Zdravím, potřeboval bych něco jako „usměrňovací modul“ (hotový
modul, stavět obvody neumím), který by z tohoto dynama: https://www.azub.cz/dynamo-v-prednim-naboji-pro-16-az-20-kola-sondelux-dynamo-pro-16-20-v-brzdy-p21528/?vid=474
které dává naprázdno až 50 V AC (dle charakteristiky zde: http://nightrider.xf.cz/sondelux.htm)
dával usměrněné napětí. Problém je, že všechny, které jsem našel,
mají maximální vstupní napětí cca 16–25V.
Nevíte někdo prosím Vás o nějakém, který by to zvládl?
Děkuji za pomoc.
Zajímavá 0 před 1309 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Na samotné usměrnění stačí můstek za 5 Kč.
Zdroj: https://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c1500
Upravil/a: Hlada
0 Nominace Nahlásit |
Proč chcete usměrňovat stejnosměrné napětí. Je to nesmysl. Dynamo stejnosměrné napětí vyrábí.
0
před 1309 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nevíme co přesně má ten „usměrňovací modul“ umět. Pokud opravdu
nejsou žádné jiné požadavky, tak tady https://www.gme.cz/usmernovaci-mustky?page=1#products
je máš od cca 4kč pro maximální proudy od 0,8A
Další možnost je dát za usměrňovač vhodnou zátěž, která nedovolí
překročit napětí, pak usměrňovač stáhne i to AC napětí na vstupu
(pokud je to opravdu jen diodový usměrňovač – diskrétní diody, nebo
můstek). To můžeš zařídit buď rezistorem (ten bude ale dělat zátěž
i když nechceš) dimenzovaným pro maximální rychlost, maximální povolené
napětí, které tam chceš dovolit a proud odpovídajíc napětí a
rychlosti…, nebo třeba jednodušeji zenerovou diodou (dimenzovaná na
odpovídající výkon) – ale ty jsou trochu dražší. To by asi bylo
lepší nahradit kombinací zenerka (nízkovýkonová – řídící ten
tranzistor), tranzistor, výkonový rezistor…
Nejrozumnější bude asi ten můstek na vyšší napětí.
0
před 1309 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Elkon: Nejsem si 100% jist jak je to u tohoto zařízení, ale v cyklistice se běžně alternátoru říká dynamo 😉
Protože jsem elektrikář, tak dynamo je pro mě dynamo a alternátor je alternátor. A že se na kole používají místo dynama alternátory, to mě uniklo. Ale název je pro mě rozhodující.
Tadyto je nazýváno dynamem ze setrvačnosti, protože kdysi se na kolech opravdu používala dynama (př: https://f.aukro.cz/images/sk6933334973/730x548/stare-dynamo-na-kolo-philips-philidyne-6v-40-leta-f2d36ba8-deb6-46b3-95af-38ac68b14c3e – tohle je sice óbr staré cyklodynamo, ale dynama byla na kolech ještě koncem osmdesátek naprosto běžně), která vyrábí stejnosměr. Sice se zvlněným nebo dokonce tepajícím průběhem proudu/napětí, ale přece jen stejnosměr – průběh není sinusový s otočením polarity ve druhé půlvlně. Tohleto nové je skutečně alternátor, vyrábějící střídavinu. Je to jasné i z druhého odkazu vagonika, odkaz je třeba před použitím upravit odstraněním závorky na konci. Nerozlišovat dynamo od altíku, či je dokonce volně zaměňovat, může opravdu jen elektrický ignorant nejhrubšího zrna. Což, jak vidno, cyklohardwaráři jsou. Kdysi byla dynama i v autech, naposled v našich končinách snad Trabant. Jenže v porovnání při stejném jmenovitém výkonu je alternátor menší a lehčí než dynamo, proto je použití dynama zastaralé. A není nic snazšího než poměrně primitivním el. obvodem střídavou energii usměrnit a „zkulturnit“ ( = vyhladit).
To, na cos poslal odkaz, je téměř jistě alternátor. Tohle jsou bezúdržbové věci. Nemá to žádný kartáč, který by bylo třeba vyměňovat. Téměř jistě permanentní magnet v rotoru uvnitř statorového vynutí. Zkrátka typický alternátor.
Nenašel jsem specifikaci, ale našel jsem technický popis vč. výkresu.
Pokud se tomu dá věřit (já bych tomu věřil) pak je tam rotující magnet
nad stabilní cívkou. V popisu „Because, like all generators, a dynamo like
this will put out AC, which is fine for tungsten lamps..“.
https://wiki.seeedstudio.com/Bicycle_Dynamo_With_Bracket-6V_3W/
Předpokládám, že všechna ta „dynama“ z té doby mají stejnou konstrukci, přinejmenším ta u nás rozšířená vypadala všechna téměř stejně, tak předpokládám u všech plus mínus stejnou konstrukci a typický chod těchto „dynam“ co pamatuju té bezkartáčové konstrukci odpovídal – žádné citelné mechanické tření s chvěním odpovídajícímu pohybu kartáče po komutátoru (resp. přejíždění lamel komutátoru pod kartáčem), za to citelné „houpání“ typické pro rotaci magnetu uvnitř statoru se zbytkovým magnetickým polem.