliv terénu, nebo ne? Vlastně ta kolečka mají všechny (asi).

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
gecco

No, kolečka nemaj všechny…
Největší a nejtěžší bojové – nepřistávaj kdekoli – vzlétají (případně přistávají) z letišt…
Přepravní – zejména ty těžké, nepřistávají mimo letiště…
Pokud to lze, berou náklad ze vzduchu…
😉
A největší problém se startem mají ty lehké a rychlé…
Třeba záchranáři kuwsky neradi přistávají mimo porty…
___
K odlepení od plochy potřebuješ větší vztlak, než k visení.
K visení pořebuješ rezervu výkonu.
A – chinook – pokud možno, nepřistává…
😉

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mzm

„K odlepení od plochy potřebuješ větší vztlak, než k visení.“ – tohle není pravda. Viz groud efekt. Osobně ozkoušeno na RC (opravdu to na RC funguje stejně jako u velkých strojů) – letím, potřebuju nějaký výkon. Visím výš nad zemí, potřebuju větší výkon. Pak klesám a nad zemí se to dostane nad „bublinu“ a když chci přistát musím snížit výkon. I obráceně – přidávám výkonu, stroj se odlepí a když nepřidám moc, drží se do cca 2 půrměrů rotoru a výš se mu nechce. Po dalším přidání výkonu se vydá do výšky. Na té bublině se dá i rozletět nějakou rychlostí a pak se dá na tento výkon dostat i do vzduchu. Na požádání předvedu. :)

Kolečka se u těžších strojů používají i ke startu z nenulové rychlosti (podobně jak to popisované RC z „bubliny“), kdy se hodně vytížené stroje rozjedou po dráze jako letadlo a (např mi-24) tuším kolem 40–50 km/h (přesně si to nepamatuju) potřebují míň energie na vzlet jak při kolmém startu.

S těžkým strojem se taky někdy startuje tak, že se záměrně otáčí ve směru točení hlavního rotoru, kdy se lépe využije energie vyrovnávacího rotoru (tedy pokud to není koax) – to je taky důvod proč mají rozdílný post prvního pilota vrtulníky s rozdílným otáčením hlavního rotoru.

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Ground efekt má jistě taky svou roli, ale určitě nestačí, vztlak prostě musí být daleko vyšší, než ten, co je potřebný k visení. To by ta vrtidla ani nemohla stoupat ani pod sebou vláčet těžké náklady o mnoha tunách. Kapišto?

před 2826 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mzm

Nerozumím. Největší výkon je potřeba k visení nad 2× průměr rotoru. K odlepení se od plochy stačí menší výkon jak k visení a menší výkon jak k visení je potřeba k dopřednému letu.

před 2815 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Nevím, nevím, velké přepravní vrtulníky musí umět přistát prakticky všude. Přepravují mužstvo a techniku přímo do oblasti bojů, i do písečné pouště. Kdyby byly závislé na zpevněné ploše, byly by prakticky k ničemu. Ale chuj s tym, asi všechno má své přednosti o kterých my laikové nemáme ani páru.

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

kurec… palec, to mě fakt nenapadlo! 🙂

před 2827 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava