Avatar uživatele
Porkman

Chtěli byste ještě dnes obnovit monarchii?

Hlasujte v anketě
Zajímavá 0 před 709 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
paul1

Ano

Možná by to bylo zajímavé, změna je život.

Upravil/a: paul1

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Ne

Nikdy jsem ji nechtěl obnovovat, tak proč bych měl tak učinit dnes?

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Disraeli

Ano

Špatně na téhle otázce je, že se ptáš „ještě dnes“. To je jako, že monarchii vidíš jako něco archaického. Klasický předsudek (stejně jako zaměňování monarchie s feudalismem, teokracií, aristokracií, šlechtou, sociálními třídami/hierar­chií…). Monarchie je v lidské společnosti odjakživa, je to přirozený řád a stav společnosti, byla tu po většinu historie od pravěku/prvních lidí (tj i předstátní tlupy a barbarská, kmenová společnost), byla vždy až do 20. století pravidlem. Antropologie, politologie, sociologie, psychologie (a další) ti řeknou jak funguje lidská společnost a člověk. Různé povrchní politologické filozofování o ideálním zřízení/vládě nebo jejich porovnávání (i u známých autorů) postrádá něco důležitého a to jsou antropologické/so­ciologické znalosti… Jak se společnost vyvíjela, co pro ni platí, jak funguje,…
Dnes převažují republiky (a ten důvod není pozitivní, měl ve skutečnosti v dobrých 90 % negativní příčiny. Stejnětak ve 20. století byla třeba dobrá polovina světa komunistická, socialistická a ta příčiny byly stejné – špatné).
Monarchie zaniklý kvůli:
Dogmata, ideologie (republikanismus, demokratismus, komunismus, anarchism US, separatismus/te­rorismus), fanatismus, vliv USA (a jejich šíření republikanismu a demokracie), kolonialismus (paradoxně jedny monarchie – později i republiky zničily původní monarchie, kterých byla hromada… Po jejich osamostatnění z nich vznikly republiky – kvůli trendů, dogmatu, atd), 1. a 2. světová, ztráta moci, touha po moci jednotlivců (většinou diktátoři), kteří se chtěli obohatit, uchvátit moc – v novém zřízení atd… A tedy přenesení moci, mocenská změna. Taky většina vzniklých republik ve 20. století vznikly jako totality/diktatury nebo se jimi v krátkém čase staly nebo jimi byly využity (zneužity).

Každopádně monarchie i republika může mít hodně podob a taky hranice mezi monarchií a republikou může být hodně tenká (a v jistých případech v podstatě může být obojí, taky záleží na chápání – úhlu pohledu). Dnešní vnímání je značně omezené. Monarchie bývá opomíjená, republika trochu taky (její význam, v hlavní roli je hlavně demokracie, liberalismus, totalita/diktatura, stranickost a jiné) a navíc se ten pojem vyvíjel a není jednoznačný… Ani dnes.
Korunovaná republika (nejen jako pojem pro „neúplnou“ monarchii, ale takový stát, který kombinuje oba prvky) – a podobné republikové monarchie (či opačně), které taky můžou mít víc podob; volené monarchie (taky můžou mít víc podob); republiky které v praxi fungují spíš jako monarchie; subnárodní monarchie; a jiné případy. Bylo a je plno příkladů, kdy se ty rozdíly stírají, v praxi i v teorii. Často je to jen o konkrétním právu, hře se slovy a vnímání. Záleží, jak se co nazve, jaká se tomu udělá definice.

Obnovit nebo zřídit, to je spíš ta pravá otázka. Nemůže (nemělo by) dojít k restauraci, kdy by se vše vrátilo, tak jak bylo, k uplynulým letem a těm změnám co proběhly, by to ani nedávalo moc smysl. Proto spíše reforma (republiky), změna zřízení nebo vyhlášení nového státu. Ono vlastně stačí málo, záleží jakou monarchii by se plánovali zřídit… Malá ústavní změna, kde by jinak bylo vše stejné jako je teď v ČR, krom detailu, co se týká hlavy státu.

Stabilita, přirozený řád, morálky, mravy, autorita (státní, symbolická, duchovní, ale i přirozená), efektivita, kontinuita, kompetence, připravenost, důstojnost, dozor a kontrola nad politiky, vůdcovství, majestát, … To vše a víc znamená a představuje monarchie.
Jak říkám, těch druhů/podob a vlád v monarchistickém (i republikovém) zřízení může být spousta i jak bude vypadat a fungovat. Problém je, že monarchie ani republika nejsou vyloženě špatné, záleží hlavně na konkrétním systému/systémech (uspořádání a organizace společnosti). A většinou je automatické odsuzování ze strany lidí (i některých „odborníků“) o predsudcích a neznalosti (hlavně vůči monarchii ;)). Ovšem monarchie je přirozená a má tendence být mnohem lepší, mnohem líp a kvalitněji fungovat a zajišťovat potřebné/nezbytné náležitosti, na kterých společnost funguje.

Upravil/a: Disraeli

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Ano

Ano, ale nikoli dnes, leč včera bylo pozdě.

Důvod je, relativně, banálně prostý:

markrabě, král, císař, vévoda, president nebo předseda presidia shromáždění soudruhů, nebo kdokoli jiný podobný, má dvě, základní, funkce: representativní a konstituční pojistky.

Svého času jsem se na YouTube díval na video, jak Elizabeth Alexandra Mary Windsor, jako královna Spojeného království, vítala na Bahnhofu Nicolae Ceaușescu a Elenu Ceaușescu. To bylo, někdy, v sedmdesátkách, Republica Socialistă România měla mít nějaký business contract s UK, ale relativně velký business contract (nakonec měla, ale nikdy UK nezaplatila, leč to je – pro toto – dokonale nepodstatné), no a Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, soudruzi ze Securitate (Departamentul Securității Statului) přijeli cugem na státní návštěvu, a protože i Nicolae Ceaușescu byl nejvyšším představitelem státu, podle ustáleného zvyku a diplomatického protokolu ho musela přivítat sama Elizabeth Alexandr Mary Windsor. Vypadalo to, jak bych to jenom řekl, jak když mají v Bohnicích vycházky: Nicolae Ceaușescu ještě jakž takž, ale Elena, no, pařeznice nevídaná!

To bylo „nejvíc“ do doby, než se presidentem tohoto státu stal Miloš Virosa Narkóza Vakcína Tečka Krippelkára, zeman z a na Vyšočině, ochránce Posvátného pramene Becherova, ochránce alkoholiků, patron kuřáků, veliký Vůdce v posvátném boji proti abstinentům, nekuřákům a vegetariánům. Nikomu neupírám právo mít na něj názor, jaký chce, ale asi je bez jakýchkoli debat, že svou representativní funkci, která k úřadu presidenta neodmyslitelně patří, vykonává hůř, než Elena Ceaușescu. A to je co říct!

On ani narcistický sociopat Vašek Klausů, zloděj tužek, nebyl nic moc. Ale na Miloše nikdo nemá! Zatím.

Druhá, podstatnější, funkce je konstituční pojistka: prostě bez podpisu presidenta, či monarchy, nejde změnit konstituce, nebo konstituční zákony (nebo ne tak lehce, jo, neřešme detaily). I na trůnu lze najít po lvovi osla, co by nešlo, život není krásný a svět není dokonalý. Je, ovšem, typově násobná pravděpodobnost, že oslem bude president, který může být, třeba, bývalý kriminálník (jenom ho nechytli, že?, třeba), nebo opravář komínů, než monarcha, který je celý život učen a připravován na tuto „práci“.

Nic víc od nich stejně nečekám, takže nic víc neřeším. A tohle lépe zastane monarcha.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Emefej

Ano

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Ano

Současně by to přišlo vhod, ovšem monarcha by měl být vybírán lidem a z lidu, podobně jako dalajláma, případně hnutí Krsna (ale zde raději CHRAŇ BŮH).

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
VaclavZeman

Ne

Ani ne. Tohle je takové až filozofické. Jsem spokojen s aktuální situací, i když vždy může být lépe. Děkuju.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Lgee

Ne

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Schluker

Ne

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
hard work

Ne

Ne, nemá smysl překopávat celý systém, který už je nějak zaběhnutý delší dobu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Ne

Není důvod. Monarchie navazují na tradice a nová nebo umělá tradice – to je trochu protimluv, ne?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
petrph

Ne

O co totiž jde, že v západním demokracii, když už, tak existují pouze konstituční monarchie. Což tedy značí, že tam vládne, jako jinde volený parlament a z něj vzešlá vláda. Zatímco onen monarcha je někde bokem, jako spíše reprezentativní funkce – asi jako náš prezident. Takže by se sice té funkci neříkalo „prezident“ ale „pan král“ (nebo jak), ale víc by se nezměnilo. Jestli to v těch jiných konstitučn´ích monarchií navenek vypadá jinak, tak to je výsledek, několik staletí přetrvávajících tradic – ale ty by u nás, při té obnově monarchie chyběly..

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Disraeli

petrph, není to jen o tradicích. Panovník v konstituční monarchii je nestranický, „apolitický“, sjednocující, stále má nějaké pravomoce; jeho role je hlavně reprezentativní a ceremoniální (pořád důležitá funkce a pořád lepší a něco víc, než prezident v parlamentní republice), s větší autoritou a s majestátem. Pavnovík, jeho význam/symbol atd., je stále opora, není odpovědný – protože nevládne ani se „toho“ aktivně neúčastní – takže jej nelze vinit atd. Vlády a povolaní lidí/instituce konají v jeho jménu, z jeho formálním pověřením. On akorát dohlíží a je takovou „záštitou“ pro ostatní. Ale pokud selžou,vinní jsou oni a vymění je.
Stále platí, že je to stabilnější, morálnější, jednotnější atd atd., než republiky. Hlava státu zde vykonává to, co má halva státu vykonávat: a lépe, než v republikách, opět stále platí, že je na to od mala vychováván, jde o dlouhé roky příprav, o vzor (od předchůdce/rodiče), nejlepší výchovu, postupné osvojování si příslušných náležitostí (znalsotí, schopností, dovedností, charakteru,..). Zkrátka o kompetence, připravenost, kontinuitu. A to vše platí i navzdory tradicím.

Není hlava státu jako hlava státu. Být hlavou státu v monarchii, je určitě něco víc, než být hlavou státu v republice – prestižnější, důstojnější, s majestátem, s připraveností a nemůže tento post vykonávat kdekdo (to je reálně výhoda, ne negativum). Zároveň ale platí, že mít za hlavu státu monarchu je určitě lepší, než mít za hlavu státu prezidenta (platí výše uvedené: prestiž, majestát, připravenost,… a protože je to hlava státu a je to hodně symbolické, tak monarchie má v tomto samozřejmě větší důraz, větší symbolickou – případně i duchovní – roli). Je to osbonější, dlouhodobé, panovník to má na starost po celý život, do konce život, půjde mu o budoucnost, nejen o funkční obodbí…
Prezident (i premiér, kancléř atd), to vždy bude jen politik – byrokrat. Panovník je NĚCO VÍC.Není to vlastně ani politk (dokonce ani v absolutní monarchii, kde pavnovník skutečně vládne).

Avatar uživatele
Disraeli

Pro monarchu je to život, je to jeho smysl,… pro prezidenta je to hlavně obyčejná práce.

Avatar uživatele
Disraeli

S tou nestrnickostí atd. s tím je samozřejmě spjato to, že nikomu nenadržuje, že musí respektovat zákony, že se nevyjadřuje v otázkách politikcých, že neovlivňuje (ani nesmí) a podobně.
Prezidenti i v parl. republikách jsou vždycky straníci a mají vždy menší hodnotu i význam/symboliku, než panovník…
Tradice jsou taky důležité, ale ke všemu co jsem uvedl, s tím tradice nesouvisí s jde to mimo ně. Těch výhod monarchie a panovníka (v konsituční i absolutní) je nepřeberně.

Avatar uživatele
Disraeli

Pepa25,

1. Monarchie rozhodně není JEN o tradici/tra­dicích… za ni ji považují akorát její odpůrci (jako takovou její kotvu, jediný důvod, proč „ještě pořád“ existuje v „21 století“) nebo akceptanti monarchie a hlavně ve spojitosti s VB (dnes nejznámější monarchie na světě, „bohužel“). Význam, pricnip, role/funkce, to je úplně někde jinde. Monarchie sice stojí nebo může stát na hodnotách a tradicích, ale taky ne, a nemusí na nich lpět nebo neměnně, fanaticky setrvávat.
Restaurace španělské monarchie: návrat k tradicím, zároveň i změny a ano – i nové tradice a zvyklosti, které přišly s Juanem Carlosem, ale i změny za Filipa VI. ;)
„Přerušení“ taky neznamená konec nebo nenávratný zánik, jedno na jak dlouho: restaurace Stuartovců.

2. Vrácení se k přerušeným, opomíjeným, zanedbávaným tradicím, případně i některým zaniklým. Obnova tradic neznamená nové nebo „umělé“ tradice, ale prostě jen návrat.

3. Život je změna, společnost podléhá změnám, včetně kultury, jazyka, tradic. Co vznikne teď, může být za sto let (nebo i dřív) tradicí. Teď to samozřejmě nebude tradicí, pokud je to nějaká novinka, která právě vznikla, ale je to nový způsob/mrav, ze kterého se během času (i třeba kratšího) stane zvyklost, tradice.
Pro Česko jsou tradiční hodnoty mj. křesťanství. Za sv. Václava (kolem jeho panování) byly místními tradicemi pohanské obyčeje spojené s polyteistickým nábožerenstvím a rituály. Po sv. Václavovi už bylo brzy Česko ryze křesťanské a chvíli na to už to bylo tradiční… a to byla přitom docela radikální obměna tradic. Česko v současnotsti nemá moc změněné tradice (rozdíl mezi Českem za R-U a první republiky taky nebyl bůhvíjak velký, kulturně snad vůbec), navazuje na ně – akorát jsou opomíjeny a postupně upadají.

Každopádně ve spojitosti s monarchií vnímám tradice jako jen jednu a ani ne až tak podsatnou část.
Tradice jsou dobré… někdy ale můžou být i na obtíž, být zastaralé, nepřizpůsobivé, přespříliš (škodlivě) konzervativní.
Tradice se taky vyvíjejí, některé mají tisíc let, jiné pár (mnoho) století, další míň století a jiné vznikly třeba nedávno – vývojem společnosti a změnami v ní. Taky plno britských tradic v „tradiční“ monarchii je poměrně nových a i ty staré byly v mnohém hodně obměněny (ve spojitosti s monarchií i mimo ni). Anglie a spol prošly řadou změn a procesů, které ji změnily, včetně jejího uspořádání, náboženství, funkce, ústavy a to i za řadu desetiletí a ze všech se staly tradice (i několikrát změněné tradice).

Avatar uživatele
Filip84

Disraeli: „Za sv. Václava (kolem jeho panování) byly místními tradicemi pohanské obyčeje spojené s polyteistickým nábožerenstvím a rituály. Po sv. Václavovi už bylo brzy Česko ryze křesťanské a chvíli na to už to bylo tradiční.“

Až tak jednoduché to nebylo.

Středověká státní moc stála na legitimitě boží vůle, jinými slovy, papež, jako nejvyšší lenní pán, korunoval voleného krále Svaté říše římské na císaře Svaté říše římské, a tím na něj delegoval nejvyšší světskou pravomoc. Císař a král Svaté říše římské poté delegoval část své moci na jednotlivé zeměpány – moravského markraběte, českého knížete etc., a ti, následně, zase na své vazaly (vyšší šlechtu), a ta buďto vykonávala patrimoniální správu sama (nikoli nezbytně in personam, ale v rámci alloidního panství), nebo svou pravomoc dále delegovala jednoduše tím, že panství pronajala (manské panství), zpravidla za úplatu.

Ve chvíli, kdy by se tato (umělá, ale jinak přirozená) posloupnost nějakým způsobem narušila, znamenalo by to rozvrat středověké společnosti, protože poddaný by nebyl povinován poslušností lennímu pánu, a ten svému vyššímu lennímu pánu, a ten zase vyššímu, a ten nejvyšší papeži.

Proto se christianisovalo politicky: jestliže přijal zeměpán křesťanství (a si mohl vybrat: buďto přijme, nebo nebude zeměpán), tak jeho vazalové museli rovněž přijmout křesťanství (a, opět, mohli si vybrat: buďto přijmou křesťanství, nebo nebudou mít léno) a s poddanými se vůbec nikdo nebavil.

Šlo o formální akt, proto je otázkou, co se dělo v soukromí, nicméně i jen z ethnografie můžeme vcelku snadno vypozorovat, že lidový lithurgický rok je silně protkán paganskými tradicemi.

My příliš běžný život středověkého prostého člověka neznáme; neznáme ho exaktně ani co do materiální stránky, ne tak stránky ethnografické. Nicméně něco známe:

  • celý středověk je protkán anticírkevními a antiklerikálními rebeliemi, ať už jsou to Albigenští, husité, no a nebo potom to, co vyústilo ve vznik Lutherských, Kalvinských a Zwingliho církví,
  • všelidové zvyky kolem lithurgického roku nemají s lithurgickým rokem téměř nic společného: pomlázka, řehtačky, stromeček, lití olova (= věštění budoucnosti), zdobení stromů (keltská tradice), Morana etc. etc. etc. Tyto všelidové zvyky byly, více či méně, zachovány „od pradávna“ a součástí lithurgického roku se staly až někdy ve vrcholném baroku.

Před tím se o poddané příliš nikdo nestaral: byla kolonisace, darebáci museli vyjít s tím, co jim dal les a řeka a nejlépe přežít, než se jim alespoň něco urodí. Proto měli různé výsady, úlevy od robotních povinností, nemuseli platit daně (krom desátku) atp. Farnosti byly veliké, kostelů málo a nebylo neobvyklé, že farář, s kaplanem / kaplany, nebyly-li velké svátky, odsloužil ve vesnici 1–2 mše v měsíci.

Vznik malých farností, zhruba tak, jak je máme dnes, je otázkou reforem Josefa II., a až od té chvíle se začal o poddané, po duchovní stránce, někdo pořádně starat!

Vůbec první „péče“ o katechesi (veskrze negramotných) nevolníků se ujímá až Tovaryšstvo Ježíšovo, a to na sklonku 17. století. Vychází i, do té doby nevídaná, spousta literatury, která zjevně cílí na sprostý (negramotný) lid:

  • Pokladnice Duchownj, To gest: Prawých a Spasytedlných Pokladůw Schránka, Kteřj Člowěka Křestianského sami, práwě, spasytedlně a wěčně obohatiti mohau, Totiž Gednánj o některých swatých ctnostech, gegich wlastnostech vžitcých, a platnostech. Wssem Duchownjho zbožj a Bohatstwj snážně wyhledáwagjcým welmi potřebné, prospěssná a vžitečná. Složené w České Řeči od Dwogi cti hodného Kněze Pátera Sstiastného Kadlinského, z Towaryšstwa Pána Gežjsse. Wytisstěná w Praze : W Ympressý Karolo- Ferdynandské, w Kollegi Towaryšstwa Gežjssowa v Swatého Klymenta, 1698,
  • Dobrý den s Modlitbau začatý, s Modlitbau prowedený, a s Modlitbau dokonaný. Aneb: Nábožné Modlitby na kazdý čas přes celý den spořádané, pro wětssý pohodlj osob giž sesslého věku, a mdleyssýho zraku, S wětssými Literami postawené. W Praze : V Impressý Universitatis Carolo Ferdinandae w Kollegi Towarysstwa Gežjssového v Swatého Klimenta, 1741.

Prostě a jednoduše, Tovaryšstvo Ježíšovo vydává kompletní kancionály a modlitební knihy, ze jejichž překladů modliteb do češtiny je patrné, že cílí na to, aby se jim vyučil sprostý lid. Dá se říci, že vzniká Mariánský kult, a také poutní tradice.

Po Verneuerte Landesordnung, ustanovení tuhého člověčenství a prosazování doktríny quius regio, eius religio, se stalo katholické náboženství součástí života každého člověka, třeba i jen jako povinnost – tak, jako platil daně, šel v neděli do kostela. Že tím lid obecně příliš nežil dokládá i to, že se svaté přijímání rozdávalo až po mši: jinak by po něm věřící utekli!

A do baroku můžeme zařadit úplné propojení lidových tradic s církevním rokem (až např. na stromeček, nebo kapra). Tedy, až někdy od polovice 18. století můžeme konstatovat, že křesťanství je u nás tradicí. 🙂

Pepa má, svým způsobem, pravdu: monarchie stojí na legitimitě boží pravdy. Netvrdím, že musí být nutně křesťanská, nemusí, dokonce může stát i na jiné legitimitě, ovšem prosté restitutio ad integrum by legitimitu nemělo. Už ani v Polsku neplatí, že Polak i katolik to jedno. V Čechách vůbec ne, Čechy jsou silně sekulární a církev v pozadí. My jsme, alespoň podle sčítání, nejkatholistič­tější, a obecně nejkřesťanštějším, regionem v rámci ČR. Ano, kulturně, tradicí: ti lidé jdou v neděli do kostela, někteří. Jiní jdou do kostela na Vánoce, jiní na Velikonoce, jiní na Vánoce a Velikonoce, nechávají křtít děti, někteří z nich je „dokopou“ i k prvnímu svatému přijímání. Ano, protože to je zvyk, protože byli takto naučení, a protože se do toho kostela, prostě a jednoduše, jde, jako se jde v pátek do práce, a v sobotu se uklízí byt. Ale o nějakém morálním přesahu nemůže být řeči, jsou absolutně katecheticky nepolíbení.

Na tomto nic nepostavíš, nic nerestituuješ, nic nevybuduješ. Musela by se najít onačejší cesta. 🙂

Avatar uživatele
Disraeli

VŠECHNO má někde svůj původ, včetně tradic, monarchií, dynastií, národů, jazyků, svátků, všelijakých zvyklostí, mravů, kultury – i pohostinství/jí­dla (to se může docela hodně měnit).

Avatar uživatele
Disraeli

Ať už je někdo monarchista nebo republikán, je to celkem jedno. (Popularita by navíc neměla mít vliv na uspořádání, neměla by určovat systém, funkci, organizaci státu ani vládu..) Oba klidně můžou být idioti a jejich motivy můžou být velmi hloupé, primitivní. Člověk klidně může zastávat i něco dobrého, ale mít omezené, nelogické důvody. Můžou je řídit předsudky, idealizace, velká subjektivita, některé konkrétní zkušenosti nebo seznámení se s něčím (co s tou věcí, kterou zastávají ani nemusí přímo souviset), či prvotní názor a jeho získání – na základě různých vlivů.

Nový příspěvek