Ano
Špatně na téhle otázce je, že se ptáš „ještě dnes“. To je jako,
že monarchii vidíš jako něco archaického. Klasický předsudek (stejně
jako zaměňování monarchie s feudalismem, teokracií, aristokracií,
šlechtou, sociálními třídami/hierarchií…). Monarchie je v lidské
společnosti odjakživa, je to přirozený řád a stav společnosti, byla tu po
většinu historie od pravěku/prvních lidí (tj i předstátní tlupy a
barbarská, kmenová společnost), byla vždy až do 20. století pravidlem.
Antropologie, politologie, sociologie, psychologie (a další) ti řeknou jak
funguje lidská společnost a člověk. Různé povrchní politologické
filozofování o ideálním zřízení/vládě nebo jejich porovnávání
(i u známých autorů) postrádá něco důležitého a to jsou
antropologické/sociologické znalosti… Jak se společnost vyvíjela, co pro
ni platí, jak funguje,…
Dnes převažují republiky (a ten důvod není pozitivní, měl ve skutečnosti
v dobrých 90 % negativní příčiny. Stejnětak ve 20. století byla třeba
dobrá polovina světa komunistická, socialistická a ta příčiny byly
stejné – špatné).
Monarchie zaniklý kvůli:
Dogmata, ideologie (republikanismus, demokratismus, komunismus, anarchism US,
separatismus/terorismus), fanatismus, vliv USA (a jejich šíření
republikanismu a demokracie), kolonialismus (paradoxně jedny monarchie –
později i republiky zničily původní monarchie, kterých byla hromada… Po
jejich osamostatnění z nich vznikly republiky – kvůli trendů, dogmatu,
atd), 1. a 2. světová, ztráta moci, touha po moci jednotlivců (většinou
diktátoři), kteří se chtěli obohatit, uchvátit moc – v novém
zřízení atd… A tedy přenesení moci, mocenská změna. Taky většina
vzniklých republik ve 20. století vznikly jako totality/diktatury nebo se
jimi v krátkém čase staly nebo jimi byly využity (zneužity).
Každopádně monarchie i republika může mít hodně podob a taky hranice
mezi monarchií a republikou může být hodně tenká (a v jistých
případech v podstatě může být obojí, taky záleží na chápání –
úhlu pohledu). Dnešní vnímání je značně omezené. Monarchie bývá
opomíjená, republika trochu taky (její význam, v hlavní roli je hlavně
demokracie, liberalismus, totalita/diktatura, stranickost a jiné) a navíc se
ten pojem vyvíjel a není jednoznačný… Ani dnes.
Korunovaná republika (nejen jako pojem pro „neúplnou“ monarchii, ale
takový stát, který kombinuje oba prvky) – a podobné republikové
monarchie (či opačně), které taky můžou mít víc podob; volené monarchie
(taky můžou mít víc podob); republiky které v praxi fungují spíš jako
monarchie; subnárodní monarchie; a jiné případy. Bylo a je plno
příkladů, kdy se ty rozdíly stírají, v praxi i v teorii. Často je to
jen o konkrétním právu, hře se slovy a vnímání. Záleží, jak se co
nazve, jaká se tomu udělá definice.
Obnovit nebo zřídit, to je spíš ta pravá otázka. Nemůže (nemělo by) dojít k restauraci, kdy by se vše vrátilo, tak jak bylo, k uplynulým letem a těm změnám co proběhly, by to ani nedávalo moc smysl. Proto spíše reforma (republiky), změna zřízení nebo vyhlášení nového státu. Ono vlastně stačí málo, záleží jakou monarchii by se plánovali zřídit… Malá ústavní změna, kde by jinak bylo vše stejné jako je teď v ČR, krom detailu, co se týká hlavy státu.
Stabilita, přirozený řád, morálky, mravy, autorita (státní,
symbolická, duchovní, ale i přirozená), efektivita, kontinuita, kompetence,
připravenost, důstojnost, dozor a kontrola nad politiky, vůdcovství,
majestát, … To vše a víc znamená a představuje monarchie.
Jak říkám, těch druhů/podob a vlád v monarchistickém (i republikovém)
zřízení může být spousta i jak bude vypadat a fungovat. Problém je, že
monarchie ani republika nejsou vyloženě špatné, záleží hlavně na
konkrétním systému/systémech (uspořádání a organizace společnosti).
A většinou je automatické odsuzování ze strany lidí (i některých
„odborníků“) o predsudcích a neznalosti (hlavně vůči monarchii ;)).
Ovšem monarchie je přirozená a má tendence být mnohem lepší, mnohem líp
a kvalitněji fungovat a zajišťovat potřebné/nezbytné náležitosti, na
kterých společnost funguje.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Ano
Ano, ale nikoli dnes, leč včera bylo pozdě.
Důvod je, relativně, banálně prostý:
markrabě, král, císař, vévoda, president nebo předseda presidia shromáždění soudruhů, nebo kdokoli jiný podobný, má dvě, základní, funkce: representativní a konstituční pojistky.
Svého času jsem se na YouTube díval na video, jak Elizabeth Alexandra Mary Windsor, jako královna Spojeného království, vítala na Bahnhofu Nicolae Ceaușescu a Elenu Ceaușescu. To bylo, někdy, v sedmdesátkách, Republica Socialistă România měla mít nějaký business contract s UK, ale relativně velký business contract (nakonec měla, ale nikdy UK nezaplatila, leč to je – pro toto – dokonale nepodstatné), no a Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, soudruzi ze Securitate (Departamentul Securității Statului) přijeli cugem na státní návštěvu, a protože i Nicolae Ceaușescu byl nejvyšším představitelem státu, podle ustáleného zvyku a diplomatického protokolu ho musela přivítat sama Elizabeth Alexandr Mary Windsor. Vypadalo to, jak bych to jenom řekl, jak když mají v Bohnicích vycházky: Nicolae Ceaușescu ještě jakž takž, ale Elena, no, pařeznice nevídaná!
To bylo „nejvíc“ do doby, než se presidentem tohoto státu stal Miloš Virosa Narkóza Vakcína Tečka Krippelkára, zeman z a na Vyšočině, ochránce Posvátného pramene Becherova, ochránce alkoholiků, patron kuřáků, veliký Vůdce v posvátném boji proti abstinentům, nekuřákům a vegetariánům. Nikomu neupírám právo mít na něj názor, jaký chce, ale asi je bez jakýchkoli debat, že svou representativní funkci, která k úřadu presidenta neodmyslitelně patří, vykonává hůř, než Elena Ceaușescu. A to je co říct!
On ani narcistický sociopat Vašek Klausů, zloděj tužek, nebyl nic moc. Ale na Miloše nikdo nemá! Zatím.
Druhá, podstatnější, funkce je konstituční pojistka: prostě bez podpisu presidenta, či monarchy, nejde změnit konstituce, nebo konstituční zákony (nebo ne tak lehce, jo, neřešme detaily). I na trůnu lze najít po lvovi osla, co by nešlo, život není krásný a svět není dokonalý. Je, ovšem, typově násobná pravděpodobnost, že oslem bude president, který může být, třeba, bývalý kriminálník (jenom ho nechytli, že?, třeba), nebo opravář komínů, než monarcha, který je celý život učen a připravován na tuto „práci“.
Nic víc od nich stejně nečekám, takže nic víc neřeším. A tohle lépe zastane monarcha.
0 Nominace Nahlásit |
Ano
Současně by to přišlo vhod, ovšem monarcha by měl být vybírán lidem a z lidu, podobně jako dalajláma, případně hnutí Krsna (ale zde raději CHRAŇ BŮH).
0
před 709 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne
Ani ne. Tohle je takové až filozofické. Jsem spokojen s aktuální situací, i když vždy může být lépe. Děkuju.
0
před 709 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne
Ne, nemá smysl překopávat celý systém, který už je nějak zaběhnutý delší dobu.
0
před 709 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne
Není důvod. Monarchie navazují na tradice a nová nebo umělá tradice – to je trochu protimluv, ne?
0
před 709 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne
O co totiž jde, že v západním demokracii, když už, tak existují pouze konstituční monarchie. Což tedy značí, že tam vládne, jako jinde volený parlament a z něj vzešlá vláda. Zatímco onen monarcha je někde bokem, jako spíše reprezentativní funkce – asi jako náš prezident. Takže by se sice té funkci neříkalo „prezident“ ale „pan král“ (nebo jak), ale víc by se nezměnilo. Jestli to v těch jiných konstitučn´ích monarchií navenek vypadá jinak, tak to je výsledek, několik staletí přetrvávajících tradic – ale ty by u nás, při té obnově monarchie chyběly..
0
před 707 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
petrph, není to jen o tradicích. Panovník v konstituční monarchii je
nestranický, „apolitický“, sjednocující, stále má nějaké pravomoce;
jeho role je hlavně reprezentativní a ceremoniální (pořád důležitá
funkce a pořád lepší a něco víc, než prezident v parlamentní
republice), s větší autoritou a s majestátem. Pavnovík, jeho
význam/symbol atd., je stále opora, není odpovědný – protože nevládne
ani se „toho“ aktivně neúčastní – takže jej nelze vinit atd. Vlády
a povolaní lidí/instituce konají v jeho jménu, z jeho formálním
pověřením. On akorát dohlíží a je takovou „záštitou“ pro ostatní.
Ale pokud selžou,vinní jsou oni a vymění je.
Stále platí, že je to stabilnější, morálnější, jednotnější atd
atd., než republiky. Hlava státu zde vykonává to, co má halva státu
vykonávat: a lépe, než v republikách, opět stále platí, že je na to od
mala vychováván, jde o dlouhé roky příprav, o vzor (od
předchůdce/rodiče), nejlepší výchovu, postupné osvojování si
příslušných náležitostí (znalsotí, schopností, dovedností,
charakteru,..). Zkrátka o kompetence, připravenost, kontinuitu. A to vše
platí i navzdory tradicím.
Není hlava státu jako hlava státu. Být hlavou státu v monarchii, je
určitě něco víc, než být hlavou státu v republice – prestižnější,
důstojnější, s majestátem, s připraveností a nemůže tento post
vykonávat kdekdo (to je reálně výhoda, ne negativum). Zároveň ale platí,
že mít za hlavu státu monarchu je určitě lepší, než mít za hlavu státu
prezidenta (platí výše uvedené: prestiž, majestát, připravenost,… a
protože je to hlava státu a je to hodně symbolické, tak monarchie má
v tomto samozřejmě větší důraz, větší symbolickou – případně
i duchovní – roli). Je to osbonější, dlouhodobé, panovník to má na
starost po celý život, do konce život, půjde mu o budoucnost, nejen
o funkční obodbí…
Prezident (i premiér, kancléř atd), to vždy bude jen politik – byrokrat.
Panovník je NĚCO VÍC.Není to vlastně ani politk (dokonce ani v absolutní
monarchii, kde pavnovník skutečně vládne).
S tou nestrnickostí atd. s tím je samozřejmě spjato to, že nikomu
nenadržuje, že musí respektovat zákony, že se nevyjadřuje v otázkách
politikcých, že neovlivňuje (ani nesmí) a podobně.
Prezidenti i v parl. republikách jsou vždycky straníci a mají vždy
menší hodnotu i význam/symboliku, než panovník…
Tradice jsou taky důležité, ale ke všemu co jsem uvedl, s tím tradice
nesouvisí s jde to mimo ně. Těch výhod monarchie a panovníka
(v konsituční i absolutní) je nepřeberně.
Pepa25,
1. Monarchie rozhodně není JEN o tradici/tradicích… za ni ji
považují akorát její odpůrci (jako takovou její kotvu, jediný důvod,
proč „ještě pořád“ existuje v „21 století“) nebo akceptanti
monarchie a hlavně ve spojitosti s VB (dnes nejznámější monarchie na
světě, „bohužel“). Význam, pricnip, role/funkce, to je úplně někde
jinde. Monarchie sice stojí nebo může stát na hodnotách a tradicích, ale
taky ne, a nemusí na nich lpět nebo neměnně, fanaticky setrvávat.
Restaurace španělské monarchie: návrat k tradicím, zároveň i změny a
ano – i nové tradice a zvyklosti, které přišly s Juanem Carlosem, ale
i změny za Filipa VI. ;)
„Přerušení“ taky neznamená konec nebo nenávratný zánik, jedno na jak
dlouho: restaurace Stuartovců.
2. Vrácení se k přerušeným, opomíjeným, zanedbávaným tradicím, případně i některým zaniklým. Obnova tradic neznamená nové nebo „umělé“ tradice, ale prostě jen návrat.
3. Život je změna, společnost podléhá změnám, včetně kultury,
jazyka, tradic. Co vznikne teď, může být za sto let (nebo i dřív)
tradicí. Teď to samozřejmě nebude tradicí, pokud je to nějaká novinka,
která právě vznikla, ale je to nový způsob/mrav, ze kterého se během
času (i třeba kratšího) stane zvyklost, tradice.
Pro Česko jsou tradiční hodnoty mj. křesťanství. Za sv. Václava (kolem
jeho panování) byly místními tradicemi pohanské obyčeje spojené
s polyteistickým nábožerenstvím a rituály. Po sv. Václavovi už bylo brzy
Česko ryze křesťanské a chvíli na to už to bylo tradiční… a to byla
přitom docela radikální obměna tradic. Česko v současnotsti nemá moc
změněné tradice (rozdíl mezi Českem za R-U a první republiky taky nebyl
bůhvíjak velký, kulturně snad vůbec), navazuje na ně – akorát jsou
opomíjeny a postupně upadají.
Každopádně ve spojitosti s monarchií vnímám tradice jako jen jednu a
ani ne až tak podsatnou část.
Tradice jsou dobré… někdy ale můžou být i na obtíž, být zastaralé,
nepřizpůsobivé, přespříliš (škodlivě) konzervativní.
Tradice se taky vyvíjejí, některé mají tisíc let, jiné pár (mnoho)
století, další míň století a jiné vznikly třeba nedávno – vývojem
společnosti a změnami v ní. Taky plno britských tradic v „tradiční“
monarchii je poměrně nových a i ty staré byly v mnohém hodně obměněny
(ve spojitosti s monarchií i mimo ni). Anglie a spol prošly řadou změn a
procesů, které ji změnily, včetně jejího uspořádání, náboženství,
funkce, ústavy a to i za řadu desetiletí a ze všech se staly tradice
(i několikrát změněné tradice).
Disraeli: „Za sv. Václava (kolem jeho panování) byly místními tradicemi pohanské obyčeje spojené s polyteistickým nábožerenstvím a rituály. Po sv. Václavovi už bylo brzy Česko ryze křesťanské a chvíli na to už to bylo tradiční.“
Až tak jednoduché to nebylo.
Středověká státní moc stála na legitimitě boží vůle, jinými slovy, papež, jako nejvyšší lenní pán, korunoval voleného krále Svaté říše římské na císaře Svaté říše římské, a tím na něj delegoval nejvyšší světskou pravomoc. Císař a král Svaté říše římské poté delegoval část své moci na jednotlivé zeměpány – moravského markraběte, českého knížete etc., a ti, následně, zase na své vazaly (vyšší šlechtu), a ta buďto vykonávala patrimoniální správu sama (nikoli nezbytně in personam, ale v rámci alloidního panství), nebo svou pravomoc dále delegovala jednoduše tím, že panství pronajala (manské panství), zpravidla za úplatu.
Ve chvíli, kdy by se tato (umělá, ale jinak přirozená) posloupnost nějakým způsobem narušila, znamenalo by to rozvrat středověké společnosti, protože poddaný by nebyl povinován poslušností lennímu pánu, a ten svému vyššímu lennímu pánu, a ten zase vyššímu, a ten nejvyšší papeži.
Proto se christianisovalo politicky: jestliže přijal zeměpán křesťanství (a si mohl vybrat: buďto přijme, nebo nebude zeměpán), tak jeho vazalové museli rovněž přijmout křesťanství (a, opět, mohli si vybrat: buďto přijmou křesťanství, nebo nebudou mít léno) a s poddanými se vůbec nikdo nebavil.
Šlo o formální akt, proto je otázkou, co se dělo v soukromí, nicméně i jen z ethnografie můžeme vcelku snadno vypozorovat, že lidový lithurgický rok je silně protkán paganskými tradicemi.
My příliš běžný život středověkého prostého člověka neznáme; neznáme ho exaktně ani co do materiální stránky, ne tak stránky ethnografické. Nicméně něco známe:
Před tím se o poddané příliš nikdo nestaral: byla kolonisace, darebáci museli vyjít s tím, co jim dal les a řeka a nejlépe přežít, než se jim alespoň něco urodí. Proto měli různé výsady, úlevy od robotních povinností, nemuseli platit daně (krom desátku) atp. Farnosti byly veliké, kostelů málo a nebylo neobvyklé, že farář, s kaplanem / kaplany, nebyly-li velké svátky, odsloužil ve vesnici 1–2 mše v měsíci.
Vznik malých farností, zhruba tak, jak je máme dnes, je otázkou reforem Josefa II., a až od té chvíle se začal o poddané, po duchovní stránce, někdo pořádně starat!
Vůbec první „péče“ o katechesi (veskrze negramotných) nevolníků se ujímá až Tovaryšstvo Ježíšovo, a to na sklonku 17. století. Vychází i, do té doby nevídaná, spousta literatury, která zjevně cílí na sprostý (negramotný) lid:
Prostě a jednoduše, Tovaryšstvo Ježíšovo vydává kompletní kancionály a modlitební knihy, ze jejichž překladů modliteb do češtiny je patrné, že cílí na to, aby se jim vyučil sprostý lid. Dá se říci, že vzniká Mariánský kult, a také poutní tradice.
Po Verneuerte Landesordnung, ustanovení tuhého člověčenství a prosazování doktríny quius regio, eius religio, se stalo katholické náboženství součástí života každého člověka, třeba i jen jako povinnost – tak, jako platil daně, šel v neděli do kostela. Že tím lid obecně příliš nežil dokládá i to, že se svaté přijímání rozdávalo až po mši: jinak by po něm věřící utekli!
A do baroku můžeme zařadit úplné propojení lidových tradic s církevním rokem (až např. na stromeček, nebo kapra). Tedy, až někdy od polovice 18. století můžeme konstatovat, že křesťanství je u nás tradicí. 🙂
Pepa má, svým způsobem, pravdu: monarchie stojí na legitimitě boží pravdy. Netvrdím, že musí být nutně křesťanská, nemusí, dokonce může stát i na jiné legitimitě, ovšem prosté restitutio ad integrum by legitimitu nemělo. Už ani v Polsku neplatí, že Polak i katolik to jedno. V Čechách vůbec ne, Čechy jsou silně sekulární a církev v pozadí. My jsme, alespoň podle sčítání, nejkatholističtější, a obecně nejkřesťanštějším, regionem v rámci ČR. Ano, kulturně, tradicí: ti lidé jdou v neděli do kostela, někteří. Jiní jdou do kostela na Vánoce, jiní na Velikonoce, jiní na Vánoce a Velikonoce, nechávají křtít děti, někteří z nich je „dokopou“ i k prvnímu svatému přijímání. Ano, protože to je zvyk, protože byli takto naučení, a protože se do toho kostela, prostě a jednoduše, jde, jako se jde v pátek do práce, a v sobotu se uklízí byt. Ale o nějakém morálním přesahu nemůže být řeči, jsou absolutně katecheticky nepolíbení.
Na tomto nic nepostavíš, nic nerestituuješ, nic nevybuduješ. Musela by se najít onačejší cesta. 🙂
VŠECHNO má někde svůj původ, včetně tradic, monarchií, dynastií, národů, jazyků, svátků, všelijakých zvyklostí, mravů, kultury – i pohostinství/jídla (to se může docela hodně měnit).
Ať už je někdo monarchista nebo republikán, je to celkem jedno. (Popularita by navíc neměla mít vliv na uspořádání, neměla by určovat systém, funkci, organizaci státu ani vládu..) Oba klidně můžou být idioti a jejich motivy můžou být velmi hloupé, primitivní. Člověk klidně může zastávat i něco dobrého, ale mít omezené, nelogické důvody. Můžou je řídit předsudky, idealizace, velká subjektivita, některé konkrétní zkušenosti nebo seznámení se s něčím (co s tou věcí, kterou zastávají ani nemusí přímo souviset), či prvotní názor a jeho získání – na základě různých vlivů.
Drap | 8206 | |
led | 4067 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2777 | |
zjentek | 2713 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |