Slyšel jsem takový rozpor, že šachy s inteligencí nemají nic
společného. Je to vlastně o jasně daných tazích po jasně dané ploše,
nic se nemůže změnit, žádná proměnná.
Počítačový program porazí nejlepšího šachystu na světě … to je
důkaz toh, že nejde o inteligenci (počítač nedokáže sám přemýšlet,
jen má naprogramované akce, které jsou uloženy v jeho paměti) … když
šachysta udělá tah proti počítači tak tan program už vybírá z variant
jak táhnout k docílení vítězství … po každým tahu hráče už ví
všechny další svoje tahy až do vítězství, jen průběh tahů mění podle
hráče …
Tudíž v šachách nikdo neporazí program … že při řízení auta se
využívá mnohem více inteligence než v šachách … při řízení je
nekonečně mnoho proměnných na, které musí člověk reagovat, auta co jsou
řízeny počítačem tak dokáží řídit dle bodů, zastavit před
překážkou, ale například, ale nedokáže zareagovat na nějakou činnost,
na kterou není naprogramován a to může být úplně cokoliv …
když se člověk nad tím zamyslí tak o čem jsou šachy o inteligenci nebo
o paměti, protože profi hráči už znají reakci na tahy hráčů protože
jsou vždy stejné a nikdy nemůžou překvapit protože jsou omezené a jasně
dané.
Doplňuji:
Doplňuji jen, že počítač nemusí být supervýkonný aby porazil člověka
v šachách … viz IBM a nejlepší šachysta světa … pro počítače
prehistorie rok 1997, myslím že dneska by porazil nejlepšího šachystu
světa i mobil …
těžko říct, hráči přemýšlí nad něčím co už je dávno vymyšleno, po tahu hráče, vybere počítač z variant, již vymyšlených protitahů … ano hráč musí myslet, tudíž inteligenci musí mít, jenže jak jsem psal předtím, vymyslí něco co už je dávno vymyšleno ještě než táhl … takže se člověk namáhal nad úplnou „banalitou“ …
člověk dokáže naplánovat maximálně pár tahů dopředu zatímco počítač celou šachovnici má projetou protože je jednoduchá, nemůže ho tam nic překvapit … nemůže se stát nic nečekaného nad čím už se musí přemýšlet, což počítač nezvládne.
Myslím, že takovej generál, který řídí boj už musí logicky myslet, protože to nejsou šachy, tady se může stát cokoliv nečekanýho, nestačí mít naučené „přesnuny jednotek“.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? T_u_k_y před 3542 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pokud jde o vztah „šachy – logika (inteligence)“, pak je takový
vztah zřejmý.
Jen inteligentní člověk může hrát šachy na vyšší úrovni, než je jen
´bezduché´ přesouvání figur o šachovnici. To, že špičkoví šachisté
umí několik tahů z několika obvyklých zahájení je jedna věc, jakákoli
odchylka už ale znamená posouzení nové situace a vymyšlení nové
strategie. Podobně koncovka – existuje několik schemat, jak kterou koncovku
´správně´ hrát, ale v reálné partii se do schematu málokdy dostaneš,
takže dané chema (to ´nejpodobnější´) musíš najít a upravit podle
aktuální situace. Ve střední hře se pak schemata uplatňují ještě
méně – existuje tolik možností, že není ve schopnostech člověka si
všechny zapamatovat.
___
Šachy a počítač – pokud budeš mít dostatečně výkonný počítač (a
opravdu donedávna v podstatě neexistoval) a dostatečně výkonný tým
šachistů-programátorů, pak ano – čistě ´mechanicky´ je takový
počítač (program) schopen ze všech možných variant vybrat tu nejlepší
(člověk nezná všechny možné varianty).
Ale hovořit ve vztahu k počítači o ´vyšší´ inteligenci je nesmyslné
(aspoň prozatím).
___
Počítače jsou ´lepší´ v tom, že mohou zpracovávat výrazně větší
množství dat, než je člověk schopen v paměti uchovat, jsou lepší v
´mechanické´, opakované činnosti. Ale situace, které jim nedáš, nejsou
schopny zhodnotit.
Člověk oproti tomu umí vyhodnocovat i naprosto nové (neznámé)
situace – a mnohem lépe i chybuje…
😉
0 Nominace Nahlásit |
Jestliže přijmeme definice
1/ inteligence = rozumová schopnost řešit nově vzniklé situace, učit se ze
zkušeností a orientovat se v nastalých situacích
2/ logika = schopnost vyvozovat správné závěry z určitých předpokladů
nebo předcházejících událostí
pak je zřejmé, že se šachista neobejde ani bez inteligence, ani bez
logického myšlení. Vůbec v tom nevidím rozpor, ale tyto dvě vlastnosti se
navzájem doplňují. Dříve se šachy považovaly za umění, dnes (díky
počítačům) se nazírání na tuto hru do jisté míry mění. Pamatuji se na
první kroky velmistra Botvinika před desítkami let s šachovými programy na
tehdejších počítačích. Tenkrát se říkalo a psalo: „Počítače nikdy
šachy pořádně hrát nebudou. A když, tak jenom jako hráči nižších
výkonnostních tříd, protože šachy jsou umění a ne matematika!“ No a
dnes máme programy, které dokážou rozmlátit velmistra. Takže těžko si
hrát na proroka. Má-li člověk hrát trochu slušně šachy, musí mít
kromě zmíněné inteligence a logického myšlení ještě vůli, vytrvalost,
kreativitu a schopnost dlouhodobě se soustředit. Po celou dobu hry je třeba
vyvozovat neustálý tlak na soupeře a to dost vyčerpává. Po takových
2 hodinách nepřetržité hry se schopným soupeřem toho má nepříliš
trénovaný jedinec plné kecky. Tedy pokud mu záleží na výsledku a nečte
si při tom noviny a nepopíjí kávičku. Nesmírná výhoda počítače je
v tom, že se neunaví a nepodléhá vnějším nepříznivým rušivým
vlivům.
Představy o hře počítače jako pouhém vyhledávači tahů z databáze je
ale dost scestná. Možných postavení figur na šachovnici je tolik, že na
prohledání všech možností v reálném čase žádný počítač dosud
nemá. Uvádí se vzorec pro přibližný počet možných pozic n = 20^k, kde k
= počet půltahů, takže vyjdeme-li z kořene stromu (či spíše keře)
který tvoří výchozí pozice, pak po 2 tazích (4 půltazích) je možných
pozic na šachovnici asi 204 = 160 000, po 4 tazích asi
208 = 25 600 000 000, atd. A to je partie na samém začátku.
Z tohoto počtu lze řadu postavení vypustit jako nevhodná nebo
nepravděpodobná, ale i tak jsou to veliká čísla. Myslet si, že počítač
dokáže po každém tahu soupeře všechno prohledat a vybrat nejvhodnější
pokračování je dost naivní. Je třeba si uvědomit, že běžná turnajová
partie mívá tak něco mezi 30 až 40 tahy. Myšlení člověka využívá
intuice, nepropočítává všechny možné varianty, odhaduje další vývoj
partie a vhodnost tahů podle získaných zkušeností, i když v řadě
případů je nutno přesně propočítat několik tahů dopředu. To lze celkem
dobře v případech, kdy se jedná o tahy vynucené. Pak někteří jedinci
dokáží provést propočet klidně třeba i 15 tahů dopředu, leckdy až do
matu.
Počítač čerpá samozřejmě ze zmíněných databází, ale ty nepokrývají
zdaleka všechny možnosti. Proto hodnotí pozici (to ale podobně dělá
i člověk) podle rozmístění figur a jejich druhu. Je známo, že každé
figuře lze přiřadit určité číslo vyjadřující její sílu
v porovnání s pěšcem. Např. jezdec či střelec se rovná 3 pěšcům,
atd. Pak se přihlíží k umístění figury a její možné souhře
s ostatními. To může její ocenění buď zvýšit nebo snížit. Jezdec má
např. uprostřed šachovnice vyšší ocenění, než v rohu. Takto nějak se
ocení celková současná pozice na šachovnici a vybere se odpověď taková,
aby následující ocenění pozice bylo vyšší (pokud to jde a taková
existuje). Je to ještě složitější, nejsem znalcem, jen jsem si o tom
něco přečetl. Chtěl jsem jen naznačit, že to není jenom o pouhém
vyhledávání tahů v nějaké databázi, která obsahuje všechny možné
varianty a pozice. Takovou nemá zatím nikdo na světě, pokud vím.
Nechci se už dále o tom všem rozepisovat, protože je možné, že to po
mně nebude nikdo číst. Jen ze své zkušenosti (ne příliš kvalifikovaného
hráče) bych podotkl, že hrát proti počítači je něco jiného, než proti
člověku. Vyznačuje se brutální silou a jakmile se dostane do výhody, už
ji jenom stupňuje. Čekat na jeho chybu je marné. Nikdy se mi nepodařilo se
z toho nějak vyvléknout. Mám na mysli nějaký lepší program (úplně
stačí Fritz), ne nějaké ty rekreační pro zábavu se stupněm
obtížnosti 1.
0 Nominace Nahlásit |
S pobným tvrzením jsem se už párkrát setkala,
pouze od lidí, kteří nezvládli ani základy šachu …
0 Nominace Nahlásit |
Máš pravdu pouze částečně. Fakt je, že nejlepší hráč šachů
nemusí mít nutně nejvyšší IQ na světě, slušná hra šachu je
s vyšší inteligencí svázaná. Žádný počítač dosud nemá v paměti
všechny kombinace. Těch kombinací je příliš. Počítač zpravidla vybírá
z těch variant, které už si v průběhu hry připravil a prověřil na pár
tahů dopředu. Po tahu soupeře bude ty varianty které zůstaly aktuální
(poté co některé varianty tahem protihráče vypadli) propočítávat do
větší hloubky.
Doplňuji:
Řidič musí myslet před vjezdem na křižovatku přestože už přes ní
přejel 100×.
To že stejné tahy už někdo hrál nenzamená že já nemusím myslet. Ty dřívější tahy jsou dávno zapomenuty, proto já je musím vymýšlet znovu. Lidé nemají dostatečnou kapacitu aby dokázali zpracovat předem celou hru. Proto potřebují pro hru inteligenci aby mohli rozhodovat které okolnosti/situace jsou klíčové a zaměřit se na ně. Počítač nepotřebuje inteligenci. Dostane aplikaci, která je zaměřena na to, aby dle možností počítače rozvinul hru pomyslně ve své paměti dost daleko na to, aby viděl který aktuální tah je pro něj nejpřínosnější. A ani v současnosti nedokáže počítač hned nazačátku zpracovat všechny možnosti až do vítězného konce, takže šance porazit jej stále je.
Žádná databáze „už vymyšlených tahů“ neexistuje. Není na to dostatek paměťové kapacity.
Upravil/a: Dochy
0 Nominace Nahlásit |
těžko říct, hráči přemýšlí nad něčím co už je dávno vymyšleno, po tahu hráče, vybere počítač z variant, již vymyšlených protitahů … ano hráč musí myslet, tudíž inteligenci musí mít, jenže jak jsem psal předtím, vymyslí něco co už je dávno vymyšleno ještě než táhl … takže se namáhal nad úplnou „banalitou“ …
Víte jak to myslím … není logické to, že počítač nedokáže přemýšlet tak ho nikdo neporazí v šachách, tak jak pak mohou být šachy i inteligency, když něco neinteligentního porazí nejlepšího šachystu na světě???
Šachistu,
který dokáže napsat šachYsta,
by porazil i prvňáček …
Pochybuji, že by takový šachista zvládl hrát na vyšší úrovni.
To že počítač jednou vyhrál nad mistrem neznamená že je neporazitelný. Tvé myšlenky zdá se jdou pořád trochu divným směrem… „porazil šachového mistra = je to šachový bůh“. Tak to ale není.
Počítač je pouze schopný a rychlý idiot, který je schopen řešení šachu nikoli vypočítat, ale pouze před volbou tahu otestovat možnosti do určité hloubky a z nich vybrat tu která mupřipadá nejvýhodnější. A protože je schopen ty možnosti probrat jen do určité hloubky (třeba 6 tahů) může se stát že zvolí variantu, kdy 2. – 6. tahem už nedokáže změnit fakt, že 7. tahem dostane mat. (přestože při druhém tahu už bude vědět že je na cestě do pekel)
Drap | 1485 | |
annas | 1221 | |
quentos | 983 | |
led | 674 | |
marci1 | 647 | |
Kepler | 614 | |
mosoj | 608 | |
hanulka11 | 556 | |
gecco | 433 | |
iceT | 426 |
Hobby |
Hry |
Online hry |
Hádanky a hlavolamy |
Ostatní volný čas a hobby |