Dekadentní poeta, jak byl označován, napsal zádumčivou a subjektivní báseň.
Naladit violu co nejhlouběji znamená odložit jasný zvuk houslí a zaposlouchat se do hlubokých tónů ne nepodobných kontrabasu. Pokud básník neuměl hrát na violu, hrál jen tak, bez mačkání strun. Viola se ladí v kvintách, to mu zřejmě stačilo k odpoutání se od všední reality a od bolesti nohou.
Violu našel u dědečka ve skříni na půdě. Hráč bydlel na samotě u lesa. Protože hrával večer, nemohl si dovolit rušit sousedy a rozčilovat sprostou domovnici. (A na zděděnou violu svou těm jen, těm jen hraji, již k ránu v nocích nejistých do dálek naslouchají.)
Hráč hrál při otevřeném okně, vědom si své opuštěnosti (Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho.)
V touze napodobit vlastnictví přehrávače mp3, hrával potichu, pomalými
tahy smyčcem vnímal a studoval ambientní zvuky, dnes bychom řekli rozjímal.
(míti zvuk, jenž nesmělý, přec jemný, smysly mámí jak chvění silných
drátů, utlumených sordinami,
a chtějí důvěrnost mít v tichu prodloužených staccat, když na
nejnižších polohách tmou chystají se plakat).
Vigilie je bohoslužba, což naznačuje, že hráč nechodil na bohoslužby,
ale věnoval se své melancholii. Udržoval vážný přístup k hudbě,
s pečlivostí hrál na nízké struny, které zněly plně a rezonovaly
dřevem – trupem violy. (Mé tenké prsty po strunách vždy nervózně se
chvějí,
když tichý doprovod svůj pozdě za večera pěji).
Hra na nejnižší strunu ‚c‘ vydává hororový zvuk. (Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji).
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? annas, johana 56, fcoop před 3314 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Jde o váš pohled, pochopení básně. Dekadentní báseň.
K. Hlaváček je tedy představitel dekadence a symbolismu. Dekadence,, tzv.
úpadkové básnictví, vyjadřuje odpor ke světu, skutečnost nepatří do
umění, básníci se uzavírají do svých snů, nitra, vyjadřují tělesné
i dušení pocity pomocí symbolů. V poezii se objevuje vztah k hudbě,
v jazyce pak tvoří novotvary.
-
Hlavní myšlenku básně chápu takto:
Někdo (autor) hraje na zděděnou violu v noci nad ránem. Navozuje atmosféru noci, hraje u těm, kteří jsou smutní a osamělí stejně jako on. a jsou naladěni na stejnou notu.
Ale v duši cítí smutek, protože všechno to, „co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho“. Stejně tak jeho hra vyplývá z pocitu marnosti. .Negace, současného světa, zklamání z něj, proto odhaluje tajemství své duše.
Motivy vodní hladiny, měsíce a tmy, hudební motivy – zvuky mámí smysly, tlumí jeho myšlenky …
Viola je hudební nástroj, temný a melancholický, stejně jako H. myšlenky v hloubi duše jsou pochmurné …
„Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji.“
.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ptáč Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji
Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji
a tichý doprovod k ní pozdě za večera pěji.
Hráč náruživý zádumčivých, zešeřelých nálad,
chci míti divné kouzlo starých, ironických balad.
A na zděděnou violu svou těm jen, těm jen hraji,
již k ránu v nocích nejistých do dálek naslouchají…
Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho,
co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho.
A míti toho naději a neurčitou něhu,
co vzklíčiti chce v těžké půdě dalekého břehu,
a míti zvuk, jenž nesmělý, přec jemný, smysly mámí,
jak chvění silných drátů, utlumených sordinami,
a chtějí důvěrnost mít v tichu prodloužených staccat,
když na nejnižších polohách tmou chystají se plakat…
Na violu svou zděděnou jen tehdy, tehdy hraji,
když měsíc teprv vyjít má a tma je ještě v kraji
a virgilie přísná padá za lesy a vodu
a krajem velké tajemství jde slavných Božích hodů.
Mé tenké prsty po strunách vždy nervózně se chvějí,
když tichý doprovod svůj pozdě za večera pěji…
Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji.
K. Hlaváček
Otázku jsem zvolil touto formou. Někdo odstranil otázku na rozbor básně
nějaké školačce. Potřebovala pomoct s návodem, jak na to.
Myslím, že sem domácí úkoly patří, jak jinak se to mají děcka naučit,
když jim nikdo nepomůže?
Nekomentovala jsem váš rozbor, ale pochopil jste správně.. Sama jsem nešla do podrobností, . To mp3 bych do rozboru nedala , protože v době, kdy H. psal, neměl tuchy.
Jsem ráda, že jste se nad verši zamyslel. Nevím, zda školáci čtou ve škole ukázky z čítanky a diskutují o významu.
Někde jsem psala, že se studenti kdysi ptali jednoho žijícího básníka, zda dobře chápou jeho verše. Reagoval, mohlo by to tak být. To nám vyprávěla naše vyučující češtiny.
Ale žák by měl napsat, co si myslí, i když je to třeba špatně. Ale samozřejfmě v ústním vyjádření se lépe vysvětluje … …
Kdybych ten rozbor podal moc uhlazeně, vypadalo by to, jako bych vykrádal
pokladnici vědění všech poutníků zde věštících a zajisté pohlavní
nepřátelé by otázku smazali. \někdo z nich smazal otázku školačky,
která má o tento předmět zájem. \no co. Náhodou se stalo, že sem byla
vložena báseň celkem srozumitelná, krátká, nemoderní, česká. Ale
z mého pohledu rozvíjející se překotně technologie a výsledky za rok,
naše firma utržila 690 000 000 korun a tak podobně, nebo zkratkovité
zprávy bez dechu, kde říká: …v Opavě, kterého nakonec dopadli.
Prezident jedl korýše. Očekáváme počasí spíš ještě letní, jen místy
na západě bude déšť, na Moravě ještě jasno až polojasno, ojediněle
přeháňky a bouřky, připravte se na sníh. Štěpán nepostoupil do
semifinále. Dálnice je uzavřena.
Tohle opravdu nikomu nevadí, snad to považují za nutnou kulturu, aby všichni
posluchači rádia en věděli, že mají zaručené informace. Brněnské
rádio Signal nebo Čas hlásí neprůjezdnost silnic nebo nehodu v Praze na
V… mostě. Zde se tlučou neznámí avataři o místo, přitom nevědí nic.
A nechtějí odpovědět, naopak, snaží se otázku smazat ze světa. Ale mě
se báseň líbila, stejně jako Kytice. No a tak prostě, abych moc třeba
nevykládal, tak tady je to místo, mě se to líbí. No ale tak teď už to
musím zapíchnout, 2 h. Tak zdravím, Annas, a i žáky, když se zeptají,
však je to taky jejich místo, pokud zde nejsou nabubřelí inženýři,
inžáli, kteří se narodili proto, aby ostatním měřili čas.
Odpovědi už nejsou to, co bývalo… občas škoda… Buď se přizpůsobit, leccos ignorovat, nebo odejít … Jiná možnost není …
annas | 5913 | |
Drap | 4603 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |