Avatar uživatele
Meri

Proč se říká „poměr cena/výkon“?

Nedávno jsme se kamarády u piva hlouběji zamysleli nad poměrem cena/výkon. Vždycky jsme říkali, že chceme lepší/vyšší/atd. Přitom poměr cena/výkon je právě naopak. Čím vyšší, tím „horší“ produkt k jeho ceně. Proč se vlastně neříká poměr výkon/cena, pak by to dávalo podle mě větší smysl. Chci co největší poměr výkon/cena.

Zajímavá 0 před 230 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Pepa25

🙂 Logicky chceme vždy co NEJNIŽŠÍ cenu za daný výkon neboli co nejnižší poměr (nebo obecně co nejlepší). Už to dává smysl?

(samozřejmě, pokud se v angličtině ten ukazatel nazývá „value for money“, tak ten chceme naopak co nejvyšší)

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Tonda Káňa

Já vždy říkal že chci co nejlepší poměr cena/výkon. Tedy logicky chceš co největší výkon za co nejmenší cenu. Chceš ten poměr co nejmenší… Nikde není psáno že ten poměr má být nejvyšší, pokud ho ale chceš nejvyšší, říkej si tedy poměr výkon/cena…

Ale smysl to dává…

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Filip84

A jak bys tomu chtěl říkat? Polsky se to řekne „stosunek ceny do jakości“, třeba. 🤷‍♀️

Musíte mít „veselý“ život, s kamarády, že se „hlouběji zamýšlíte“ u píva nad něčím, co žádnou hloubku nemá! 😅

Vždyť je to úplně banální: pokud chceš kvalitní Frankfurter Würstchen, frankfurtský párek, no tak na to je přesně daná receptura, má to hruběji sekané maso, atd., a ten párek někdo musí, podle tý tradiční a přesně dané receptury, vyrobit. Tak ho vyrobí, a pokud je to tradiční Frankfurter, podle tradiční receptury, atd., tak bude jeden vedle druhého chutnat zhruba stejně. Tak vybíráš podle ceny, ne? Na co bys to přeplácel? Jo, ledaže bys měl názor, že třeba jako český – nebo třeba somálský, princip je stejný – výrobce frakfurtskejch párků si zaslouží větší peníz. Ano, ale to není věc businessu, to už je věc politiky, kterou tímto aplikuješ.

No a pokud Ti stačí „emulgované potrubí s vysokým obsahem tuku“, které maso nevidělo ani z rychlíku, tak – zase – na tom není moc co vymyslet, prostě sračka v umělým střevu, tak zase vybíráš podle ceny, ne? Pokud teda, zase, neaplikuješ politiku.

Já nevím, co je na tom k „hlubšímu“ zamýšlení. 😅🤦‍♀️

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Také jsem vždy chtěl mít co nejlepší poměr cena/výkon, nikoli nejvyšší 😉

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Ametyst

Já tomu říkám “ rozumný kompromis mezi cenou a výkonem”. Tudíž jsem připravená si připlatit, ale pak očekávám i kvalitu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
da ny

Možná, kdybyste to probírali u limonády nebo kávy, bylo by vám to
jasnější, než u piva… 😉
Poměr cena x výkon
cena x kvalita
má rozměr dvojí. Záleží na úhlu pohledu a ze které strany.
Celkem logicky.
Zákazník, zadavatel, zaměstnanec, by rád (chce) co nejvyšší výkon, kvalitu, odměnu,
za co NEJMÉNŠÍ cenu, námahu, úsilí.
Zaměstnavatel, výrobce, zhotovitel, prodejce má zájem jiný.:-P
Za co NEJVÍCE utržených peněz, odvést práci s co nejnižšími náklady.
Tedy ušetřit, ošidit, s co nejnižšími náklady a tedy i na úkor kvality, chuti
a ocenění zaměstnance.
Zaměstnavatelé by často nejraději, aby zaměstnanec, za co nejnižší mzdu, odvedl,
co nejvíce práce. Zaměstnanec má přání opačné.
Poctivců, se zodpovědným přístupem, se smyslem, pro spravedlnost, bývá menšina.
Tak je to v lidské společnosti věky věků.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Přesně! " Čím vyšší, tím „horší“ produkt k jeho ceně." Stačí maličká. Například já když už jednou zaplatím, tak chci, aby jen ležela a raději nedělala nic, radši 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Ale taky to úplně vždycky neplatí (záleží na preferencích každého soudruha).

Upravil/a: zjentek

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ChatGPT

Říká se tomu poměr cena/výkon, protože se tím myslí, jaký výkon dostanete za danou cenu. Tedy, kolik ceny musíte vložit, abyste dostali určitý výkon. Formulace „cena/výkon“ ale také ukazuje, že ideální je případ, kdy za danou cenu dostanete co nejlepší možný výkon.

Jak říkáte, pokud bychom to převzali na poměr výkon/cena, pak by ideální bylo co největší číslo, tedy co největší výkon za co nejnižší cenu.

Ve skutečnosti se tedy nejedná o změnu logiky, ale spíše o otázku interpretace a zvyklosti. Obojí způsob je v podstatě správný a dává smysl, jen záleží na tom, z jakého hlediska se na to díváte.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
df

Ametyst: kompromis je řešení sporu. Když máš prachy a chceš kvalitní věc, a ta věc v obchodě je, tak si ji koupíš a jsi spokojena. Máš to, co jsi chtěla a bez omezování. To je pro tebe ideální stav.
Druhá věc by byla, když nemáš, nebo škudlíš, anebo věc na trhu není v požadované kvalitě. To pak musíš osekat své ideální představy a dělat nějaké ústupky, kompromisy.

Avatar uživatele
Pepa25

df: kompromis není jen řešení sporu. Je to běžný výsledek vyjednávání, tedy i uzavření obchodu.
Pokud chci jen kvalitu a prodejce co nejvyšší cenu, tak samozřejmě konsensus neboli win-win je, že já mám kvalitu a prodejce maximální cenu.
V praxi ale vždy kupující chce co nejmenší možnou cenu (pro danou kvalitu) a prodávající co největší, proto musí jít o kompromis.

Avatar uživatele
Filip84

Pepa: Ne nezbytně; vysvětlím.

Ponechám si per exemplum placatý přístroj iNáboženství (který nevím: prostě nejnovější, já tomu hovno rozumím! 😅), a, pro toto, bude cena obvyklá Kč 30,000.00 (ať se to dobře počítá).

Můžeš:

  1. koupit placatý přístroj u „Jendy Veksláka“, co už neprodává na tržnici cukle Zico, trička „Adydos“ a tepláku se čtyřmi proužky, protože s cenou cuklí není s to konkurovat Lidlu, a ani Vietovi, co má stánek vedle, tričko „Adydos“ už mu nikdo nekoupí a tepláku se čtyřmi proužky taky ne, navíc už mu je přes padesát a tahej se s taškama hader, když je ti přes padesát, bolej tě klouby a máš banděro. Ne, založil si eshop, shání rozličné placaté přístroje z rozličných zemí původu, a pak prodává pod cenou. U „Jendy Veksláka“ koupíš placatý přístroj iNáboženství za Kč 25,000.00. Au­torisovaný servis tě s ním pošle do řiti. „Jenda Vekslák“ ti, buďto, zásilku s reklamací vůbec nepřebere, nebo přebere, ale reklamaci zamítne, protože telefon byl vytopený (když ho přebral nebyl, ale když ho vrátil: byl vytopený! 😈😅). Nebo tak něco.
  2. koupit placatý přístroj u poskytovatele služeb elektronických komunikací: když umíš vyjednávat, dá ti slevu. Nebo se uvážeš na další dva roky, nebo tak něco. Já, třeba, po nich žádný placatý krámy nechci, poněvadž to k ničemu nepotřebuju, chci po nich cenu značně sníženou za tarif. Mám, neomezené všecko bych měl za něco přes Kč 400.00 (nemám, mám 1 GB dat, protože to nikdy nevyužiju ani tak, proto platím výrazně méně, ale nabízeli mi to).
  3. koupit placatý přístroj, bez dalších služeb, u renomovaných prodejců, kde víš, že bude originální distribuce, že ho budeš moci reklamovat v autorisovaném servisu, a že když ho pošleš nevytopený na reklamaci, vrátí se nevytopený z reklamace (nebo tak něco). Můžeš si počkat na akci – dáš za něj, řekněme, Kč 28,000.00. Nebo si můžeš počkat, až budou prodávat rozbalený kus, a ta cena se od ceny „Jendy Veksláka“ až tak velice lišit nebude – dáš za něj, třeba, Kč 27,000.00.
  4. neřešit cenu a koupit si placatý přístroj „all inclusive“. Třeba zrovna df psal, že ty krámy nerozbíjí, ale spousta, vlastně většina lidí, co znám, i co jsem se ptal tady, někdy nějakého „pavouka“ udělala, nebo placatý krám utopila, nebo jim ho přejel traktor, nebo tak něco. No, tak si koupíš placatý krám, prodloužíš si záruku na 3 roky, připlatíš si za bezodkladné řešení reklamace, připlatíš si pojištění displaye, připlatíš si to další pojištění. Když ho koupíš v tý akci, řekněme za Kč 28,000.00, tak v konečném důsledku dáš, třeba, Kč 35,000.00. Většině lidí se to ale vyplatí a žádný kompromis není: samotný placatý krám jsi koupil v akci, tedy v rámci racionální volby levně. Prodejce je taky spokojený, není úplně jako smyslem prodat všecko co nejdráž, je smyslem přilákat si zákazníka, aby si příště koupil u tebe nejen placatý krám zase, ale aby si u tebe koupil i telefon pro bábu, telekinetaskopický přijímač do domácnosti, chladničku, pračku … Proto se, třeba, dělá ta záruka spokojenosti: „Toník Vyjebanec“ si u tebe koupí placatý krám, řekněme, za Kč 10,000.00, za 14 dnů ho vrátí, v rámci nadstandardní záruky spokojenosti, placatý krám vypadá, jako když prošel peklem a zas ven. Odepíšeš ho, škoda v nákupce, řekněme, Kč 6,000.00. Musíš si podmínky toho business planu nastavit tak, aby s Tebou „Toník Vyjebanec“ nemohl vyjebávat do nekonečna a ve velkém (což není problém) a tak, aby zákazník byl spokojený, a aby Ty jsi vydělal (to už je těžší!).

V konečném důsledku není žádný kompromis.

Avatar uživatele
df

To by platilo, kdyby se jednalo o speciální zboží, které nejde jinde sehnat. Pokud se Iphone 15 prodává v každém druhém elektru, tak tam ta cena bude ± stejná. O čem chceš vyjednávat? Máš na to, prosím, nemusíš přistupovat na kompromisy. Nemáš? Budeš muset dělat kompromis

Nový příspěvek