Odhaduji že by to mohlo kvůli bezpečnosti. Když spadne řetěz tak ho u nás nasazuje cyklista tam kde je méně ohrožen. To by ale znamenalo že v zemích kde se jezdí na opačné straně mají kola řetěz vlevo. Toho jsem si ale v např. britských filmech nevšiml. Ví někdo jak to je?
Zajímavá 0 před 557 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
T u nás se v dobách prvních kol jezdilo vlevo. Zkrátka první výrobci použili pravou stranu. Stejně tak i Anglie má kola s převody na pravé straně,
0
před 557 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Protože první „bezpečnostní velocipéd“ měl převodník, řetěz a kolečko na zadním náboji na pravé straně.
To je celý příběh, žádný jiný sensus v tom není, a protože se to tak dělá „od krále Klacka“, bude se to tak dělat dál, na věky věků, amen. S řetězem, kardanem, řemenem nebo elektronickým převodem.
0
před 557 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jenže u motocyklů bývá řetěz spíš vlevo. Podle mne to souvisí s tím, že se na bicykl nasedá i v Anglii zprava: našlápne se pravou nohou a přehodí levá. Jenže teda zrovna já bych byl radši, aby to ozubené kolo bylo spíš nalevo, protože se mi několikrát stalo, že se mi do něj při našlápnutí chytla nohavice. A to je zrovna při rozjezdu dost blbý.
margo v kleci: Mýlíš se.
Motorrad má řetěz vlevo, protože nejprve byl velocipéd, vysoký. Pak byl „bezpečnostní velocipéd“, to jest, v principu, to kolo, jak ho znáš dnes, akorát spíš podobné Hollandradu, nebo Mamachari, u nás, přeci, frčí spíše kola na principu MTB rámu (včetně crossu). A až byl „bezpečnostní velocipéd“, tak nějakého sokolíka napadlo, že by v to vrazil motor, a tak vzniklo motokolo, a až někdy za, nebo po, WWII se mu začalo říkat motocykl, předpisy z první republiky hovoří o „motokole“.
Tak když, do toho velocipédu, sokolík vrazil motor, tak velocipéd měl, na pravé straně, ten talíř, řetěz, a vzadu kolečko na náboji. Tak kam by asi tak sokolík narval pohon od motoru (má opačné zpřevodování, nemůžeš použít stejný pohon)? Wunderbar: vlevo. 🤷♀️
Aha, tak tejko čtu, že na bicykl a na koně se naopak nasedá nejčastěji zleva, takže tím se vysvětluje, proč je řetěz vpravo. Já to mám zkrátka opačně, na snowboardu jsem taky „goofy“.
Ano, je to tak.
Levostranná jízda se stala populární už v dobách, kdy se jezdilo na
koních. Jezdci totiž nosili meč na levé straně, aby jej v případě
potřeby mohli pravou rukou lehce vytasit.
https://www.cklub.cz/blog/dovolena-autem/kde-se-jezdi-vlevo-a-proc
U nás zavedl jízdu a chůzi po chodnících vpravo až A. Hitler. ;-
dany: Je pravda, že z kola sesedám na levou stranu, chodím po jeho levé straně, a pokud si mohu vybrat, vyhovuje mi levostranný provoz.
To je ale logické, protože jsem pravák, mám silnější pravé oko a lépe se mi pozoruje provoz za sebou pravým, než levým okem.
Drap | 448 | |
marci1 | 268 | |
Kepler | 220 | |
annas | 219 | |
gecco | 146 | |
Alesh | 139 | |
hanulka11 | 135 | |
led | 127 | |
mosoj | 120 | |
elkon | 119 |
Atletika |
Cyklistika, MTB |
Fotbal |
Hokej |
Motorsport |
Rekreační sport |
Ostatní sport |