Aký je tlak vzduchu v lietadle počas letu? Našiel som, že je to tak ako vo výške 2000 m n. m., ale koľko to je? Ď.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Dochy, ponovotny, zjentek před 4116 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Při mořské hladině je (dohodnutý/průměrný) tlak 1013,25 hPa tj.
1 atm. Skutečný tlak je samozřejmě závislý na počasí.
Ve výšce 2000 m nad mořskou hladinou bych odhadoval! na plus mínus
750–800 hPa, tj. asi 3/4 atm, tj. 570 torrů. (snad jsem se nepřepsal)
Palubní technika tlak v letadle přizpůsobuje okolnímu tlaku tak, aby
letadlo ve velkých výškách vnitřním přetlakem neexplodovalo (a zároveň
aby lidem podtlakem nepraskly uši).
0 Nominace Nahlásit |
Nejdříve je si třeba ujasnit co je tlak, přetlak a podtlak !!!
V kabině dopravního letounu nesmí klesnout tlak pod 76,1 kPa. Maximální hodnota přetlaku je 59 kPa. Většinou se používá následující způsob přetlakování: tlak 101 kPa který odpovídá tlaku v nulové výšce se udržuje až do dosažení maximálního dovoleného přetlaku 59 kPa. Při dalším zvyšování výšky se udržuje maximální přetlak. Ve výšce 9960 m je dosaženo minimálního povoleného tlaku 76,1 kPa. Pro let ve vyšší výšce již musí i cestující použít kyslíkový přístroj.
Přetlak je kladný rozdíl tlaku uvnitř letadla ( nádoby) a vnějšího prostředí.
Existuje mnoho jednotek tlaku, alo to není o hodnotách ale
o přepočtu.
Doplňuji:
Jiné jsou normy pro dopravní letadla a jiné pro vojenské !
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
k MK44 ještě dodám, předpisy je dáno, že tlak v kabině musí být
min 76,1kPa a max 59kPa. Funguje to tak, že se na zemi(při cca 100kPa) letadlo
vzduchotěsně uzavře a pak při stoupání se hlídá a upouští tlak tak aby
se dospělo k hranici 76,1 a max 59kPa. Srovnání s výškou 2000 m je
čistě orientační, protože tlak vzduchu se mění s teplotou a nedá se
tedy bez znalosti teploty říct jaký je tlak ve výšce 2000m
http://cs.wikipedia.org/wiki/Klimatiza%C4%8Dn%C3%AD_soustava_letadla
http://www.lkzn.cz/teorie/meteorologie/nadmrskaVyskaLetoveHladiny.html
http://fyzmatik.pise.cz/389-tlak-vzduchu-ve-vyskach-a-v-letadle.html
Doplňuji:
pravdu mají mosoj a Dochy- tlak v kabině nesmí klesnout pod 76,1kPa a
rozdíl tlaků uvnitř a venku nesmí být větší než 59kPa
Upravil/a: ponovotny
0 Nominace Nahlásit |
Váš údaj hovorí o lietadle vo výške nad 10000m (10km). Je to tlak, kedy ešte cestujúci nepotrebujú masku na podporu dýchania. V lietadle počas letu je zo zdravotných dôvodov pretlak voči okolitému vonkajšiemu tlaku, preto konštrukčne je lietadlo riešené, aby vydržalo voči explózii a (napr.v prípade núdzového pristátia na vodnej hladine) aj istú dobu voči implózii.
0
před 4116 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
ponovotny: podobný problém. Chybějící slovíčka kazí smysl přejaté
informace. Ve wiki se píše, že se hlídá minimální tlak v kabině a
maximální přetlak kabiny vůči vnějšku.
Navíc předpokládám, že uvedený max. přetlak se vtahuje k jednomu
konkrétnímu, ale neuvedenému, typu letadla.
Dochy- říkáš to dobře překouknul jsem se. V letadle nesmí tlak klesnout pod 76,1kPa a rozdíl tlaků v letadle a venku nesmí být větší než 59kPa. Osobně bych řekl, že jde o předpis, který se týká vzduchotechniky ve všech dopravních letadlech
Podle toho, že na wiki píšou „Ve výšce 9960 m je dosaženo minimálního povoleného tlaku 76,1 kPa. Pro let ve vyšší výšce již musí i cestující použít kyslíkový přístroj.“. Dále vzhledem k tomu, že dopravní letadla tuším běžně lítají v 10–12km a cestující to zvládají bez kyslíkových přístrojů 😉 bych soudil, že se to vztahuje vážně na nějaký určitý typ. Info od někoho znalého by se hodilo. A ještě jsem koukal na pár typů letadel. Podle všeho některé udržují tlak odpovídající 2100m, některé 2400m, takže i to je záležitost typu – všichni musí udržet alespoň minimální tlak, ale pokud dá letoun víc, je to bonus…
od znalého by bylo dobré se dozvědět na jaký skutečný tlak je nastaveno to vyhození dýchacích přístrojů a taky by bylo hezké, kdyby si tu s námi sednul a pobesedoval. Hned mě napadá hromada otázek, které bych mu chtěl položit. Určitě bych se ho chtěl zeptat jak velká síla je zapotřebí k sešlápnutí směrového pedálu u nějakého velkého letadla ;)
minimální tlak je jasný, ten je daný nějakým zdravotnickým předpisem. U schopnosti většího přetlaku se asi drobně letadla lišit budou, především asi novější typy budou umět větší přetlak a tak i létat v trochu větší výšce, ale myslím, že nějaký obrovský rozdíl v nich nebude, protože letadla jsou si podobná jak v konstrukci tak v použitých materiálech. Jestli jsi si jistý s těmi 12ti km tak to jen potvrzuje tvůj názor, že jsou letadla, která jsou schopná vyššího přetlaku, protože jinak by musel být ve výšce nad 10km snížen tlak natolik, že by lidem vyskákali na hlavy ty dýcháky ;) . Ono ale ještě navíc pokud těch 76,1 tlak který je ve výšce cca 2200m tak není problém ho snížit na nějakých 55–60 kPa což je tlak ve výšce nějakých 4500m, což je stále výška (a tedy i tlak a hustota vzduchu), která se dá bez komplikací dýchat celodenně a což ve mě způsobilo dojem, že se v té wikipedii píše o těch 59kPa jako o minimu, které se dá bez zdravotních komplikací vydržet (prostě jsem to pořádně nepřečetl ;)) Ale v této souvislosti se domnívám, že když ve skutečnosti letadlo sníží ten nejmeší povolený tlak z wikipedie o 10kPa tak se pořád nic neděje
led: Mám pocit, že ses trochu přepsal, nebo Ti tam chybí nějaké slovo a mění to smysl. Ve výšce 10 km člověk bez podpory přístrojů nepřežije. Při dekompresi kabiny musí letadlo klasnout do výšky cca 3km (cca 10 000 stop). Horolezci přežijí ve výškách nad 8km po dlouhé aklimatizaci, jen chvíli a ještě s rizikem, pak hodně rychle padají zas dolů.
Dochy: 2×čítaj, raz píš:
otázka: Aký je tlak vzduchu v lietadle počas letu? … ako vo výške
2000 m n. m …
odpoveď: Váš údaj hovorí o lietadle vo výške nad 10000m (10km).
Naozaj ten tlak v lietadle sa počas stúpania pomaly znižuje, voči pôvodnému tlaku pri štarte. Tú zmenu tlaku poznáte napríklad pri zaliehaní v ušiach počas stúpania, či klesania …
OK, sorry. Možná už mi po těch letech dělá i trošku potíže slovenština … (četl jsem alespoň 5× a ani jednou mně to nevyšlo 😉 )