Nevidím v tomto řešení žádné výhody. Jsou určitě těžší než tři kolečka. Vysoký aerodynamický odpor. Jakmile se s tím přistane, už se po zemi nepohne. Jak to přemisťují do hangáru?
pixbay:
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? marci1, gecco před 2827 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Tak mne napadá
___
Jak do hangáru?
Na podvozku, krerý pod vrtulník najade, přizvedne, odjede i s ním…
https://www.google.cz/search?client=tablet-android-lenovo&ei=BvyZWMDyLeOC6ATQ7piwBw&q=jak+vrtulník+do+hangáru&oq=jak+vrtulník+do+hangáru&gs_l=mobile-gws-serp.3...97108.111595.0.112670.55.40.2.0.0.0.360.6127.0j35j3j1.39.0....0...1c.1.64.mobile-gws-serp..27.24.3887.3..0j35i39k1j0i67k1j0i131k1j0i22i30k1j33i160k1j30i10k1.eJPKLVftuho#imgrc=j37l9HI69Q3svM:
😉
0 Nominace Nahlásit |
Připnou se kolečka. A které že to všechny mají ? Mají to pouze ty u nichž se předpokládá dosed na nezpevněném terénu.
0 Nominace Nahlásit |
Ližinové podvozky se používají, především u lehkých vrtulníků, kvůli technické jednoduchosti, nižší hmotnosti, lepší stabilitě při startu a přistání, snažšímu přistání v terénu, malé náročnosti na údržbu, a nižšímu aerodynamickému odporu.
0 Nominace Nahlásit |
Jak by vypadaly pneumatiky, kdyby takový vrtulník přistál nedaleko sopky
si dovedu živě představit. a co teprve, když by chtěl přistát na
hladině?
Každý povrch si vyžaduje to správné „obutí“. 🙂
0
před 2827 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Kapitán: bezúdržbové, jednodušší, to beru. Praktičtější?? Ale proč by měly mít kolečka složitější konstrukci a mít tlumiče? Ty sáně je přece taky nepotřebují.
Gecco, je fakt, že dočasná kolečka mě nenapadla. Ale i blbá popelnice má vlastní. I kdyby se ta potvora zabořila do měkkého terénu až po břicho, což nepřipadá v úvahu, každá má dost síly, aby se i tak vznesla.
No, kolečka mají ty i ty největší a nejtěžší bojové helikoptéry, vč. přepravního Chinooku a ty přece musí být schopné přistát v jakémkoliv terénu, nebo ne? Vlastně ta kolečka mají všechny (asi).
No, kolečka nemaj všechny…
Největší a nejtěžší bojové – nepřistávaj kdekoli – vzlétají
(případně přistávají) z letišt…
Přepravní – zejména ty těžké, nepřistávají mimo letiště…
Pokud to lze, berou náklad ze vzduchu…
😉
A největší problém se startem mají ty lehké a rychlé…
Třeba záchranáři kuwsky neradi přistávají mimo porty…
___
K odlepení od plochy potřebuješ větší vztlak, než k visení.
K visení pořebuješ rezervu výkonu.
A – chinook – pokud možno, nepřistává…
😉
„K odlepení od plochy potřebuješ větší vztlak, než k visení.“ – tohle není pravda. Viz groud efekt. Osobně ozkoušeno na RC (opravdu to na RC funguje stejně jako u velkých strojů) – letím, potřebuju nějaký výkon. Visím výš nad zemí, potřebuju větší výkon. Pak klesám a nad zemí se to dostane nad „bublinu“ a když chci přistát musím snížit výkon. I obráceně – přidávám výkonu, stroj se odlepí a když nepřidám moc, drží se do cca 2 půrměrů rotoru a výš se mu nechce. Po dalším přidání výkonu se vydá do výšky. Na té bublině se dá i rozletět nějakou rychlostí a pak se dá na tento výkon dostat i do vzduchu. Na požádání předvedu. :)
Kolečka se u těžších strojů používají i ke startu z nenulové rychlosti (podobně jak to popisované RC z „bubliny“), kdy se hodně vytížené stroje rozjedou po dráze jako letadlo a (např mi-24) tuším kolem 40–50 km/h (přesně si to nepamatuju) potřebují míň energie na vzlet jak při kolmém startu.
S těžkým strojem se taky někdy startuje tak, že se záměrně otáčí ve směru točení hlavního rotoru, kdy se lépe využije energie vyrovnávacího rotoru (tedy pokud to není koax) – to je taky důvod proč mají rozdílný post prvního pilota vrtulníky s rozdílným otáčením hlavního rotoru.
Ground efekt má jistě taky svou roli, ale určitě nestačí, vztlak prostě musí být daleko vyšší, než ten, co je potřebný k visení. To by ta vrtidla ani nemohla stoupat ani pod sebou vláčet těžké náklady o mnoha tunách. Kapišto?
Nerozumím. Největší výkon je potřeba k visení nad 2× průměr rotoru. K odlepení se od plochy stačí menší výkon jak k visení a menší výkon jak k visení je potřeba k dopřednému letu.
Nevím, nevím, velké přepravní vrtulníky musí umět přistát prakticky všude. Přepravují mužstvo a techniku přímo do oblasti bojů, i do písečné pouště. Kdyby byly závislé na zpevněné ploše, byly by prakticky k ničemu. Ale chuj s tym, asi všechno má své přednosti o kterých my laikové nemáme ani páru.