V první řadě chci říct, že se ptám jako nevěřící a nechci tu nikoho provokovat.
Když se podíváte do historie kdy se všechno točilo kolem náboženství a lidé viděli ďábla a boha ve všem kolem sebe, válčili a žili pro víru, jak k tomu úpadku došlo?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, da ny před 1240 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Češi a ateismus
https://temata.rozhlas.cz/cesi-a-ateismus-8013443
"Je to postoj vyspělého, sečtělého a zorientovaného člověka.
Podle dalšího klišé je za českým ateismem těžká historie náboženských válek, jsme přece národ, kde začala třicetiletá válka a počátkem všech našich traumat je Bílá hora.
Další vysvětlení je daleko prostší. Je za ním nechuť k jakékoliv organizované formě náboženství. Duchovno je v naší rebelské české mysli vyhrazeno tajemství a nemá být kodifikováno. A hlavně, když už kodifikováno je, pak s takovou formou jeho vyjádření nechceme být osobně spojeni. Jaký názor máme na nebesa (a na to, co se děje mezi nebem a naším balkónem), to je pro nás osobní věc.
Obraz Česka jako ateistické země se vytvořil především na základě výsledků sčítání lidu v roce 2001. Výsledky nejsou věru příjemné církevnímu oku.
Lidé se totiž mohli přihlásit k různým kategoriím a ukázalo se, že evangelíků je u nás pouhé jedno procento. Husitská církev je na tom prakticky stejně. A kdybychom sečetli příslušníky všech ostatních protestantských církví, dalo by to dohromady pouhá 3 %.
Jenže vládne veliký zmatek. Musíme se ptát, co si běžný člověk představí pod pojmem „bez vyznání“? Co chce říct, když se nezařadí nikam? A mimochodem, co si vlastně představí, když se řekne slovo „ateismus“?
Lidi v Česku zajímá duchovno, ale bez příslušnosti ke konkrétní církvi.
Osobně se domnívám, že náboženství bylo nepřítelem vládnoucí KSČ, Přece po smrtí se věřící dostanou do ráje, zatímco KSČ chtěla budovat ráj na zemi.
Děti věřících měly problémy s přijetím na střední školy, takže další generace „ochladla“, také se přestalo učit náboženství. Navíc i pohodlnost, povinnost navštěvovat ráno čil v neděli bohoslužby atd.
Ježíš Kristus byl považovaný za prvního komunistu . Zneužití ideologie.
Ježíšek byl nahrazený Dědou Mrázem. Tudíž se vytrácelo i povědomí o tradicích. Bohužel dnes nemají Vánoce duchovní charakter, ale víc materiální.
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Lurius Nahlásit |
Těžko říct, či se jedná o úpadek. Já jsem takový
věřící-nevěřící. V dětství, jako česko-bratrský evangelík, jsem
chodil do nedělní školy. Tam bylo fajn, na přízemí vily, kde se nedělní
škola konala, byla obrovská herna se spoustou hraček a různých her. Také
nám pan farář Stehlík promítal filmy (grotesky). Potom se to obrátilo a
chodili jsme do pionýra, kde nás bolely zadky (měli jsme je skoro hranaté).
Na rodíl od skautu jsme seděli stále na nějakých přednáškách, už si
z nich nic nepamatuji. Takže se to podepsalo na mé výchově
asi negativně. Teď bych řekl, že nemám velkou důvěru ke kněžím, mají
těch průšvihů už hodně a na náboženství mám svůj názor, který zde
nebudu sdělovat. Ale úplně nevěřící, či ateista nejsem. Beru to tak, že
něco existuje.
2Kdo udělil odpovědi palec? Lurius, aliendrone
před 1240 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Češi jsou duchovně založení, pověrčiví, netouží být organizováni,
zařazeni (pozůstatek z dob socialismu, práce komunistů :) ). To vyplývá
i z příspěvku annas. Čech je také rebel :D
V naší historii je několik zásadních událostí, které se na českém
ateismu mohly podepsat.
Církev (v Evropě především katolická) byly příliš mocná, bohatá.
Držela lidi v područí a bázni. Panovníci u ní zadlužení.
První významný krok bylo násilné pokatoličtění českých zemí (úprk
protestantů – J. A. Komenský).
Dalším velmi významným proticírkevním odporem Čechů bylo upálení Jana
z Husi.
Významně se na českém národu „podepsala“ Marie Terezie zavedením
povinné školní docházky, Vzdělánější lid, než Rakousko-Uherský,
v té době nikde nebyl. Čech tedy uměl číst. Tato znalost zajistila
informovanost. Také další nespokojenost, rebelie.
V r. 1781 započal Josef II. s omezením zahraničních styků klášterů, podřízením. V duchu josefinismu se snažil Josef II. vytvořit „státní“ církev podřízenou císaři. Reforma církevní správy byla spojena s rušením klášterů. U nás
Prezident T. G. Masaryk nebyl zrovna velkým příznivcem katolické církve a šlechty.
Poslední „ránu“ upozadění náboženství v česku zasadili
komunisté. Přibývá lidí nekřtěných, bez vyznání. Např. Poláci si
svou silnou víru v boha a příslušnost v církvi, závislost na ní
i v době socialismu uchovali.
Čech má rád pocit „svobody“, svobodné volby. Nemá mnoho chuti být
někde organizován. Povinně někam docházet, platit příspěvky.
Člověk, který vstoupí zejména do duchovního spolku/organizace, údajně
ztrácí svobodu ve svém rozhodování, vyjadřování. Musí se podřídit. To
dělá rebel Čech, jen velmi nerad. ;-D
Upravil/a: da ny
2Kdo udělil odpovědi palec? Lurius, aliendrone
před 1240 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nemocný věří na zázraky a zdravý na zázraky nevěří, víra v boha je náhražka za pravdu, my pravdu známe.
0 Nominace Nahlásit |
Řekl bych,že velký vliv měli svobodní zednáři,kteří byli nejvíce u nás aktivní koncem 19.stoleti a při vzniku samostatné Československé republiky.Také hrůzy první světové valky přispěly k ateismu a posléze nástup komunistů.V současnosti velký vliv hraje materialismus,konzum a dekadence.
0 Nominace Nahlásit |
Komunismem a jeho po-komunistickým vlivem. I když na něj lidi třeba
nadávají, věří různým myšlenkám (propagandě), které tu zanechal. Ať
už na ně nebo skrze jejich rodiče a prarodiče, kteří to předali jim.
Zakořenilo to, aniž si to lidi uvědomují. Podobně je tu v myšlení
mnohých zakořeněný protekcionismus, antikapitalismus a další věci.
Proč tady víc, něž v jiných po-socialistických zemích, to nevím. Ale
Češi byli vždycky velcí kritizanti a cokoli spojeného s vírou (ne
náboženstvím, ale jen vírou) hned odsuzují a smějí se tomu.
První myšlenka o zestátnění, oslabení církve (na našem území), se objevila za Rakouska – Uherska (Josef II.) i ve Francii to přece vřelo…
Vlastně spíš přesvědčení než myšlenky. Svatý dělník, „věci zadarmo“ od státu, zlý kapitalismus a volný trh, zlí bohatí, nespravedlnost a ukřivďování chudým, zlá monarchie a monarchové, nejlepší je spoléhat se jen na svůj trh, výrobky od jinud jsou „šmejdy“ ze zahraničí, omezující a zlá církev, každá víra je hloupá, kdo věří je hlupák, vždyď je to „iracionální“,…
Ty významné „kořeny“ jsou tady hlavně, od Bílé Hory…. Hlavním viníkem v Česku nbyli jen komunisté! To by bylo příliš krátkozraké tvrzení. Jižní Morava a Čechy si svou víru a závislost na církvi vcelku uchovali. Poláci obzvlášť. České země byly těžce zkoušeny a víra v Boha, jeho „ne/spravedlnost“ se ztrácela postupně. Nedošlo jim, že jha, příkoří, dřina na církevním a panském, války nejsou trestem od Boha, ale lidským dílem (případně přírodní pohromou). Velkou neplechu ve své době napáchala katolická církev. 4ech je rebel, nebýval ovce, četl a přemýšlel. Člověk, Čech nerad žije dlouho ve lži. ;)
annas | 5913 | |
Drap | 4652 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1663 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1427 | |
quentos | 1424 | |
elkon | 1337 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |