A.
B. Pomůže při rozhodování Descartův diagram?
1." Co se stane, když se tohle stane? (= co z toho budu mít?)
2. Co se stane, když se tohle nestane? (= bude všechno jako dřív, jaké to má výhody?)
3. Co se nestane, když se tohle stane? (= jaké z toho plynou nevýhody?)
4. Co se nestane, když se tohle nestane? (= jaké nevýhody plynou z toho, když se rozhodnu proti?)"
https://g.cz/4-kroky-jak-se-spravne-rozhodovat-pouzivejte-hlavu-a-descartuv-diagram/
C.„Čím přesněji si umíš představit, čeho chceš dosáhnout, tím větší šanci máš, že se ti to podaří“. Timothy Ferriss
https://citaty.net/citaty/1715952-timothy-ferriss-otazka-kterou-byste-si-meli-klast-nezni-co-chci/
Obrázek
https://pixabay.com/cs/p%C5%99%C3%ADrody-hora-krajiny-let%C3%ADc%C3%AD-3094425/
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? vagra, johana 56, ivzez, Drap, fcoop, da ny, wendyX, Anikitos, independent před 2343 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
1 – Človek musí jesť, aby prežil, ale môže jesť, keď má chuť,
čas, hlad,…
Všetci tam raz musíme, ale chcem sa tam dostať čo najneskôr.
2 – Bod B je rozhodovanie so zameraním na konkrétneho človeka
Komplikovanejšie je rozšírenie Dascartovho rozhodovania B1, ak spojíme
súvislosti rozhodovania na konkrétneho človeka a danú spoločnosť
(napríklad, môže byť výhodné pre jednotlivca a nevýhodné pre
spoločnosť, alebo naopak) Descart vo vašom prípade uvažoval o vzťahu
rozhodovania k sebe.
3 – ak mám konkrétny cieľ, cestu si k nemu môžem ľahšie vytvoriť,
než použiť „zápalkový systém“ a nechať sa viesť náhodou.
(zápalkový systém – cesta náhody… hodíte zápalku na zem a pôjdete
smerom, ktorý ukáže jej hlavička. Buďte ekologickí a zápalku po
rozhodnutí zdvihnite a nenechávajte na zemi… )
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
Ještě tam chybí pojem smět: „smím“. Ono totiž to, že „mohu“ vyjadřuje schopnost, kdežto „smím“ vyjadřuje oprávněnost vůči vnějšímu okolí.
0 Nominace Nahlásit |
Nepřekážejí. Každý má trochu jiný význam. O to je život
zajímavější. Co by to bylo za život, kdyby vypadlo „chci“ a „mohu“?
Zůstalo by nám jen musíš, a to by bylo strašné, nepředstavitelné.
A v podstatě to platí. Rozhodujeme se tak ať už si to uvědomujeme, nebo
jen v podvědomí.
B Obdobně se stejně rozhodujeme, i když si všechny body postupně
neporovnáváme. Diagram byl sestaven podle toho, jak se stejně rozhodujeme
C.Zcela pravdivé.
Top rozhodování činí život příjemný a zajímavý. Třeba teď, Měl
bych, ale nechce se mi. Tak to tedy ještě odložím.
0 Nominace Nahlásit |
Mám to asi trochu jinak 😁
Přání se mi plní, pokud něco chci udělat/koupit, udělám to. Dokonce
koupím, co potřebuji/chci, daří se. Na nákup některých věcí se
připravím předem a pak jdu nebo objednávám najisto. Např. oblečení nebo
doplňky, do domácnosti apod. mne „přitáhnou“ do obchodu v čase, kdy
tam na mne čekají :)).
„Mohu“, když „chci“…
K „musím“ se stavím tak, že „chci“, když „mohu“.....
;-D
tak jen doufám, že jsem se do toho moc „nezamotala“.
Jsem přesvědčená, že věci se dějí tak, jak mají. Jsem tam, kde mám být.
„2. Co se stane, když se tohle nestane?“ Nečekám, že věci/něco bude
jako dřív
(očekávám posun, vývoj, pohyb).
Když se něco nestane, nejsem, kde jsem plánovala. Jsem tam, kde mám
být…
Pokud se něco nestane, je to proto, že se má stát něco jiného
„lepšího, vhodnějšího, příjemnějšího, užitečnějšího,
významnějšího“.
1., 3., 4. neřeším :).
Upravil/a: da ny
0 Nominace Nahlásit |
Takových pojmú by se jistě našlo víc, třeba antonyma z těch uvedených, dále smím, nesmím… Mám takový dojem, že tvaří mantinely našeho rozhodování a někdy jsou v rozporu a to rozhodování nám ztěžují. Nebýt toho, všechno by bylo jednodušší. Deskartesův diagram sice neznám, ale předpokládám, že to bude složitější obdoba metody admirála Nelsona: rozděl si možnosti na PRO a PROTI, kterých bude víc, tu si zvol.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit |
Něco chci dosáhnout, něco mohu a něco musím. Nebo lze napsat něčeho. A někde to může být materiální hodnota, jindy duchovní. Záleží, co nás více naplní. Obvykle se to mění s věkem, malé dítě všechno chce, později se ptá zda může to závisí na tom, co musí.
0 Nominace Nahlásit |
Já souhlasím s Edisonem → s jeho odpovědí
i s příspěvky v diskuzi a s Keplerem.
Stejně jako jim mi tam chybí sloveso smět.
I sloveso (ne)moci vyjadřuje určité omezení. Mohu něco udělat,
pokud mám schopnosti, dovednosti, čas, pomůcky,… a pokud mi
v tom někdo nebo něco nebrání.
Výrazy si podle mne nepřekážejí ani se nekříží.
Ale otázka mi tentokrát přijde jaksi neúplná…
0 Nominace Nahlásit |
A1: Bereme-li to čistě jazykově, pak z hlediska vyjadřování
voluntativní modality je „Musím“ blízké „Chci“, pakliže to první
vyjadřuje záměr mluvčího, tedy pakliže mluvčí je zároveň původcem
modality. Rozdíl je však v tom, že „musím“ vyjadřuje explicitně
nezbytnost, ale záměr pouze implicitně, v závislosti na kontextu.
A2: To je druhá možnost chápání muset, tj. původcem modality není
mluvčí.
A3: To by pak bylo nekompatibilní s muset/chtít, muselo by tam být
nemuset/nechtít, případně mohu. Jde o vyjádření možnosti (například
prosté, objektivní) nikoliv nutnosti.
Ad B: Dávno překonáno. Skutečně jde o to, zda máte na mysli filozofii,
logiku, lingvistiku…
Ad C: Tohle je naprosto mimo oblast lingvistiky. Nemohu soudit.
Celkově doporučuji prozkoumat práce týkající se modality (zejména lingvistické).
Všimněte si přeřazení v rámci negace:
muset udělat = nemoci neudělat / nesmět neudělat / neumět neudělat
muset neudělat = nemoci udělat / nesmět udělat / neumět neudělat
nemuset udělat = moci neudělat / smět neudělat / umět neudělat
nemuset neudělat = moci udělat / smět udělat / umět udělat
Problém je, že u těchto deontických významů (muset, moci, smět, mít) nelze explicitně rozlišit, kdo je původcem modality.
Může to být mluvčí:
Musím jít. (Já jako mluvčí to považuji za nutné)
Musíš jít. (Já jako mluvčí to považuji za nutné)
Musím jít. (Někdo nebo něco mě nutí)
Musíš jít. (Někdo nebo něco tě nutí)
atd.
Pochopitelně do „hry“ vstupuje příznakovost.
Umět je příznakové z hlediska schopnosti (oproti moci)
Smět je příznakové z hlediksa možnosti (dovolení, oproti moci)
atd.
0 Nominace Nahlásit |
Tato tři slvoesa uvádějí psychologové. našla jsem je v sešitě z přednášek, když jsme disklutovali o rozdílu mezi nimi.
To jsem uvedla. Samozřejmě jde o můj vnitřní postoj, takže je to otázka svědomí, zda dělám jen to, co je povolené, nikoliv zakázané.
jak jsem psala, beru i jiný názor, i když s ním docela nesouhlasím.
Jasně. Já jsem taky jen napsal svůj názor.. Nic víc… Ještě si myslím, že spíš, než pro psychology, je tahle otázka pro filozofy. 😉
Není to filozofická otázka, ta řeší jiné problémy než význam a slova, ale jazyková.
Dá se brát z pohledu psychologie v souvislosti s vlastnostmi a charakterem člověka.
Filozofie se zabývá bytím a jsoucnem, dialektikou, metafyzikou,
materialismem a idealismem atd.
Zkoumá podmínky možnosti zkušenostní světa a postavení člověka v něm.
Ještě si pamastuji definii f filozofie.
Ve filozofii je kategorie možnost x skutečnost, ale jde o jioný pohled, než uvádím já.
Edison
Mohu, chci, musím – rfozhodují se sama. .. moje vnitřní rozhodnutí.
Poklud smím, tak to někdo zakazuje, dovoluje, nebo nedovoluje.
smět – mít povolení.
.
Skoro souhlas. Jen to „musím“ je dáno nutností, nejde
o rozhodování.
Jinak jsem to zmínil, protože jestliže něco chci i mohu ještě to
neznamená, že to udělám, protože nesmím. A obráceně, to, že něco
smím, ještě neznamená, že to udělám, protože to buťto nemohu, nebo
nechci. Nebo to ani nemohu, ani nechci, ale smím a musím, pak to stejně
udělám. Je to prostě další proměná v tom logickém výpočtu, kterou je
nutno vzít v úvahu.
Vycházím z vlastního rozhodnutí,.
Když si chci koupit šaty, tak si je koupim, protože je třeba potřebuji na nějakou akci.
Musím si je koupit, protože jsem třeba ztloustla, takže nemám co na sebe.
Mohu si je koupit, protože mám na ně peníze.
Ale smím si je koupit, kdo mně to zakazuje?
Opakuji, já se na toto slvoeso smím. neptala.
Sloveso smím v otázce nebylo, protože jak sám uvádite větu, je omezovací. Jde o rozhodnutí, při němž nepočítám s nějakým omezením.
Zkrátka chci to udělat ja každou cenu.
„Smět“ není omezovací, ale umožňující. Omezovací je „nesmět“. A „muset“ je vynucovací, čili s rozhodováním nemá nic společného. Naproti tomu „nemuset“ umožňuje rozhodnutí.
Muset = být povinen něco udělat třeba vzhledem k nátlaku apod. Takže se rozhodnu, zda to udělám. Musím, nebo nemusím? To nenjí rozdhodnutí?
Smět = mít dovoleno něco udělat, takže mně to omezáje. .Nesmět to udělat, je zákaz.
Tím končím.
„Muset“ zamezuje rozhodnutí, neb výsledkem je pozitivum. „Nemuset“ umožňuje rozhodnutí, protože nevylučuje ani jednu z možností. Antonimum k „muset“, které vynucuje něco udělat je, podle mě, „nesmět“, které naopak zakazuje něco udělat. Taky vylučuje vlastní rozhodování. Rozhodování umožňují pouze výrazy „smět“ a „nemuset“. To jsou výrazy, které umožnují se v dalším procesu rozhodnout.
Omylem jsem klikla.
Otázka zněla jinak, uvedla jsem další podotázky, které s rozhodováním souvisejí.
Je váš názor, že byste přidal smět. Ale na to jsemk se neptala.
Drap | 8250 | |
led | 4076 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2781 | |
zjentek | 2742 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2019 | |
aliendrone | 1943 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |