Jak může např. jedna vrtule vepředu to letadlo udržet ve vzduchu? Samozřejmě kromě křìdel.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? quentos před 4080 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Popisují to Bernoulliho rce. Nicméně pro představu:
Křídlo má nějaký profil, dráha na horní části je delší než ta na spodním. Ve stejný okamžik vypustíš částici nějaké tekutiny (vzduch např.), která bude putovat dráhou nahoře, současně vypustíš další částici, která se vydá spodem – pod křídlem. Víš, že se ti částice setkají na konci křídla ve stejný okamžik. Takže fajn, co z toho plyne. Že ta částice co cestuje na horní části křídla je rychlejší, než ta na té spodní. Přičteš-li k tomu fakt, že vypustíš dvě stejné sumy částic (např. spodem pošleš 10 horem pošleš 10) pak rozestupy na horní části budou větší, než na té spodní. Velikost rozestupů ti dává hustotu prostředí, tzn. na horní části křídla je nižší hustota tekutiny než na té spodní – to přímo souvisí s tlakem – na horní části křídla je nižší tlak než na té spodní – tzn. na křídle je podtlak a pod křídlem je přetlak – letadlo je tedy vlastně „vysáváno“ vzhůru podtlakem na křídle.
Teď k těm vrtulím… Pro začátek přijmeme nepříliš pravdivé tvrzení o tom, že je vrtule křídlo co se točí. Platí tedy stejný princip popsaný výše jen s tím rozdílem, že rozdíl tlaku v tekutině netáhne vrtuli vzhůru (pokud se nebavíme o vrtulníku) ale vpřed (popř. vzad).
3Kdo udělil odpovědi palec? mosoj, ponovotny, dmatejek777
před 4080 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
hraje roli spousta dalších faktorů – aerodynamický tvar, lehkost
výrobního materiálu (hliník).
Laicky to snad ani nejde, jelikož se využívá Newtonových zákonů (nikoli
Bernoulliova principu, jak se často a mylně lidi domnívají). Proud vzduchu
nad křídly vytváří větrný tunel; křídla fungují jako vzduchové pumpy.
Více ve zdroji včetně obrázků
Zdroj: http://www.allstar.fiu.edu/aero/airflylvl3.htm
3Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, dmatejek777, anyone
před 4080 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
ta vrtule vepředu nedrží letadlo ve vzduchu, ale žene ho dopředu.
Křídla jsou tvarována tak, aby vzuch, který zepředu na křídlo naráží
se rozděloval tak, že více vzduchu proudí pod křídlo, čímž tam vzniká
přetlak, který letadlo drží ve vzduchu. Nevím ale jestli je to pro tebe
dost laicky.
Doplňuji:
souhlasím s Dochym, dokonce je i spousta letadel, které nemají spodní
plochu křídla kratší než horní. Tvar křídla je odvislý od rychlosti,
které letadlo dosahuje a od zatěžování křídla v různých směrech.
Obecně platí pouze, že křídlo vyváří pod sebou vyšší tlak, který pak
křídlo zvedá směrem nahoru. Pro jednoduché vysvětlení a pochopení je
pohyb plochého tělesa ve vodě vhodný, pokud je správně chápáno, že voda
je jiné prostředí a nemůže se stlačovat, nebo rozpínat. http://lu.fme.vutbr.cz/ucebnice/opory/construction.php#12.1
Upravil/a: ponovotny
2Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, dmatejek777
před 4080 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nic se tady nezměnilo !!!!! Nejblíže je jpau.
Pro ty které opravdu zajímá proč letadlo
létá.
Využívá se zvláštního kapkovitého tvaru křídel. Které jsou tvarovány tak aby na horní ploše byla dráha obtékání vzduchem delší než na spodní straně. V řezu je to taková kapka na ležato ohnutá na konci směrem dolů.
Podle bernouliho rovnice je součin rychlosti a tlaku konstatní. v x p = konst.
Zvětšíli se rychlost klesne tlak a naopak.
Protože na horní ploše křídla je dráha delší je tam i rychlost obtékajícího vzduchu větší a je tam nižší tlak. Pod křídlem je to naopak, tedy je tam vyšší tlak. Rozdíl obou tlaků je vztlak a ten působí směrem nahoru a zvedá letadlo.
http://www.odpovedi.cz/otazky/proc-leta-letadlo#discussion
Viz. diskuse.
0 Nominace Nahlásit |
Pro ty co se neobejdou bez toho správného profilu křídla. Letadlo může letět i se zcela plochým profilem křídla (vlaštovka), nebo s téměř nulovou tloušťkou (rogalo, padák). Klasický profil je o trochu lepší a tlustý být musí, protože jinak by musel být zpevněn vnějšími podpěrami jako pravěké dvojplošníky (vyšší odpor vzduchu a tím zhoršení vlasností).
0 Nominace Nahlásit |
Úplně laicky – vrtule pohání letadlo pouze vpřed – nemá vliv na pohyb nahoru a dolů, a až tvar křídla pro obtékání vzduchu letadlo zvedne do výšky. Proto dle profilů křídel a váhy letadla má každé letadlo jinou vzletovou rychlost, tady rychlost, při které se teprve začne zvedat. Proto lze místo vrtule použít jakýkoli jiný pohon, ovšem musí to umět pohánět i ve vzduchu, takže přes kola by to šlo jen na přískoky. 🙂
0
před 4079 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
mosoj- pokud zcela laicky vysvětluji, tak dráha obtékání je zcela zbytečný pojem a to, že přední hrana křídla rozdělí narážející vzduch na větší tlak dole a menší nahoře mi přijde jako dobře pochopitelné vysvětlení. U letadel, které létají vysokými rychlostmi( tedy rychlostmi, které jsou o hodně větší než je rychlost startovací) je dokonce nutností, aby křídla měla tvar, kde se rozdíly tlaků nahoře a dole blíží nule a pro startování a přistávání se tvar křídel mění klapkami.