Ahoj, mám dotaz asi spíše na studenty filosofie, nebo pro nadšence. Moc nejsem na internetu schopen najít a pochopit následující věci:
Díky za případné poznatky.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 4281 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nietzscheho filosofie
Nietzscheho emotivní a místy až vášnivá filosofie je silně poznamenána jeho životním osudem a zároveň stále silnějším pocitem, že právě on musí něco podniknout pro záchranu světa, ohroženého „nihilismem“. Po „smrti Boha“, kterou připravila západní tradice platónismu a křesťanství, žijeme všichni v hluboké lži, protože předstíráme, jako kdyby stále platila křesťanská morálka, ačkoli v ni v hloubi duše nevěříme. V zoufalství nad ztrátou životních hodnot se Nietzsche nadchnul romantickou představou „řeckého ducha“, jak se ji domníval nalézt v antické tragedii. Je to Dionýsos, řecký bůh nespoutané životní síly, který pro něho pravdivě vyjadřuje skutečné postavení člověka ve světě. Člověk může žít z mnohoznačné krásy světa, pokud ovšem přijme život jako nelítostný boj, v němž nakonec musí podlehnout „temnotě“ smrti. Velikost člověka je v tom, že může hrdě vzdorovat a bezohledně prosazovat svoji „vůli k moci“, jejímž cílem musí být překonání člověka čili nadčlověk.
Počátek zkázy evropského lidství viděl Nietzsche v jednoznačném Platónově resp. Sókratově rozhodnutí ve prospěch slunečního boha Apollóna a lživé představy „pravého světa“ po smrti, jež od člověka naopak vyžaduje sebeomezení, soucit se slabšími a domnělou oddanost pravdě jako dennímu světlu rozumu. Tuto lživou orientaci na domnělé dobro a pravdu převzalo podle Nietscheho křesťanství a rozšířilo mezi lid, takže se stalo silou nepřátelskou životu. Důsledkem tisíciletého působení tohoto „platónismu pro lid“ je současný nihilismus – popírání sil života pod záminkou morálky a pravdy.
Základním principem Nietzscheho velmi nesystematického filosofování je
nelítostná poctivost, jež si nezastírá beznadějnost lidského osudu a
„překonává“ ji statečným přijetím té „nejtěžší myšlenky“,
epikurejského „věčného návratu téhož“: jelikož svět nemá smysl a
jen věčně trvá, musí se člověk smířit s tím, že se v něm všechno
opakuje. Zároveň se mu však může vzepřít tím, že přitaká své vůli
k moci, že rozvíjí svoji tvořivost, že tvoří své vlastní hodnoty a tak
připravuje cestu k nadčlověku. Tento Nietzscheho titanismus ke konci života
přechází v megalomanii, přesvědčení o vlastním spasitelském
poslání.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_Wagner
apollinský a dionýský princip [dy-], filoz.-estetická koncepce dvou typů
kult. a dvojího pojetí bytí: apollinský princip ztělesňuje světlý,
rozumový, intelektuálně nazíraný prvek, dionýský naproti tomu živel
temný, orgiastický, extatický, chaotický a iracionální. Náznaky této
duality se objevují v období romantismu u F. Schillera, F. Schlegela i F.
W. J. Schellinga a souvisí s polaritou naivního a sentimentálního nebo
klas. a romantického. Rozvinul ji F. Nietzsche v díle Die Geburt der
Tragödie aus dem Geiste der Musik (Zrození tragédie z ducha hudby), kult.
estetický ideál spatřoval v dosažení rovnováhy obou principů. Zároveň
již v této typologii lze konstatovat počátky Nietzscheho preference
archaicko-chaotického živlu, projevující se v jeho iracionální filoz.
života a kultury, v učení o vůli k moci jako atributu všeho živého
i jeho utopické filoz. dějin, usilující o návrat k ideálům
předsokratického Řecka.
http://encyklopedie.vseved.cz/apollinsk%C3%BD+a+dion%C3%BDsk%C3%BD+princip
0 Nominace Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek