Odpoveď byla označena jako užitečná
Předkřesťanského původu bylo obětování zvířat při dožínkových oslavách, tak jako stínání kohouta a shazování kozla, původně přinášených bohům jako dík za dobrou úrodu. Nejrozšířenější bývalo stínání kohouta jakožto součást slavení posvícení, ale docházelo k němu i v závěru masopustního období, o letnicích, o pouti, při dožínkách nebo o svatbách.
Kohout byl ubit, konal se obřad nebo byl sťat katem, tomuto procesu přihlížela celá vesnice. Ubití kohouta cepem se někdy účastnili mládenci, kteří měli zavázané oči a povzbuzovali je přihlížející, to jen zvyšovalo krutost tohoto zvyk.--
2. Dnes má u nás tradice stínání kohouta, jehož kořeny jsou tedy
hledány ve formě obřadní oběti živého zvířete, spojené nejspíše
s vírou v plodonosnost takové oběti nebo jako poděkování za úrodu
především rovinu zábavnou a živý kohout figuruje nikoliv jako krvavá
oběť, jejíž tělo je po náležité úpravě snědeno, aby její síla
vešla do všech, kdo ochutnají, nýbrž jakožto hlavní cena zábavného
soutěžení, kdo poslepu sekne dřevěným mečem maketu kohouta, umístěnou
v prostoru soutěžní plochy.
V obcích, kde se stínání v současnosti koná, není již součástí
obyčeje kdysi nezbytný průvod z kohoutem ani jeho veřejné odsouzení za
zlé skutky, které napáchal. Kohout tedy již není ztělesněním zla a
nepořádků, které je třeba očistnou obětí ze společenství obce vymítit
a není již ani starobylou formou poděkován za úrodu či nositelem plodivé
síly pro ty, kdož ho snědí. Průběh obyčeje, jeho pravidla i napínavost,
lákavá zejména pro děti, jsou ovšem i tak hodné pozornosti a dost
možná, že také u Vás zkusíte tento zvyk obnovit.
Postupy v minulosti byly různé – viz Karolina světlá. . Dále v diplomové práci Masopust od Lenky Novotné
Jinak povídání o Łapanje kokota najdete v odkazu.
http://www.jugendaktiv-nl.de/index.php/wen/nalogi/kokot
Doplňuji:
Zjistila jsem, že text z odkazu nejde přeložit, i když se dá celkem
pochopit , ale je to náročnější. Proto doplňuji.
Takže tradice, která je podobná té naší, starý slovanský zvyk. . U nás se kohoutovi hlava sťala, u L. S. se utrhla.
Łapanje kokota
„Chytání(trhání) kohouta“, soutěž spjatá s oblastí Dolní Lužice,
jejímž vítězem se stává ten, kdo utrhne při jízdě ve cvalu na koni
hlavu nebo křídla kohoutovi, který je uvázán v určité výšce. Vítěz
si pak může se zavázanýma očima z kruhu dívek vybrat královnu. Dříve
se používal kohout živý, v průběhu 20. století se začal nahrazovat
kohoutem mrtvým..
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lu%C5%BEi%C4%8Dt%C3%AD_Srbov%C3%A9
Upravil/a: annas
4 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?fcoop, johana 56, Andělé, vagra Nahlásit |
lapanie kokota (= chytání/trhání kohouta). Tento zvyk pořádá
srbská
mládem během žní.
(tvrdí Jitka Holasová v "Letní prázdninový kurz lužické srbštiny – Usta ad Albim – rok 2008, http://www.pf.ujep.cz/files/data/KBO_casopis2008-3.pdf)
--
Hahnrupfen – £apanje kokota (http://www.cottbus-und-umgebung.de/a2s0i96si255.html)
Das Hahnrupfen ist der am weitesten verbreitete Erntebrauch in der
Niederlausitz. Auf einem geeigneten Platz im Dorf wird aus Balken eine mit
grünem Laub umwundene Pforte aufgestellt, und am Querbalken wird an den
Füßen, mit dem Kopf nach unten hängend, ein toter Hahn angebunden.
Die Burschen durchreiten auf Pferden nacheinander die Pforte und versuchen, dem
toten Hahn den Kopf abzureißen. Wem das gelingt, der wird als erster König,
sorbisch „kral“, geehrt und gefeiert.
Die Burschen, die anschließend die Flügel des Hahnes beim Durchreiten
erhaschen, gelten als 2. und 3. König. Die 3 Sieger erhalten große
Siegerkränze aus Eichenlaub. Auch hier wählen sich die Erntekönige aus dem
Kreis der Mädchen mit verbundenen Augen ihre Partnerinnen aus, um mit ihnen die
Ehrenrunde zu tanzen.
Auch Ernteköniginnen werden ermittelt. Sie beweisen ihre Geschicklichkeit beim
Froschkarren oder mancherorts auch beim Junggesellenkarren oder Eierlaufen.
Zum Abschluß geht es im festlichen Zug zum Tanz ins Gasthaus.
Voran wird die mit bunten Bändern geschmückte Erntekrone getragen.
(rychlopřeklad)
Lapanje kokota je zdaleka nejrozšířenější dožínkový zvyk v Dolní
Lužici. Na vhodném místě ve vesnici se postaví brána z trámů a omotá
se zeleným listím, a na vodorovný trám se na ní pověsí za nohy mrtvý
kohout. Mládenci projíždějí na koni jeden za druhým bránou a pokoušejí
se kohoutovi utrhnout hlavu. Ten komu se to podaří je oslavován jako první
král. Mládenci, kteří se následně zmocní křídel kohouta, se považují
za 2. a 3. krále. Tři vítězové dostanou velké vítězné věnce
z dubového listí. Pak si králové žní se zavázanýma iočima vybírají
partnerky z kruhu děvčat, aby si s nimi zatancovali čestné kolo. Také se
stanovují dožínkové královny. Dokazují svou šikovnost tím, že vozí na
káře mládence a někde žáby, nebo během s vejcem.
Na konec se jde slavnostním průvodem k tanci v hospodě. Vpředu se nese
dožínková koruna ozdobená barevnými stuhami.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4646 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2242 | |
zjentek | 1660 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1423 | |
quentos | 1423 | |
elkon | 1334 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |