Ten akt sahá do minulosti.
Inormace z římskokatolické církve ve Františkových Lázních.
http://fu-frl.hyperlink.cz/liturgie_a_mse_svata.html
Příprava darů
„Kněz od ministrantů přijímá konvičky, v nichž je v jedné víno a
v druhé voda. Nejčastěji se z praktických důvodů používá bílé
víno, které netřísní. Není tedy důležité, jaké barvy víno je, ale je
značně důležité, aby se jednalo o víno révové a přírodní, naprosto
bez příměsí. Protože také Pán Ježíš při ustanovení Eucharistie
takové víno použil. V té době nebyl znám například rafinovaný řepný
cukr, proto takové víno, které by bylo například uměle doslazováno, bylo
by nezpůsobilé k použití a mše sloužená s použitím takového vína by
byla neplatná. Proto se velmi dbá na to, aby mešní víno bylo pravé a
čisté. Jinak nemá předepsánu žádnou zvláštní vlastnost. Víno tedy
kněz vlije do kalicha a hned do téhož kalicha přilévá také malou kapičku
čisté vody. V antice bylo obvyklé víno poněkud ředit. (Pít víno bez
vody se považovalo za barbarství a opilství, to mohli tehdejší mravokárci
říkat, protože ještě tehdy neznali destiláty.) Voda do vína se
přidávala i u židů. Avšak voda se do vína přidává skutečně ve velmi
malém množství, aby víno zůstalo ještě vínem. Voda do vína přilévaná
symbolizuje naše lidství. Víno samo symbolizuje Kristovo Božství. Tento
nepatrný obřad nás upomíná na to, že v Kristu jsou nerozdělitelně
spojeny obě přirozenosti: lidství i božství. V tom smyslu také kněz
potichu recituje krátkou modlitbu: „Jako se tato voda spojuje s vínem, tak
ať jsme spojeni s božstvím věčného Slova, spojeného s naším
lidstvím.“ Tak se připomíná, že jsme v Kristově Církvi spojeni
mysticky s oslaveným Kristem. Církevní otcové připomínají rovněž,
když vysvětlují nutnost míchat ke mši víno s vodou, že z probodeného
Kristova boku na Kříži vyšla krev a voda.“
atd.
0 Nominace Nahlásit |
Smíchání vody s vínem nemá jiný význam než napodobit věrně to, co konal sám Ježíš, neboť v prvním století se ve středomoří pilo víno smíchané s vodou. (Například arménská církev vodu do vína z historických důvodů nepřidává.) Modlitba, která doprovází přidávání trochy vody do kalicha, má svůj původ ve vánoční vstupní modlitbě z 5. století a součástí přípravy darů se stala ve středověku. Jáhen či kněz se ji modlí sice potichu, ale v množném čísle, tedy za všechny. Jeho modlitba naznačuje, že eucharistie nám nepřináší nic menšího, než sjednocení s Kristem, tedy naše zbožštění.
Jáhen nebo kněz naleje víno a trochu vody do kalichu a potichu řekne: Jako se tato voda spojuje s vínem, tak ať jsme spojeni s božstvím věčného Slova, spojeného s naším lidstvím.
Zdroj: http://www.liturgie.cz/mse-svata/priprava-daru/zehnaci-modlitby-nad-dary/
0 Nominace Nahlásit |
Jako nejvhodnější zdroj odpovědí na podobné otázky mi přijde web liturgie.cz, který provozuje Pastorační středisko Arcibiskupství pražského.
Ad Pepa26.
Nějak jste zapomněl na odkaz.
http://www.liturgie.cz/mse-svata/priprava-daru/zehnaci-modlitby-nad-dary/
annas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1316 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |