Jak řidič může zastavit tramvaj, když se porouchaji brzdy?
Vím, že dřív byla kontrolní zastávka dole před Palmovkou, než tramvaj vjela na křižovatku. Teď už tam stavit nemusí.
Bavil jsem se o tom v rychlosti s jedním řidičem který mi řekl, že když řidič zjistil, že mu nefungují brzdy, tak měl čas ještě něco udělat, třeba vypnout řízení.
Dejme tomu, že se v tramvaji typu T3 řítí z Krejcárku na Palmovkou a najednou zjistí, že mu nejdou brzdy. Co můžu v té situaci jako řidič všechno udělat, abych tramvaj zastavil? A co znamená vypnout řízení?
Díky! :)
Upravil/a: sesednizkola
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? annas, aliendrone, Complex před 2128 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Tramaj T3 brzdí 3 způsoby (měl jsem v rodině tramvajačku):
Pokud vím, tak tahle povinnost kontroly funkce havarijní brzdy byla
i v Kobylisích (vždy se musely shodit bačkory, než se tramvaj mohla dolů
po
Trojské pustit k Vltavě). Jestli se to už nepraktuje je možné, tramvají
jezdím celkem zřídka. :)
7Kdo udělil odpovědi palec? led, annas, orestez, Dochy, Mc Merkurion, sesednizkola, Kepler
před 2129 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Mám dojem, že aspoň ty starší typy měly ještě nouzové brzdy, ve formě masivního segmentu mezi koly dvounápravy. Nevím ale, jestli se přicucly na kolejnici jen gravitačně, nebo elektromagneticky.
3Kdo udělil odpovědi palec? JájsemRaibek, sesednizkola, aliendrone
před 2129 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
„Pro případ krizové situace je v tramvaji ještě záchranná brzda, která v případě použití nezávisle na řidiči zastaví soupravu. „Záchranná brzda (vždy v červené barvě) je umístěna v prostoru všech dveří, kromě starších typů tramvají T3, kdy je pouze u prostředních dveří,“ upozornila mluvčí DPMO.“
Zdroj: https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/tramvaj-jak-zastavit-20080607.html
3Kdo udělil odpovědi palec? Drap, sesednizkola, aliendrone
před 2129 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tramvaj má několikero zcela nezávislých brzd. A nakonec záleží na tom, co se přihodí. Poud odpadnou destičky, ani vypnutí řízení nemusí pomoct. Vypnutí řízení vypne veškeré obvody tramvaje (kromě infosystému a RDST). Vypnutím proudu dojde k zabrždění tramvaje – bezpečný stav je, že mechanické brzdy bez napětí BRZDÍ.
2Kdo udělil odpovědi palec? orestez, sesednizkola
před 2129 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Kdo to ví: Ty brzdy mezi koly tramvají (ty dlouhé trámky) jsou brzdy třecí, vířivé, nebo kombinované??
(já si právě myslel, že vířivé, ale teď si nejsem jistý… párkrát už se to tu řešilo, ale nbevím jestli vyřešilo)
Aliendrone se mýlí… Rerkuperace samozřejmě funguje: Vrácenou energii využije jiný vůz k rozjezdu, pokud je na stejném segmentu sítě. Rekuperační měnírny také existují, ale 1. jsou dost náročné a drahé, 2. energetici tyhle nestabilní zdroje výrazně přímo nesnášejí. Existují tedy i měnírny s úložištěm. Zásadní problém rekuperace je ten, že zvyšuje napětí v síti. V praxi to znamená, že nejúčinnější rekuperace je pokud je v síti rovnoměrné rozložení tramvají s rekuperací a bez ní. jenže jak se zvyšuje podíl rekuperačních tramvají v honbě za úsporami, tak se nerekuperuje vůbec, zvyšuje se napětí v síti a energii nemá co požrat.
Čelisťové brzdy se už prakticky nevyskytují. Přechází se na kotoučové. A není to k dobrždění, ale je to klasická zastávková, nebo taky parkovací brzda. Správně označovaná jako mechanická. K dobrždění v dnešních systémech netřeba, dynamická brzda umí brzdit prakticky do nulové rychlosti. Jinak je to dost nepříjemné, protože elektricky řízená brzda má dost pomalou odezvu.
Nic jako havarijní brždění neexistuje. Rozlišuje se několik režimů prždění: Provozní, parkování, nouzové a záchranné.Provozní je asi jasné, realizuje se dynamickou brzdou. Klesně-li rychlost pod nasdtavenou úroveň, přesněji ne rychlost, ale k tomu ještě brzdný tah, převezme brzdní mechanickáý brzda a zaparkuje. Nouzová brzda: To je brzda na konci řadiče. Je realizována zadáním plné dynamické brzdy a kolejové brzdy. Záchranná brzda, Jdou mechanické brzdy a kolejové brzdy. Mechanické ovšem nejsou stavěné na opakované brzdění v plné rychlosti, musí se mezi tím prostě počkat, až to vychladne. Taky to dost smrdí… Samotná kolejovka ve vyšších rychlostech toho moc neubrzdí. Samotná je pro tento účel spíše k ničemu a jen pomáhá některým dalším brzdám. Ono totiž hlavně mechanické brzdy, pokud není hydraulická, tak na tom není prakticky realizovatelný protismykový systém.
No, to je sice MOC pěkné, nicméně tramvaj T3 NEUMÍ rekuprovat energii (vyplácá ji v odpornících), leda by byla překopaná na novější tyristorku. ;)
Dále – tramvaj T3 NEMÁ kotoučové brzdy, ale čeliťové a ty se POUŽÍVAJÍ k dobržďování vozidla/soupravy stejně jako ke stání – účinek dynamické brzdy se snižující se rychlostí KLESÁ a myslím, že pod 5km/h stojí za pendrek – dobržďoval bys desítky metrů. Kdoví, možná pro modernější digitálně řízené systémy to platí, ale s klasickým „zrychlovačem“, který má T3 bys pohořel, stejně tak s rekuperací! ;) :D :D
Nebudu se hádat o terminologii, jestli je to nouzové či havarijní brždění – nejsem tramvaják a jak jsem nakoupil, tak prodávám. Ale na nesmysly s koutoučovými brzdami a rekuperací u T3 klidně zapomeň, to platí pro modernější/zmodernizované tyristorové verze (rekuperace) nebo tramvaje 15T apod. ;) :D :D
Každopádně „bačkoru“ (elektromagnetickou brzdu) si můžeš prohlédnout zde > https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Praha%2C_Nov%C3%A9_M%C4%9Bsto%2C_Florenc-T%C4%9B%C5%A1nov%2C_T3_6102%2C_podvozek.JPG – je to „ta věc nad kolejí“ mezi koly a mimochodem brzdí DOST dobře v porovnání s čelisťovou brzdou. ;) :D :D
Opět se hlubboce mýlíš.Neuč mě tramvaje, chlapče… Nic o tom evidentně nevíš. Možná znáš leda pražskou starou T3… ale to je jen jeden z mnoha modelů a je jich dost překopaných více, či méně… Zrovnatak ne všechny tyristorky umějí rekuperovat. S tím ůčinkem se taky hluboce mýlíš. Ono totiž jde o to, jestli tram má výzbroj AC, nebo DC. A i ta DC dnes umí opravdu hodně. A zase míc háš hrušky s jablky… I analogová výzbroj umí i s DC dobrzdtit velmi mnoho… Nepleť tedy pulzní tranzistorovou výzbrou s tyristorovou, nebo s digitálním řízením… To jsou prostě zcela jiné pojmy týkající se zcela jiných systémů tramvají. A všechny mohou být na tomtéž typu vozidla… A taky to tak bývá, zákazník od zákazníka, město od města. Nehádej se o ničem, pro jistotu. Zamrznutí u zrychlovače je holt znát. Třeba ty termíny ohledně brzd jsou totiž celkem zásadní, protože při tom fungují zcela jiné brzdné mechanismy s přiměřeně odlišnými výsledky. Já si ani „bačkory“ prohlížet nemusím.. to mi věř.
Tak jo, přečti si otázku a PAK mudruj. Dotaz je jednoznačně specifikován tramvaj typu T3 jedoucí z Krejcárku k Palmovce. (to znamená pražská tramvaj)
T3 má tyto brzdy – PROVOZNÍ (elektrodynamickou), ZAJIŠŤOVACÍ (čelisťovou) a NOUZOVOU („bačkory“ – elektromagnet) – toto jsou exaktní názvy jejích brzd (ty kapitálkami napsané). Tebou popisovaná „záchranná brzda“ na T3 prostě neexistuje, okecávej si to JAK CHCEŠ! Vím, že jde o režimy brždění, ale nechtěl jsem to zbytečně komplikovat nad rámec otázky, ale to TY jsi začal se slovíčkařením (dost pitomě se dovolávat přesnosti názvů a přitom používat BLBOU terminologii), takže když už chceš (a začal sis s tím sám), klidně mi tu „záchrannou brzdu“ na T3 najdi a ukaž! ;) :D :D
Navíc – co to plácáš za kraviny o střídavém napětí? Co si jen do minulosti pamatuji, tak v Česku/Praze jezdí tramvaje na 600V stejnosměrných! Zcela jistě na Krejcárku nepotkáš „střídavu“ tramvaj, no leda tak ve svém snu. Proboha – o čem vlastně diskutuješ, když ANI NEVÍŠ něco TAK ZÁSADNÍHO?
Hele – jestli to chceš okecávat „jak se jezdí v nějaké Tramtárii“ – prosím – ale dělej to v otázce „o Tramtárii“, tady jde o přesně a jasně specifikovaný dotaz na konkrétní věc, žádné „všeobecné plky“! :)
Tudíž – zjisti si, jak se věci v reálu mají, nech si to „probublat“ a TEPRVE PAK pindej něco o tom, kdo se v čem mýlí. ;) :D :D
Keplere, když nevíš, raději nic nepiš. Kolejnicová brzda – Elektromagnetická brzda, která ve vyšších rychlostech toho zase tolik neudělá. Extra účinná je při rychlosti asitak do dvou km/h ovšem padaj lidi na hubu… Kolejnicová brzda se využívá mj. při smyku kol při brždění, kdy je nutno brzdný účinek dynamické brzdy snížit. Tehdy nastupuje nejprve písek, pak i kolejové brzdy smýkajícího se podvozku. Rovněž si neplést brzdu nouzovou a záchrannou. Jde o zcela jinou posloupnost brždění.