Byl jsem doslova šokován těmito čísly z dokumentu na ČT2
s příznačným názvem „Zděšení pro svět aneb skutečná cena lodní
dopravy“.:
Největší sajrajt ze zpracování ropy, který je ještě viskóznější než
mazut a který by se dal použít do silničních živičných směsí, je 2×
levnější než ostatní frakce a používá se jako lodní palivo. Obsahuje
3000 až 3500 ppm síry. Pro srovnání: auta v EU nesmí spalovat více než
15 ppm. Jedna loď vyprodukuje tolik oxidů síry jako 50 000 000 aut a
20 největších lodí jako 1 000 000 000 aut. A těch lodí je po celém
světě asi 60 000…Nic se proti tomu nedělá.
Co už v pořadu nebylo je, že k tomu přistupuje i následná produkce kyselých dešťů a okyselování světového oceánu. Následek? Rozpouštění vápenatých schránek korálů i hornin jako vápenec a dolomit, z toho další produkce CO2 a další okyselení i oteplení klimatu atd. Říká se tomu kladná zpětná vazba a neustále se stupňuje.
Jste taky zděšeni?
https://pixabay.com/cs/photos/kontejnerov%C3%A1-lo%C4%8F-n%C3%A1kladn%C3%AD-2893480/
Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? quentos, paul1, marci1, orwell, EKSOT123 před 1952 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Zděšení ? Asi jako bychom měli být zděšení z povahy černé díry která pohltí a zničí vše co je v jejím okolí a kam její vliv jen dosáhne, miliony sluncí pozře taková kosmické nepředstavitelné monstrum hromadného ničení … lidská společnost dělá totéž jen ve výrazně menším měřítku a to nás asi může uklidňovat, že jsme v té destrukci vlastně docela bezvýznamní břídilové. Jsme jen takovou maličkou černou dírou téhle planety. Sotva se kdy na tom něco změní. Lidé ti tady mohou říci jak jak jsou šokování, ale stejně si koupí kabelku z ameriky, automobil z japonska, televizor z číny a je jim nakonec fuk jaká se za to platí cena. Nikdy se svého pohodlí nevzdají a jednoduše budou tuhle planetu pozvolna požírat dál. Jednou to narazí na určité limity, které už nezvládneme řešit, ale může nás uklidnit, že to bude zbytku vesmíru tak jako tak úplně jedno 🙂
Mimochodem kdo máte zájem. Celý dokument bude ještě pár dní ke shlédnutí zde https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11488194762-zdeseni-pro-svet-aneb-skutecna-cena-lodni-dopravy/21838256457
Informace o abnormálním nepoměru znečištění produkovaného těmito kolosy zazní v 33 minutě 40 vteřině. Negativních vlivů je ale bohužel výrazně víc, lodní doprava způsobuje doslova hluchotu života v oceánech, převáží invazivní druhy v ohromných balastních nádržích z jednoho konce světa na druhý, tohle celé … není zrovna příjemné vědět. No ale proti černé díře, asi pořád pácháme menší škody, a kdo ví, zda se to vůbec dá jako zaznamenání hodná škoda vůbec objektivně klasifikovat, nanejvýš tím způsobujeme škodu sami sobě, a to bude současně náš zasloužený trest, takže to nakonec nejspíš dopadne spravedlivě a pro nás zaslouženě. Škoda jen, že to nepocítí tato generace a vždy budeme moci žít v přesvědčení, že následky přenášíme na někoho jiného, od nás dostatečně vzdáleného v čase aby nám to bylo fuk.
Upravil/a: anonym
0 Nominace Nahlásit |
O tom už se nějaký čas mluví. Jenže zakázat lidem, aby se dostali do práce, je mnohem větší zábava.
0 Nominace Nahlásit |
Tenhle pořad mně unikl, nestíhám všechno sledovat. Ale už dříve se
o tom mluvilo. Připočteme-li k tomu ještě další zasvinění leteckou
dopravou, lze se jenom divit, že nás tu příroda ještě trpí. A protože
peníze jsou až na prvním místě (jak kdysi prohlašoval V.K. st.), nedá se
předpokládat, že by se s tím něco opravdu účinného dělalo. Ale aby se
neřeklo, tak nám plebsu budou kontrolovat auta, kotlíky, možná časem
i filtry v cigaretách a spoďáry.
Když si vzpomenu, jak se za minulého režimu zahajovaly různé akce v zájmu
různých úspor a proti korupci, tak se taky začínalo v trafikách, kde
prodávali noviny za padesátníky a u hajzlbabek… Jo, a v době, kdy nám
chodili kontrolóři zjišťovat, jestli si moc netopíme v zimě na
pracovišti, tak např. v jisté telekomunikační věži vybavené jen
technikou ve fůře pater jelo celkem 60 akumulaček s příkonem několik
kW/ks a to celkem nikoho nezajímalo. Jo, jo, tak to na tom božím světě
chodí a nedělám si iluze, že se něco zásadně změní, dokud nepřijde
nějaká „morová rána“.
0 Nominace Nahlásit |
Těm údajům ale chybí kontext. A to ten, že správbně se počítá spotřeba na tunu nákladu a kilometr. Stejně tak emise. Pokud to začnete počítat správně, zjistíte, že lodní doprava i při těhle číslech vychází cca 10× lépe, než třeba doprava letecká.
Problémem není doprava, ani výroba. Problémem je spotřebitel, který má prostředky k tomu, aby nevyráběl (a tudíž si huntoval prostředí bezprostředně kolem sebe) doma, ale někde hoooodně daleko. Třeba v Číně… A má prostředky k tomu si to nechat dopravit. Jsem si celkem jist, že těmi spotřebiteli nejsou Jihoameričtí indoši, nebo hladoví černoušci v Africe…
0 Nominace Nahlásit |
Tušili a věděli už docela dlouho a letadla na tom nejsou o moc
líp…ale hlavně, že se „buzerují“ evropské automobilky kvůli
emisím…a protože ty na pokuty nebudou mít, celá ekonomika půjde do háje,
protože automobilový průmysl je velký ekonomický tahoun…a pokud někdo
řekne, že je to dobře, že se omezují emise u aut, ať se jezdí na
elelktriku, tak ať si uvědomí, jaká zátěž pro ekologii a emise je vyrobit
1 kW, protože většina našich elektráren je uhelná…
navíc Čína a USA jako největší znečišťovatelé na nejakou ekologii
se__rou ☹…
0 Nominace Nahlásit |
Ano – i ten dokument je už pár let starý. Mezitím byla přijata regulace emisí síry z lodí – neprve v pobřežních oblastech, poté celosvětově.
0
před 1944 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tady nejde o kontext se spotřebou a měrnými náklady na dopravu, ale o absolutní čísla emisí SO2 a porovnání s automobilovou dopravou. Nebýt toho obrovského množství síry v palivu, určitě by se jednalo o dopravu nejekologičtější.
Ale ono o to jde, sice obsah síry je velký, ale mnohonásobně víc zboží se tím přeptaví na mnohonásobně větší vzdálenosti. Výsledný efekt je mnohem ekologičtější, než auta a letadla.
Omyl. Ty nechápeš. Nechápeš, že na přepravu toho, co přepravěj lodě, kdybys to přepravoval jiným druhem dopravy bys toho SO2 vyprodukoval mnohem víc.
To právě , protože jiné druhy dopravy nepoužívají palivo s tak vysokým obsahem síry. V kerosenu, benzínu a naftě je ho 0,00prd.
tragikomická na tom je ta nulová šance na zlepšení, mimo jiné proto, že organizace který by měla stanovovat přísnější a ekologičtejší limity je ovládána výhradně těmi, které by paradoxně měla regulovat 🙂 jak to může dopadnou je asi jasné. Změny budou jen kosmetické, žádné skutečné, veškerá zlepšení se budou vykazovat jen na oko.