Nedokážu. Já se snažil si udělat ŘP. Ale vždy jsem se v autě při zkouškách pozvracel a vrhl jsem i na komisaře při zkouškách. S majitelem autoškoly se má rodina trošičku znala a nabídli mi, že když odejdu a už se nikdy nevrátím, tak mi vrátí peníze… 😁
Upravil/a: VaclavZeman
0 Nominace Nahlásit |
Ale ano, akorát nevím, jestli to správně pochopíš.
Silniční právo zná, v zásadě, tři druhy vozidel:
Ano, protože tramway je drážní vozidlo, úplně stejné drážní vozidlo, jako je třeba motorový vůz řady 810 ČD, elektrická jednotka řady 680 ČD Pendolino, parní lokomotiva nebo draisina. Tramway je drážní vozidlo lehké stavby, to, že je drážní vozidlo tramwayí vůbec neznamená, že musí jezdit po městě a v silničním provozu – jako tramway je, ku příkladu, schválen i motorový vůz řady M27 JHMD.
Pokud se pohybuje tramway po samostatné dráze, a tu dráhu kříží pozemní komunikace, zjednodušeně se dá říci, že jde o úplně normální železniční přejezd a tramway má na něm (absolutní) přednost v jízdě, podle ustanovení § 6 odst.3 zákona o drahách, a na věci nic nemění, že ten přejezd je jinak označen.
Jenže tramway, takové ty jako ve městě, se obvykle příliš nepohybují po samostatném drážním tělese, ne, nejčastěji je drážní těleso součástí pozemní komunikace.
Tramway je drážní vozidlo co možná nejvíce přizpůsobené provozu na pozemních komunikacích: má obrysové svítilny, potkávací a dálkové světlomety, brzdové svítilny, signál tísňového brzdění, směrové svítilny (může mít i klasické návěstní svítilny pro drážní provoz, jako např. motorový vůz VT44 VGB RegioSprinter, který je, mimochodem, také tramwayí). Krom toho má tramway také magnetickou brzdu, ačkoli to jinak, s ohledem na její konstrukční rychlost, není obvyklé – to aby byla s to, v případě potřeby, zastavit na co možná nejkratší zábrzdné vzdálenosti.
Přes všecky výše zmíněné skutečnosti tramway zůstává drážním vozidlem. Drážní vozidlo neuhne z trasy a drážní vozidlo má vždycky delší brzdnou dráhu.
Proto má, také, tramway určité úlevy a zvláštní práva.
Primárně je tramway, krom toho, že je samostatnou kategorií vozidla, také vozidlem hromadné dopravy osob. Potom nemá řidič tramwaye povinnost dát přednost chodci na přechodu.
A krom toho jsou jiným účastníkům silničního provozu uloženy zvláštní povinnosti vůči tramwayi. Např. již zmíněným chodcům je – jednoduše – uložena povinnost dát přednost tramwayi na přechodu. U nás jsou, obvykle, tramwayové tratě vedeny středem pozemní komunikace, takže naše právo řeší, po jaké straně se má tramway objíždět, předjíždět, kdo, kdy a za jakých okolností smí vjíždět na tramwayový pás, který je součástí vozovky etc. etc. etc.
Ale pokud od tohoto všeho odhlédneme, prostě, pokud není nějaké speciální ustanovení kterak se má chauffeur zachovat vůči tramwayi, je tramway normální vozidlo, jako jakékoli jiné.
V Tebou zmíněném případu jde o to, že chauffeur tramwaye odbočuje vlevo, přičemž dopravním značením není přednost upravena a oba řidiči jedou na signál volno, dávaný světelným zařízením na křižovatce. Platí, tedy, pro řidiče tramwaye obecná povinnost řidiče dát při odbočování vlevo přednost motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, průvodcům vedených či hnaných zvířat a organisovaným útvarům chodců, kteří jedou či jdou v přímém směru.
Obrázek se tedy mýlí: řidič tramwaye by dával řidiči modrého vozidla přednost v jízdě, i kdyby tento nepokračoval v jízdě rovně, ale odbočoval by vpravo.
Chauffeur vozidla odbočujícího vpravo má povinnost dát přednost v jízdě tramwayi pouze v případě, že je povolena jízda podél tramwaye vlevo, a on jede vlevo (§ 21 odst.6 věta druhá silničního zákona).
Naproti tomu chauffeur vozidla odbočující vlevo musí dát přednost všem protivným vozidlům a jiným účastníkům silničního provozu vozidlům na roveň postaveným (§ 21 odst.5 silničního zákona).
To, co ukazuješ, bude pravděpodobně úprava cizozemská, napovídá tomu i styl toho obrázku.
0
před 631 dny
|
0 Nominace Nahlásit |