To je na delší povídání. Nicméně předpokládám, že máš vykrojené
(carvingové) lyže (jiné se koneckonců už tak 10 let sehnat ani nedají).
Doufejme, že máš i lyže odpovídající Tvé výšce, váze a schopnostem,
abys to měla pro začátek jednodušší.
Doporučuji nesnažit se odnaučit pluh a začít jezdit smykem (který z pluhu
vychází), jak se to dělalo dřív. Nauč se rovnou jezdit po hranách –
carvingově. Je to mnohem zábavnější, líp to vypadá a ve výsledku to snad
je i snazší.
Je potřeba si včas uvědomit jednu věc. Pokud správně postavíš lyži na
hranu, sníží se plocha, kterou se lyže dotýká sněhu, tím pádem se
sníží tření a pojedeš rychleji. To je zásadní rozdíl proti klasické
smýkací technice. Při carvingu v zatáčkách zrychluješ (bacha na to)!
Smýkání (o pluhu nemluvě) v zatáčkách přibržďovalo. Proto
doporučuji s prvními pokusy vyhledat nějakou opravdu skoro rovnou, ale
upravenou, loučku. I modrá sjezdovka může být moc.
Postav se tak, aby se lyže zlehka rozjely a přenes váhu dopředu a do strany.
Váha vpředu je základ. Jak si do toho sedneš, lyže se stanou
neovladatelnými. Neboj se pořádně nakleknout do kolen. Boty Tě udrží
(vyprávění o vhodné tvrdosti bot je ale taky na dýl). Přenes váhu jakoby
směrem na vnější hranu lyže na straně, kam chceš zatočit. Pozor! Další
zásadní rozdíl od smýkání. Při carvingu je váha na vnitřní lyži (to
je ta, na kterou stranu zatáčíš). U smýkání to bylo přesně opačně.
Lyže by se měla hranou zaříznout do sněhu. Druhá lyže už se přidá
snadno sama (jen jí zase postavíš na hranu). Váha je na té vnitřní. Lyže
nemusí být blízko u sebe. Klidně je nech na šířku ramen. U carvingu to
není chyba. Pokud se Ti to povede, tak zaprvé ucítíš, že Ti to během
zatáčení zrychluje a zadruhé uvidíš, že za Tebou zůstaly vyjeté koleje.
To je jasný znak, že jsi jela po hranách a nesmýkala. Po smýkání za Tebou
zůstane usmýkaná plocha, po carvingovém oblouku dvě viditelné koleje. Tak
poznáš i ostatní dobré lyžaře na sjezdovce. Za těmi, co jezdí správně
po hranách zůstávají koleje a nepráší se jim tolik od lyží.
A ještě jedna věc. U carvingu více než kdy jindy platí, že je třeba
mít správně připravené lyže. Nabroušené hrany jsou zcela zásadní. Na
tupých hranách si carvingově nezajezdíš. Takže než vyrazíš na svah,
svěř své lyže nějakému (pokud možno kvalitnímu) servisu, kde Ti lyže
nabrousí a namažou (není pravda, že sjezdovky se nemusí mazat, což si
dřív kdekdo myslel). Pro jistotu se zeptej, na jaké úhly brousí. V tomto
momentě, asi nevíš, co chceš, ale pro příště bys měla vědět, jak
máš lyže nabroušené, abys v dalším servisu, kam lyže svěříš mohla
říct, jak to chceš. Pro většinu lyžařů vyhovuje broušení 88° ze
strany a 0,5–1° ze spodu. Co to znamená je na delší povídání. Pokud Ti
někde řeknou, že brousí na 90°, vezmi lyže a utíkej, co můžeš.
Takových servisů už snad ale moc není.
Dále je dobré si uvědomit, že broušení nevydrží věčně. Při
intenzivním ježdění je po cca. třech dnech na svahu cítit, že lyže jsou
tupější. Po pěti dnech je to cítit už velmi brutálně. Záleží
samozřejmě jak moc do toho šlapeš. Pro začátek Ti to týden asi klidně
vydrží. Ale pamatuj, že nestačí nabrousit před sezónou, a pak je 3× na
týden na hory.
Doufám, že jsem aspoň trochu pomohl. Kdyžtak se ptej dál.
0
před 4670 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Začít jezdit smykem.
Pokud se to ze začátku zkombinuje není na závadu. Lepší než si někde
rozbít pusu nebo zlomit nohu.
0
před 4669 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekDrap | 448 | |
marci1 | 268 | |
Kepler | 220 | |
annas | 219 | |
gecco | 146 | |
Alesh | 139 | |
hanulka11 | 135 | |
led | 127 | |
mosoj | 120 | |
elkon | 119 |
Atletika |
Cyklistika, MTB |
Fotbal |
Hokej |
Motorsport |
Rekreační sport |
Ostatní sport |